ПРОБЛЕМА ВІДКЛИКАННЯ СТАТЕЙ ТА СПРОСТУВАННЯ ВИКЛАДЕНИХ У НИХ ПСЕВДОНАУКОВИХ МАТЕРІАЛІВ

ПРОБЛЕМА ВІДКЛИКАННЯ СТАТЕЙ ТА СПРОСТУВАННЯ ВИКЛАДЕНИХ У НИХ ПСЕВДОНАУКОВИХ МАТЕРІАЛІВ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Девіда Сандерса «Спростування статті про «життя на основі миш’яку» – це добре, але сам процес був отруйним».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Девіда Сандерса «Спростування статті про «життя на основі миш’яку» – це добре, але сам процес був отруйним».

У ній йдеться про недоліки спільної роботи рецензентів, редакторів, журналістів та авторів, що призвели до 15-річної боротьби за відкликання статті, яку взагалі не слід було публікувати. Автор задається питанням, чи створює відкликання статті з причин, відмінних від неправомірних дій, небезпечний прецедент? Він вважає, що ні і пояснює чому. У складі прес-релізу Національного управління з аеронавтики та дослідження космічного простору США (NASA) було повідомлення про «астробіологічне відкриття, яке вплине на пошук доказів існування позаземного життя» – йшлося про «відкриття» мікроба, здатного жити навіть за відсутності фосфату – елементу, який раніше вважався необхідним для життя. Бактерія, про яку йде мова, нібито могла рости за відсутності фосфату та включати миш’як замість фосфору до своєї ДНК та РНК. Прозвучало багато гучних заяв про значення дослідження, описаного у статті, одночасно опублікованій в онлайн-журналі Science.  Слід зауважити, що навіть під час цієї, відверто кажучи, незручної події, пролунали тривожні дзвіночки: один з учасників дискусії м’яко заперечив проголошені твердження. Назвавши себе буркотливим, хімік Стівен Беннер спокійно та доброзичливо показав, що мало місце ненаукове обґрунтування і тим самим зруйнував його правдоподібність. Більшість наукової спільноти одразу зрозуміла, що стаття – безглузда, вона порушує усталені хімічні норми, а докази – нічим не підтверджені. Але більшість ЗМІ некритично розрекламували цю статтю, назвавши її провісником наукової революції. Навіть деякі вчені долучилися до цього: один фізик-коментатор написав у «The Wall Street Journal», що стаття «означає, що тепер кожен підручник з біології має бути переглянутий. Навіть саме визначення життя, можливо, доведеться змінити». Інші науковці запекло чинили опір, наприклад мікробіолог Розі Редфілд, наголошував на відсутності реальних доказів включення миш’яку до бактеріальної ДНК, він писав про це у своєму блозі у рамках післяпублікаційної дискусії. Іштван Чабай та Еорс Сатмарі, як і Девід, виявили, що розрахунки та статистика, які використовували автори, були підозрілими. Насправді автори статті про миш’як знали про ці проблеми, але очевидно, були настільки захоплені своїми гіпотезами, що бажали позбутися критичного ставлення до фактів  – ретельної перевірки результатів та їх належної інтерпретації. І навіть зараз, коли статтю нарешті відкликали, автори все ще не бажають визнати, що вона була принципово недосконалою, хоча цей факт був очевидним вже у момент публікації. Під тиском численних критичних публікацій у публічному аналізі цієї статті журнал змушений був опублікувати поряд з нею безпрецедентні вісім «технічних коментарів», які повністю вичерпали майже кожен її аспект. Позиція авторів була надзвичайно слабкою, відповіді на закиди рецензентів – нещирими та здебільшого недоречними, хоча і вони також були опубліковані. Чому видання, що розрекламувало результати дослідження з хибними висновками у 2010 році, не заявило про неправдивість наведених фактів і висновків, коли це стало незаперечним? Тут є підстава для важливих для нас уроків щодо  академічної доброчесності, залучення наукової громадськості, забезпечення довіри до науки.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/0zFFM, https://qrpage.net/qr/H0mDQ

Фото: скріншот /Марк Уілсон/ Getty Images

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_НауковіВидання_новини #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини

2025-08-18
Share
ПРЕЗЕНТАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЦЕНТРУ ЗНАНЬ ПРО КРАЇНИ

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ЦЕНТРУ ЗНАНЬ ПРО КРАЇНИ

Sorry, this entry is only available in Українська. На офіційному порталі європейських даних DataEuropaEu опублікована інформація «Як Європа підтримує зв’язок завдяки оперативній сумісності: презентація центру знань про країни».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На офіційному порталі європейських даних DataEuropaEu опублікована інформація «Як Європа підтримує зв’язок завдяки оперативній сумісності: презентація центру знань про країни».

Вона презентує сторінку «Знання про країни», де подано відомості про те, як саме держави-члени ЄС розвивають власне цифрове урядування та сприяють транскордонній співпраці. Наголошується, що на порталі Interoperable Europe представлено безліч корисних інструментів та рішень для підтримки користувачів, зацікавлених у певному програмному забезпеченні з особливими вимогами до специфікації, стандартів та моделей даних.  Одним із таких ресурсів є сторінка «Знання про країни», що надає розуміння забезпечення інтероперабельності у Європі. Тут представлені ключові ресурси щодо цифровізації державних адміністрацій як на національному, так і на європейському рівні. Головна мета сторінки – об’єднати національні профілі, стратегії та ініціативи країн-членів ЄС на одній платформі, демонструючи структури та політики сумісності, надаючи доступ до текстів національних стратегій, опису законодавства, відомостей про кращі практики, безкоштовної аналітики. Наявність сумісних систем, які можуть обмінюватися даними, та даних, які можуть вільно розповсюджуватись, надзвичайно важлива для забезпечення найбільш ефективного використання інформації державного сектору. Окрім порталу Interoperable Europe, є сенс звернути увагу на Data.europa.eu, що пропонує великий асортимент цінних наборів даних для повторного використання та дослідницьких цілей. Разом ці портали є цінним джерелом інформації для розроблення політик на основі фактичних даних у рамках розвитку цифрової Європи.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/hMwgv, https://qrpage.net/qr/29MHI, https://qrpage.net/qr/a8Yhn, https://qrpage.net/qr/AeBO5https://data.europa.eu/en,

Фото: DataEuropaEu

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-08-18
Share
ОЕСР: УЗГОДЖЕНІСТЬ ПОЛІТИКИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТА ОКЕАНІЧНОЇ ЕКОНОМІКИ

ОЕСР: УЗГОДЖЕНІСТЬ ПОЛІТИКИ ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТА ОКЕАНІЧНОЇ ЕКОНОМІКИ

Sorry, this entry is only available in Українська. У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття групи фахівців директорату державного управління «Узгодженість політики для сталого розвитку та океанічної економіки».  

Sorry, this entry is only available in Українська.

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття групи фахівців директорату державного управління «Узгодженість політики для сталого розвитку та океанічної економіки».  

У ній демонструється, як узгодженість політики в цілях сталого розвитку може сприяти переходу до сталої океанічної економіки, а також розглядаються проблеми, що виникають через фрагментоване управління, зміну клімату та деградацію навколишнього середовища, наводиться огляд інструментів покращення міжсекторальної координації, керування політичними компромісами та узгодження національних стратегій з ЦСР. Спираючись на досвід Португалії та Мальти, експерти зосереджують увагу на практичних реформах управління задля сприяння сталому економічному зростанню. У звіті подано огляд актуальних питань  океанічної економіки, завдань посилення узгодженості політики для вирішення взаємопов’язаних океанічних проблем, зокрема – узгодженості політики для сталого розвитку океанічної економіки (Мальта) та посилення ефективності управління (Португалія). Наголошується на важливості посилення уваги до даних та співпраці з усіма зацікавленими сторонами, оскільки саме інклюзивна залученість та прозорі системи обміну даними є ключовими для посилення узгодженості в управлінні океанічними ресурсами. Інвестиції Португалії у цифрові платформи та зусилля Мальти щодо партисипативного планування демонструють, як обґрунтовані та інклюзивні процеси можуть покращити узгодженість на всіх рівнях управління.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/d3TnW

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-08-18
Share
ФУНКЦІЯ «РЕЖИМУ НАВЧАННЯ» CHATGPT ТА КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ

ФУНКЦІЯ «РЕЖИМУ НАВЧАННЯ» CHATGPT ТА КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Джульєтти Роуселл  «Функція «режиму навчання» ChatGPT спрямована на заохочення критичного мислення».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Джульєтти Роуселл  «Функція «режиму навчання» ChatGPT спрямована на заохочення критичного мислення».

У ній автор зазначає, що OpenAI створює інструмент для боротьби із залежністю студентів від відповідей ШІ та наполягає, що протидія шахрайству вимагає «цілісного» підходу від університетів та технологічних компаній. OpenAI запустив нову функцію «режиму навчання» на ChatGPT, щоб допомогти заохотити «когнітивне навчання», намагаючись зарадити гострому занепокоєнню спільноти щодо того, що широке використання штучного інтелекту шкодить освіті. Нові дослідження показують, що дев’ять із десяти студентів використовують штучний інтелект у своєму навчанні і це відбулось стрімко – менш ніж через три роки після популяризації великих мовних моделей. Опція «режим навчання» має заохочувати студентів «покроково розбиратися з питаннями, а не просто отримувати готову відповідь». Науковці зі Стенфордського університету допомогли OpenAI розробити функцію, яка «поєднує сократівські питання, підказки та питання для саморефлексії, щоб спрямувати розуміння та сприяти активному навчанню» користувачів, яку студенти можуть адаптувати відповідно до свого рівня досягнень. Звісно, цей інструмент навряд чи запобігатиме обману з боку студентів, але слід погодитись, що його запуск стався внаслідок тиску з боки спільноти, метою якого було створення певних захисних бар’єрів. Роббі Торні, старший директор програм штучного інтелекту в Common Sense Media, яка працювала разом з OpenAI над розробленням цього інструменту, говорить, що режим наочного навчання «заохочує студентів критично мислити … замість того, щоб просто отримати готову роботу, виконану ШІ замість них. Такі функції є позитивним кроком до ефективного використання штучного інтелекту для навчання». Джеймс Донован, керівник досліджень у галузі освіти та когнітивних результатів в OpenAI вважає, що цей «інструмент зосереджений на покращенні когнітивних результатів запам’ятовування інформації і може допомогти упровадити належну освітню практику в навчальний процес. Функція навчального режиму дещо компенсує ризик списування, оскільки вона примушує до когнітивної взаємодії. Весь сенс полягає у тому, щоб використовувати сократівський діалог і переконатися, що люди дійсно роблять те, що вони мають робити. Але довгострокова мета боротьби з обманом у навчальному класі, ймовірно, є цілісним процесом, у якому мають брати участь кафедри та установи, а не лише окремі особистості. Ми сподіваємося, що як тільки ви почнете використовувати режим навчання, виникне цикл зворотного зв’язку, завдяки якому ви краще засвоїте інформацію, і побачите, що насправді навчаєтесь швидше, ніж раніше. Я вважаю, що чим більше люди використовують режим навчання, тим упевненіше вони засвоюють матеріал». Наразі OpenAI працює над іншими функціями, які допоможуть виявляти шахрайство з боку ШІ.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/nOLad

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-08-15
Share
КОНКУРС ВІД GERMAN FEDERAL ENVIRONMENTAL FOUNDATION

КОНКУРС ВІД GERMAN FEDERAL ENVIRONMENTAL FOUNDATION

Sorry, this entry is only available in Українська. Німецький федеральний екологічний фонд (German Federal Environmental Foundation / DBU) оголосив спеціальний конкурс, орієнтований на українських дослідників.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Німецький федеральний екологічний фонд (German Federal Environmental Foundation / DBU) оголосив спеціальний конкурс, орієнтований на українських дослідників.

Його призначення – підтримати прагнення науковців продовжити в Україні разом з партнерськими установами з Німеччини дослідження, зосереджені на проблемах охорони природи, охорони морського середовища, охорони культурної спадщини. Фінансування надається на конкурсних основах проєктам, які мають чітке технічне спрямування та здатні зробити вагомий науковий внесок у захист екологічних та культурних цінностей. Фінансова підтримка полягає у наданні щомісячних грантів, а також додаткових коштів на витрати у рамках проєкту. Максимальний термін фінансування – 12 місяців.  Участь у конкурсі можуть взяти громадяни України, що мають вищу освіту, основне місце роботи і проживання яких – в Україні. Заявку на участь у конкурсі можна подати до 1 листопада 2025 року.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/sptkr, https://qrpage.net/qr/Rrybi

Фото: логотип

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-08-15
Share
ОЕСР: ВІДКРИТІСТЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

ОЕСР: ВІДКРИТІСТЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  аналітичний документ «Відкритість штучного інтелекту: посібник для політиків» із серії «Документи ОЕСР зі штучного інтелекту».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  аналітичний документ «Відкритість штучного інтелекту: посібник для політиків» із серії «Документи ОЕСР зі штучного інтелекту».

У ньому зазначається, що починаючи з 1990-х років програмне забезпечення з відкритим кодом (Open Source Software /OSS) поширилося поряд з комерційним програмним забезпеченням, а часто – навіть у його складі, що сприяло розвитку співпраці, упровадженню (зокрема – в країнах, що розвиваються) завдяки зниженню витрат, урівноваженню ринкової сили великих компаній-розробників програмних продуктів, стимулювання інновацій, підвищення кваліфікації робітників. З огляду на названі та багато інших переваг, OSS поширене у спільноті  розробки штучного інтелекту, де модель ШІ (або деякі її елементи) публікуються для завантаження, модифікації й розповсюдження будь-ким на умовах відкритої ліцензії. Серед фахівців не зупиняється дискусія щодо ризиків, переваг та компромісів, пов’язаних з публічним доступом до моделей ШІ (або їх компонентів) з універсальними можливостями. Ця дискусія набрала обертів після нещодавнього запуску відкритих моделей Deepseek R1, GPT-OSS та Qwen. В опублікованому документі аналізується концепція відкритості штучного інтелекту, її базова термінологія та варіанти (ступені) відкритості.  Пояснюється, чому термін «відкритий вихідний код», що походить з галузі програмного забезпечення, не повною мірою відбиває складнощі, характерні для ШІ. Визначаються сучасні тенденції  та ризики у розвитку ШІ та OSS. Документ підтримує політичну дискусію щодо збалансування відкритості генеративних моделей ШІ з відповідальним управлінням.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/dGbUf, https://qrpage.net/qr/XGFaK, https://doi.org/10.1787/02f73362-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ШтучнийІнтелект  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-08-15
Share
ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ НАДМІРНОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ НАДМІРНОЇ ЗАЛЕЖНОСТІ ВІД ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Попі Сотіріду та Дані Логан-Флемінг «Керівництво з інтерактивних усних іспитів пропонує вирішення проблеми надмірної залежності від штучного інтелекту у вищій освіті».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Попі Сотіріду та Дані Логан-Флемінг «Керівництво з інтерактивних усних іспитів пропонує вирішення проблеми надмірної залежності від штучного інтелекту у вищій освіті».

У ній зазначається, що таке «Керівництво…» пропонує традиційний метод оцінювання на основі сценарію, який сприяє автентичному навчанню, знижує надмірну залежність від ШІ та підтримує у студентів розвиток навичок професійного спілкування. Стрімкий розвиток штучного інтелекту вимагає змін підходів до систем оцінювання, оскільки зростаючі масштаби його використання  зробили письмові та попередньо записані оцінювання надзвичайно вразливими до підробки та використання недостовірного контенту. Інтерактивні усні оцінки – практична та орієнтована на людину альтернатива, здатна зміцнити академічну чесність і розвинути навички реального спілкування. Він дозволяє студентам практикувати спілкування, швидку адаптацію та прийняття обґрунтованих рішень у реальних ситуаціях. Цей підхід упроваджений у  30 університетах Австралії, Європи та Південно-Східної Азії. Дана стаття відкриває нову серію публікацій з питань  інтерактивних усних іспитів, в яких будуть розглядатись принципи, методи, особливості нової системи перевірки набутих студентами знань.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/iqLIb

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-08-14
Share
КЕРІВНІ ПРИНЦИПИ ВИКОРИСТАННЯ ГШІ В УНІВЕРСИТЕТІ ПІВДЕННОЇ ДАНІЇ

КЕРІВНІ ПРИНЦИПИ ВИКОРИСТАННЯ ГШІ В УНІВЕРСИТЕТІ ПІВДЕННОЇ ДАНІЇ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті  Університету Південної Данії опубліковані «Керівні принципи щодо безпеки даних, авторського права та генеративного штучного інтелекту».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті  Університету Південної Данії опубліковані «Керівні принципи щодо безпеки даних, авторського права та генеративного штучного інтелекту».

Документ містить рекомендації щодо використання цифрових інструментів, сервісів та утиліт на основі генеративного штучного інтелекту (ChatGPT, Copilot Chat, Midjourney). Наголошується, що при використанні засобів ГШІ потрібно ураховувати, на яких даних проводилось навчання моделі, як використовуються персональні дані користувачів, як постачальник може використовувати різні типи даних та їх поширювати. Навіть якщо постачальник обіцяє не використовувати ваші дані для навчання моделі або доступу співробітників, це не завжди можна перевірити. Документ містить короткий опис питань, пов’язаних з авторським правом, безпекою даних і авторизацією послуг ШІ, поводженням з бізнес-інформацією, умовами ліцензій, застосування авторського права, доступу до персональних даних. Використання генеративного штучного інтелекту в університеті пропонується обмежити дослідницькими проектами та певними визначеними заздалегідь завданнями. Зокрема, співробітникам та здобувачам освіти пропонується уважно відноситись до ліцензійних умов, оскільки навіть безкоштовні рішення мають певні вимоги(ChatGPT попереджає, що його відповіді не можна використовувати для прийняття прямих рішень, які можуть мати юридичні наслідки для окремих осіб, а щодо згенерованого тексту необхідно вказати, що він був написаний за допомогою ШІ). Стосовно авторських прав є певні особливості щодо надання даних без порушення авторських прав третіх осіб. Рекомендації містять застереження щодо використання персональних даних: не слід їх використовувати як вхідні дані для генеративного ШІ, якщо рішення не було авторизовано для цієї мети. Якщо ви плануєте задіяти ГШІ у викладанні, необхідно переконатися, що система/сервіс (наприклад, Copilot або ChatGPT) схвалена університетом для відповідних цілей. У іншому випадку викладач не може вимагати від студентів реєстрації на платформі ГШІ та використання сервісу в рамках курсу. Однак це не заважає викладачам використовувати сервіси та їхні результати у викладанні за умови дотримання вищезгаданих правил введення даних. Системи/сервіси, які університет дозволяє використовувати для обмежених дослідницьких проектів або інших локальних цілей, не призначених для студентів, називаються локальними системами/сервісами. Вони можуть використовуватися локально за умови законного їх використання (безпека сервісу, дотримання правил обробки персональних даних, авторських прав тощо).

Детальніше: https://qrpage.net/qr/vIdLl

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-08-14
Share
ОЕСР: ЧИ ВПЛИВАЮТЬ ВИБОРИ НА ДОВІРУ?

ОЕСР: ЧИ ВПЛИВАЮТЬ ВИБОРИ НА ДОВІРУ?

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Чи впливають вибори на довіру? Дані з дев’яти європейських країн…» із серії «Робочі документи ОЕСР з питань державного управління».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Чи впливають вибори на довіру? Дані з дев’яти європейських країн…» із серії «Робочі документи ОЕСР з питань державного управління».

У ньому зазначається, що довіра до державних інститутів є фундаментом, на якому здійснюється управління країною та який дозволяє приймати політичні рішення, необхідні  для вирішення нагальних проблем суспільного життя. Довіра демонструє відносини між установами та громадянами, яким вони служать, а її коливання є важливим стимулом для установ для їхнього удосконалення, модернізації й розвитку.  Довіра знижує трансакційні витрати в управлінні, суспільстві та економіці, сприяє ефективній реалізації державної політики. Вона підтримує імплементацію реформ. Високий рівень довіри у поєднанні з громадським контролем допомагає легітимізувати та захищати демократичні інститути. У цьому документі досліджується вплив виборів на довіру до інституційна основі аналізу панельних даних з бази CRONOS-2 Європейського соціального опитування щодо дев’яти європейських країн.  Не встановлено значного впливу виборів на рівень довіри між різними групами країн. Разом із тим, визначено важливі незмінні в часі чинники, пов’язані з довірою – дохід, вік, політичні симпатії. Експерти вважають, що політичний цикл суттєво не впливає на рівень довіри.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/InD6T, https://qrpage.net/qr/1WATI, https://doi.org/10.1787/0b6946e9-en 

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-08-14
Share
В УНІВЕРСИТЕТСЬКІЙ АУДИТОРІЇ ШІ МОЖЕ БУТИ ТРЕНЕРОМ, А НЕ КОНКУРЕНТОМ

В УНІВЕРСИТЕТСЬКІЙ АУДИТОРІЇ ШІ МОЖЕ БУТИ ТРЕНЕРОМ, А НЕ КОНКУРЕНТОМ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття групи фахівців Центрального університету Квінсленда «Поза межами галасу: як ШІ може бути в університетській аудиторії тренером, а не конкурентом».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття групи фахівців Центрального університету Квінсленда «Поза межами галасу: як ШІ може бути в університетській аудиторії тренером, а не конкурентом».

У ній зазначається, що розміщення навчальних завдань, розрахованих як на штучний інтелект, так і на людські здібності, може допомогти університетським викладачам використовувати найкращі можливості з реального та віртуального світів. Поява ChatGPT та інших генеративних інструментів штучного інтелекту спричинила дискусії щодо використання ШІ у сфері вищої освіти. У них зазвичай домінує занепокоєння щодо академічної доброчесності, втрати робочих місць та руйнування людських зв’язків. Але залишається ключове питання: як викладачі можуть використовувати ШІ для покращення, а не перешкоджання процесу викладання та навчання? Широкий спектр навчальних завдань, що передбачають, зокрема, задіяння штучного інтелекту змінює роль викладачів. У разі зваженого підходу можна забезпечити, щоб технології доповнювали, а не замінювали чи спотворювали процес навчання, сприяли співпраці між викладачами та учнями. Модель, про яку говорять автори, побудована на основі інтерв’ю з експертами та учнями й удосконалена у рамках дослідницького процесу на основі дизайну. Багато моделей штучного інтелекту в освіті зосереджені на тому, що може робити технологія. Мало хто ставить під сумнів те, що вона повинна робити стосовно ролі людини у навчанні. Необхідно забезпечити розуміння цієї нової структури й комфортної взаємодії людини та машини, в рамках якої ураховується  глобальний зсув у мисленні та практичні міркування. Заклади освіти повинні почати думати про те, як можна ефективно інтегрувати ШІ. Зіставлення навчальних завдань з можливостями етичного застосування ГШІ може прояснити, де саме цей інструмент може суттєво допомогти в освіті. Не слід використовувати ШІ там, де потрібні людські здібності – судження, етика, емпатія. Необхідно, щоб застосування ГШІ зміцнювало, а не витісняло людський чинник в системі освіті. Майбутнє викладання не полягає у протистоянні машини та людини: робота з машиною буде завойовувати свій простір, залишаючи необхідність удосконалення процесу навчання.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/ESHBi

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-08-13
Share