Information
Registration Number
0823U101387, PhD dissertation
Status
Доктор філософії
Date
15-12-2023
popup.evolution
o
Title
Psychological peculiarities of assertiveness of future specialists of the socionomic profile
Author
Eduard V. Skolota,
popup.head Dmytro A. Karpilyanskiy
popup.opponent Nataliia Y. Zavatska
popup.opponent Ihor S. Popovych
popup.opponent Lyubomyra S. Piletska
popup.review Olena B. Dubchak
Description
У дисертації на основі теоретичного узагальнення сучасних наукових підходів до дослідження соціономічних професій та асертивності особистості запропоновано комплексну тренінгову програму розвитку асертивності у майбутніх фахівців соціономічного профілю. Об’єктом дослідження є асертивність особистості. Предметом дослідження – психологічні особливості асертивності майбутніх фахівців соціономічного профілю. Основною метою роботи є виявлення психологічних особливостей асертивності майбутніх фахівців соціономічного профілю у професійній взаємодії та розроблення і впровадження на цій основі комплексної тренінгової програми розвитку асертивності майбутніх фахівців соціономічного профілю. Задля досягнення даної мети було сформовано завдання, які відтворюють логіку дослідницького процесу: здійснити теоретичний аналіз підходів до визначення специфіки професій соціономічного профілю та виявити їх соціально-психологічні особливості визначальні для дослідження асертивності; проаналізувати основні напрями досліджень асертивності у зарубіжній та вітчизняній психології і на цій основі встановити основні атрибути асертивності фахівців соціономічного профілю; на основі теоретичного аналізу підходів до моделювання асертивності розробити структурно-динамічну модель розвитку асертивності майбутніх фахівців соціономічного профілю; виявити психологічні особливості особистості майбутніх фахівців соціономічного профілю які обумовлюють рівень їх асертивності; розробити та експериментально перевірити ефективність комплексної програми розвитку асертивності майбутніх фахівців соціономічного профілю. Наукова новизна одержаних результатів полягає у тому, що: вперше: запропоновано низку визначень для характеристики понять, пов’язаних з соціономією: соціономію визначено як антагоністичний аномії стан суспільства, який характеризується ефективним функціонуванням соціальних норм за відсутності протиріч між цілями суспільства та наявними у його членів засобами їх досягнення; соціономічну діяльність визначено як свідому діяльність соціальної групи або окремої людини з метою запобігання розвитку аномії у суспільстві; систему соціономічних відносин визначено як множину суспільних відносин і соціальних взаємодій, що відбуваються у процесі здійснення соціономічної діяльності; соціономічну професію визначено як професію, яку за поділом праці призначено для запобігання аномії у суспільстві в межах специфічного для неї трудового поста; вказано на відмінність асертивності пересічного індивіда і фахівця соціономічного профілю, яка полягає у тому, що асертивність пересічного індивіда визначається лише межами континуума від пасивності до агресивності, а асертивність фахівця соціономічного профілю додатково обмежується нормативно-правовими та деонтологічними професійними нормами; визначено асертивність фахівця соціономічного профілю як характеристику особистості, що проявляється у професійній взаємодії як впевнене, активне, без зайвого занепокоєння реагування на ситуацію і надання невідкладного адекватного зворотного зв’язку в межах наявних нормативно-правових вимог з дотриманням правил професійної деонтології, без прояву агресивності та маніпулювання; розроблено й операціоналізовано структурно-функціональну модель розвитку асертивності майбутніх фахівців соціономічного профілю, яка складається з когнітивного, поведінкового та регуляційного компонентів; уточнено: психологічні особливості особистості, які визначають асертивність або неасертивність майбутнього фахівця соціономічного профілю відносно кожного компонента структурно функціональної моделі розвитку асертивності майбутнього фахівця соціономічного профілю; отримало подальшого розвитку: застосування тренінгових технологій для сприяння професійному становленню та розвитку майбутніх фахівців соціономічного профілю. Ключові слова: асертивність особистості; соціономічна професія; асертивність майбутнього фахівця; модель розвитку асертивності майбутнього фахівця; психологічні особливості асертивної особистості; психологічні особливості неасертивної особистості; тренінг розвитку асертивності майбутнього фахівця.
Registration Date
2023-11-21
popup.nrat_date
2023-11-21
search.subscribing
Updated: 2025-12-05
