Information
Registration Number
0411U000308, Candidate dissertation
Status
к.психол.н.
Date
13-11-2011
popup.evolution
o
Title
Psychological and pedagogical conditions for the communicative characteristics development of teenagers having disorders of locomotorium
Author
Turubarova Anastasia Volodimirivna,
popup.head Bocheluk Vitaliy Iosipovich
popup.opponent Пріб Гліб Анатолійович
popup.opponent Мамічева Олена Володимирівна
Description
Об'єкт дослідження - психологічні особливості особистості підлітка з порушеннями опорно-рухового апарату. Предмет дослідження - психолого-педагогічні умови цілеспрямованого розвитку комунікативних якостей підлітків із порушеннями опорно-рухового апарату. Методи дослідження. У роботі використовувався комплекс взаємодоповнюючих методів дослідження: теоретичні: аналіз, зіставлення, порівняння, узагальнення, систематизація; вивчення та аналіз психолого-педагогічної літератури з проблеми комунікативних якостей для обґрунтування теоретичних підходів до проблеми розвитку комунікативних якостей підлітків із порушеннями опорно-рухового апарату; емпіричні: спостереження, бесіда, опитування, тестування, констатувальний та формувальний експеримент, психодіагностуючий метод (тест-опитувальник ставлення батьків до дітей (А.Я. Варга та В.В. Століна), тест-опитувальник "Соціально-психологічні характеристики суб'єкта спілкування" (В.О. Лабунська), "Шкала прийняття інших Фейя", "Шкала доброзичливості Кемпбелла", "Шкала довіри Розенберга", "Шкала ворожості Кука-Медлей", "Шкала маніпулятивного ставлення Банта", "Опитувальник міжособистісних стосунків Шутца"); методи математичної статистики: методи варіаційної статистики, зокрема факторний та кореляційний аналізи, обчислення процентних співвідношень. Для перевірки достовірності отриманих результатів застосовано непараметричний критерій Манна-Уітні для незалежних вибірок. Аналіз зв'язків між показниками здійснювався за допомогою коефіцієнта кореляції Пірсона rp. Наукова новизна отриманих результатів:визначено особливості розвитку комунікативних якостей підлітків із фізичними вадами, до яких віднесено: відчуття сильної потреби бути прийнятими соціальним оточенням та встановлювати близькі емоційні стосунки з іншими людьми, невизнання контролю над собою та домінування над оточуючими (переважно для отримання бажаного) у підлітків із незначними руховими та мовленнєвими розладами; надання переваги самотності, активному уникненні прийняття рішень та взяття на себе відповідальності, обережності при встановленні емоційних контактів, доброзичливості та неманіпулятивного ставлення до партнера по спілкуванню у підлітків з важкими руховими та мовленнєвими розладами; прояви цинічного ставлення до оточуючих, агресивної та ворожої поведінки, яка є своєрідним захисним механізмом та реакціями емансипації, що є характерним для всіх підлітків; розширено уявлення про відмінності особливостей розвитку комунікативних якостей підлітків із порушеннями опорно-рухового апарату та без таких порушень, що виявляються у підлітків з фізичними вадами при взаємодії проявами обережності, агресивності, обережності при виборі осіб, з якими встановлюють глибокі емоційні стосунки; уточнено психологічні характеристики підлітка з фізичними вадами як суб'єкта спілкування в системі "батьки - однолітки - вчителі", а саме: труднощами спілкування в уявленні підлітків, їх батьків та вчителів є невміння партнера по спілкуванню поставити себе на місце іншої людини; труднощами спілкування з однолітками в уявленні підлітків є пересування під час спілкування, підозріле та неприязне ставлення до них однолітків та тривале спілкування з однією й тією ж людиною;дістали подальшого розвитку:характеристика ролі педагогічного спілкування як чинника становлення комунікативних якостей підлітків із фізичними вадами, а саме: в уявленні підлітків про соціально-психологічні характеристики спілкування в системі "вчитель - учень" труднощами є невміння поставити себе на місце іншої людини, співвіднести дії та вчинки людини з якостями її особистості, вимогливе ставлення до інших людей та бажання партнера більше говорити, ніж слухати;напрямки застосування методів активного соціально-психологічного навчання в роботі шкільного психолога з підлітками, які мають порушення опорно-рухового апарату. Практична значущість дослідження:результати дисертаційного дослідження використані при розробці навчально-виховних, просвітницьких програм у проектуванні освітніх систем для фахівців в галузях загальної психології, викладачам ВНЗ III-IV рівня акредитації під час розробки навчальних програм і відповідного навчально-методичного забезпечення системи підготовки майбутніх психологів. Ефект впровадження-високий. Сфера використання вищі навчальні заклади, психологічні служби.
Registration Date
2011-11-13
popup.nrat_date
2020-04-04
search.subscribing
Updated: 2025-12-07
