ЦІЛІСНИЙ ПІДХІД ДО ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ

ЦІЛІСНИЙ ПІДХІД ДО ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Джеймі Раш  «Що відрізняє університетську програму підвищення кваліфікації?».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Джеймі Раш  «Що відрізняє університетську програму підвищення кваліфікації?».

У ній наголошується, що запровадження цілісного підходу до курсів підвищення кваліфікації, який включає легкий доступ до інформації, персоналізовану підтримку, допомогу в розвитку робочої сили та взаємодію, допоможе установам досягати мети й підвищувати власну конкурентоспроможність на «перегрітому» ринку. Наразі переповнений ландшафт університетських програм підвищення кваліфікації вимагає не лише пропонувати якісні курси, щоб виділитися серед інших гравців: надійний освітній контент залишається важливим, але він дуже часто схожий у різних закладах освіти.  Раш вважає, що необхідна диверсифікація програм, ключ до якої – у досвіді тих, хто навчає, а не лише у змісті курсу. Програми підвищення кваліфікації розширюють горизонти  освіти, виходячи за межі традиційних шляхів навчання. Будучи розробленими для практикуючих професіоналів, які знаходяться на шляху зміни кар’єри, нової роботи, або здійснюють навчання упродовж життя (підприємці, власники бізнесу, корпоративні і державні службовці), ці програми стають мостом між академічним середовищем і ринком робочої сили. Вони мають справу з особами, які не мають часу або фінансових ресурсів, щоб пройти повну програму отримання ступеня, але потребують нових навичок, пов’язаних з кар’єрним розвитком. Для них потрібне проактивне охоплення та персоналізоване залучення, – вирішальні чинники забезпечення позитивного досвіду учасників. Високу ефективність демонструє індивідуальне галузеве партнерство, коли університети напряму співпрацюють з місцевими підприємствами та організаціями для розроблення програм, що гарантує актуальність вмісту курсу і надає учасникам доступ до досвіду професіоналів галузі. Для  учасників курсів підвищення кваліфікації також важливе значення має простота доступу до інформації; наявність зручних та інформативних веб-сайтів з інтуїтивно зрозумілою навігацією; підтримка постійної взаємодії упродовж всього навчального процесу.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/OSwmZ

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини#НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-03-31
Share
ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ЗМІН ДО ПОРЯДКУ ФОРМУВАННЯ ПЕРЕЛІКУ НАУКОВИХ ФАХОВИХ ВИДАНЬ

ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ЗМІН ДО ПОРЯДКУ ФОРМУВАННЯ ПЕРЕЛІКУ НАУКОВИХ ФАХОВИХ ВИДАНЬ

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерство освіти і науки України пропонує до громадського обговорення проєкт наказу «Про внесення змін до Порядку формування Переліку наукових фахових видань, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 15 січня 2018 року № 32».  

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерство освіти і науки України пропонує до громадського обговорення проєкт наказу «Про внесення змін до Порядку формування Переліку наукових фахових видань, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 15 січня 2018 року № 32».  

Пропонується суттєво змінити підходи до формування «Переліку наукових фахових видань України», зробити правила більш актуальними, чіткими і прозорими для усіх, з особливим акцентом на видання категорії «Б». Оприлюднені пропозиції спричинені новими викликами у сфері наукових публікацій, а саме: суттєвим зниженням якості вітчизняних наукових публікацій та поширенням недоброчесних практик серед учасників медіасфери, зокрема – популяризацією так званих «хижацьких практик і видань», відсутністю ефективних інструментів контролю та моніторингу якості видань. Проєктом пропонується нова редакція «Порядку формування Переліку наукових фахових видань», у якій основними новаціями є наступні: зміна принципів формування «Переліку …», утворення нового дорадчого органу МОН – Комісії з питань публікаційної етики та формування Переліку наукових фахових видань, запровадження спрощеної процедури подання видавцями заявок щодо включення наукових видань до «Переліку…», запровадження кластерного підходу до розподілу наукових фахових видань України категорії «Б» (із запровадженням рейтингових списків наукових видань у межах кластерів), новації у формуванні редакційних колегій наукових видань, оприлюднення  ознак «хижацьких практик» наукових періодичних видань, виключення видань з «Переліку…» за умови застосування хижацьких видавничих практик. Пропозиції та зауваження до проєкту можна подати до 13 квітня 2025 року.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/yxXrj,  https://ukrintei.ua/y/N1wHg, https://ukrintei.ua/y/AB2WL

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_обговорення #НРАТ_Освітянам_обговорення  #НРАТ_НауковіВидання_новини #НРАТ_Бібліотекарям

2025-03-31
Share
ОЕСР: ЧОГО ОЧІКУВАТИ ВІД МЕХАНІЗМУ РЕГУЛЮВАННЯ ПРИКОРДОННИХ ВИКИДІВ ВУГЛЕЦЮ

ОЕСР: ЧОГО ОЧІКУВАТИ ВІД МЕХАНІЗМУ РЕГУЛЮВАННЯ ПРИКОРДОННИХ ВИКИДІВ ВУГЛЕЦЮ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичну записку «Чого очікувати від механізму регулювання викидів вуглецю» із серії «Аналіз політики ОЕСР».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичну записку «Чого очікувати від механізму регулювання викидів вуглецю» із серії «Аналіз політики ОЕСР».

У ньому наголошується, що  механізм регулювання кордонів викидів вуглецю в ЄС являє собою новаторську ініціативу для боротьби з витоком вуглецю шляхом вирівнювання цін на викиди вуглецю між імпортованими та виробленими в країні товарами на ринку ЄС. Він вимагає від імпортерів ЄС сплачувати збір, що відповідає викидам вуглецю для 303 продуктів з інтенсивними викидами. Одночасно система торгівлі квотами на викиди ЄС піддається реформуванню, зокрема  передбачене поступове скасування безкоштовних квот на викиди вуглецю та біль суворі обмеження на викиди, що має призвести до значного підвищення витрат на викиди вуглецю всередині ЄС. Дизайн цього підходу – доволі амбітний, а от масштаби його упровадження доволи скромні: він стосується лише 3% імпорту ЄС із країн, що не входять до ЄС. Сектори, охоплені цим підходом, становлять 7% промислового виробництва ЄС, біля  2,3% загального валового виробництва, 1,1% доданої вартості та 0,6% зайнятості. Наразі експерти ОЕСР фіксують наступні ключові результати його використання: він ефективно пом’якшує витік вуглецю, перенаправляючи імпорт ЄС, частково компенсує втрати конкурентоспроможності для захищених секторів ЄС, створює виклики для конкурентоспроможності низових секторів.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/jYtYL, https://ukrintei.ua/y/DImMg

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини   #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG

2025-03-31
Share
EUROJUST ЩОДО ПОРУШЕНЬ АВТОРСЬКОГО ПРАВА В ІНТЕРНЕТІ

EUROJUST ЩОДО ПОРУШЕНЬ АВТОРСЬКОГО ПРАВА В ІНТЕРНЕТІ

Sorry, this entry is only available in Українська. Центр спостереження за порушеннями прав інтелектуальної власності українського IP офісу оприлюднив звіт  «Оцінка національних законодавчих підходів та судової практики щодо інтернет-піратства в авторському праві».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Центр спостереження за порушеннями прав інтелектуальної власності українського IP офісу оприлюднив звіт  «Оцінка національних законодавчих підходів та судової практики щодо інтернет-піратства в авторському праві».

Документ розроблений  Eurojust  у межах проєкту «Злочинність у сфері інтелектуальної власності» для систематизації  підходів до криміналізації порушень у сфері авторського права в Європейському Союзі. Він покликаний допомоги фахівцям у діяльності щодо практичного застосування найкращих підходів і рішень на національному рівні. У  звіті  наголошується, що за останні десятиріччя інтернет став новим середовищем порушень авторського права, причому цей специфічний простір дозволяє порушникам незаконно використовувати захищені твори, користуючись новими способами та здійснюючи це у значно більших, ніж раніше, масштабах. Мережа інтернет надає анонімність, що створює додаткові труднощі у боротьбі з незаконним використанням контенту.  Різноманітні онлайн-платформи, файлообмінники та соціальні мережі відкривають нові можливості для незаконного поширення творів, що ускладнює їх захист, виявлення порушників та притягнення до відповідальності.  Звіт містить огляд загальних правових питань авторського права, суміжних прав, а також їх захисту й забезпечення дотримання авторського права, аналіз складових елементів піратських практик щодо авторського права.  Піратство розглядається як одне з основних порушень прав інтелектуальної власності в епоху цифрових технологій: «Зважаючи на всі чинники, ефективна протидія інтернет-піратству вимагає скоординованого та системного підходу. Відмінності в законодавчому регулюванні, рівні санкцій та правозастосуванні ускладнюють боротьбу з цифровими правопорушеннями, що створює необхідність удосконалення існуючих механізмів. Лише узгоджена політика та скоординовані дії на національному й міжнародному рівнях можуть забезпечити ефективний захист авторських прав і зменшити економічні ризики, спричинені нелегальним використанням контенту”.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/RNNFR, https://ukrintei.ua/y/P5uKf

Фото: ІР офіс

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини  

2025-03-28
Share
ШІ-ГРАМОТНІСТЬ У ВИЩІЙ ОСВІТІ

ШІ-ГРАМОТНІСТЬ У ВИЩІЙ ОСВІТІ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Фан Сіонг Лім «Як виглядає ШІ-грамотність у вищій освіті?».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Фан Сіонг Лім «Як виглядає ШІ-грамотність у вищій освіті?».

Автор звертає увагу на те, що вміння працювати з ШІ стає важливою робочою навичкою, отже університетам слід зробити крок за межі  мінімальної освіченості та розвитку відповідних компетенцій у своїх студентів, – потрібно поглиблювати й розвивати цю складову навчання. Як це можна зробити? Базові навички  стосовно ШІ для початкової школи та освіти дорослих значною мірою збігаються і зазвичай включають розуміння того, як працює ШІ; яким має бути його етичне використання; як впливає ШІ на упередженість і точність результатів; які проблеми та ризики несе штучний інтелект. Це – основа, потрібна усім. Але чи можна на цьому зупинятись? І які саме знання та навички щодо ШІ повинні мати студенти університетів? Фан Сіонг Лім пропонує замислитися над тим, чи програми закладів вищої освіти у частині ШІ-грамотності залишаються елементарними, чи вони підтримують більш глибоке занурення студентів у вивчення ШІ, забезпечують розвиток у них навичок більш високого рівня й підготовку до вимог, з якими вони зіткнуться під час працевлаштування? Відповідь на це питання доволі зрозуміла, отже потрібно діяти, розробляти відповідні програми, розгортати практичні заняття, давати студентам реальний досвід роботи з ШІ. Завдання нетривіальне, але його потрібно вирішувати.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/rW90d

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Освітянам_новини

2025-03-27
Share
ОЕСР: ПРОМІЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ ТА ОСВІТНЄ ПРОГРАМУВАННЯ

ОЕСР: ПРОМІЖНЕ ОЦІНЮВАННЯ ТА ОСВІТНЄ ПРОГРАМУВАННЯ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Модернізація процедур у закладах вищої освіти Болгарії: проміжне оцінювання та освітнє програмування».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Модернізація процедур у закладах вищої освіти Болгарії: проміжне оцінювання та освітнє програмування».

У ньому наголошується, що  заклади вищої освіти у Болгарії, як і в інших країнах, наразі адаптуються до процесів цифрової трансформації, запроваджують інноваційні методи навчання та створюють умови для міжінституційної співпраці. Модель модернізації національних ЗВО була розроблена за фінансової підтримки Європейського соціального фонду та  спрямована на поширення цифрового навчання, оновлення програм вищої освіти й посилення їх зв’язку з ринком праці. Вона пропонує схему оцінювання освітніх досягнень, зокрема – дизайн, розроблення проектів та виконання політичних заходів у рамках програми розвитку системи вищої освіти у Болгарії. У звіті  показано прогрес, який було досягнуто щодо розширення цифрового навчання, розвитку міжуніверситетської співпраці та опанування педагогами нових навичок. Разом із тим, показані складності у реалізації структурних змін, зокрема – упровадження освіти, заснованої на компетентності, забезпечення довгострокової стійкості спільних програм.  Законодавчі та фінансові обмеження створювали певні перешкоди для ефективної реалізації політики освітньої модернізації, але загальна тенденція є позитивною –  має місце довгострокове удосконалення системи вищої освіти Болгарії, яка потребує подальших реформ.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/TfUdC, https://ukrintei.ua/y/C6sVB, https://doi.org/10.1787/cddcd19e-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини   #НРАТ_OECD #НРАТ_Освітянам_новини

2025-03-27
Share
ДОСЛІДЖЕННЯ ВЕЛИКИХ МОВНИХ МОДЕЛЕЙ

ДОСЛІДЖЕННЯ ВЕЛИКИХ МОВНИХ МОДЕЛЕЙ

Sorry, this entry is only available in Українська. Технологічна компанія OpenBabylon разом із Українським католицьким університетом провели дослідження «Національні великі мовні моделі», присвячене  використанню інструментів штучного інтелекту у зарубіжних країнах у 2022-2024 роках.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Технологічна компанія OpenBabylon разом із Українським католицьким університетом провели дослідження «Національні великі мовні моделі», присвячене  використанню інструментів штучного інтелекту у зарубіжних країнах у 2022-2024 роках.

З’ясовано, що у вказаний період використання ШІ у світі зросло у півтора рази, чому сприяло створення локальних великих мовних моделей у різних країнах та розроблення на їх основі  якісних ШІ-продуктів для державного сектору, медицини, оборони, освіти, сільського господарства. Велика мовна модель є різновидом технології штучного інтелекту, яка може не лише аналізувати тексти, а й генерувати нові. Мовні моделі використовуються, зокрема, для створення чатботів з ШІ (ChatGPT, Gemini, DeepSeek). Але щоби модель генерувала текст, її попередньо навчають на великій кількості інформації. Особливістю національних моделей є те, що вони (на відміну від англомовних чатботів типу ChatGPT), навчені на даних, представлених національними мовами окремих країн. Автори дослідження проаналізували 18 макрорегіонів у світі, що охоплюють 85% світового населення, і виявили ключові переваги створення моделей локальними мовами.  Вони спрощують роботу з нормативними документами (Албанія, Сербія); покращують комунікацію між органами влади та громадянами (Нідерланди); оптимізують процеси публічних закупівель і перекладу юридичних матеріалів (Албанія); підвищують ефективність ведення сільського господарства через індивідуальне консультування фермерів (Нігерія); покращують процеси у медицині, структуруючи медичні записи, прогнозуючи ризики захворювань і допомагаючи лікарям формувати медичні рекомендації (Швеція, Кенія); допомагають в обороні шляхом пошуку інформації у відкритих джерелах (OSINT) та генерування відповідей на запити військових, адаптовані до специфічних стилів військової комунікації (США, Китай); здатні адресно інформувати громадян про державну допомогу (Північна Македонія). Великі національні мовні моделі корисні для лікарів, школярів, фермерів, держслужбовців, окремих фахівців і груп населення.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/POtsf, https://ukrintei.ua/y/3r8hm, https://ukrintei.ua/y/ICMfh

Фото: Мінцифри

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини   #НРАТ_Інноваторам_новини  

2025-03-26
Share
НАУКОВІ СТИПЕНДІЇ В ОБЛАСТІ ІНЖЕНЕРНИХ НАУК В РАМКАХ ПРОГРАМИ NADIYA

НАУКОВІ СТИПЕНДІЇ В ОБЛАСТІ ІНЖЕНЕРНИХ НАУК В РАМКАХ ПРОГРАМИ NADIYA

Sorry, this entry is only available in Українська. Посольство Франції в Україні у партнерстві з Конференцією директорів французьких інженерних шкіл (CDEFI) та її мережею оголошує конкурс на отримання стипендій з наукової мобільності високого рівня (SSHN) для українських дослідників в галузі інженерних наук в рамках програми NADIYA.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Посольство Франції в Україні у партнерстві з Конференцією директорів французьких інженерних шкіл (CDEFI) та її мережею оголошує конкурс на отримання стипендій з наукової мобільності високого рівня (SSHN) для українських дослідників в галузі інженерних наук в рамках програми NADIYA.

Стипендіальна програма спрямована на посилення наукової співпраці між Францією та Україною шляхом надання українським дослідникам можливості провести дослідження у провідних французьких інженерних школах тривалістю до кількох місяців у 2025 році. Ця ініціатива також підтримує подальшу інтеграцію українських дослідників до європейського дослідницького простору. Програма пропонує співфінансовані гранти українським дослідникам для сприяння академічній та науковій співпраці між Україною та Францією. Теми досліджень, які можуть бути підтримані у 2025 році: Матеріалознавство та інженерія;  Біотехнології та науки про життя; Науки про Землю та навколишнє середовище; Стала енергетика та енергетичний перехід; Агрономія та ветеринарні науки; Інноваційні технології. Кількість стипендій: до 15 грантів різної тривалості (від 1 до 6 місяців). Заявку на участь у конкурсі можна подати до 20 квітня 2025 року.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/9HnAG, https://ukrintei.ua/y/yvSLn,

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  

2025-03-26
Share
ОЕСР: ЕКОНОМІЧНИЙ ОГЛЯД ЧЕХІЇ

ОЕСР: ЕКОНОМІЧНИЙ ОГЛЯД ЧЕХІЇ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала результати дослідження «Економічний огляд Чехії».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала результати дослідження «Економічний огляд Чехії».

У ньому йдеться про зафіксоване у Чехії соціально-економічне відновлення: на тлі зростання макропоказників контрольованою є інфляція, але подальші перспективи залишаються непевними. Фіскальна політика країни, на думку експертів, повинна готуватися до довгострокового тиску витрат, зокрема необхідно підвищувати ефективність бюджетних витрат, просувати пенсійну реформу і здіснити перегляд сімейних виплат, щоб спонукати матерів з маленькими дітьми повертатися на роботу. Зростання продуктивності та конвергенції вимагає посилення інноваційного потенціалу Чехії та забезпечення більш високого динамізму бізнесу через цільове ефективне спрямування бізнес-підтримки досліджень і розробок  малих компаній, розвитку ринку капіталу та зміцнення стартап-екосистеми. Щоб перевести економіку на шлях «чистих нульових викидів» ціноутворення на вуглець має бути більш послідовним, потрібно прискорити поширення відновлюваних джерел енергії, заміну вугілля на екологічні джерела, знижувати енергоємність та інтенсивність викидів у будівельному секторі, одночасно пом’якшуючи вплив на вразливі громади. Ключовими для забезпечення рівних можливостей на ринку праці й вирішення проблеми з дефіцитом навичок стане практичне вирішення проблеми нерівності в освіті, підвищення якості та ефективності шкільного навчання, розширення можливостей для перекваліфікації та підвищення кваліфікації працівників протягом їхньої кар’єри.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/9yfVZ, https://ukrintei.ua/y/HGmAc

Фото: Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини   #НРАТ_OECD

2025-03-26
Share
ОЦІНЮВАННЯ СТАВАТИМЕ ВСЕ БІЛЬШ «СТАНДАРТИЗОВАНИМ»

ОЦІНЮВАННЯ СТАВАТИМЕ ВСЕ БІЛЬШ «СТАНДАРТИЗОВАНИМ»

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Джульєтти Роусел «Оцінки зазнають «стандартизації» на тлі вражаючого академічного навантаження».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Джульєтти Роусел «Оцінки зазнають «стандартизації» на тлі вражаючого академічного навантаження».

У ній наголошується, що студенти стикаються з усе більшою кількістю «формальних» і автоматизованих тестів, оскільки науково-педагогічні працівники не в змозі впоратися зі збільшенням чисельності студентів у класах. У Великій Британії педагоги б’ють на сполох: робоче навантаження, пов’язане з оцінюванням наразі стає масштабним і «некерованим» процесом, а звільнення викладачів (уряд оголосив про одну з найбільших програм скорочень викладачів) та заходи фінансової економії не сприятимуть покращанню ситуації у видимій перспективі. Усе це несе негативні наслідки для студентів, в особливій зоні ризику – особи з психічними проблемами. Неминуче страждатиме система оцінювання знань та власне «якість освіти», бо університети будуть збільшувати кількість студентів у розрахунку на одного викладача й провокуватимуть до спрощених «практик оцінювання». За словами Медейрос Мірра, існує «спокуса перейти» до питань усього з декількома варіантами відповідей, з якими легко упораються інструменти штучного інтелекту. Раніше, на переконання директора Центру досліджень вищої освіти, існувала «дуже гарна британська модель індивідуального зворотнього зв’язку і викладання в малих групах», але вона, ймовірно, тепер зникатиме. Таке бачення ситуації підтримує професор Манчестерського університету Стівен Джонс, який відверто сумнівається, що «керівники закладів вищої освіти Британії повністю розуміють, до якої міри на освітній процес вплинуть академічні скорочення».

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/jGzpk

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-03-25
Share