Інформація
Реєстраційний номер
0215U007082, Науково-дослідна робота
Назва роботи
Організаційно-діяльнісні ігри як інтегральна умова розвитку професійної креативності студентів в освітньому процесі сучасного ВНЗ
Керівник роботи
Фурман Анатолій Васильович,
Дата реєстрації
29-01-2015
Організація виконавець
Тернопільський національний економічний університет
Опис
Об'єктом дослідження є професійне становлення особистості студента у взаємодоповненні: а) здобутих ним фундаментальних наукових знань, б) сформованих базових професійних компетенцій, в) учинково актуалізованих творчих здібностей і розвиненої особистісної креативності, г) набору освоєних форм, методів, засобів та інструментів методологічного мислення і колективної миследіяльності. Предмет чинного дослідження становить організаційно-діяльнісна гра (ОДІ) як форма, метод, інтегральна умова та інноваційна освітня технологія розвитку-вирощування методологічного мислення і професійної креативності студентів сучасних українських ВНЗ. Метою роботи є психолого-дидактичне обґрунтування концептуальних засад ОДІ як форми, методу та інтегральної умови розвитку методологічного мислення і професійної креативності студентів сучасного ВНЗ. Методи дослідження збалансовано відібрані і поділені за психологічними критеріями комплексності і всебічності на три групи: теоретичного пізнання: системного аналізу об'єкта та предмета дослідження; поєднання історичного й логічного методів у дослідженні проблеми і способів її розв'язання; філософського і наукового методологування; виокремлення підсистем складних об'єктів та їх системний аналіз; інтегральні підходи до вивчення вітакультурних і психосоціальних явищ; категоризації; соціогуманітарного теоретизування; типологічного підходу; мисленнєвого моделювання із використанням циклічно-вчинкового і компетентнісного підходів щодо розвитку професійної креативності студентів в освітньому процесі ВНЗ; емпіричного творення: вивчення основних продуктів ОДІ (оргпроектів, програм і сценаріїв гри та звітів за результатами їх проведення), отриманих російськими та українськими методологами й ігротехніками в рамках прикладної СМД-методології; спостереження за використанням ОДІ у процесі навчальних занять; формувального психодидактичного експерименту (виявлення ефективності системи ОДІ); емпіричного порівняння параметрів перебігу різних ОДІ; оргдіяльнісного практикування на методологічних і методичних семінарах професорсько-викладацького складу кафедри та ін.; експертно-діагностичного практикування: психодидактичного анкетування, креативного тестування; експертних оцінок; методологічної і науково-психологічної експертиз. Крім наведених методів, вірогідність здобутих наукових результатів і висновків забезпечена ґрунтовністю широкої експериментальної апробації розроблених взірців оргпроектів, програм, планів і сценаріїв ОДІ. Наукова новизна та значимість отриманих наукових результатів. У п е р ш е: обґрунтована інноваційна освітня модель якісної професійної підготовки працівників соціогуманітарної сфери, що взаємодоповнює ґрунтовні знання, фахові компетенції, добре розвинені творчі здібності і методологічне мислення випускників ВНЗ; запропонована методологічна модель "вирощування" професійної креативності у студентів від першого до п'ятого курсу, що охоплює соціопсиходуховну синергетику двох циклів зреалізування кожною особистістю власного творчого потенціалу як у напрямках нарощування емоційного, когнітивного, мотиваційного, діяльного і післядіяльного ресурсів, так і в аспектах готовності випускника до пошукової творчої активності - актуалізації креативних резервів, здійснення продуктивної творчої діяльності і критичної рефлексії та ін.; створена теоретична модель гри як онтофеноменологічної данності, що характеризує канонічну досконалість повно довершеного циклу гри як учинення у єдності його ситуаційного, мотиваційного, вчинково-діяльного і післядіяльного періодів і восьми синхронізованих фаз її становлення-розвитку; здобута методологічним шляхом типологія ігор, що охоплює чотири основних "материки" світу гри - гра-місце, гра-виклик, гра-подія, гра-церемонія; визначені умови, чинники і параметри ефективного використання професорсько-викладацьким складом університету ОДІ і як інноваційної інтерактивної форми навчання, і як методу практичного уможливлення колективної МД, і як інтегральної умови розвитку методологічного мислення і професійної креативності у часопросторі сучасного ВНЗ. Уточнено і конкретизовано онтолого-феноменологічні засади пізнання сутності гри як способу людського буття; понятійно-категорійне поле предметних теоретизування, методологування, проектування та експериментування; логіко-психологічна структура професійної креативності особистості; психосоціальні особливості персональної участі в ОДІ як професорсько-викладацького складу, так і студентів старших курсів. Удосконалено засоби та інструменти циклічно-вчинкового підходу як у розвитку соціогуманітарної науки, так і в досвіді здійснення професійного методологування змістово-нормативного наповнення принципів учинковості, циклічності, метасистемності, синергійності і кватерності; головні організаційні документи ОДГ - оргпроект, програму і сценарій гри психодидактичного спрямування. Подальшого розвитку набули: форми, методи, засоби та інструменти колективної МД і прикладного методологування в контекстах підготовки, проведення і рефлексії підсумків ОДІ; методологічні ресурси філософсько-психологічної теорії вчинку В.А. Роменця; уявлення про вчинкову біциклічність становлення професійної креативності як про певне згармонування активізаційних впливів соціуму на особистість і її самоактуалізаційних зусиль; принципи використання ОДГ в науково-освітньому просторі сучасного ВНЗ.
Опис продукції
Cтворено і реалізовано науковий проект повноцінної ОДГ студентів під керівництвом викладача, що має чітко виражене професійно-креативне спрямування, а у його форматі програмно конкретизовано процедури й уточнено засоби еталонного уможливлення такої гри як інноваційної освітньої технології на прикладі підготовки психологів і соціальних працівників в університеті IV рівня акредитації. Напрацьований практичний інструментарій для створення авторських шкіл, студій чи започаткування інноваційних оргдіяльнісних практик, споживачами якого щонайперше є професорсько-викладацький склад системи вищої освіти, управлінці різних рівнів державного і приватного секторів національної економіки, працівники соціономічних професій (політологи, менеджери, соціологи, психологи, культурологи, педагоги, методисти, особи, які працюють у сфері дозвілля, та ін., науковці різних галузей знань, практикуючі методологи та ігротехнік.