Інформація
Реєстраційний номер
0220U101843, Науково-дослідна робота
Назва роботи
Методичні засади компетентнісно орієнтованої історичної та громадянської освіти в ліцеї
Керівник роботи
Ремех Тетяна Олексіївна, Кандидат педагогічних наук
Дата реєстрації
26-02-2020
Організація виконавець
Інститут педагогіки НАПН України
Опис
У ході роботи: - розроблено методику проведення формувального експерименту з перевірки методичної моделі компетентнісно орієнтованого навчання учнів ліцею історії та громадянської освіти, розвитку критичного мислення учнів на уроках історії, навчання аспектам філософії учнів ліцею, роботи з джерелами на уроках історії; складено програми моніторингу перебігу експериментального навчання; сформульовані запитання анкет, інтерв’ю, тестів для учителів та учнів; - проведено анкетування й інтерв’ювання вчителів історії та громадянської освіти, учнів експериментальних освітніх закладів, опрацьовані дані; - презентовано засадничі положення дослідження в наукових статтях, тезах, у виступах на конференціях; - апробовано окремі розділи методичних посібників та практикуму на семінарах, майстернях для вчителів і студентів, курсах підвищення кваліфікації вчителів, конференціях тощо.
Опис продукції
Обґрунтовано необхідність внесення змін до всіх компонентів освітнього процесу: цільового, змістового, організаційно-процесуального, контрольно-оцінювального як фундаменту системного запровадження компетентнісно орієнтованого навчання учнів ліцею історії та громадянської освіти; висвітлено специфіку цілевизначення, зокрема розкрито, що: у ході проектування уроку вчителем має передбачати чітко викладені в дієсловах компетентнісні результати уроку (опрацювання теми, розділу); критеріями відбору навчального матеріалу є заявлені результати навчання, а його подання здійснюється через залучення учнів до опрацювання різних джерел інформації; організація навчання передбачає форми, методи і засоби навчання, які забезпечують мотивацію учнів, їхню постійну залученість до активної діяльності, зворотній зв'язок та формувальне оцінювання на окремих етапах уроку, встановлення позитивної психологічної атмосфери у класі; відбір способів оцінювання має враховувати зростання рівня компетентностей учнів через поєднання формувального та підсумкового оцінювання; визначено і обґрунтовано взаємозв’язки між розвитком критичного мислення учнів і використанням вчителем когнітивних таксономій ефективної методики запитування; розроблено методику використання запитань як важливого дидактичного інструменту вчителя історії та громадянської освіти.