Інформація
Реєстраційний номер
0823U100871, Дисертація доктора філософії
На здобуття
Доктор філософії
Дата захисту
15-11-2023
Статус
Запланована
Назва роботи
Становлення та розвиток інклюзивної освіти в Канаді та Україні: порівняльний аналіз
Здобувач
Наконечна Лариса Михайлівна,
Керівник Колупаєва Алла Анатоліївна
Опонент Мартинчук Олена Валеріївна
Опонент Шапочка Катерина Анатоліївна
Рецензент Омельченко Ірина Миколаївна
Рецензент Литовченко Світлана Віталіївна
Опис
У дисертації представлено порівняльний аналіз становлення інклюзивної освіти в Канаді та Україні, який засвідчив, що зміна освітньої парадигми відбувалась еволюційно-поступально зі зміною соціальних світоглядних трансформацій, що зумовлювались суспільно-політичними та соціально-економічними перетвореннями в кожній із країн. При відстеженні соціокультурної динаміки змін в суспільно-політичній, соціально-економічній сферах Канади та України, виявлено виразні ознаки залежності моделі освіти дітей з ООП від сприйняття суспільством таких осіб. В дисертації окреслено загальні закономірності розгортання систем освіти цієї категорії учнів; з’ясовано специфіку зародження та втілення концептуальних ідей інтегрування на ґрунті унікального соціокультурного контексту в межах кожної з країн. Окреслені в дисертаційному дослідженні науково-компаравістнчні позиції дали змогу сформулювати загальні рекомендації щодо використання досвіду Канади при розбудові інклюзивної освітньої системи в Україні. Зокрема, першочерговими засадничими умовами розбудови інклюзивної освітньої системи в Україні с оновлення методологічного підгрунтя освіт ііьої системи на днтнноцснтриськнх засадах з визнанням та прийняттям рівноправності та розмаїтості дитячого загалу згідно зі світоглядною концепцію демократичного суспільства, де кожна особа, незважаючи на відмінності. особливості, порушешфі маг такі ж. як і у інших права та можливості здобувати освіту відповідно до своїх можливостей, нахилів та уподобань. Наукова новизна здобутих результатів дисертаційного дослідження полягає в тому, що: вперше: - здійснено системний компаративний аналіз інклюзивної освіти в Канаді та Україні, у процесі якого у порівняльній площині окреслено визначальні стадії втілення інклюзивної парадигми: охарактеризовано основні концепції та підходи інклюзивної освіти, а також технології інклюзивного навчання та супроводу; - обгрунтовано особливості генезису та втілення основоположних концепцій та підходів інклюзивної освіти в Канаді та Україні, а також специфіка їх інтерпретацій в зарубіжній та вітчизняній науці та практиці; - охарактеризовано спільне та специфічне в організації інклюзивного навчання, використання технологій у процесі навчання та супроводу дітей з ООП в освітніх системах Канади та України; - актуалізовано та обгрунтовано напрями за якими можливо удосконалити розвиток інклюзивної освіти в Україні з використанням позитивного зарубіжного досвіду; поглиблено та уточнено: - потрактування різних концепцій інклюзивної освіти; - дані щодо варіативності моделей інклюзивного навчання, використання технологій у процесі навчання та супроводу дітей з особливими освітніми потребами; подальшого розвитку набули: - сервісна концепція інклюзивної освіти, що втілюється на теренах України; - теоретичні та методичні підходи технологізації інклюзивного навчання та супроводу. Практичне значення результатів дослідження полягає в: – обґрунтуванні рекомендацій щодо вдосконалення нормативного поля інклюзивної освіти та навчально-методичного забезпечення інклюзивного навчання; – розробленні методичних рекомендацій для вдосконалення системи підготовки та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів для ефективної професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти. Матеріали дисертаційного дослідження можуть бути використані у процесі підготовки педагогічних кадрів і слухачів курсів підвищення кваліфікації, проведенні подальших педагогічних досліджень та при розробленні навчально-методичних матеріалів, окремих курсів тощо. Ключові слова: інклюзія, інклюзивна освіта, компаративний аналіз, інклюзивне навчання, діти з особливими освітніми потребами, інклюзивна освітня парадигма, інституціалізація.
Дата реєстрації
2023-10-12
Додано в НРАТ
2023-11-27
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-07
