Інформація
Реєстраційний номер
0825U004245, Дисертація доктора філософії
На здобуття
Доктор філософії
Дата захисту
15-01-2026
Статус
Запланована
Назва роботи
Методика підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до стильової інтерпретації вокальних творів на основі герменевтичного підходу.
Здобувач
Лянь Юйцзінь Л.,
Керівник Шип Сергій Сергій Васильович
Опонент Щолокова Ольга Пилипівна
Опонент Козій Ольга Михайлівна
Рецензент Степанова Людмила Василівна
Рецензент Ашихміна Наталія Віталіївна
Опис
У даному дослідженні поставлена і розв'язана актуальна для фахової музично-педагогічної освіти в Україні та Китаї проблема методичного забезпечення процесу підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до стильової інтерпретації вокальних творів. Головною засадою даної методики є герменевтичний підхід, реалізований у комплексі методів формування інтерпретаційно-стильової готовності здобувачів музично-педагогічної освіти. Мета дослідження полягає в обгрунтуванні, розробці та експериментальній перевірці методики підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до стильової інтерпретації вокальних творів на основі герменевтичного підходу.Наукова новизна роботи. Наукова новизна роботи. В дисертації вперше: теоретично обгрунтовано і практично підтверджено доцільність залучення герменевтичного підходу в процесі музично-виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до стильової інтерпретації вокальних творів; у контексті теорії та методики фахової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва визначено поняття стильової інтерпретації музичних творів; - Розроблено модель готовності здобувача освіти до стильової інтерпретації, компонентами якої визначено: а) теоретичні знання про стильовий простір мистецтва; б) емпіричні знання про стилі вокальної музики; в) музично-виконавські та вербально-риторичні уміння; г) професійна мотивація академічної діяльності; - Обґрунтована і доведена методична ефективність герменевтичного підходу в сполученні з діяльнісним та культурологічним підходами у сфері музично-виконавської підготовки здобувачів освіти; здійснено методичну розробку теорії багатомірного стильового простору музичної практики, згідно з якою кожній твір розглядається у чотирьох стильових вимірах: жанровому, історичному, етнічному і персональному; розроблено і апробовано на практиці методику підготовки до стильової інтерпретації вокального твору, яка включає: метод системного моделювання жанрово-стильового простору вокального мистецтва; алгоритмізований метод формування стильових понять; метод виявлення конотативних смислів музично-поетичного тексту вокального твору; метод художнього перекладу музично-поетичного твору (переклад словесного тексту вокального твору на іншу вербальну мову, трансвидовий переклад музично-поетичного твору на мову іншого виду мистецтва); метод аналізу образа ліричного герою вокального твору, який забезпечує адекватність персонально-стильової інтерпретації; метод проєктування виконавської версії вокального твору; ігровий метод «Словесний портрет персонального стилю» та ін. Визначено умови ефективності впровадження запропонованих методів, а саме: доцільна з погляду стильового простору музики селекція творів, призначених для засвоєння в класі вокалу; дотримання принципу стимулювання творчості; дії, спрямовані на формування установки сприйняття і оцінювання стилістики твору та його інтерпретації. Розреблено методику педагогічної діагностики готовності майбутнього вчителя музичного мистецтва до стильової інтерпретації вокальних творів за чотирма критеріями (гностичним, вербально-герменевтичним, музично-перформативним, інтенціональниим). У контексті музично-педагогічної методології уточнено поняття стилю інтерпретації ,стильової атрибуції, екфразису, конотативного смислу, ліричного герою вокального твору. Подальшого розвитку отримали уявлення про педагогічну герменевтику, практику інтерпретації музичного твору, стилістику вокальної музики та виконавського мистецтва. Практичне значення дослідження полягає у можливості багатоцільового використання положень роботи у навчальній, виховній, художньо-просвітницькій роботі вчителя школи, зокрема у його підготовці до самостійного створення власних виконавських версій художніх творів, розв'язанні завдань педагогічної герменевтики, тобто поясненні художньо-образного змісту музичних творів учням загальноосвітньої школи на уроках музичного мистецтва або студентам вокального класу в закладах музично-педагогічної освіти.
Дата реєстрації
2025-12-05
Додано в НРАТ
2025-12-05
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-05
