Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach
Description
In the article, it is stated that the current level of ICT development significantly expands the opportunities for teachers and students in inclusive education. Using ICT, people with disability are able to overcome barriers to learning by accessing a variety of teaching materials in an accessible format. The authors stress that ICT in special and inclusive education can be used as a compensatory, communication, and didactic tool. The main areas in which it is advisable to provide ICT support for inclusive education, are described. The implementation of ICT provides access to alternative sources of information that can be selected and
used by each student according to his / her individual capabilities. It is noted that ICT tools should be selected taking into account the specifics of various disability types. Pedagogically balanced and appropriate use of ICT will allow students with disability to participate in the educational process fully, to develop individual educational strategies acceptable for them.
У статті зазначено, що нинішній рівень розвитку ІКТ значно розширює можливості для вчителів та учнів (студентів) інклюзивної освіти. Використовуючи ІКТ, особи з інвалідністю здатні подолати бар'єри для навчання, отримати доступ до різних навчальних матеріалів у доступному форматі. Автори підкреслюють, що ІКТ у спеціальній та інклюзивній освіті може бути використаний компенсаційний, комунікаційний та дидактичний інструмент. Описано основні сфери, в яких доцільно забезпечити підтримку ІКТ для інклюзивної освіти. Реалізація ІКТ забезпечує доступ до альтернативних джерел інформації, яку може використати кожний учень (студент)
відповідно до його індивідуальних можливостей. Відзначено, що інструменти ІКТ слід обирати з урахуванням особливостей різних типів нозологій. Педагогічно виважене та доцільне використання ІКТ дозволить учням (студентам) з обмеженими можливостями повноцінно включитися у навчальний процес.
Article
Книга
Рецензовано
Nosenko Yuliya.
:
published. 2021-01-01;
НАПН України,
2121U000273