Інформація
Реєстраційний номер
0220U102019, Науково-дослідна робота
Назва роботи
"Вдосконалення науково-методичного забезпечення діяльності інклюзивно-ресурсних центрів в умовах соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами"
Керівник роботи
Обухівська Антоніна Григорівна, Кандидат психологічних наук
Дата реєстрації
28-02-2020
Організація виконавець
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи.
Опис
Звіт про наукове дослідження: 68 с. Об’єкт дослідження – науково-методичне забезпечення освітньої діяльності педагогічних працівників інклюзивно-ресурсних центрів. Метою наукового дослідження є розробка психолого-педагогічних технологій діагностики розвитку, психолого-педагогічного супроводу освітньої діяльності дітей з особливими освітніми потребами та сім’ї, яка їх виховує; методичного забезпечення діяльності педагогічних працівників інклюзивно-ресурсних центрів, закладів освіти та психологічної служби системи освіти. Методи дослідження: теоретичні – аналіз тенденцій і процесів розвитку особистості з порушеним розвитком, що відбуваються в умовах навчально-виховної діяльності, закладів освіти; розробка та підготовка до практичного впровадження інноваційних програм, методик, системи вправ, послідовності дій, застосування корекційних; підвищення педагогічної компетентності їхніх батьків; узагальнення результатів експериментальних досліджень. Емпіричні – анкетування; усні опитування; проведення моніторингів та скринінгів; практична апробація розроблених методичних матеріалів. Основні наукові результати згідно з Технічним завданням і Перспективним тематичним планом на 2017-2019 р. р.: Видано: методичний посібник «Інноваційні технології в діяльності інклюзивно-ресурсного центру»; методичні рекомендації «Методичні та організаційні питання діагностико-консультативної діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій», «Психологічний супровід інклюзивної освіти», «Соціально-реабілітаційні і навчальні програми в роботі інклюзивно-ресурсних центрів із сім’єю», «Дитина з гіперактивним розладом у навчальному закладі. Психологічний супровід»; статті у фахових виданнях, тези, матеріали конференцій. Соціальним ефектом упровадження результатів НДР стане: підвищення ефективності освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами, захист прав названої категорії дітей на якісну освіту, соціально-особистісне становлення, інтеграцію у суспільну життєдіяльність, підвищення с
Опис продукції
Методичний посібник «Інноваційні технології в діяльності інклюзивно-ресурсного центру» розроблено в рамках виконання наукового дослідження «Вдосконалення науково-методичного забезпечення діяльності інклюзивно-ресурсних центрів в умовах соціальної інтеграції дітей з особливими освітніми потребами» (номер державної реєстрації № 0117U007458). У методичному посібнику висвітлюються актуальні питання побудови психолого-педагогічних технологій оцінки розвитку різних категорій дітей з особливими освітніми потребами як передумови ефективного індивідуально спрямованого навчання, виховання і соціальної інтеграції. Зокрема, обґрунтована доцільність використання поряд із психометричними засобами вивчення навчальних компетентностей дітей методу психолого-педагогічного експерименту. Викладена система психолого-педагогічної оцінки розвитку дітей з гіперактивним розладом і дефіцитом уваги. Обґрунтовано пріоритетність та викладено технологію діагностування мовних і комунікативних потреб дітей з порушенням слуху. Запропонована система оцінки мовленнєвого розвитку дитини з тяжкими порушеннями мовлення, яка дозволяє визначити фізіологічні, когнітивні і особистісні «опори» для побудови корекційних заходів. Представлена методика формування знаково-символічних образів у дітей з порушеннями інтелектуального розвитку помірного ступеня у контексті розвитку у них життєво значущих компетентностей і навичок практичної життєдіяльності. Обґрунтовано необхідність психолого-педагогічного супроводу батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами, окреслено завдання та шляхи його реалізації, методи діагностичної і консультативно-освітньої роботи з батьками. Методичний посібник адресовано фахівцям інклюзивно-ресурсних центрів, практичним психологам, педагогічним працівникам закладів освіти, і студентам відповідної спеціалізації.