Інформація
Реєстраційний номер
0215U000395, Науково-дослідна робота
Назва роботи
Науково-методичне забезпечення формування базових якостей особистості старшого дошкільника у дошкільному навчальному закладі.
Керівник роботи
Рейпольська Ольга Дтитрівна,
Дата реєстрації
17-02-2015
Організація виконавець
Інститут проблем виховання НАПН України
Опис
За результатами роботи: 1) з'ясовано педагоги дошкільних навчальних закладів потребують методичного інструментарію задля формування у старших дошкільників базових якостей особистості у єдності когнітивного, емоційно-ціннісного та діяльнісного компонентів; 2) науково обґрунтовано та розроблено методику формувального етапу дослідження, яка спрямована формування у старших дошкільників базових якостей особистості; а саме: розсудливості, креативності, чуйності, шанобливості, справедливості, самостійності, спостережливості, міжособистісного партнерства, міжособистісної злагоди; 3) розроблено критерії та показники (відповідно до визначених напрямів дослідження в межах проблеми оптимізації виховного потенціалу дошкільного навчального закладу) для експериментального визначення рівнів сформованості у дітей старшого дошкільного віку базових якостей. У структурі базових якостей особистості старшого дошкільника виділити когнітивний, емоційно-ціннісний і поведінковий (діяльнісний) компоненти. Аналіз результатів дозволив зробити висновок що виховний потенціал дошкільних навчальних закладів є значним, а підвищення його ефективності має досягатися через удосконалення змісту навчально-виховного процесу, його диференціацію та індивідуалізацію. Такий підхід забезпечує реалізацію на практиці здобутих дітьми знань, умінь і практичних навичок. Розроблено методику формування у старших дошкільників базових якостей особистості; а саме: розсудливості, креативності, чуйності, шанобливості, справедливості, самостійності, спостережливості, міжособистісного партнерства, міжособистісної злагоди. Так, формування базових якостей особистості у старших дошкільників здійснювалось у процесі чотирьох видів діяльності притаманних даному віковому періоду, а саме: 1) гри; 2) комунікації; 3) предметно-перетворювальної (трудової); 4) навчальної. Важливим було: а) забезпечення дітей у даних видах діяльності позитивними емоційними стимулами, б) організацію вихователями у даних видах діяльності індивідуально-диференційованого підходу до дітей, в) створення комунікативної та поведінкової спрямованості процесу формування базових якостей у даних видах діяльності. Робота проводилась у трьох напрямках: з дітьми, педагогічним колективом ДНЗ (вихователями, методистами, завідувачами) та батьками. До базових якостей відносимо спостережливість, розсудливість, креативність, відповідальність, самостійність, справедливість, самовладання, людяність, шанобливість, міжособистісну злагоду та міжособистісне партнерство та вважаємо їх пріоритетними, тобто особливо значущими для розвитку дитини. Це дало змогу виділити в структурі базових якостей старшого дошкільника когнітивний, емоційно-ціннісний і поведінковий (діяльнісний) компонентів. Було виокремлено наступни компоненти: когнітивний, емоційно ціннісний та діяльнісний (поведінковий) до кожного з яких визначено критерії та показники до чотирьох рівнів сформованості базових якостей особистості старшого дошкільника: 1) когнітивний, критерієм якого виступає обсяг знань та уявлень дітей про базові якості, усвідомленість моральних норм та правил соціальної поведінки (високий рівень: у дитини наявні уявлення та елементарні знання про базові якості, моральні норми, правила суспільної поведінки; оптимальний рівень: діти мають достатні знання та уявлення, однак вони носять репродуктивний характер, достатньою мірою усвідомлені; достатній: знання та уявлення мають клаптевий характер, їх усвідомленість має несталий характер; мінімальний незнання елементарної інформації про базові якості, відсутністю уявлень про моральні норми та правила суспільної поведінки; 2) емоційно-ціннісний - критерієм виступили адекватність та стійкість (для високого рівня показниками були: сформована система почуттів, які пов'язані у дитини з розумінням власних емоційних станів, причин, з ними пов'язаних; моральних мотивів, потреб, самооцінки дитини; особистісним сенсом, яким наділяється це ставлення; оптимальний рівень: майже сформована система почуттів, які пов'язані у дитини з розумінням власних емоційних станів; моральних мотиви та потреби сформовані частково; достатній: система почуттів проявляється лише у спеціально створених ситуаціях; дитина частково розуміє власні емоційні стани; знайома з моральними мотивами, але потреби сформовані частково; мінімальний не сформована система почуттів; не розуміє власні емоційні стани; моральні мотиви та потреби не сформовані; 3) поведінкова складова - критерієм були її сталість, саморегуляція (відповідність поведінки моральним нормам, уміння контролювати, передбачати власну поведінку в різних життєвих ситуаціях, згідно з наявними знаннями, досвідом) та самостійність (високий рівень: готовність діяти певним чином стосовно об'єкта, який має для дитини особистісну значущість; є відповідні вчинки, наявність навичок моральної поведінки, сформована здатність регулювати власну поведінку; оптимальний рівень: вміють діяти певним чином стосовно об'єкта, який має особистісну значущість; присутні навички моральної поведінки, простежується здатності регулювати власну поведінку; виявляє базові якості особистості; достатній: вміють діяти певним чином стосовно об'єкта, який має особистісну значущість під керівництвом дорослого; є деякі навички моральної поведінки, проте здатності регулювати власну поведінку майже немає; проявляє базові якості у штучно створених умовах, за зразком дорослого; низький не вміють діяти певним чином стосовно особистісне значущого об'єкта, лише під керівництвом дорослого; є деякі навички моральної поведінки, проте здатності регулювати власну поведінку майже немає; проявляє базові якості у штучно створених умовах.
Опис продукції
Розроблено методику формування у старших дошкільників базових якостей особистості; а саме: розсудливості, креативності, чуйності, шанобливості, справедливості, самостійності, спостережливості, міжособистісного партнерства, міжособистісної злагоди