Інформація
Реєстраційний номер
0420U100749, Кандидатська дисертація
На здобуття
Кандидат педагогічних наук
Дата захисту
27-06-2020
Статус
Запланована
Назва роботи
Розвиток змісту післядипломної педагогічної освіти Придніпров’я (1948–1985 рр.)
Здобувач
Побоча Тетяна Дмитрівна,
Керівник Дороніна Тетяна Олексіївна
Опонент Цибанюк Олександра Олександрівна
Опонент Скидан Сергій Олександрович
Опонент Гришак Світлана Миколаївна
Рецензент Бугрій Володимир Станіславович
Рецензент Скидан Сергій Олександрович
Рецензент Ейвас Лариса Феліксівна
Опис
Дисертація є першим дослідженням змісту післядипломної педагогічної освіти Придніпров’я (1948–1985 рр.). У роботі здійснено історико-педагогічний аналіз і запропоновано розв’язання проблеми розвитку змісту післядипломної педагогічної освіти Придніпров’я (1948–1985 рр.). На основі системного, історіографічного, регіонального, хронологічного підходів та системи науково-педагогічних методів (термінологічний, історіографічний, логіко-системний, проблемно-хронологічний метод, історико-структурний; історико-генетичний; історико-системний) виокремлено три групи джерел (архівні документи, нормативно-правові акти, інтерпретаційні джерела науково-теоретичного характеру), історико-педагогічна інтерпретація яких надала змогу проаналізувати й узагальнити досвід розвитку змісту післядипломної педагогічної освіти Придніпровського регіону (Дніпропетровська та Запорізька області) в політико-економічному та соціокультурному контекстах у визначених хронологічних межах задля відтворення цілісності розвитку змісту післядипломної педагогічної освіти та врахування прогресивних ідей у розбудові сучасної системи післядипломної освіти в Україні. Наукова новизна одержаних результатів дослідження полягає в тому, що: вперше предметом історико-педагогічного аналізу став процес розвитку змісту післядипломної педагогічної освіти Придніпров’я, у результаті якого встановлено теоретико-методологічні засади ґенези змісту післядипломної педагогічної освіти та сутність ідеї безперервної педагогічної освіти в історичній ретроспективі; узагальнено практичний досвід щодо проблеми дослідження;визначено продуктивні тенденції та окреслено перспективні напрями розвитку змісту післядипломної педагогічної освіти вітчизняних закладів післядипломної педагогічної освіти. Відповідно до критеріїв (політико-економічний та науково-технічний розвиток держави; суспільний запит на кваліфікованих фахівців освітньої галузі; педагогічні концепції змісту освіти та освітні можливості закладів післядипломної педагогічної освіти), визначено три періоди розвитку змісту післядипломної педагогічної освіти Придніпров’я: перший (друга половина 40-х рр. – перша половина 50-х рр. ХХ ст.) – відновлювально-пошуковий – період відбудови системи підвищення кваліфікації вчителів в умовах повоєнної доби; другий (друга половина 50-х рр. – 1964 р.) – перетворювальний – період формування змісту підвищення кваліфікації вчителів у ракурсі освітніх реформ на тлі широкої індустріалізації та політехнізації змісту загальної середньої освіти; третій (1965–1985 рр.) – обмежувально-адміністративний – період згортання попередніх реформ, розвитку системи підвищення кваліфікації вчителів відповідно до адміністративно визначених пріоритетних завдань соціалістичного будівництва за часів «розвиненого соціалізму». Уточнено сутність поняття «зміст післядипломної педагогічної освіти» в історико-педагогічному ракурсі з погляду його складників (зміст освіти, післядипломна педагогічна освіта тощо). Розширено наукове знання щодо роботи інститутів підвищення кваліфікації вчителів у Дніпропетровській та Запорізькій областях упродовж другої половини ХХ ст. Дістали подальшого розвитку теоретичні положення про зміст післядипломної педагогічної освіти та чинники впливу на його розвиток в історичній ретроспективі. На основі матеріалів дослідження до наукового обігу введено маловідомі нормативно-правові документи та факти щодо діяльності інститутів підвищення кваліфікації вчителів Дніпропетровської та Запорізької областей другої половини ХХ ст. Ключові слова: післядипломна освіта, післядипломна педагогічна освіта, Придніпров’я, зміст освіти, заклади післядипломної педагогічної освіти.
Дата реєстрації
2020-06-27
Додано в НРАТ
2020-07-03
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-07
