Інформація
Реєстраційний номер
0825U004281, Дисертація доктора філософії
На здобуття
Доктор філософії
Дата захисту
10-12-2025
Статус
Запланована
Назва роботи
Формування етномистецької компетентності майбутніх викладачів музичного мистецтва в університетах КНР
Здобувач
Го Жуй ..,
Керівник Корчагіна Ганна Сергіївна
Опонент Смородський Віталій Ігорович
Опонент Смирнова Тетяна Анатоліївна
Рецензент Тушева Вікторія Володимирівна
Рецензент Беземчук Лариса Валентинівна
Опис
Дисертаційна робота є порівняльно-педагогічним дослідженням, присвяченим узагальненню теоретичних ідей та практичного досвіду формування етномистецької компетентності майбутніх викладачів музичного мистецтва в університетах Китайської Народної Республіки. Робота спрямована на аналіз досвіду КНР для визначення перспективних напрямів творчого використання цінного педагогічного досвіду, накопиченого китайською системою, для впровадження в українських закладах освіти. Перед майбутніми викладачами музичного мистецтва постає завдання не лише професійної підготовки, а й усвідомлення власної культурної ідентичності та здатності виступати носіями і трансляторами національних духовно-мистецьких цінностей. Завданням вищої мистецько- педагогічної освіти є навчити випускників інтегрувати знання про національну музичну культуру, фольклор та традиційні мистецькі практики у свою педагогічну діяльність. Це сприятиме на підставі професійних навичок формуванню світогляду молоді, її естетичних смаків та моральних орієнтирів; на основі особистісних якостей – розвитку діалогу культур та збереженню етнокультурної самобутності в умовах глобалізації. Співставлення китайського досвіду, де інтеграція етнокультурного компоненту є пріоритетом державної політики (що відображено у Законі КНР «Про нематеріальну культурну спадщину» та ін.), з українським створює умови для збагачення теорії та практики формування етномистецької компетентності студентів як у КНР, так і в Україні, а також для виявлення шляхів подолання суперечностей (недостатня розробленість методик, переважання лекційних форм, обмеженість годин на практику). Наукова новизна та теоретичне значення одержаних результатів дослідження полягає в тому, що в ньому вперше: – здійснено цілісне дослідження теоретичних основ та педагогічного досвіду формування етномистецької компетентності майбутніх викладачів музичного мистецтва в університетах Китайської Народної Республіки, розкрито закономірності, етапи та особливості цього процесу в контексті національної освітньо-культурної політики КНР; – узагальнено структуру, зміст, форми та методи формування етномистецької компетентності, притаманні китайській системі музично- педагогічної освіти, а саме: зміст – включення в освітній процес етномузичних дисциплін, інтеграція традиційних китайських музичних жанрів (народний спів, опера, інструментальне мистецтво ґучжена, ерху, піпа), вивчення нематеріальної культурної спадщини та національних святково- обрядових практик; форми – лекції, творчі лабораторії, майстер-класи народних виконавців, музично-фольклорні практикуми, польові експедиції з фольклорного збору, участь студентів у фестивалях національної музики, тематичні концерти, міжкультурні артфорумі, студентські етномузичні ансамблі; методи – інтегративні (поєднання теоретичного і практичного навчання), культурно-діалогічні (обмін мистецькими ідеями між регіональними культурами), етнопроєктні (створення інтерпретаційних проєктів на основі фольклору), рефлексивно-аналітичні (усвідомлення власної культурної ідентичності через музичне мистецтво), а також методи міжкультурної взаємодії, слухового аналізу й творчої імпровізації; – здійснено порівняльний аналіз системи формування етномистецької компетентності майбутніх викладачів музичного мистецтва у КНР та Україні, визначено спільні тенденції (гуманістичний підхід, культуроцентризм, компетентнісна парадигма) й відмінності (співвідношення академічного та традиційного компонентів, акцент на регіональних культурних практиках, форма організації навчального процесу); – окреслено напрями творчого використання китайського досвіду у вітчизняній мистецько-педагогічній освіті, зокрема: впровадження етнокультурного контенту у навчальні плани спеціальності «Музичне мистецтво»; створення освітніх програм, зорієнтованих на міжкультурний діалог і полікультурну компетентність; залучення народних виконавців і носіїв традицій до навчального процесу; формування середовища етномузичного виховання студентів; упровадження методів фольклорно-пошукової діяльності та творчого етнопростору у практику підготовки педагогів-музикантів; розвиток партнерства між мистецькими університетами України і КНР; організація спільних культурно-освітніх проєктів, обмінів, фестивалів, музичних форумів. Подальшого розвитку набули положення про етномистецьку компетентність як інтегративне утворення особистості, що поєднує знання про національні музичні традиції, уміння художньо інтерпретувати етнокультурні зразки, ціннісне ставлення до культурного розмаїття; наукові уявлення про роль музичного мистецтва як чинника формування етнокультурної ідентичності та засобу міжкультурного діалогу у системі вищої освіти;
Дата реєстрації
2025-12-09
Додано в НРАТ
2025-12-09
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-09
