Information
Registration Number
0823U101325, PhD dissertation
Status
Доктор філософії
Date
15-12-2023
popup.evolution
o
Title
Peculiarities of the non-verbal aspect of communication in managerial activity
Author
Mykhailo V. Ioffe,
popup.head Natalia A. Dobrovolska
popup.opponent Valentyna I. Miroshnichenko
popup.opponent Vutaliy Y. Bochelyuk
popup.opponent Nataliya Е. Zavatskауа
popup.review Iryna M. Bila
Description
У дисертації представлено та статично перевірено вплив невербального аспекту спілкування на управлінську діяльність. Об’єктом невербальне спілкування особистості. Предметом дослідження є особливості невербального аспекту спілкування в управлінській діяльності. Основною метою роботи є визначити особливості невербального аспекту спілкування в управлінській діяльності, на основі врахування яких систематизувати прийоми невербального впливу; розробити програму практичного використання як систему прийомів невербального впливу в управлінській діяльності, експериментально перевірити її ефективність та результативність. Задля досягнення даної мети було сформовано ряд завдань, які відтворюють логіку дослідницького процесу: 1. Зробити теоретичний аналіз та обґрунтувати понятійно-категоріальне поле дослідження, визначити основні підходи в психології до вивчення невербального аспекту спілкування в управлінській діяльності. 2. Конкретизувати функції засобів невербального спілкування в управлінській діяльності. 3. Проаналізувати вплив проксемічних особливостей невербального аспекту спілкування в управлінській діяльності. 4. Виявити змістовні показники складників невербальної поведінки менеджерів. 5. Розробити програму практичного використання як систему прийомів невербального впливу в управлінській діяльності, експериментально перевірити її ефективність та результативність. 6. Систематизувати відмінності невербальних засобів спілкування в управлінській діяльності в різних культурах. Наукова новизна та теоретичне значення отриманих результатів полягає у тому, що вперше: конкретизовано невербальні коди, які існують в бізнес-спілкуванні (універсальні невербальні коди, стосуються сигналів загрози та емоційних реакцій, які біологічно детерміновані; невербальні коди, здатні одночасно передавати різні повідомлення за допомогою м'язів обличчя та тіла людини, голосу та ін.; коди, що викликають автоматичну відповідь без роздумів (наприклад, реакція на червоне світло світлофора); спонтанні невербальні коди: фізіологічні реакції людини, що виникають мимоволі, і які можуть бути прораховані оточуючими); установлено зміст функціонального, філософсько-антропологічного, лінгвістичного, семантичного, нейрофізіологічного підходів до вивчення невербального аспекту спілкування в управлінській діяльності на основі згрупування існуючих відомостей в такі напрямки: інтегративний; психологічний; психолого-педагогічний; соціокультурний; виокремлено авторську класифікацію функціонального навантаження різних груп засобів невербальної комунікації в управлінській діяльності: кінесичних (експерсивні виразні рухи, поза, жести, міміка, хода, спрямованість рухів); просодичних; екстралінгвістичних; такесичних; проксемічних; виявлено проксемічні особливості невербального ділового спілкування, які впливають на ефективність та результативність управлінської діяльності (організовувати спілкування в інтимному просторі для мотивування підлеглих до професійних успіхів, виявляючи при цьому емпатичне слухання, повне прийняття, емоційну підтримку, доброзичливість, теплоту, співчуття та тактовність; гнучко застосовувати прийоми нерефлексивного та рефлексивного слухання, ставити відкриті питання; в умовах особистої дистанції шукати компроміси під час обговорення спірних питань, що породжують нові можливості вирішення ділових, міжособистісних проблем та конфліктів; свідомо віддавати та виявляти ініціативу, гнучко застосовувати різні стилі спілкування, а також оптимальні види слухання та висловлювань; в умовах соціальної дистанції наголошувати на приналежності до однієї команди та зацікавленості в перспективах подальших взаємин; вдаючись до комунікативної взаємодії в соціальному просторі викликати у співрозмовника почуття свободи, переконувати у його незалежності до організації та спільної справи, самодостатності, здатності до розвитку, спонукати та заохочувати його до здійснення вільного відповідального вибору та самостійних рішень; створивши публічну дистанцію, спрямовувати підлеглих чи компаньйонів до пошуку моментів спільності, єдності бізнес позицій, спільності корпоративних інтересів та цілей; в умовах публічної дистанції застосовувати прийоми невербального спілкування, здійснювати схвалюючи кивки головою, демонструвати прямий, променистий погляд, багатий на модуляції голос); Ключові слова: спілкування, невербальне спілкування, бізнес-спілкування, управлінська діяльність, менеджери, невербальна поведінка, семіотика, проксемічні особливості.
Registration Date
2023-11-16
popup.nrat_date
2023-11-16
search.subscribing
Updated: 2025-12-05
