Інформація
Реєстраційний номер
0217U004161, 0115U003076 , Науково-дослідна робота
Назва роботи
Науково-методичне забезпечення навчання української літератури в старшій школі
Назва етапу роботи
Керівник роботи
Фасоля Анатолій Миколайович,
Дата реєстрації
18-01-2017
Організація виконавець
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
Опис етапу
Упродовж звітного періоду наукові співробітники відділу навчання української мови та літератури (підрозділ навчання літератури) працювали над реалізацією завдань моделювально-експериментального етапу дослідження з теми "Науково-методичне забезпечення навчання української літератури в старшій школі". Дослідження прикладне. Найважливіші досягнення за звітний період: проведено моніторинг процесу навчання української літератури з метою визначення якості чинного науково-методичного забезпечення, результати якого засвідчили його часткову невідповідність поставленим завданням освітньої галузі "Мови і літератури" Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, інноваційним соціокультурним і освітнім викликам; вивчення організаційних, психолого-педагогічних, науково-методичних, об'єктивних і суб'єктивних умов, що впливають на ефективність навчання літератури, дало підстави для висновку, що найвагомішим чинником є рівень фахової і психологічної готовності вчителя-словесника до реалізації актуальних завдань сьогодення; зафіксовано труднощі в розумінні вчителями-словесниками сутності сучасних вимог до літературної освіти, стереотипність поглядів на роль підручника у формуванні компетентного учня-читача, домінування "традиційних" прийомів, видів, форм роботи з навчальною книжкою; виявлено фрагментарний характер звернення вчителів-словесників до методики особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання; підтверджено необхідність підвищення рівня фахової підготовки учителів-словесників до реалізації ідей особистісно зорієнтованого і компетентнісного підходів у навчанні української літератури; створено концепцію підручника української літератури для 10 класу (базовий рівень), у якій реалізовано ідеї особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання; визначено змістове наповнення і структуру методичного апарату підручника української літератури для 10 клас; сформовано перелік критеріїв оцінювання відповідності підручника засадам особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання; розроблено й експериментально апробовано інноваційне науково-методичне забезпечення, що містить підручник і хрестоматію з української літератури для 10 класу (базовий рівень); сформовано перелік ефективних методів, прийомів, видів, форм роботи, які забезпечують ефективне засвоєння навчального матеріалу з літератури: інтерактивне навчання, технології читання і письма для розвитку критичного мислення, метод проектів, ситуативне навчання та ін.; підготовлено опитувальники й проведено анкетування учнів 10 класів і вчителів-словесників щодо ступеня реалізації в розробленому підручнику української літератури ідей особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання; узагальнено результати проведеного опитування, які підтвердили необхідність розроблення навчально-методичного забезпечення на засадах компетентнісного, особистісно орієнтованого і діяльнісного підходів. Загальна кількість праць за темою дослідження - 30; з них - 21 стаття, 5 тез, 4 методичні рекомендації.
Опис продукції
Автори роботи
Бійчук Галина Леонідівна
Тименко Валентина Миколаївна
Уліщенко Віолета Валентинівна
Фасоля Анатолій Миколайович
Яценко Таміла Олексіївна
Додано в НРАТ
2020-04-02
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-23
