Інформація
Реєстраційний номер
0823U100995, Дисертація доктора філософії
На здобуття
Доктор філософії
Дата захисту
28-11-2023
Статус
Запланована
Назва роботи
Педагогічна технологія професійно зорієнтованої підготовки майбутніх тренерів у системі навчальних практик
Здобувач
Хижняк Олександр Олександрович,
Керівник Хоменко Павло Віталійович
Опонент Мазін Василь Миколайович
Опонент Сватьєв Андрій Вячеславович
Рецензент Зайцева Юлія Вікторівна
Рецензент Свєртнєв Олександр Анатолійович
Опис
Дисертаційна робота присвячена розробці та впровадженню педагогічної технології професійно зорієнтованої підготовки майбутніх тренерів у системі навчальних практик ЗВО України. В умовах розвитку українського суспільства зростає роль таких соціальних цінностей, як високий рівень освіти і культури, професійна компетентність, відкритість до сприйняття інновацій, мобільність, готовність до постійної роботи над собою. Особливо це стосується фахівців фізичної культури і спорту, оскільки в сучасних умовах сфера їхньої професійної діяльності зазнає постійних трансформацій і перебуває у безперервному розвитку. Ефективна практична участь в житті суспільства стає неможливою без сформованої у фахівців потреби та здатності до професійно-особистісного саморозвитку та самовдосконалення. Різноманітність професійних обов’язків та широкий діапазон педагогічних завдань, які вирішує тренер, пред’являють підвищені вимоги до його діяльності та особистості. Професійно-педагогічна підготовка майбутніх фахівців фізичної культури і спорту здійснюється у процесі освоєння ними комплексу навчальних дисциплін та практичної підготовки впродовж усього періоду навчання в ЗВО; цим дисциплінам та системі практик відводиться основна роль, тому що саме в них знаходять своє конкретне відображення практико-орієнтовані знання та вміння, необхідні для становлення професіоналізму майбутнього тренера. У зв’язку з цим акцентовано необхідність проєктувати та реалізувати освітній процес таким чином, щоб у ньому формувалися не лише знання та вміння, а й відбувалося становлення особистості тренера як майбутнього суб’єкта професійної діяльності. Освітній процес має бути зорієнтованим на формування позитивної мотивації до професійної діяльності, стимулювання пізнавальної активності та активізацію потреби самовдосконалення. Проте з’ясовано, що сучасна система професійної освіти у сфері фізкультури та спорту не здатна повною мірою забезпечити якісну підготовку професійних тренерів, які мають навички вироблення особистої стратегії процесу тренування, вміють дослідити потенціал вихованців, їх особистісні та індивідуальні особливості, а також прогнозувати результати педагогічних впливів. У зв’язку з цим гостро постає необхідність застосування напрацювань практико-орієнтованого підходу до підготовки фахівців фізкультурно-спортивної сфери до майбутньої професійної діяльності у процесі їх практичної підготовки у ЗВО, а також якісної трансформації методики навчально-тренувального процесу на основі застосування оптимальних для майбутніх фахівців педагогічних технологій фізичного вдосконалення. У роботі вперше розроблено педагогічну технологію професійно зорієнтованої підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту та обґрунтовані педагогічні умови її впровадження (науково-обґрунтований відбір абітурієнтів до ЗВО з виявленням професійно-спортивної спрямованості і кваліфікації, схильності до майбутньої тренерської діяльності; інтеграція фахової підготовки майбутніх тренерів шляхом реалізації міждисциплінарних зв’язків професійно-орієнтованих дисциплін і фахової практики; формування позитивної мотивації до професійної діяльності; розвиток та становлення професійно-орієнтованого освітнього середовища, яке забезпечує цілісний і неперервний процес формування професійної готовності майбутнього тренера за рахунок побудови інтеграційної системи підготовки; контекстне проєктування професійної підготовки майбутнього тренера); У дисертації уточнено концептуальні засади, зміст і структуру поняття «професійно зорієнтована підготовка майбутніх тренерів»; «готовність майбутнього тренера до професійної діяльності»; етапи формування (початковий – етап професійної мотивації, базовий – етап професійної корекції, реалізаційний – етап професійної рефлексії), критерії, показники та рівні сформованості готовності майбутніх тренерів до професійної діяльності; методи діагностики рівнів сформованості готовності майбутніх фахівців до професійної діяльності. Подальшого розвитку набув технологічний інструментарій формування готовності майбутніх тренерів до професійної діяльності, форми, методи і засоби підготовки здобувачів вищої освіти в системі практичної підготовки. Практичне значення дослідження полягає в тому, що розроблено й упроваджено: педагогічну технологію професійно зорієнтованої підготовки майбутніх тренерів; інтеграційний практико-дисциплінарний комплекс професійної підготовки майбутнього тренера; експериментальні програми дисциплін «Професійна діяльність в галузі фізичної культури», «Теорія фізичної культури і спорту», «Управління у фізичній культурі та спорті», «Моделювання індивідуальної професійної кар’єри тренера», авторський навчально-методичний посібник «Особливості професійної підготовки майбутніх тренерів у закладах вищої освіти», розділ у колективній монографії «Перспективи впровадження супервізії в практичну підготовку майбутніх тренерів з боксу».
Дата реєстрації
2023-10-25
Додано в НРАТ
2023-10-25
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-19
