Інформація
Реєстраційний номер
0825U004248, Дисертація доктора філософії
На здобуття
Доктор філософії
Дата захисту
15-01-2026
Статус
Запланована
Назва роботи
Формування художньо-виконавської емотивності здобувачів вищої освіти в процесі фортепіанної підготовки
Здобувач
Чжен Ланьюе Ч.,
Керівник Новська Олена Рудольфівна
Опонент Гуральник Наталія Павлівна
Опонент Лісовий Вадим Анатолійович
Рецензент Ашихміна Наталія Віталіївна
Рецензент Горожанкіна Оксана Юріївна
Опис
У дисертаційному дослідженні обґрунтовано та запропоновано вирішення актуальної науково-педагогічної проблеми формування художньо-виконавської емотивності здобувачів вищої освіти в процесі фортепіанної підготовки шляхом реалізації авторської методики, спрямованої на розвиток емоційно-інтерпретаційної культури виконавця. Мета дослідження полягає в розробці, теоретичному обґрунтуванні та експериментальній перевірці методики формування художньо-виконавської емотивності здобувачів вищої освіти в процесі фортепіанної підготовки.Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що вперше: здійснено дослідження емотивності в проєкції музичного мистецтва і мистецької освіти як багатовимірний феномен, який відображає єдність емоційного переживання, смислової інтерпретації й виконавсько-комунікативної дії; визначено сутність художньо-виконавської емотивності здобувачів вищої освіти в контексті фортепіанної підготовки як інтегральної особистісно-професійної якості, яка забезпечує цілеспрямовану трансформацію внутрішнього емоційного досвіду і переживань в інтонаційно-звукову та вербальну форму, мобілізуючи техніко-апаратні, інтонаційно-смислові, комунікативні й художньо-вербальні ресурси музиканта задля глибокої інтерпретації музичного тексту, комунікації з аудиторією та ефективного педагогічного впливу; обґрунтовано компонентну структуру досліджуваного феномену, у якій виокремлюються чотири взаємодоповнюючі складові: образно-резонансний компонент (забезпечує емоційно-образне переживання музики, емпатійне співпереживання та створення естетично насиченого звучання); інтерпретаційно-суб’єктний компонент (формує індивідуальну позицію виконавця, розвиває аналітичність, креативність і самобутній ідіостиль); комунікативно-репрезентаційний компонент (забезпечує виразну передачу художнього змісту через звукову експресію, сценічну пластику та мовлення); рефлексивно-методичний компонент (спрямований на усвідомлення й узагальнення власного виконавського досвіду та його подальшу педагогічну реалізацію); обґрунтовано комплекс теоретико-методологічних підходів (екзистенційно-феноменологічний, компетентнісний, полікомунікативний та рефлексивно-евристичний) і принципів формування художньо-виконавської емотивності здобувачів вищої освіти в процесі фортепіанної підготовки (принцип орієнтації на автентичне емоційно-образне переживання музики в процесі фортепіанної підготовки здобувачів вищої освіти, принцип функціонально-смислової інтеграції технічного, інтерпретаційного й комунікативного рівнів фортепіанної підготовки здобувачів вищої освіти, принцип системного накопичення досвіду багатоканальної художньої комунікації як засобу передачі художньо-емоційного змісту фортепіанного твору, принцип цілеспрямованого пошуку особистісно іманентних художньо-емоційних наративів у виконавському, художньо-інтерпретаційному і педагогічно-просвітницькому опрацюванні фортепіанних творів); представлено методику формування художньо-виконавської емотивності здобувачів вищої освіти на основі спеціально розробленої низки педагогічних умов (стимулювання особистісно-мотиваційного ставлення до автентичного емоційно-образного переживання музики через психолого-педагогічну просвіту, аналіз художньо-виконавських кейсів та пошук власних смислів у фортепіанній підготовці; проєктування індивідуальних художньо-інтерпретаційних алгоритмів як прояв авторської смислотворчості і суб’єктної позиції здобувачів; створення творчо-полікомунікативного мистецько-освітнього середовища як простору для репрезентації художньо-виконавських інтерпретацій здобувачів; систематизація методичної діяльності шляхом перетворення власного виконавського й інтерпретаційно-емоційного досвіду на педагогічно-просвітницькі моделі), які реалізуються в чотири етапи (орієнтаційно-едукаційний, інноваційно-акумулятивний, проєктно-творчий, узагальнюючо-смисловий); відповідно до стратегії дослідження у фортепіанну підготовку здобувачів вищої освіти впроваджено методи формування художньо-виконавської емотивності: (метод емоційно-резонансних асоціацій в колі, метод аналізу успішних інтерпретаційних кейсів, метод проєктування інтерпретаційної мапи, метод емоційно-драматургічної реконструкції та інші); розроблено критеріальний апарат дослідження (емоційно-естетичний, концептуально-особистісний, творчо-експресивний та аналітично-едукаційний критерії та їх показники) і методи діагностики сформованості художньо-виконавської емотивності здобувачів вищої освіти. Уточнено: сутність понять «емоційність» та «емотивність» в контексті музично-виконавської діяльності здобувачів вищої освіти, емотивні властивості художнього тексту, емоційні аспекти фортепіанного виконавсьтва і фортепіанної підготовки.
Дата реєстрації
2025-12-05
Додано в НРАТ
2025-12-05
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-05
