Інформація
Реєстраційний номер
0525U000361, Докторська дисертація
На здобуття
Доктор економічних наук
Дата захисту
19-09-2025
Статус
Захищена
Назва роботи
Теоретико-методологічні основи управління змінами у вітчизняних закладах вищої освіти в умовах євроінтеграції
Здобувач
Вербовська Леся Степанівна, к.е.н.
Консультант Запухляк Іванна Богданівна
Опонент Назарова Галина Валентинівна
Опонент Гончар Ольга Іванівна
Опонент Рєпіна Інна Миколаївна
Опис
1. Дисертаційна робота присвячена вирішенню важливої наукової проблеми обґрунтування теоретико-методологічних засад управління змінами у вітчизняних закладах вищої освіти (ЗВО) та розробленню практичних рекомендацій для їх реалізації в контексті євроінтеграційних процесів. Обґрунтовано необхідність переходу до адаптивних моделей управління, які враховують фактори внутрішнього і зовнішнього середовища. Зростаючі вимоги до конкурентоспроможності та якості освітніх послуг зумовлюють потребу в проникнення на європейський ринок освітніх та наукових послуг, що сприяє удосконаленню управління змінами в ЗВО. Проаналізовано та узагальнено теорії управління змінами у відповідності до специфіки функціонування закладів вищої освіти. Це дозволило розробити авторські концептуальні підходи, які інтегрують гнучкі інструменти управління, сформувати цілісну систему управління змінами в освітньому середовищі, що відповідає сучасним потребам ЗВО. Запропонована авторська класифікація змін формує методологічне підґрунтя для трансформаційних моделей та підходів до управління змінами в системі вітчизняної вищої освіти в умовах євроінтеграції. В процесі дослідження виявлено, що розвиток та становлення вітчизняних ЗВО мають глибоке історичне підґрунтя, пов’язане із еволюцією університетських моделей. У контексті трансформаційних процесів вищої освіти встановлено, що впровадження європейських стандартів забезпечення якості, цифровізація, акредитація освітніх програм та компетентність науково-педагогічних працівників (НПП), це ключові фактори які сприяють змінам у ЗВО. Виокремлено чинники, які безпосередньо впливають на процеси інтернаціоналізації, зокрема, академічну мобільність, участь в міжнародних проєктах, активізацію участі в програмах ERASMUS+, міжнародну акредитація освітніх програм та інші міжнародні ініціативи, які слугують основою для стратегічного планування та рейтингування ЗВО. Узагальнено, що інтернаціоналізація є визначальним фактором формування конкурентоспроможного вітчизняних ЗВО, гармонізованих із європейським освітньо-науковим простором. Підтверджено, що акредитація освітніх програм виступає важливим індикатором якості та конкурентоспроможності. Процеси інтернаціоналізації засвідчують відповідність освітніх програм (ОП) європейським стандартам, та готовність ЗВО до інтеграції у європейський освітньо-науковий простір. Сформовано авторське бачення життєвого циклу ЗВО та освітньої програми. Визначено характеристики кожної із фаз з урахуванням викликів, що існують в сучасному динамічному світі. Визначено ключові чинники попиту на ОП, які дозволяють формувати ефективну політику ЗВО в контексті управління змінами. Встановлено, що сучасні виклики зумовлюють необхідність активної співпраці між усіма зацікавленими сторонами (владою, ЗВО, бізнесом та громадою) забезпечуючи створення доданої вартості для усіх учасників освітньо-наукового процесу. Запропоновано модель партнерської взаємодії «влада-ЗВО-бізнес-громада», побудовану на принципах взаємовигідної співпраці (win-win) та механізмах «pull-push», яка створює умови розвитку інноваційного екосистемного середовища, зокрема для розвитку спін-офісів. Удосконалено методологію оцінювання професійних компетенцій НПП шляхом розробки матриці компетенцій, адаптованої на основі моделі Сильвестра Дж. Дж. Запропонована матриця дозволяє оцінити рівень сформованості ключових навичок, виявити прогалини та визначено напрями їхнього удосконалення. Виокремлено основні детермінанти ефективного управління, та обґрунтовано, що інтеграція євроінтеграційних орієнтирів з інструментами гнучкого управління сприяє формуванню цілісної моделі розвитку ЗВО. Запропоновано методичний інструментарій для оцінки рівня сталого розвитку ЗВО підкресливши важливість освітнього, екологічного, соціального та партнерського вимірів. Удосконалено систему оцінювання ефективності управління ЗВО шляхом аналізування показників інтернаціоналізації, які відповідають євроінтеграційним прагненням до розвитку та підвищуючи їхню конкурентоспроможність.
Дата реєстрації
2025-08-20
Додано в НРАТ
2025-08-20
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-15
