Інформація
Реєстраційний номер
0217U003153, 0115U003085 , Науково-дослідна робота
Назва роботи
Науково-методичне забезпечення компетентнісно орієнтованого навчання математики в старшій школі на профільному рівні
Назва етапу роботи
Керівник роботи
Глобін Олександр Ігорович,
Дата реєстрації
20-01-2017
Організація виконавець
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
Опис етапу
Встановлено сутність взаємообумовленості змісту курсу математики у профільній школі і типу мислення учнів: рівень змісту (стандарту, академічний, профільний) проектує певний тип мислення (переважно емпіричний чи теоретичний) і, навпаки, останній враховується при відборі змісту. Мислення учня реалізується в його навчальній діяльності, яка включає мотиваційний, змістовий, процесуально-операційний, прогностичний компоненти. Залежно від змісту компонентів в навчальній діяльності переважають теоретичні (раціональні, змістові) або емпіричні (чуттєво - предметні) узагальнення. З'ясовано загальні психолого-методичні вимоги до розроблення навчальних текстів, системи задач і методичного апарату підручника з математики, зокрема: формування позитивної Я-концепції особистості учня (системи усвідомлених і неусвідомлених уявлень про себе, на основі яких він будує свою навчальну діяльність); створення ситуацій успіху (суб'єктивних психічних станів задоволення наслідками інтелектуальної праці, що активізує навчальні можливості особистості, забезпечує емоційно-ціннісне ставлення до об'єктів пізнання); врахування особливостей сприйняття й опрацювання даних вербального і невербального характеру (єдності логічного і візуального у математичній підготовці учнів шляхом поєднання логічної строгості міркувань та унаочнення за допомогою різноманітних моделей); навчання математики у двох площинах - безпосередньго навчання і навчання у фоновому режимі (пропедевтика і непряме навчання, де накопичуються інтуїтивні передзнання, набувається досвід виконання окремих предметно-практичних дій); забезпечення адекватності мисленних образів практичному досвіду (правильне абстрагувння від властивостей реальних предметів з тим, щоб забезпечити мисленні переходи від предметів до відповідних наочних образів); збагачення не лише суто математичного, а й загальнокультурного потенціалу школярів (формування й розвиток мислення учнів, їх наукового світогляду, вмінь встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, обґрунтовувати твердження, математизувати реальні ситуації); відповідність змісту підручників особливостям теоретичних та емпіричних узагальнень в навчальній діяльності учнів Обгрунтовано, що математична компетентність формується і розвивається в учнів протягом усього періоду навчання в школі і не лише на уроках математики, а й в процесі вивчення всіх навчальних предметів, у першу чергу, природничого циклу, у позакласній та позашкільній роботі; що на кожному з освітніх ступенів, формування в учнів складових математичної компетентності набуває різної пріоритетності залежно від змін вікових та особистісних осособливостей школярів; з'ясовано відмінні особливості формування математичної компетентності учнів старшої профільної школи: у навчанні на провідні позиції виходить оволодіння учнями більш загальними математичними уміннями та якостями, включаючи математичне мислення, математичну аргументацію, постановку математичної проблеми, математичне моделювання, використання математичної мови, комунікативні вміння, використання сучасних інформаційних технологій; розширення математичної компетентності відбувається за рахунок цілеспрямованого формування умінь учнів самостійно формулювати математичну проблему на основі аналізу різноманітних навчальних і реальних ситуацій, а також створення умов для формування в учнів досвіду самостійного розв'язування не лише математичних, а й пізнавальних, комунікативних, організаційних та інших проблем; у системі компетентнісного навчання в старшій школі першорядного значення набуває цілепокладання, яке зміщується від того, чого хоче досягти на уроці вчитель, до потреб учня, що дає иожливість поступово перевести учнів зі стану об'єкта в положення суб'єкта навчання, створити сприятливі умови для прояву і розвитку їх природних здібностей. Розроблено структуру, навчальний зміст і методичний апарат підручників з алгебри та початків аналізу і геометрії для старшої школи, підготовлено рукописи окремі їх розділи; експериментально перевірено доступність учням 10 та 11 класів змісту теоретичного і задачного матеріалів названих рукописів, ефективність організаційних форм, методів, прийомів і засобів навчання математики в старшій профільній школі в умовах реалізації компетентнісного підходу. В результаті підтверджено, що запропонований зміст підручників забезпечує ефективне оволодіння учнями математичною та ключовими компетенція ми, а реалізований в підручниках методичний апарат забезпечує диференціацію навчання, ефективну організацію самостійної роботи учнів, а також проектної та дослідницької діяльності старшокласників.
Опис продукції
Автори роботи
Бурда Михайло Іванович
Васильєва Дарина Володимирівна
Волошена Вікторія Вікторівна
Глобін Олександр Ігорович
Паньков Андрій Вікторович
Сердюк Елла Геннадіївна
Додано в НРАТ
2020-04-02
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-05
