Information
Registration Number
0823U100871, PhD dissertation
Status
Доктор філософії
Date
15-11-2023
popup.evolution
o
Title
Formation and development of inclusive education in Canada and Ukraine
Author
Larysa Nakonechna,
popup.head Alla A. Kolupaieva
popup.opponent Olena V. Martynchuk
popup.opponent Kateryna Shapochka
popup.review Iryna M. Omelchenko
popup.review Svitlana V. Lytovchenko
Description
У дисертації представлено порівняльний аналіз становлення інклюзивної освіти в Канаді та Україні, який засвідчив, що зміна освітньої парадигми відбувалась еволюційно-поступально зі зміною соціальних світоглядних трансформацій, що зумовлювались суспільно-політичними та соціально-економічними перетвореннями в кожній із країн. При відстеженні соціокультурної динаміки змін в суспільно-політичній, соціально-економічній сферах Канади та України, виявлено виразні ознаки залежності моделі освіти дітей з ООП від сприйняття суспільством таких осіб. В дисертації окреслено загальні закономірності розгортання систем освіти цієї категорії учнів; з’ясовано специфіку зародження та втілення концептуальних ідей інтегрування на ґрунті унікального соціокультурного контексту в межах кожної з країн. Окреслені в дисертаційному дослідженні науково-компаравістнчні позиції дали змогу сформулювати загальні рекомендації щодо використання досвіду Канади при розбудові інклюзивної освітньої системи в Україні. Зокрема, першочерговими засадничими умовами розбудови інклюзивної освітньої системи в Україні с оновлення методологічного підгрунтя освіт ііьої системи на днтнноцснтриськнх засадах з визнанням та прийняттям рівноправності та розмаїтості дитячого загалу згідно зі світоглядною концепцію демократичного суспільства, де кожна особа, незважаючи на відмінності. особливості, порушешфі маг такі ж. як і у інших права та можливості здобувати освіту відповідно до своїх можливостей, нахилів та уподобань. Наукова новизна здобутих результатів дисертаційного дослідження полягає в тому, що: вперше: - здійснено системний компаративний аналіз інклюзивної освіти в Канаді та Україні, у процесі якого у порівняльній площині окреслено визначальні стадії втілення інклюзивної парадигми: охарактеризовано основні концепції та підходи інклюзивної освіти, а також технології інклюзивного навчання та супроводу; - обгрунтовано особливості генезису та втілення основоположних концепцій та підходів інклюзивної освіти в Канаді та Україні, а також специфіка їх інтерпретацій в зарубіжній та вітчизняній науці та практиці; - охарактеризовано спільне та специфічне в організації інклюзивного навчання, використання технологій у процесі навчання та супроводу дітей з ООП в освітніх системах Канади та України; - актуалізовано та обгрунтовано напрями за якими можливо удосконалити розвиток інклюзивної освіти в Україні з використанням позитивного зарубіжного досвіду; поглиблено та уточнено: - потрактування різних концепцій інклюзивної освіти; - дані щодо варіативності моделей інклюзивного навчання, використання технологій у процесі навчання та супроводу дітей з особливими освітніми потребами; подальшого розвитку набули: - сервісна концепція інклюзивної освіти, що втілюється на теренах України; - теоретичні та методичні підходи технологізації інклюзивного навчання та супроводу. Практичне значення результатів дослідження полягає в: – обґрунтуванні рекомендацій щодо вдосконалення нормативного поля інклюзивної освіти та навчально-методичного забезпечення інклюзивного навчання; – розробленні методичних рекомендацій для вдосконалення системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів для ефективної професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти. Матеріали дисертаційного дослідження можуть бути використані у процесі підготовки педагогічних кадрів і слухачів курсів підвищення кваліфікації, проведенні подальших педагогічних досліджень та при розробленні навчально-методичних матеріалів, окремих курсів тощо. Ключові слова: інклюзія, інклюзивна освіта, компаративний аналіз, інклюзивне навчання, діти з особливими освітніми потребами, інклюзивна освітня парадигма, інституціалізація.
Registration Date
2023-10-12
popup.nrat_date
2023-11-27
search.subscribing
Updated: 2025-12-07
