Інформація
Реєстраційний номер
0220U101835, , Науково-дослідна робота
Назва роботи
Методика компетентнісно орієнтованого навчання української літератури в ліцеї
Керівник роботи
Яценко Таміла Олексіївна,
Дата реєстрації
26-02-2020
Організація виконавець
Інститут педагогіки НАПН України
Опис
Основні наукові результати, досягнуті в ході проведення дослідження (2019 р.): уперше визначено поняття «предметна читацька компетентність» та представлено характеристики її складників (загальнокультурний, літературознавчий, інтерпретаційний, аксіологічний, творчо-мовленнєвий); створено та апробовано методику навчання української літератури учнів ліцею на засадах компетентнісного підходу; засвідчено, що важливим чинником досягнення результативності експериментальної методики є підручник «Українська література (рівень стандарту). 10 клас» (автори – Фасоля А. М., Яценко Т. О., Уліщенко В. В. та ін.; гриф «Рекомендовано МОН України»); доведено доцільність врахування принципу діалогізму в процесі розгляду художнього тексту як тексту культури, який орієнтує на діалог у просторі культури, на діалог різних культур та особистісний діалог учнів із твором, автором та іншими читачами, сприяє розумінню міжмистецьких паралелей під час опрацювання літературного твору; виявлено методичну значущість розробленої системи різнорівневих компетентнісно орієнтованих запитань і завдань репродуктивного, частково-пошукового і проблемного характеру у процесі вивчення навчального матеріалу підручника; підтверджено результативність експериментальної методики, орієнтованої на підвищення рівня сформованості ключових і предметної читацької компетентностей, зокрема розвитку в сучасних учнів інтересу до читання творів української літератури, поглиблення аналітико-інтерпретаційних умінь, осмисленого розуміння теоретико-літературних понять у процесі опрацювання художнього твору, розвиток художньо-естетичних смаків, становленню учня-читача як суб’єкта власного читацького й особистісного розвитку; подальшого розвитку набуло питання реалізації принципу контекстності в процесі вивчення творів української літератури; участь у 21 масовому науково-практичному заході різного рівня; опубліковано 1 підручник, 2 збірники наукових праць, 29 наукових публікацій із проблеми дослідження.
Опис продукції
Концепція підручника «Українська література (рівень стандарту) для 11 класу закладів загальної середньої освіти» (автори – Фасоля А. М., Яценко Т. О., Уліщенко В. В. та ін.) (гриф «Рекомендовано МОН України») ґрунтується на таких засадах: реалізація ідеї суб’єкт-суб’єктного навчання української літератури з метою формування компетентного учня-читача; розгляд літературного твору як мистецького явища, крізь призму художнього напряму, стильової течії; діалогічність у навчанні української літератури (художній твір – епоха, художній твір – автор, художній твір – інші види мистецтва, учень – художній твір, учень – учень, учень – учитель); підручник як ефективний засіб для самонавчання української літератури, формування читацької компетентності й особистісного розвитку учня. Підручник має виразну культурологічну спрямованість. Кожен тематичний розпочинається коротким оглядом розвитку української літератури певного історичного періоду в контексті тенденцій національної та європейської культур. Тематичні рубрики: «Читацький путівник» – окреслено траєкторію самостійної читацької діяльності школярів, визначено навчальні цілі кожної теми; «Знайомство здалеку й зблизька» – матеріал для формування в уяві учнів образу письменника як цікавої, багатогранної й талановитої особистості; «Художній світ письменника» – формування уявлення про ту історичну епоху, коли було написано художній твір, розкрито історичний, соціальний контексти, у межах яких розвивалася творчість письменника; «Читацькі діалоги» – розтлумачено певні теоретичні аспекти осягнення художнього твору.«Культурно-мистецький контекст» – показано міжмистецьку взаємодію у процесі вивчення твору; «Запитання й завдання» компетентнісно орієнтовані запитання і завдання репродуктивного, частково-пошукового та проблемного характеру; «Ваші читацькі проекти» – творчі завдання на виявлення рівня читацької компетентності учнів; «Читацький самоконтроль» – перевірка результативності навчання української літератури за підручником.