АКАДЕМІЧНА ВИДАВНИЧА СПІЛЬНОТА МАЄ ЗМІНИТИСЬ

АКАДЕМІЧНА ВИДАВНИЧА СПІЛЬНОТА МАЄ ЗМІНИТИСЬ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Бенджаміна Люк Мурхауса  «Ми живемо у світі штучного інтелекту,  –  академічні видання мають змінитись».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Бенджаміна Люк Мурхауса  «Ми живемо у світі штучного інтелекту,  –  академічні видання мають змінитись».

У ній автор розглядає питання відношення до використання ученими генеративного ШІ  у написанні ними статей.  Він говорить про те, що академічну видавничу спільноту сколихнули історії про авторів, які використовують генеративний штучний інтелект для написання своїх статей і створення зображень для публікацій. За даними одного дослідження більше 1% статей, опублікованих у 2023 році, були написані за допомогою інструментів, що побудовані на технології великих мовних моделей.  Наразі такі статті відкликані або видалені через те, що в них містився контент ГШІ,  у т.ч. – дослівні загальні відповіді з чату LLM. Такі випадки підкреслюють зростаючу кризу фальшивої науки, яка вражає видавничий бізнес, та  висвітлюють виклики, з якими стикаються академічні видавництва, адаптуючись до аналітичних і генеративних можливостей інструментів ШІ.  Очевидно, що широке використання інструментів штучного інтелекту посилює кризу довіри до академічних видань, оскільки читачі не впевнені, чи те, що вони читають, було написано людьми, машинами або ж і тими, і іншими. Водночас ми знаємо, що нинішнє гасло академічного книговидання  – «опублікуй або помри»,  адже науковців привчили до оцінки їх праці за публікаційною активністю. Звісно, під таким пресом вони  мають сильний стимул доручати написання статей ГШІ, щоб підвищити свою «продуктивність». Бенджамін вважає, що потрібні зміни щоб відновити довіру до академічних публікацій. Він пропонує у першу чергу відповісти на питання: які коректно використовувати ГШІ; як показувати співпрацю з ШІ; як використовувати ГШІ в академічному письмі; як виглядає етичне та відповідальне використання цих інструментів. Відповіді на ці питання допоможуть процесам вийти з тіні, зроблять видавців більш відкритими, буде відновлюватись довіра до академічних публікацій.

Детальніше: http://surl.li/josuqr, http://surl.li/dgitip

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_НауковіВидання_новини #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-01-03
Share
УНІВЕРСИТЕТИ В ЕРУ ГЛОБАЛЬНОЇ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ  ТА ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

УНІВЕРСИТЕТИ В ЕРУ ГЛОБАЛЬНОЇ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ  ТА ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Європейської асоціації університетів опублікована стаття Дженай Роберт «Питання, які ми повинні поставити собі: ШІ тут, щоб залишитися?».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Європейської асоціації університетів опублікована стаття Дженай Роберт «Питання, які ми повинні поставити собі: ШІ тут, щоб залишитися?».

Автор звертає увагу на швидке поширення інструментів штучного інтелекту, розглядаючи це як складову глобальної цифрової трансформації. Вона розмірковує про цифрове майбутнє, яке ми хочемо бачити і про можливість керування цим процесом. Які ризики є на шляху цифрових змін? Внаслідок широкомасштабного впливу штучного інтелекту на повсякденне життя та сферу зайнятості  заклади вищої освіти змушені діяти, встигати за загальними темпами цифрових змін, інакше ризикують відстати і збанкрутувати. Як наслідок, університети широко запроваджують ШІ  та залучають до цього усі зацікавлені сторони (студентів, викладачів, адміністраторів). У спільноті обговорюються стратегії, будуються і упроваджуються відповідні плани дій, реалізуються технічні та організаційні рішення, дискутуються етичні проблеми. Дженай Роберт закликає до відкритого та конструктивного обговорення у ЗВО усіх цих аспектів: як  потрібно використовувати ШІ; які саме його можливості є «благом»; як знайти «міру» або визначити «нормальний рівень» задіяння ШІ; які ризики існують, якою є їхня ієрархія та чи є способи нівелювання. Лише за результатами такої широкої дискусії можна створити ефективний план дій для запровадження технологій штучного інтелекту, що врешті-решт задовольнить унікальні потреби студентів, персоналу та викладачів.

Детальніше: http://surl.li/gceqsq, http://surl.li/glelca

Фото:pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_EUA #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  

2025-01-03
Share
КОНКУРС НАНУ «ЗА ПОПУЛЯРИЗАЦІЮ НАУКИ»

КОНКУРС НАНУ «ЗА ПОПУЛЯРИЗАЦІЮ НАУКИ»

Sorry, this entry is only available in Українська. Національна академія наук України оголосила конкурс на здобуття Премії НАН України за 2024 рік «За популяризацію науки».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Національна академія наук України оголосила конкурс на здобуття Премії НАН України за 2024 рік «За популяризацію науки».

Премія щороку присуджується масмедіа та їх окремим представникам, науковцям і організаторам самостійних проєктів за найкращий матеріал про здобутки вчених, діяльність наукових установ та НАН України в цілому, а також за сприяння популяризації науки і піднесення престижу професії науковця в Україні. Премія вручається за наступними номінаціями: «Найкраща науково-популярна публікація (серія публікацій) про наукові розробки та досягнення, проблеми розвитку науки та (або) публікація періодичного друкованого/електронного медіа про науку (журнали, газети, інтернет-сайти, зареєстровані як медіа, наукові рубрики у медіа)»; «Найкраща програма про науку (радіо- та (або) телевізійні проєкти, які виходили на радіо-, телеканалах та (або) інтернет-мовленні), науково-популярний фільм»; «Найкращий науково-просвітницький проєкт року (музейні, виставкові, фестивальні проєкти, лекторії, наукові кафе, спеціальні (тематичні) онлайн-проєкти, проєкти в соціальних мережах, подкасти, проєкти блогерів, проєкти інших форматів, що залучають широку громадськість (дорослих, дітей і школярів, студентів) до досягнень науки через публічні заходи). Лауреати Премії отримають диплом та грошову винагороду. Заявку можна подати до 28 лютого 2025 року.

Детальніше: http://surl.li/kccpkl, http://surl.li/ejwjkr

Фото: НАНУ

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_ПопуляризаціяНауки #НРАТ_НауковіВидання_новини

2025-01-03
Share
БЕЗОПЛАТНІ БАЗИ ДАНИХ ПАТЕНТНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ І НЕПАТЕНТНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

БЕЗОПЛАТНІ БАЗИ ДАНИХ ПАТЕНТНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ І НЕПАТЕНТНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Sorry, this entry is only available in Українська. IP офіс оприлюднив актуальні дані щодо вебсайтів відомств інтелектуальної власності різних країн світу та міжнародних організацій, а також переліки безоплатних баз даних патентної документації і непатентної літератури, які можуть бути використані при здійсненні патентно-інформаційних досліджень.

Sorry, this entry is only available in Українська.

IP офіс оприлюднив актуальні дані щодо вебсайтів відомств інтелектуальної власності різних країн світу та міжнародних організацій, а також переліки безоплатних баз даних патентної документації і непатентної літератури, які можуть бути використані при здійсненні патентно-інформаційних досліджень.

Зокрема, оновлено інформацію щодо: 1) баз даних об’єктів промислової власності зарубіжних патентних відомств, до яких надається безоплатний доступ в мережі інтернет; 2) Перелік науково-технічних баз даних та довідкових ресурсів, до яких надається безоплатний доступ в мережі інтернет; 3) перелік загальнодоступних інформаційних ресурсів патентної документації. Перший перелік містить актуальні відомості про бази даних об’єктів промислової власності патентних відомств країн світу та організацій, посилання на актуальні зарубіжні пошукові системи щодо об’єктів промислової власності; офіційні бюлетені з відомостями з питань промислової/інтелектуальної власності;  пошукові портали;  онлайн-сервіси; а також іншу корисну інформацію. У другому переліку зібрані посилання на політематичні бази даних та пошукові системи; ресурси щодo медицини та біології, хімії, фізики та екології,  комп’ютерних технологій, сільського господарства, інженерії тощо. У третьому – інформаційні ресурси Європейського патентного відомства (ESPACENET, Європейський патентний реєстр, Європейський сервер публікацій); Всесвітньої організації інтелектуальної власності (PATENTSCOPE , WIPO INSPIRE, Pat-INFORMED); Відомства з патентів і торговельних марок Німеччини (DEPATISnet); Відомства США з патентів та торговельних марок (USPTO Patent Public Search Basic (PPUBS Basic). Крім того пропонується інформація щодо Google Patents (безкоштовної платформи від Google, де можна шукати патенти та патентні заявки з усього світу); Global Dossier (від відомств IP5  – USPTO, EPO, JPO, KIPO та SIPO); «Citation List» від Глобального досьє USPTO; The Medicines Patent Pool (MedsPaL); Європейського інституту біоінформатики (EMBL-EBI), Cambia (The Lens); Patent Guru Inc. Користувачам стане у нагоді список вебсайтів відомств інтелектуальної власності понад 100 країн світу та міжнародних організацій.

Детальніше: http://surl.li/gioyvc, http://surl.li/nazqvz, http://surl.li/ovebhg, http://surl.li/rpbvep, http://surl.li/lmwuhc, http://surl.li/bmexuk

Фото: ІР офіс

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_ВідкритіДані

2025-01-03
Share
СТИПЕНДІАЛЬНА   ПІДТРИМКА  ДОСЛІДЖЕНЬ  В  ЯПОНІЇ

СТИПЕНДІАЛЬНА   ПІДТРИМКА  ДОСЛІДЖЕНЬ  В  ЯПОНІЇ

Sorry, this entry is only available in Українська. Японське товариство сприяння науці / Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) оголосило старт відбору на стипендіальну програму «Міжнародні стипендії JSPS для досліджень в Японії».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Японське товариство сприяння науці / Japan Society for the Promotion of Science (JSPS) оголосило старт відбору на стипендіальну програму «Міжнародні стипендії JSPS для досліджень в Японії».

Ця програма підтримує дослідників, що працюють у різних галузях знань, надаючи їм постдокторські стипендії терміном від 12 до 24 місяців. Учасники програми матимуть можливість виконувати дослідження у японських університетах, інститутах, лабораторіях. Претенденти (запрошені японськими установами дослідники з інших країн) повинні бути громадянами країни, яка має дипломатичні відносини з Японією;  мати ступінь доктора наук; проводити актуальні дослідження. Переможці конкурсного відбору, які будуть долучені до програми, отримають щомісячну стипендію обсягом 362 тис. японських єн та  разову допомогу на мобільність у розмірі 200 тис. японських єн. Термін подання заявок відкритий.

Детальніше: http://surl.li/mlyyoq, http://surl.li/nvpkyh, http://surl.li/kmyslw

Фото: логотип

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-01-03
Share
ОЕСР: ЗЕЛЕНЕ БЮДЖЕТУВАННЯ

ОЕСР: ЗЕЛЕНЕ БЮДЖЕТУВАННЯ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «За межами зеленого маркування: як державний бюджет може підтримувати кліматичні цілі?».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «За межами зеленого маркування: як державний бюджет може підтримувати кліматичні цілі?».

Наголошується, що країни ОЕСР взяли на себе зобов’язання щодо нульових викидів і поставили амбітні цілі зі скорочення викидів парникових газів та боротьби зі зміною клімату. Їх досягнення вимагатиме значної державної підтримки, отже  суттєво вплине на державні доходи та видатки. Разом із тим, країни ОЕСР наразі перебувають під великим  фіскальним тиском, стикаючись із високим рівнем державного боргу та високими відсотковими ставками, необхідністю скорочення бюджетного дефіциту. У цьому контексті «зелене» бюджетування може допомогти урядам забезпечити відповідність середньострокових і річних бюджетів їхніх країн міжнародним кліматичним зобов’язанням (зокрема – щодо нульових чистих викидів), а також національним планам і стратегіям. Екологічне бюджетування повинно вийти за рамки простого «зеленого» маркування; мають застосовуватись нові інструменти забезпечення кращого зв’язку між бюджетами та результатами; поширюватись нове покоління кращих практик з досвіду різних країн ОЕСР.

Детальніше: http://surl.li/plvztr, http://surl.li/fkabgf

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини    #НРАТ_Освітянам_новини

2025-01-03
Share
КИТАЙСЬКИЙ ДОСВІД ПОБУДОВИ УНІВЕРСИТЕТСЬКИХ ПАРТНЕРСТВ ІЗ БІЗНЕСОМ

КИТАЙСЬКИЙ ДОСВІД ПОБУДОВИ УНІВЕРСИТЕТСЬКИХ ПАРТНЕРСТВ ІЗ БІЗНЕСОМ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Хелен Пекер «Чи можуть університетські курси від компанії «Алібаба» допомогти Китаю випередити Захід?».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Хелен Пекер «Чи можуть університетські курси від компанії «Алібаба» допомогти Китаю випередити Захід?».

У ній автор звертає увагу на успішний європейський досвід  роботи китайської транснаціональної компанії  у  напруженому конкурентному середовищі, до технологічні гіганти намагаються інтегрувати свої інструменти в різноманітні університетські навчальні програми. Зростаюча глобальна мережа університетських партнерств допомагає китайському технологічному гіганту «Алібаба» розвивати власний бізнес, конкуруючи із «західними» компаніями та одночасно підтримуючи Китай у його політиці «м’якої сили»  в академічній сфері. Бізнес електронної комерції, який володіє відомими брендами на кшталт AliExpress, розвиває надсучасні напрямки (штучний інтелект у логістиці, хмарні обчислення тощо) є однією з найбільших і найдорожчих компаній Азії. Як і її міжнародні конкуренти, компанія «Алібаба» все частіше використовує партнерські відносини з університетами для підтримки своїх бізнес-цілей у галузі досліджень. Приклад – партнерство з Гонконгським університетом науки і технологій, започатковане у 2019 році для створення спільної лабораторії нових технологій, пов’язаних із генеративним штучним інтелектом та великими даними, які найчастіше зосереджені навколо відділу хмарних обчислень компанії Alibaba Cloud. Існує успішна практика формування компанією освітніх програм через у рамках Alibaba Cloud Academic Empowerment Program, яка налічує 50 установ-членів. Ці навчальні програми надають студентам знання та навички, а згодом – і роботу для обслуговування продуктів компанії, а їхні бренди демонструються на помітному місці в університетах по всьому світу.

Детальніше: http://surl.li/xepzpf

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_ШтучнийІнтелект

2025-01-02
Share
ОЕСР: КЛІМАТИЧНІ  ЗМІНИ  ТА ФІНАНСОВІ  РЕСУРСИ  РОЗВИТКУ

ОЕСР: КЛІМАТИЧНІ  ЗМІНИ  ТА ФІНАНСОВІ  РЕСУРСИ  РОЗВИТКУ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочій документ «Інтеграція кліматичних дій у фінансування розвитку».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочій документ «Інтеграція кліматичних дій у фінансування розвитку».

Зазначається, що міжнародна підтримка боротьби зі зміною клімату нерозривно пов’язана з підтримкою економічного і соціального розвитку. Порядок денний сталого розвитку до 2030 року, як і Паризька угода, підкреслюють взаємозв’язок між політичними діями з протидії змінам клімату та розвитку і вказують на особливу необхідність міжнародної підтримки країн, що розвиваються. Заходи кліматичного, екологічного і сталого фінансування та розвитку слугують вказаним цілям. Для коректного оцінювання  обсягу фінансових ресурсів, які фактично надаються країнам, що розвиваються, необхідно приймати до уваги цінність кліматичних та фінансових ресурсів та співвідносити їх із зусиллями з реалізації планів розвитку.  У звіті показано, як донори спрямовують свої дії у кліматичну повістку, що охоплює широкий спектр секторів і сфер діяльності. Проаналізовано обсяг фінансування розвитку країн, що розвиваються і встановлено його зростання у 2013-2022 рр. за рахунок збільшення «кліматичної» складової. Інтеграція кліматичних цілей у різних секторах на тлі значного абсолютного збільшення загального фінансування розвитку посилюється, що свідчить про  новий статус кліматичних заходів завдяки новим пріоритетам порядку денного міжнародного співробітництва у галузі розвитку.

Детальніше: http://surl.li/fnrmno, http://surl.li/xanovv

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини    #НРАТ_Освітянам_новини

2025-01-02
Share
НАЦІОНАЛЬНИЙ РЕПОЗИТАРІЙ АКАДЕМІЧНИХ ТЕКСТІВ У ЧЕТВЕРТОМУ КВАРТАЛІ 2024 РОКУ

НАЦІОНАЛЬНИЙ РЕПОЗИТАРІЙ АКАДЕМІЧНИХ ТЕКСТІВ У ЧЕТВЕРТОМУ КВАРТАЛІ 2024 РОКУ

Sorry, this entry is only available in Українська. У жовтні-грудні 2024 року Національний репозитарій продовжував розвиватись.

Sorry, this entry is only available in Українська.

У жовтні-грудні 2024 року Національний репозитарій продовжував розвиватись.

База академічних текстів поповнилась на 18’246 академічних текстів – 1’419 звітів НДДКР і 16’827 дисертацій.Наразі відвідувачі й користувачі НРАТ мають доступ до   294’225 од. повних електронних версій академічних текстів (у т.ч. 134’812   наукових звітів та 159’413 дисертацій у комплекті з авторефератами й анотаціями), з якими можна ознайомитись без будь-яких обмежень.    Відповідно до плану заходів «Партнерство «Відкритий Уряд»» до пошукового сервісу НРАТ додано можливість працювати з реєстраційними картками НДР. Відповідну базу даних передано до Національного репозитарію з Фонду державної реєстрації УкрІНТЕІ.  Пошук організовано за вмістом відповідних карток, зокрема – номером держреєстрації та ЄДРПОУ установи. До НРАТ продовжують долучатись інституційні репозитарії закладів вищої освіти, наукових установ України та наукові видавництва. Від них Нацрепозитарій вже отримав біля 8,7 тис. академічних текстів. База даних НРАТ є доволі затребуваним ресурсом для вітчизняних науковців і освітян: пошук академічних текстів у репозитарії здійснювався у середньому  119  тис. разів на місяць. Регулярно у щомісячному режимі відбувається оновлення відомостей про контент НРАТ на порталі репозитарію http://nrat.gov.ua/opendata/ та порталі відкритих даних.  Для постійного інформування цільової аудиторії НРАТ здійснюється публікація корисних матеріалів з різноманітних питань, – від прийнятих урядом та центральними органами влади управлінських рішень, обговорення проєктів документів, наукових заходів, – до  аналітичних матеріалів міжнародних організацій (ОЕСР, ЮНЕСКО), ЄС, кращих практик відкритої науки, використання технологій ШІ, розвитку європейської освіти, популяризації наукових здобутків. У 4-му кварталі 2024 року на порталі було розміщено  283  таких інформаційних матеріали, вони отримали біля 250 тис. переглядів. Продовжуємо публікацію матеріалів щодо відкритих дослідницьких даних, знайомимо спільноту НРАТ з грантовими можливостями.   Віддаємо шану видатним вітчизняним науковцям (меморіальна рубрика «Brevis nobis vita data est, at memoria bene redditae vitae sempterna…»). Працює сервіс підписки на новини порталу, завдяки якому науковці, освітяни, інноватори, бібліотекарі у зручному для себе режимі (щодня або раз на тиждень) отримують інформацію про нові публікації документів, події, наукові заходи. Дайджест НРАТ також розсилається 119  підписникам. Зростає спільнота НРАТ у соціальних мережах  фейсбук, телеграм, вайбер. Постійно відбувається комунікація з користувачам репозитарію (їх цікавлять технічні питання роботи НРАТ, вміст бази даних і т.п.). Ми допомагаємо уточнювати метадані, надаємо поради з пошуку наукової інформації, отримуємо побажання щодо запуску нових сервісів. Представлені на порталі Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського дані про автореферати захищених в Україні дисертацій супроводжуються повідомленням про джерело інформації (УкрІНТЕІ) та зручним для читачів гіперпосиланням на відповідний повний текст дисертації, що міститься у НРАТ.

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_ВідкритаНаука

2025-01-01
Share
СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ

СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Європейської асоціації університетів опублікована стаття «Розвиток спільних можливостей для навчання через взаємодію:  стан і перспективи європейської вищої освіти».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Європейської асоціації університетів опублікована стаття «Розвиток спільних можливостей для навчання через взаємодію:  стан і перспективи європейської вищої освіти».

У ній висвітлюється питання ефективного запровадження у європейській вищій освіті інтероперабельності задля поглиблення міжінституційної співпраці і трансформації традиційних форм навчання. Йдеться про здатність університетів-партнерів безперебійно та безпечно обмінюватися даними через інституційні та національні межі. Експерти EUA досліджують потенціал сумісності для трансформації співпраці всередині та за межами альянсів європейських університетів.  Сучасні технологічні зміни  та пов’язані з ними виклики особливо очевидні в альянсах європейських університетів, де прагнення створити віртуальні кампуси і збільшити мобільність стали поштовхом до переходу до сумісних систем. Узагальнюється практичний досвід університетів-членів EUA та вивчаються найбільш поширені проблеми (різні стандарти даних, власність, система управління). У партнерів є політичні амбіції зробити сумісність реальністю, тому окрім вирішення технічних завдань їм необхідно опікуватись конвергентними чинниками, досліджувати сценарії розвитку тощо.

Детальніше: http://surl.li/jbqfds, http://surl.li/wlztfc

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  

2025-01-01
Share