АНАЛІЗ ДАНИХ ТА НАДМІРНЕ ПРОФІЛЮВАННЯ МОЖЕ ЗАШКОДИТИ ОСВІТІ

АНАЛІЗ ДАНИХ ТА НАДМІРНЕ ПРОФІЛЮВАННЯ МОЖЕ ЗАШКОДИТИ ОСВІТІ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Таш Мошгайм «Не слід використовувати ШІ для надмірного профілювання студентів, попереджає Спенс».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Таш Мошгайм «Не слід використовувати ШІ для надмірного профілювання студентів, попереджає Спенс».

У ній автор звертає увагу на попередження Майкла Спенса, ректора одного з британських університетів, який вважає, що прагнення до надто персоналізованої освіти на базі ШІ може позбавити студентів можливості змінюватися й розвиватися автономно. Нові технології можуть бути корисними для оптимізації процесів, але вони не спроможні відтворити ті людські процеси, на яких базується університетське навчання: критичне мислення, самостійність, здатність до несподіваних, нестандартних рішень. Надто «гранульоване» (детальне) профілювання студентів, побудоване на зборі обширної інформації не лише про їхню академічну успішність, а й про поведінку, інтереси, слабкі і сильні сторони (що довзволяє робити ШІ), ризикує закріпити рамки, з яких важко буде вийти. Адже така практика може обмежити студентів у виборі власного шляху, дати вузьке уявлення про їхні здібності, що згодом стане перешкодою для розвитку. Тому університетам слід бути обережними з машинними алгоритмами, які підсилюють соціальні або академічні упередження, трансформуючи їх у статусні «мітки». Це особливо критично для молодих людей, які ще формують свою ідентичність і потенціал, оскільки індивідуальні рекомендації ШІ можуть вплинути на мотивацію, самооцінку та реальні можливості. Упровадження ШІ в освітній процес не повинно бути механічним. Потрібні «гальма» — етичні межі, прозорі політики, більше свободи для студентів виходити за рамки профілю. Лише так університети збережуть свою місію бути простором свободи, експериментів та розвитку й не перетворяться на фабрики персоналізованих рейтингів.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/6xMsZ

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини  #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_TimesHigherEducation

2025-12-01
Share
РОЛЬ DOAJ У ПРОСУВАННІ ДОСЛІДЖЕНЬ ВІДКРИТОГО ДОСТУПУ

РОЛЬ DOAJ У ПРОСУВАННІ ДОСЛІДЖЕНЬ ВІДКРИТОГО ДОСТУПУ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сторінці блогу DOAJ опубліковано матеріал  «Відкрита інфраструктура, відкриті дані: наша роль у просуванні досліджень відкритого доступу». 

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сторінці блогу DOAJ опубліковано матеріал  «Відкрита інфраструктура, відкриті дані: наша роль у просуванні досліджень відкритого доступу». 

Йдеться  про  те, що дані, які базуються на зусиллях спільноти DOAJ, фактично підтримують вивчення тенденцій у сфері публікацій з відкритим доступом. Надаючи відкриті, доступні для завантаження історичні набори даних за ліцензіями CC BY, DOAJ прагне сприяти прозорості, належним практикам обробки даних та постійно посилювати свій внесок у розвиток наукової комунікації. Ці дані дозволяють краще зрозуміти поточні тенденції, зміни у ландшафті публікацій з відкритим доступом. Нинішні та колишні члени команди DOAJ зробили свій внесок у вивчення публікацій, передачу досвіду та знань. DOAJ надано завдяки платформі Zendo доступ до історичних CSV-файлів з 2003 по 2025 роки, цим даним присвоєно DOI. Створено дослідницьку групу Zotero. Дані DOAJ, представлені  у відкритому доступі, можна завантажити з веб-сайту, на цій основі дослідники формують власні набори даних. Існує три способи, як можна допомогти DOAJ у створенні ресурсів даних та бібліографії: Zenodo DOAJ Data (універсальне дослідницьке сховище, яке дозволяє безкоштовно ділитися, зберігати та відкривати широкий спектр результатів досліджень); DOAJ Zotero (безкоштовний інструмент управління посиланнями з відкритим кодом, який допомагає користувачам збирати, упорядковувати, цитувати та поширювати дослідницькі джерела); поширенням матеріалів дослідників, які використовують дані DOAJ.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/ozMmS, https://qrpage.net/qr/TJDxT, https://qrpage.net/qr/vnTt3

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ВідкритаНаука #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_ПопуляризаціяНауки #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_НауковіВидання_новини

2025-12-01
Share
ОЕСР: РОЗБІЖНІСТЬ В ЕНЕРГЕТИЧНІЙ  ПРОДУКТИВНОСТІ ФІРМ

ОЕСР: РОЗБІЖНІСТЬ В ЕНЕРГЕТИЧНІЙ  ПРОДУКТИВНОСТІ ФІРМ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Велика розбіжність в енергетичній продуктивності фірм» із серії «Робочі документи ОЕСР з питань науки, технологій та промисловості».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Велика розбіжність в енергетичній продуктивності фірм» із серії «Робочі документи ОЕСР з питань науки, технологій та промисловості».

У ньому зазначається, що енергія є ключовим фактором промислового виробництва, а нещодавнє зростання цін на енергоносії (у 2020-2022 рр. відбулось її потроєння, а порівняно  з 2020 р. – збільшення понад 4 рази) посилило вразливість підприємств. Тому підвищення енергетичної продуктивності (доданої вартості на одиницю спожитої енергії) є ключовим важелем зміцнення конкурентоспроможності підприємств та їхньої стійкості до шоків, пов’язаних зі зростанням ринкових цін. Підвищення енергетичної продуктивності разом із зусиллями, спрямованими на зростання продуктивності праці, матимуть вирішальне значення і для «зеленого» та енергетичного переходу,  досягнення нульового рівня викидів при одночасному збереженні економічного зростання. У документі представлені нові дані щодо енергетичної продуктивності, гармонізовані міжкраїнні порівняння (отримані з офіційних обстежень виробництва та використання енергії, репрезентативних для сукупності виробничих підприємств) для Чилі, Хорватії, Франції, Індонезії, Литви, Нідерландів, Португалії, Швеції та Сполученого Королівства, матеріали аналізу відмінностей за показником енергетичної продуктивності фірм за галузями. Застосування методів машинного навчання та регресії дозволило експертам виявити тісний зв’язок між економічною та енергоефективністю.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/KQYVD, https://qrpage.net/qr/lnhMc, https://doi.org/10.1787/0fa543ce-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-12-01
Share
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ДЛЯ ВСІХ — КРОК ДО СПРАВЕДЛИВОСТІ В НАУЦІ

ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ДЛЯ ВСІХ — КРОК ДО СПРАВЕДЛИВОСТІ В НАУЦІ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Емілі Діксон «ШІ може допомогти демократизувати доступ до наукових кар’єр».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Емілі Діксон «ШІ може допомогти демократизувати доступ до наукових кар’єр».

У ній йдеться про те, що університети можуть використовувати штучний інтелект для розширення можливостей студентів, зокрема – для надання раннього досвіду участі в дослідженнях та створення більш інклюзивних навчальних програм. Традиційні шляхи потрапляння у наукову сферу залишаються закритими для багатьох потенційних талантів. Щоб змінити ситуацію, навіть за відсутності ресурсів на коштовні стажування чи дефіцитні лабораторні місця, студенти могли б отримати реальний дослідницький досвід через моделювання, аналіз даних або симуляції, які не вимагають великої та надзвичайно витратної інфраструктури. ШІ здатен допомогти університетам виявляти «прогалини» у навчальних програмах і створювати інклюзивні курси, орієнтовані на більш широке коло студентів. Досвід роботи над дослідницькими проєктами на ранньому етапі (ще під час навчання у ЗВО) значно підвищує шанси вступити на шлях наукової кар’єри або присвятити себе інноваціям. Це не означає, що можна за допомогою ШІ автоматично вирішувати проблеми нерівності. Необхідно усвідомлено підходити до створення матеріалів, забезпечити підтримку, менторинг і ресурси для студентів. Така політика має базуватись не лише на технологіях, а й на відповідальності університетів щодо адаптації курсів, дотримання етичних стандартів, створення умов для справжньої участі у науці. ШІ має потенціал стати каталізатором демократизації доступу до наукових кар’єр шляхом зниження бар’єрів (фінансових, просторових, соціальних), якщо університети його свідомо використають, то зможуть розширити різноманіття серед дослідників і створити більш справедливу систему, де шанси на успіх будуть доступні значно ширшій групі студентів.

Детальніше:  https://qrpage.net/qr/tf7yc

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини  #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_TimesHigherEducation

2025-11-28
Share
ПІДПРИЄМНИЦЬКІ НАВИЧКИ  В  ОСВІТІ

ПІДПРИЄМНИЦЬКІ НАВИЧКИ  В  ОСВІТІ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Європейського освітнього простору / European Education Area у розділі «Якісна освіта та навчання для всіх» опубліковано тематичний звіт «Підприємницькі навички та способи мислення в освіті».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Європейського освітнього простору / European Education Area у розділі «Якісна освіта та навчання для всіх» опубліковано тематичний звіт «Підприємницькі навички та способи мислення в освіті».

Документ підготовлений Спільнотою освітніх інновацій (CEI), охоплює відомості про проведені вебінари, консультації щодо передового досвіду, навчальні візити та інтерв’ю. Він містить рекомендації щодо упровадження підприємницьких компетенцій у європейську систему освіти. Розглядається підприємництво поза бізнесом, яке є не просто кроком для започаткування бізнесу, а наскрізною та безперервною компетенцією з розвитку креативності, стійкості, співпраці та створення цінності. Розвиток підприємницького мислення допомагає учням долати такі виклики, як «зелений» та цифровий перехід, сприяє підвищенню конкурентоспроможності та соціальній згуртованості. Інтеграція у навчальні програми  вищої освіти компонент з розвитку підприємництва вимагає гнучких, студентоорієнтованих підходів, практичного навчання та тісної співпраці із зовнішніми партнерами; посилення служб підтримки наставництва, інкубаторів та юридичних чи фінансових консультацій для сприяння переходу від ідей до дій; навчання упродовж усього життя – від початкової школи до професійної підготовки та безперервної освіти. Передовий досвід Європи представлений у звіті ініціативами з Бельгії, Фінляндії та інших країн. Наведені приклади демонструють, що установи можуть консолідувати фрагментовані ініціативи, забезпечивши стале фінансування та зміцнивши співпрацю з регіональними інноваційними екосистемами. У звіті містяться рекомендації щодо політики ефективнішого упровадження підприємництва, а саме: розроблення загальноінституційних стратегій підприємницької освіти; підтримка професійного розвитку у різних дисциплінах; створення надійних інституційних та регіональних служб підтримки; визнання неформального навчання підприємництву, зокрема – через мікросертифікати; зміцнення співпраці між екосистемами освіти, бізнесу, урядових структур та громадянського суспільства. Спільнота освітніх інновацій, маючи понад 1300 членів з 92 країн, діє як платформа для взаємного навчання та політичного діалогу у рамках програми Erasmus+. Сприяючи розвитку підприємницьких компетенцій як навичок упродовж життя, CEI підтримує амбіції Європейського освітнього простору щодо підготовки всіх учнів до процвітання в суспільстві, орієнтованому на інновації.

Детальніше:  https://qrpage.net/qr/tfmnA,  https://qrpage.net/qr/GJmAm

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ЄС #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-11-28
Share
ОЕСР: ЩО ТАКЕ БЕЗПЕКА ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ЧОМУ ВОНА ВАЖЛИВА ДЛЯ СВІТОВОЇ НАУКИ

ОЕСР: ЩО ТАКЕ БЕЗПЕКА ДОСЛІДЖЕНЬ ТА ЧОМУ ВОНА ВАЖЛИВА ДЛЯ СВІТОВОЇ НАУКИ

Sorry, this entry is only available in Українська. У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікувала стаття  Йорана  Бельденгрюна та  Карфаген Сміта «Що таке безпека досліджень та чому вона важлива для світової науки?».

Sorry, this entry is only available in Українська.

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікувала стаття  Йорана  Бельденгрюна та  Карфаген Сміта «Що таке безпека досліджень та чому вона важлива для світової науки?».

У ній автори зазначають, що уряди дедалі тісніше пов’язують науку й технології з цілями національної та економічної безпеки, тому питання політики у галузі безпеки досліджень  стали у десятки разів більш актуальніми, ніж  7 років тому. Вони розкривають власне бачення того, що таке безпека досліджень, чому вона важлива і як збалансувати захист досліджень із відкритістю у глобальній науці. Відкриті та спільні дослідження вже давно є основою наукового прогресу: вони стимулюють інновації, зміцнюють економіку та допомагають вирішувати глобальні проблеми – від зміни клімату до охорони здоров’я та цифрової трансформації. Однак по мірі посилення стратегічної конкуренції та геополітичної напруженості, уряди приділяють дедалі більше уваги безпеці досліджень, захищаючи дослідні інституції та науковців від втручання, шпигунства та порушень цілісності досліджень. Нові дані ОЕСР показують, наскільки швидко відбуваються ці зміни. У 2025 році країни повідомили про 250 політичних ініціатив, пов’язаних з безпекою досліджень, що майже вдесятеро більше, ніж у 2018 році. За той же період кількість країн, які вжили такі заходи, зросла з 12 до 41. Таке стрімке зростання підкреслює серйозну зміну політики: наука й технології все частіше розглядаються не лише як двигуни інновацій, а й як стовпи національної безпеки. Безпека досліджень передбачає дії з прогнозування, запобігання та управління ризиками для системи досліджень та інновацій, включаючи попередження незаконного присвоєння результатів НДДКР, що може завдати шкоди національній або економічній безпеці,  нейтралізацію іноземного втручання чи зловмисного впливу, при недопущенні порушення основ свободи досліджень. Безпека досліджень спрямована на запобігання небажаній передачі критично важливих знань і технологій (у тому числі – подвійного призначення) за допомогою пропорційних та заснованих на оцінці ризиків гарантій, що створюють умови збалансування максимальної відкритості та необхідної закритості досліджень у сфері міжнародного співробітництва. Типові заходи безпеки досліджень включають вимоги прозорості та розкриття інформації, оцінювання ризиків та комплексну перевірку міжнародних партнерів, відповідну інформаційну кампанію та рекомендації дослідникам щодо виявлення та контролю загроз, створення надійних систем управління та використання національних контактних пунктів для консультування установ, які виконують дослідження.  Ці підходи спрямовані на захист законних національних інтересів за одночасного дотримання свободи досліджень і розвитку міжнародного співробітництва. Портал безпеки досліджень ОЕСР у базі даних політики в галузі науки, техніки, технологій та інновацій stip.oecd.org забезпечує найповніший огляд національних ініціатив у цій галузі, інформує про розвиток політики та ризики, на усунення яких вона спрямована. Автори наголошують, що захист досліджень не означає їх тотального закриття. За умови належного управління безпекою досліджень вона може зміцнити довіру, цілісність та стійкість у глобальній науковій системі, гарантуючи, що міжнародна співпраця залишається рушійною силою спільного прогресу, а не джерелом вразливості. 

Детальніше:   https://qrpage.net/qr/sHX8x

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_БезпекаДосліджень

2025-11-28
Share
КУРС НА ПІДПРИЄМНИЦТВО: УНІВЕРСИТЕТИ МАЮТЬ ГОТУВАТИ ЦИФРОВИХ НОВАТОРІВ

КУРС НА ПІДПРИЄМНИЦТВО: УНІВЕРСИТЕТИ МАЮТЬ ГОТУВАТИ ЦИФРОВИХ НОВАТОРІВ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Патріса Сеувоу «За межами робочого дня: підготовка студентів як цифрових підприємців».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Патріса Сеувоу «За межами робочого дня: підготовка студентів як цифрових підприємців».

У ній автор наголошує, що з огляду на стрімкі зміни, які відбуваються на ринку праці, університети вже не можуть готувати лише «найманих працівників» — вони повинні формувати нових підприємців і новаторів, здатних створювати цінність у цифровому світі. Багато випускників мають глибокі теоретичні знання, але не мають належної цифрової грамотності, підприємницької впевненості чи здатності адаптуватися в умовах, де стандартна робота з 9 до 5 вже не є нормою. Щоб університети відповідали новим викликам, потрібно змінити не лише зміст навчання, а й способи оцінювання та навчальні практики. Одним із запропонованих рішень є упровадження бізнес-симуляцій із підтримкою генеративного ШІ. Наприклад, замість традиційного есе студенти можуть розробляти проєкт цифрового бізнесу — створювати макет бренду, сайт, маркетингові матеріали, клієнтські профілі за допомогою ШІ, а потім захищати свою ідею у форматі живої презентації перед колегами. При цьому важливо, щоб студенти не просто «копіювали» відповіді, а критично аналізували, коригували й адаптували результати ШІ, демонструючи розуміння, де система помиляється або має обмеження. Ще один підхід — формат «fail-fast» (швидкої спроби): за умовами курсу студентам доручається за тиждень запустити простий онлайн-проект (наприклад, інтернет-магазин або соціальну кампанію), протестувати його роботу, забезпечити маркетинг, логістику, клієнтський досвід і відрефлектувати помилки. Мета цього не полягає у доведенні продукту до досконалості, вони таким чином мають зрозуміти, як працює цифровий бізнес, як реагувати на невдачі й швидко адаптуватися. Також автор описує, як групові проєкти з цифрового сторітелінгу (розроблення віртуального бренду, контенту для соцмереж, візуального стилю) допомагають студентам засвоїти навички роботи в команді, креативність, розуміння цифрового простору та ринку. Такий підхід наближає освіту до реальних умов праці, де важливі не лише знання, а й здатність створювати цінність, адаптуватися, комунікувати і швидко реагувати на зміни. Отже, настав час змінити парадигму – перейти від формального оцінювання знань до навчання через створення, експерименти й постійне удосконалення. Якщо університети приймуть цей виклик, вони зможуть забезпечити студентам не просто диплом, а надзвичайно цінні навички цифрової гнучкості, підприємливості та готовності будувати власний шлях у сучасному світі, де цінуються інновації, адаптивність і творчість.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/Bpqjg

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини  #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_TimesHigherEducation

2025-11-27
Share
ДОДАТКОВІ ГРАНТОВІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ ВЧЕНИХ

ДОДАТКОВІ ГРАНТОВІ МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УКРАЇНСЬКИХ ВЧЕНИХ

Sorry, this entry is only available in Українська. Національний фонд досліджень України та Нідерландська дослідницька рада оголосили про старт другого раунду конкурсного відбору на додаткові грантові можливості для українських вчених, який реалізується  у рамках партнерської ініціативи NWO–НФДУ.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Національний фонд досліджень України та Нідерландська дослідницька рада оголосили про старт другого раунду конкурсного відбору на додаткові грантові можливості для українських вчених, який реалізується  у рамках партнерської ініціативи NWO–НФДУ.

Ініціатива спрямована на підтримку українських науковців у їхньому прагненні розширювати свої професійні контакти й розвивати продуктивну  дослідницьку співпрацю з нідерландськими колегами. Участь в ініціативі допомагає науковим командам, що вже реалізують проєкти за підтримки NWO, залучати до роботи дослідників з України. Керівники проєктів у Нідерландах можуть подавати заявки на фінансування для оплати залучення одного українського дослідника на період від 6 до 24 місяців. Максимальні витрати на одного українського співзаявника становлять 1250 євро на місяць (включно з витратами на матеріали); загальний бюджет цієї ініціативи становить 480 тис. євро. Взяти  участь у конкурсі можуть вчені, які мають науковий ступінь PhD або його еквівалент, отриманий або визнаний в Україні; працюють за основним місцем роботи в українській державній науково-дослідній установі чи закладі вищої освіти, що зареєстровані та функціонують відповідно до законодавства України; перебувають і здійснюють свою дослідницьку діяльність саме в Україні. У рамках другого раунду конкурсного відбору українські заклади вищої освіти або наукові установи можуть отримати максимум два гранти на установу. Заявки на участь можна подати до 23 червня 2026 року.

Детальніше: https://cutt.ly/Vtrz8xD4, https://qrpage.net/qr/RKqXG

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-11-27
Share
ОЕСР: СТРАТЕГІЧНА РОЗВІДКА В ДІЇ

ОЕСР: СТРАТЕГІЧНА РОЗВІДКА В ДІЇ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «Управління майбутнім передових матеріалів: стратегічна розвідка в дії» із серії «Документи ОЕСР з питань науки, технологій та промисловості».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «Управління майбутнім передових матеріалів: стратегічна розвідка в дії» із серії «Документи ОЕСР з питань науки, технологій та промисловості».

У ньому зазначається, що унікальні властивості передових матеріалів та швидке упровадження інновацій у цій сфері мають великий потенціал для створення більш безпечних, стійких та ефективних продуктів. Зокрема, нові фотоелектричні матеріали та батареї можуть допомогти у подальшому використанні потенціалу відновлюваної енергії, а біопродукти можуть зменшити потребу в сировині для викопного палива та підтримати циркулярну економіку. Передові матеріали можуть спричинити інновації у таких різноманітних секторах, як аерокосмічний, упаковка харчових продуктів, м’яка робототехніка. Передові матеріали все частіше визнаються критичною галуззю нових технологій, аде досі глобального стандартного визначення передових матеріалів не існує, а в національних стратегіях з цього питання часто використовуються більш розмита термінологія («інновації в матеріалах», «нові матеріали», «матеріали з доданою вартістю» тощо), а термін «передові матеріали» часто тлумачиться по-різному. У цьому звіті детально розглядається, як можна використовувати передові матеріали, оновлювати списки  нових критичних технологій, додавати цей напрямок до національних стратегій зростання й здійснювати просування відповідних досліджень. Узагальнено досвід прогнозування, координації дій, управління та стратегічного аналізу. Матеріали звіту підтримають політиків та практиків, зацікавлених в оцінюванні технологій, розробленні чи обновленні національних стратегій для нових технологій в цілому та, зокрема, передових матеріалів, з метою прискорення інновацій.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/Z0MKm, https://qrpage.net/qr/Mouc0, https://doi.org/10.1787/a15874fa-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-11-27
Share
КОЛИ ПОЛИЦІ ПЕРЕПОВНЕНІ: НОВА ІНІЦІАТИВА ДЛЯ ЗАХИСТУ РІДКІСНИХ КНИЖОК

КОЛИ ПОЛИЦІ ПЕРЕПОВНЕНІ: НОВА ІНІЦІАТИВА ДЛЯ ЗАХИСТУ РІДКІСНИХ КНИЖОК

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Джека Ґроува «Бібліотеки координують утилізацію книг, щоб зберегти рідкісні видання».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Джека Ґроува «Бібліотеки координують утилізацію книг, щоб зберегти рідкісні видання».

У ній автор пояснює, як нова ініціатива британських академічних бібліотек має забезпечити баланс між оновленням фондів і збереженням цінних наукових текстів. Наразі багато закладів у Великій Британії щорічно позбавляються тисяч непопулярних або маловикористаних книг у рамках роботи з очищення фондів. Проте це не завжди означає безпечну утилізацію, оскільки серед вилучених можуть опинитися унікальні або рідкісні видання, потрібні дослідникам у майбутньому.  Щоб вирішити цю проблему, було створено ініціативу UK Print Book Collection (UK PBC), в рамках якої об’єднались академічні бібліотеки, що вирішили координувати інвентаризацію фондів на загальнонаціональному рівні. Книгу можна вилучати (продавати, списувати або утилізувати) лише за умови, якщо принаймні сім інших копій цього видання є в інших учасниках ініціативи. Для цього використовується інформація платформи Library Hub, яка включає десятки мільйонів записів про наявні книги в 202 бібліотеках країни. Ця політика  «семи примірників» має зменшити ризик втрати рідкісних або науково важливих видань, зберігши при цьому можливість для бібліотек очищувати полиці, звільняючи простір для нових надходжень. Представники бібліотек відзначають, що в умовах обмеженого простору та зростаючих витрат на зберігання колекцій UK PBC дає довгоочікуване рішення-баланс. У першому пілотному закладі – Університеті Ворвіку бібліотечний фонд уже перевищує мільйон одиниць та розміщується на 43,5 км полиць, а вільного місця залишалося лише близько 100 метрів. Стандартна практика передбачала щорічне вилучення близько 5 тисяч непопулярних примірників, але нова схема дозволяє зробити цей процес прозорішим і безпечнішим. Мета UK PBC  – не просто скоротити загальну кількість книг у бібліотеках, а зберегти доступність знань і захистити рідкісні видання від необережного списання. Перевірка перед вилученням охоплює не лише наявність копій, але й ретельну оцінку значення видання, дисциплінарної релевантності та потреб спільноти. Таким чином, нова координаційна ініціатива демонструє, що бібліотеки здатні поєднувати практичні виклики (такі, як брак простору, зростання колекцій, знос фондів) із відповідальністю за збереження культурної та наукової спадщини. Створюється механізм, який дозволить відновити баланс між оновленням та консервацією й гарантує, що навіть при очищенні полиць важливі тексти не зникнуть, а залишаться доступними для дослідників майбутніх поколінь.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/b0NqK

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини  #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_TimesHigherEducation

2025-11-26
Share