За результатами пошуку знайдено:

записів - 3587

сторінок - 359

Про діяльність Національної академії наук України в 2020 році

Про діяльність Національної академії наук України в 2020 році

Президія НАН України схвалила доповідь «Про діяльність Національної академії наук України в 2020 році та завдання наступного періоду». 

Президія НАН України схвалила доповідь «Про діяльність Національної академії наук України в 2020 році та завдання наступного періоду». 

Документ відображає основні досягнення науковців України, акцентує увагу на позитивних зрушеннях  у фундаментальних та прикладних дослідженнях з математики і механіки, фізики і астрономії, інформатики і наук про Землю, проблем матеріалознавства і енергетики, хімії і біології, соціальних і гуманітарних наук. 

Вказується, що НАНУ розвивала міжнародні наукові зв’язки, головним пріоритетом яких є інтеграція до Європейського дослідницького простору, приєднання до Європейської хмари відкритої науки, оновлення Європейської стратегії в галузі фізики частинок (ініціативи «Електронно-позитронна «фабрика Хіггса», «Протон-протонний колайдер наступного покоління»). Важливі результати отримано за завершеним проєктом програми ЄС «Горизонт 2020» з аерокосмічних спостережень Землі «ERA PLANET», а також у рамках участі в термоядерних дослідженнях консорціуму EUROfusion за програмою Євратом. Загалом у міжнародному співробітництві брали участь понад 100 установ НАН України, кількість наукових проєктів із закордонними партнерами становила перевищила 700, з них 220 започатковано у 2020 році. 

Разом із тим зазначається, що в Академії Наук є суттєві проблеми. Омолодження кадрового складу Академії зараз стає критично важливою справою. Багато питань залишаються нерозв’язаними, серед них і гідна заробітна плата, і житло, і нестача сучасного наукового обладнання. 

Детальніше: https://bit.ly/3bKdOu2, https://bit.ly/34cSSrM   

Фото: НАНУ

2021-05-20
Поширити
Прогноз KSE на 2021-2023 роки

Прогноз KSE на 2021-2023 роки

Центр макроекономічного моделювання Київської школи економіки представив громадськості прогноз макроекономічних показників та сценаріїв розвитку економіки України на 2021-23 роки. 

Центр макроекономічного моделювання Київської школи економіки представив громадськості прогноз макроекономічних показників та сценаріїв розвитку економіки України на 2021-23 роки. 

Прогноз побудований на методології rolling basis – постійного оновлення інформації в реальному часі. Змодельовані декілька сценаріїв: базовий, дорогої енергії, сценарій “без МВФ” та сценарій посилення притоку зовнішніх інвестицій. 

Згідно з прогнозом, за базового сценарію, очікуване зростання реального ВВП України у 2021 році становитиме 4.7%. Розвиток економіки у 2022 році буде повільнішим (ВВП зросте лише на 2.7%), що обґрунтовується повільним відновлення європейських країн. В той же час, у 2023 році спостерігатиметься прискорення зростання ВВП до 3.7%, як наслідок довгострокових ефектів від інфраструктурних проектів та притоку іноземних інвестицій. 

Зростання інфляції у 2021 році очікується на рівні 7.7%, у наступних роках інфляція залишатиметься близькою до рівня у 5% як результат помірного передбачуваного зростання ціни енергоносіїв, помірної девальвації гривні та нижчого за рівноважний попиту. Почнеться помірна девальвація гривні. Дефіцит бюджету в 2021 році становитиме 5.5%. Короткостроковість (обумовленість факторами пропозиції) інфляційного шоку у 2021 році означатиме можливість для НБУ утримання процентної ставки на нейтральному рівні.

«Поточна макроекономічна ситуація є сприятливою для України. Світова економіка поступово відновлюється, що стимулює посилення економічної активності й вдома. Але перспективи нашої економіки в постковідному світі залежать від реформ та притоку зовнішніх інвестицій» вважає керівник центру макроекономічного моделювання.

Детальніше: https://bit.ly/3bIbyUl, https://bit.ly/3wnBOeG 

Фото: KSE

2021-05-20
Поширити
Галузева угода між МОН та Профспілками працівників освіти і науки України

Галузева угода між МОН та Профспілками працівників освіти і науки України

19 травня 2021 року Міністерство освіти і науки України та Профспілка працівників освіти і науки України ухвалили нову Галузеву угоду на 2021-2025 роки.

19 травня 2021 року Міністерство освіти і науки України та Профспілка працівників освіти і науки України ухвалили нову Галузеву угоду на 2021-2025 роки.

Галузева угода є основою для укладення угод між органами територіального управління та закладами освіти, колективними договорами безпосередньо в закладах освіти. Відповідні угоди було укладено в переважній більшості областей, міст та районів і діють майже у 23 тисячах закладів освіти.

Нова Галузева угода має понад 15 нових пунктів, які будуть втілюватися у життя спільно з профспілкою.

Захисні положення Галузевої угоди використовували організації на місцях при вирішенні питань пов’язаних з:
– укладанням та виконанням трудових договорів;
– оплатою праці; 
– робочим часом та часом відпочинку; 
– визначенням додаткових соціальних пільг та гарантій. 

Детальніше: https://bit.ly/3oAbWJP,  https://bit.ly/3wtOrVD 

Фото: Пресслужба Профспілки працівників освіти і науки України

2021-05-20
Поширити
Співробітництво НАЗЯВО та координатора проєктів ОБСЄ в Україні

Співробітництво НАЗЯВО та координатора проєктів ОБСЄ в Україні

У травні 2021 року підписано Меморандум про взаєморозуміння та співробітництво між Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти та Координатором проектів ОБСЄ в Україні.

У травні 2021 року підписано Меморандум про взаєморозуміння та співробітництво між Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти та Координатором проектів ОБСЄ в Україні.

Метою Меморандуму є консолідація зусиль на впровадження сучасних міжнародних стандартів у сфері забезпечення якості вищої освіти, запровадження підходу, що базується на правах людини у закладах вищої освіти.

Передбачається, що співпраця буде охоплювати наступні напрями: 
– організація і проведення спільних заходів (зустрічей, семінарів, конференцій, навчальних візитів, прес-конференцій, просвітницьких компаній тощо);
– надання допомоги щодо впровадження у закладах вищої освіти підходу, який базується на правах людини;
– надання підтримки у сфері забезпечення політики доброчесності серед наукової спільноти шляхом запровадження процедур, що відповідають європейським стандартам;
– підтримка моніторингу та аналізу результатів діяльності закладів вищої освіти щодо дотримання стандартів та принципів якості вищої освіти;
– надання допомоги у виготовленні, перекладі інформаційних матеріалів, необхідних для спільної діяльності сторін;
– надання технічної допомоги у впровадженні політики академічної доброчесності та відповідності міжнародним стандартам і кращим світовим практикам.

Очікується, що співробітництво Координатора проектів ОБСЄ в Україні з Національним агентством дозволить забезпечити системний позитивний вплив на якість вищої освіти в Україні.  

Детальніше: https://bit.ly/3oOOVCT, https://bit.ly/3fDEoqc 

Фото: НАЗЯВО

2021-05-20
Поширити
Транспортний прогноз Міжнародного транспортного форуму

Транспортний прогноз Міжнародного транспортного форуму

Міжнародний транспортний форум (ITF) Організації економічного співробітництва і розвитку підготував  глобальний прогноз розвитку транспорту «Транспортний прогноз 2021».

Міжнародний транспортний форум (ITF) Організації економічного співробітництва і розвитку підготував  глобальний прогноз розвитку транспорту «Транспортний прогноз 2021».

Документ містить огляд останніх тенденцій та короткострокових перспектив розвитку транспортного сектору на глобальному рівні. У ньому представлені довгострокові (до 2050 року) прогнози попиту на перевезення вантажним транспортом: морським, повітряним, залізничним, автомобільним, водним, а також пасажирських перевезень, оцінюються пов’язані з цим викиди CO2.

У Прогнозі ITF розвитку транспортних перевезень на 2021 рік передбачні різні сценарії розвитку попиту на транспортні послуги до 2050 року, змодельовані сценарії декарбонізації транспорту та оцінено їх вплив на зміни клімату. Визначені рішення, які директивні органи мають приймати для забезпечення переходу до стійкої мобільності, яка є ефективною, виваженою та справедливою.  

Особлива увага приділена впливу пандемії COVID-19 на світові транспортні системи та моделюються потенційні довготривалі  зміни, пов’язані з нагальними проблемами розвитку і можливостями декарбонізації.

Детальніше: https://bit.ly/3oQX8GL, https://doi.org/10.1787/16826a30-en 

Фото: Скріншот

2021-05-20
Поширити
Атестація здобувачів у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту

Атестація здобувачів у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту

Кабінетом Міністрів України затверджено «Порядок атестації здобувачів ступеня фахової передвищої освіти та ступенів вищої освіти на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту» у новій редакції, а також перелік спеціальностей, за якими буде здійснюватися єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ). Відповідна постанова від 19 травня 2021 року № 497 опублікована на урядовому порталі.

Кабінетом Міністрів України затверджено «Порядок атестації здобувачів ступеня фахової передвищої освіти та ступенів вищої освіти на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту» у новій редакції, а також перелік спеціальностей, за якими буде здійснюватися єдиний державний кваліфікаційний іспит (ЄДКІ). Відповідна постанова від 19 травня 2021 року № 497 опублікована на урядовому порталі.

Зміни до чинного документа зумовлені необхідністю приведення його у відповідність до Законів України «Про вищу освіту» та «Про фахову передвищу». Раніше документ регулював проведення ЄДКІ виключно для другого (магістерського) рівня освіти, а тепер за деякими спеціальностями ЄДКІ також може проводитися за ступенем фахової передвищої освіти та на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти.

Метою кваліфікаційного іспиту є вимірювання та оцінювання результатів навчання, досягнутих здобувачем освіти за підсумками опанування освітньої програми. ЄДКІ може проводитись у формі зовнішнього незалежного оцінювання або в іншій формі та передбачати використання різних видів тестових та ситуаційних завдань, укладених відповідно до програми кваліфікаційного іспиту.

Тестування на зазначені рівні буде впроваджуватись поступово починаючи із січня 2022 року. З 2019 року тестування у формі ЄДКІ проводилось лише для здобувачів ступеня вищої освіти «магістр» за спеціальностями галузі знань «22 Охорона здоров’я». Восени 2021 року заплановано апробацію ЄДКІ за спеціальностями 081 «Право», 293 «Міжнародне право», 281 «Публічне управління та адміністрування», 272 «Авіаційний транспорт».

Детальніше: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-atestaciyu-zdobuvachiv-stupenya-a497, https://www.kmu.gov.ua/storage/app/uploads/public/60a/660/9d9/60a6609d99002320471869.doc, https://bit.ly/3ffmEm3 

Фото: МОН

2021-05-20
Поширити
Визначено фіналістів Європейської премії винахідника European Inventor Award 2021

Визначено фіналістів Європейської премії винахідника European Inventor Award 2021

Європейське патентне відомство завершило черговий етап конкурсу European Inventor Award 2021 та визначило 15 фіналістів – індивідуальних винахідників та колективи новаторів.

Європейське патентне відомство завершило черговий етап конкурсу European Inventor Award 2021 та визначило 15 фіналістів – індивідуальних винахідників та колективи новаторів.

Фіналісти 2021 року представляють 15 країн: Австрію, Китай, Данію, Францію, Німеччину, Індію, Італію, Нідерланди, Норвегію, Сербію, Іспанію, Швейцарію, Швецію, Великобританію, США. Розробки новаторів належать до багатьох сфер – від діагностики та ультразвукових досліджень до біометрії, стійкого виробництва пластику та захисту дикої природи. 

Імена переможців European Inventor Award 2021 за п’ятьма номінаціями “Industry”, “Research”, “Non-EPO countries”, “SMEs” та “Lifetime achievement”, будуть оприлюднені 17 червня 2021 року. Переможця у шостій категорії “PopularPrize” аудиторія заходу визначить самостійно. Церемонія вперше відбудеться у цифровому форматі.

Детальніше: https://bit.ly/34a3B68, https://bit.ly/3fcEHt0 

Фото: European Inventor Award

2021-05-20
Поширити
Цифровізація бібліотек. Практики взаємодії бізнесу з державою

Цифровізація бібліотек. Практики взаємодії бізнесу з державою

Проєкт «Цифровізація бібліотек» завдяки спрямованості на підтримку цифрових трансформацій переміг на «Антикризовому PR марафоні» у номінації «Найкращі практики взаємодії бізнесу з державою».

Проєкт «Цифровізація бібліотек» завдяки спрямованості на підтримку цифрових трансформацій переміг на «Антикризовому PR марафоні» у номінації «Найкращі практики взаємодії бізнесу з державою».

Проєкт реалізується Міністерством цифрової трансформації спільно з FAVBET та має на меті перетворити бібліотеки на сучасні хаби цифрової освіти й дати кожній людині можливість безкоштовно опанувати цифрові навички. 

У рамках проєкту 5 тис. комп’ютерів буде передано бібліотекам України. Це забезпечить цифровізацію сільських бібліотек по всій Україні. П’ять областей вже отримали більше 2 тис. комп’ютерів від благодійного фонду «FAVORIT FOUNDATION». 

Проблема оснащення бібліотек та їх підключення до мережі інтернет  є надзвичайно актуальною: наразі із понад 15 тис. публічних бібліотек, більшість з яких  сільські та бібліотеки ОТГ, лише 30% комп’ютеризовані. Доступ до безкоштовного користування комп’ютерною технікою в бібліотеках скоротить цифровий розрив, дозволить оцифровувати архівні фонди та бути актуальними для відвідувачів. 

Завершення проєкту стане реальним кроком до масштабного перетворення бібліотек по всій країні на сучасні хаби цифрової освіти.

Детальніше: https://bit.ly/3fFq0gV

Фото: Мінцифра

2021-05-20
Поширити
Комерціалізація результатів наукових досліджень

Комерціалізація результатів наукових досліджень

19 травня 2021 року на черговому засіданні Уряду схвалено підготовлений Міністерством освіти і науки України проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо стимулювання інноваційної діяльності бюджетних установ» (зареєстрований у Верховній Раді 20 травня 2021 року №5529).  

19 травня 2021 року на черговому засіданні Уряду схвалено підготовлений Міністерством освіти і науки України проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо стимулювання інноваційної діяльності бюджетних установ» (зареєстрований у Верховній Раді 20 травня 2021 року №5529).  

Документ має на меті удосконалення механізму державної підтримки інноваційної діяльності державних наукових установ, державних закладів вищої освіти за пріоритетними напрямами інноваційної діяльності. Запропоновані МОН зміни передбачають надання можливості державним науковим установам (крім державних наукових установ оборонно-промислового комплексу), державним університетам, академіям, інститутам власні надходження у вигляді дивідендів (доходу), нарахованих на акції (частки) господарських товариств, у статутних капіталах яких є майнові права інтелектуальної власності, виключні майнові права, на які належать зазначеним закладам, зараховувати у наступних пропорціях: 30% – до доходів спеціального фонду державного бюджету; 70% – до доходів загального фонду державного бюджету.

Це, зокрема, дозволить збільшити виділення коштів на діяльність наукових парків, що сприятиме отримання додаткових ресурсів для розвитку інноваційної діяльності. Також прогнозується збільшення інвестиційної привабливості та доходів інвесторів у випадку реалізації спільних із науковими установами та університетами проєктів. 

Очікується, що реалізація законопроєкту дозволить отримати наступні результати:
– підвищення ефективності вкладених бюджетних коштів у науково-технічні дослідження та інноваційну діяльність;
– збільшення обсягу інвестицій в основний капітал суб’єктів інноваційної діяльності; 
– підвищення частки інноваційно активних підприємств у реальному секторі економіки; 
– збільшення частки інноваційної продукції в прирості валового внутрішнього продукту.

Детальніше: https://bit.ly/3bIMYCLhttps://bit.ly/3ysQZVO, https://bit.ly/2RAzJNF

Фото: МОН

2021-05-19
Поширити
EUA закликає до подальших дій по усуненню перешкод у формуванні освітнього простору Європи

EUA закликає до подальших дій по усуненню перешкод у формуванні освітнього простору Європи

17 травня 2021 року Міністри освіти країн-членів ЄС прийняли рекомендації Ради Європейської ініціативи університетів. 

17 травня 2021 року Міністри освіти країн-членів ЄС прийняли рекомендації Ради Європейської ініціативи університетів

Європейська асоціація університетів (ЄUA) з цього приводу оприлюднила своє бачення щодо цих рекомендацій. Зокрема,  ЄUA вітає підтримку з  боку країн-членів ЄС цієї ініціативи  й заявляє, що політичні амбіції, пов’язані з Європейською ініціативою університетів, не повинні відміняти стратегічне бачення окремих союзів. Альянси слід розглядати як частину глобальніших процесів, включаючи Європейський освітній простір, Європейський дослідницький простір та Болонський процес. Крім того, на різних рівнях необхідні дії щодо усунення бар’єрів, які ще зберігаються та підтримці  різних форм поглибленого співробітництва з транснаціональними університетами. Прийняте рішення є важливим кроком у побудові майбутнього цієї ініціативи. Очікується, що поглиблення співпраці призведе до підвищення якості навчання і викладання, зростання привабливості установ, підвищення мобільності, зміцнення зв’язків між університетськими місіями, що підтверджують матеріали спеціального обстеження EUA, проведеного у минулому році.

Майбутнє Європейської ініціативи університетів щодо поглиблення співпраці з транснаціональними університетами має великий потенціал для зміцнення Європейського наукового та освітнього простору та підвищення міжнародної конкурентоспроможності. Зміцнення інноваційного потенціалу Європи, в який університети вносять значний вклад, матиме вирішальне значення для відновлення і побудови стійкого майбутнього.

Детальніше: https://bit.ly/3yofyTEhttps://www.consilium.europa.eu/media/49659/st08658-en21.pdf 

2021-05-19
Поширити