Інформація
Реєстраційний номер
0215U004128, 0112U000336 , Науково-дослідна робота
Назва роботи
Фундаменталізація змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання.
Назва етапу роботи
Керівник роботи
Васьківська Галина Олексіївна,
Дата реєстрації
09-02-2015
Організація виконавець
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
Опис етапу
Об’єкт дослідження – зміст освіти у старшій школі. Предмет дослідження – дидактичні засади фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання. Мета дослідження – створення теорії фундаменталізації змісту освіти у старшій школі. Завдання дослідження: проаналізувати стан дослідження означеної проблеми у філософській, соціологічній і психолого-педагогічній літературі; розробити поняттєво-категоріальний апарат дослідження; визначити та обґрунтувати дидактичні засади фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання; розробити концепцію фундаменталізації змісту освіти в старшій школі; за результатами дослідження підготувати методичні рекомендації для вчителів щодо фундаменталізації змісту освіти в старшій школі в умовах профільного навчання. Методи дослідження: теоретичний аналіз, синтез, порівняння та зіставлення з метою концептуалізації філософської, психологічної і педагогічної наукової літератури, вивчення нормативно-правових документів у сфері освіти, словників, енциклопедій, авторефератів, дисертацій, Інтернет-ресурсів, досвіду роботи педагогічних працівників навчальних закладів України; педагогічний експеримент використовувався з метою перевірки ефективності запропонованих дидактичних засад фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання за застосування емпіричних методів (анкетування, спостереження, усне опитування, бесіда); прогностичні методи (моделювання, метод незалежних експертних оцінок) з метою впровадження й апробації розроблених дидактико-методичних матеріалів. Результати дослідження. Розроблено теорію фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання, яка представлена у часткових концептуальних моделях; обґрунтовані теоретично й апробовані результати дослідження представлено в рукописах Концепції фундаменталізації змісту освіти у старшій школі (1,0); колективної монографії «Фундаменталізація змісту освіти у старшій школі: теорія і практика» (17,0); методичних рекомендацій «Фундаменталізація змісту освіти в умовах профільного навчання» (4,0). Відповідно до мети і поставлених завдань у процесі дослідження здобуто такі основні результати: вперше в українській педагогічній науці виокремлено як самостійну дидактичну проблему фундаменталізацію змісту освіти у старшій школі; обґрунтовано теоретико-методологічні засади фундаменталізації змісту освіти у старшій школі. Зокрема, розглянуто конструювання змісту шкільної освіти у педагогічній теорії, соціально-педагогічні чинники фундаменталізації змісту освіти, систему знань як когнітивну домінанту фундаменталізації змісту освіти, гносеологічну цінність навчальних предметів у контексті фундаменталізації змісту освіти старшої школи; вивчено особливості навчально-пізнавальних потреб та інтересів старшокласників, задоволення яких зумовлює фундаменталізацію змісту освіти, сприяє максимальному врахуванню індивідуальних особливостей, створює сприятливе середовище для інтелектуального розвитку і соціальної ініціативи; потенціал діяльнісної спрямованості змісту освіти старшокласників; досліджено роль і місце варіативного компоненту змісту освіти в старшій школі у контексті фундаменталізації; визначено блоки універсальних способів навчальної діяльності старшокласників, розкрито технологічний аспект його реалізації. Зосереджено увагу на компетентнісній спрямованості змісту і структури навчальних предметів, розроблено часткові моделі за індивідуальними підтемами; схарактеризовано особливості фундаменталізації змісту природничих і гуманітарних предметів у старшій школі в умовах профільного навчання, теоретичні основи формування у старшокласників ціннісно-смислових орієнтацій, зосереджено увагу на важливості формування системи екологічних знань старшокласників у процесі фундаменталізації змісту освіти; дидактичні орієнтири конструювання курсів за вибором в умовах профільного навчання; розроблено концепцію фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання; педагогічні засоби розв’язання проблеми варіативного компонента змісту освіти в старшій школі; розроблено методичні рекомендації щодо фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання; створено концептуальні моделі: фундаменталізації змісту гуманітарних предметів в умовах профільного навчання; фундаменталізації змісту природничих предметів у старшій школі в умовах профільного навчання; діяльнісної спрямованості змісту освіти старшокласників; фундаменталізації змісту освіти щодо основ екологічних знань у старшій школі в умовах профільного навчання; формування ціннісно-смислових орієнтацій старшокласників; компетентнісно спрямованого змісту освіти старшої школи як основи його фундаменталізації; обґрунтовано дидактичні умови і засоби впровадження процесу фундаменталізації змісту освіти у навчально-виховний процес старшої школи; гносеологічну цінність змісту навчальних предметів; обґрунтовано критерії добору знань для фундаменталізації змісту освіти (науковість – об’єктивна істинність, емпірична точність, логічна чіткість, достовірність; орієнтація змісту освіти на функціональне використання здобутих знань – профільне спрямування знань, практична значущість їх; здійснення добору змісту освіти з огляду на фундаментальний характер знання – можливість здобувати нові знання на основі засвоєних; сучасний характер знання має відповідати вимогам суспільства, відображати реалії сьогодення; орієнтація змісту освіти на формування особистісних цінностей і ціннісно-смислових орієнтацій учня); уточнено й конкретизовано в контексті дослідження проблеми сутність понять «фундаменталізація освіти», «фундаменталізація змісту освіти», «генералізація знань»; «ціннісно-смислові орієнтації старшокласників»; подальшого розвитку набули особливості реалізації інваріантної і варіативної складових змісту профільного навчання; профільна диференціація. Теоретико-експериментальні результати дослідження узагальнено й презентовано в рукописах колективної монографії «Фундаменталізація змісту освіти у старшій школі: теорія і практика», методичних рекомендацій «Фундаменталізація змісту освіти в умовах профільного навчання», Концепції фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання, наукових статтях і матеріалах конференцій. Результати фундаментального дослідження сприятимуть удосконаленню навчально-виховного процесу у школах, можуть бути використані при складанні навчальних програм і планів у вищих навчальних закладах.
Опис продукції
Розроблено теорію фундаменталізації змісту освіти у старшій школі в умовах профільного навчання, яка представлена у часткових концептуальних моделях; обґрунтовані теоретично й апробовані результати дослідження представлено в рукописах Концепції фундаменталізації змісту освіти у старшій школі; колективної монографії «Фундаменталізація змісту освіти у старшій школі: теорія і практика»; методичних рекомендацій «Фундаменталізація змісту освіти в умовах профільного навчання». Наукова новизна одержаних результатів полягає у тому, що: уперше в українській педагогічній науці виокремлено як самостійну дидактичну проблему фундаменталізацію змісту освіти у старшій школі; вивчено особливості навчально-пізнавальних потреб та інтересів старшокласників, задоволення яких зумовлює фундаменталізацію змісту освіти, сприяє максимальному врахуванню індивідуальних особливостей, створює сприятливе середовище для інтелектуального розвитку і соціальної ініціативи; розроблено концепцію фундаменталізації змісту освіти у старшій шк
Автори роботи
Барановська Олена Володимирівна
Бондар Світлана Пилипівна
Васьківська Галина Олексіївна
Захарчук Наталія Василівна
Кизенко Василь Іванович
Косянчук Сергій Володимирович
Липова Людмила Андріївна
Осадчук Раїса Іванівна
Трубачева Світлана Едуардівна
Додано в НРАТ
2020-04-02
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-07
