Інформація
Реєстраційний номер
2021U000036, Матеріали видань та локальних репозитаріїв
Категорія
Назва роботи
Системний аналіз: медіана Кемені як оптимізаційна модель групової системи переваг авіадиспетчерів на небезпеках характерних помилок
Автор
Рева Олексій Миколайович
Камишин Володимир Вікторович
Шульгін Валерій Анатолійович
Невиніцин Андрій Миколайович
Reva O. M.
Kamyshуn V. V.
Shulgin V. A.
Nevynitsyn A. V.
Дата публікації
24-09-2020
Постачальник інформації
Наука, технології, інновації №3(15)() 2020
Першоджерело
http://nti.ukrintei.ua/wp-content/uploads/2021/10/%D0%A0%D0%B5%D0%B2%D0%B0_3-20.pdf
Видання
ДНУ «Український інститут науково-технічної експертизи та інформації»
Опис
Системи переваг авіаційних операторів “переднього краю” на показниках і характеристиках їх професійної діяльності є одним з індикаторів, що демонструють вплив людського чинника на прийняття рішень, а отже і на “ставлення до небезпечних дій або умов”, що є одним зі складників поточної парадигми безпеки польотів ІСАО. Систему переваг визначають як упорядкований ряд зазначених показників і характеристик: від найбільш до найменш небезпечних, зокрема помилок, яких можуть припуститися авіадиспетчери. Групові системи переваг мають ряд властивостей (особливості сформованої в конкретному соціумі — диспетчерської зміні — думки щодо сприйняття чинників загроз і небезпек, вплив ставлення інструкторського персоналу до загроз і небезпек, технологія їх долання, статистика авіаційних подій і серйозних інцидентів в зоні відповідальності тощо), які бажано враховувати в процесі управління безпекою польотів і знаходять шляхом агрегації індивідуальних систем переваг. Зазначена агрегація відбувається за допомогою стратегій прийняття групових рішень, з-поміж яких варто вказати на стратегію підсумовування й усереднення рангів, що є більш ризикованою, однак дає змогу встановити ступінь узгодженості думок за допомогою коефіцієнта конкордації Кендала. Важливою є стратегія, що базується на класичному критерії прийняття рішень Севіджа, що має оптимізаційний зміст і дає змогу мінімізувати відхилення в думках щодо небезпек помилок як більшості, так і меншості членів групи. Медіана Кемені має яскраво виражений непараметричний оптимізаційний зміст, однак майже не застосовується в дослідженнях впливу людського чинника на прийняття рішень в авіаційних системах. Індивідуальні системи переваг m = 37 авіадиспетчерів на спектрі n = 21 характерних помилок були побудовані ними за допомогою методу попарних порівнянь і нормативного встановлення частини сумарної небезпеки. Застосування технології виявлення та відсіювання маргінальних думок – індивідуальних систем переваг, що суттєвим чином відрізняються від загальногрупової, дало змогу виокремити підгрупу mА = 26 з високим рівнем внутрішньо групової узгодженості думок: коефіцієнт конкордації дорівнює W = 0,7144 і є статистично вірогідним на високому рівні значущості a = 1 %. Індивідуальні системи переваг членів підгрупи mА було застосовано для реалізації евристичного алгоритму та побудови шуканої медіани Кемені, яка вдосконалює узгоджену систему переваг і має незвичайно високий збіг із груповими системами переваг, отриманими за допомогою інших стратегій групових рішень: середнє значення коефіцієнта рангової кореляції Спірмена дорівнює med R 0,9340 S і в 1,7 раза перевищує мінімально прийнятне його значення.
Додано в НРАТ
2022-06-28
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-07
