Інформація
Реєстраційний номер
0823U100505, Дисертація доктора філософії
Назва роботи
Правовий режим одноразового (спеціального) добровільного декларування активів фізичних осіб
Здобувач
Ковальчук Олена Костянтинівна,
На здобуття
Доктор філософії, 081, Право
Дата захисту
18-07-2023
Опис
Дисертація є комплексним науковим дослідженням, присвяченим правовому режиму одноразового (спеціального) добровільного декларування активів фізичних осіб як виду податкової амністії в Україні. У результаті проведеного наукового дослідження проаналізовано теоретико-правові основи податкової амністії, здійснено характеристику податкової амністії як галузевої амністії, розкрито її характеристики. До кола таких характеристик віднесено: 1) становить собою акт прощення осіб, які вчинили порушення податково-правових норм; 2) прощення осіб відбувається у разі, якщо особи, щопрагнуть помилування, здійснять певні дії (умовний характер податкової амністії); 3) специфічність правового регулювання – відсутність у кодифікованому нормативному акті загальних положень про проведення податкових амністій; 4) виключає індивідуалізацію суб’єктів – її впровадження стосується певних категорій платників податків; 5)різновекторність, за якої досягається виконання: фіскальної функції – наповнення дохідних частин державного та місцевих бюджетів й можливість здійснювати фінансування певних видатків в кризові періоди для країни; стабілізаційної функції – виведення коштів з тіньового сектору до реального сектору економіки; стимулюючої функції – активація виробничих процесів за рахунок додаткового надходження капіталу; превентивної функції – встановлення у подальшому більш сурових покарань за податкові правопорушення; 6) добровільність участі платників податків у податковій амністії й можливість їх включення у процедуру податкової амністії в будь-який момент (в межах темпорального періоду її дії); 7) умовний характер – реалізація податкової амністії можлива лише за умови виконання певних вимог на користь держави (подання спеціальної декларації,сплата збору до бюджету, податкові перевірки та ін.); 8) за підсумками реалізації податкової амністії платник податків звільняється від фінансової, адміністративної та кримінальної відповідальності за порушення податкового законодавства; 9) анонімність щодо джерел походження активів (доходів) не потрібно вказувати звідки такі доходи надійшли; 10) має свою власну процедуру (порядок) реалізації. Встановлено недоцільність закріплення у Податковому кодексі України положень щодо особливостей звільнення від кримінальної та адміністративної відповідальності за податкові правопорушення. Здійснено класифікацію податкових амністій за різними критеріями. Серед таких критеріїв виокремлено такі: тривалість, залежність від виду нормативно-правового регулювання, наявність обов’язку проведення перевірки в межах реалізації податкової амністії, територія поширення, доходи фізичних осіб, заходи, передбачені програмою податкової амністії, вид податків, за якими проводиться така амністія; відповідальність, від якої звільняються платники податків. Проведено аналіз найбільш оптимальних моделей податкової амністії, які застосовуються у світі. До таких віднесено такі, як: 1) амністія з корегуванням податкових декларацій; 2) амністія розслідувань; 3) амністія штрафів. Наголошено на тому, що одноразове (спеціальне) добровільне декларування активів фізичних осіб як вид податкової амністії, що наразі застосовується в Україні, за своїм змістовим наповненням становить собою амністію штрафів. На підставі проведеної класифікації податкових амністій, які застосовувалися у різних країнах світу, зроблено висновок про різноманітні підходи до виокремлення мети проведення таких амністій. Встановлено, що при реалізації податкової амністії зазвичай переслідується багатоаспектна мета, яка полягає у реалізації низки функцій. До таких функцій віднесено: а) фіскальну функцію – передбачає наповнення дохідних частин державного та місцевих бюджетів й можливість здійснювати фінансування певних видатків в кризові періоди для країни; стабілізаційну функцію – виведення коштів з тіньового сектору до реального сектору економіки; стимулюючу функцію -охоплює активацію виробничих процесів за рахунок додаткового надходження капіталу; превентивну функцію – встановлення у подальшому більш сурових покарань за податкові правопорушення.