Інформація
Реєстраційний номер
0825U004311, Дисертація доктора філософії
На здобуття
Доктор філософії
Дата захисту
15-12-2025
Статус
Запланована
Назва роботи
Виховання гуманістичних цінностей студентів у позааудиторній волонтерській діяльності
Здобувач
Кос Ольга Іванівна,
Керівник Вайнола Ренате Хейкіївна
Опонент Ковальчук Зоряна Ярославівна
Опонент Лях Тетяна Леонідівна
Рецензент Тернопільська Валентина Іванівна
Рецензент Бибик Дар’я Дмитрівна
Опис
У дисертації здійснено теоретичне обґрунтування сутності виховання гуманістичних цінностей студентів та доведено дієвість педагогічних умов реалізації даного процесу в позааудиторній волонтерській діяльності. Визначено та теоретично обґрунтовано: поняття «гуманістичні цінності студентів» як сукупність особистісно–моральних понять та якостей, що утворюють смисложиттєву сутність, що визначає ставлення студента до себе, світу та інших людей, що виховується засобами соціально–позитивної суспільно–корисної громадської чи волонтерської діяльності на основі сформованого морально–гуманістичного досвіду; охарактеризовано критерії та показники вихованості гуманістичних цінностей студентів: інформаційно–пізнавальний (узагальненні знання про гуманістичні цінності, комплекс розумових операцій і прийомів гуманістичного мислення); мотиваційно–ціннісний (наявність позитивної мотивації у процесі виховання гуманістичних цінностей; прийняття гуманістичних цінностей як особистісних); поведінковий (наявність стратегії соціально–схвальної поведінки, що відповідає нормам суспільної моралі та гуманізму; залучення інших до соціально–схвальної поведінки на засадах альтруїзму та милосердя); надано характеристику рівням виованості гуманістичних цінностей студентів: низький (адаптаційний); середній (усвідомлений); достатній (базовий) та високий (еталонний); обґрунтовано педагогічні умови виховання гуманістичних цінностей студентів (організація освітнього процесу на основі положень діяльнісного підходу до виховання гуманістичних цінностей студентів; організація інтерактивної взаємодії групи студентів у процесі виховання гуманістичних цінностей; участь у формах лікарняної анімації як засіб виховання гуманістичних цінностей студентів–волонтерів; забезпечення педагогічного супроводу та наставництва у вихованні гуманістичних цінностей студентів). В освітній процес закладів вищої освіти було упроваджено педагогічні умови, форми та методи виховання гуманістичних цінностей засобами позааудиторної волонтерської діяльності; окремі теми та модулі до вибіркових освітніх дисциплін «Волонтерство як феномен цивілізованого суспільства», «Організація анімаційних послуг»; тренінги та заняття з лікарняної анімації як засобу виховання гуманістичних цінностей студентів; розроблено методичні рекомендації для викладачів та організаторів соціально–виховної роботи у закладах вищої освіти, педагогів, кураторів (наставників) академічних груп, керівників практик. Здійснено аналіз базових понять дослідження на теоретико–методологічних засадах дефініції «гуманістична концепція», що відображає систему поглядів, згідно з якими особистість є найвищою цінністю та має право на існування, щастя, гідне життя тощо. Гуманізм визначено як систему переконань, що історично змінюються, визнають цінність людини як особистості, вважають благо людини критерієм оцінки соціуму, а принципи людяності бажаною нормою стосунків між людьми. Цінності визначено як критерії і способи оцінки позитивної або негативної значущості об’єктів навколишнього світу для суб’єкта, виражені в моральних принципах і нормах, ідеалах, настановах, цілях. Гуманістичні цінності трактовано як сукупність загальнолюдських моральних якостей, які утворюють смисложиттєве ядро особистості, що визначає її ставлення до себе, світу та інших людей. Визначено базові принципи педагогічної аксіології: принцип історичної та соціокультурної мінливості освітніх цінностей; принцип взаємозв’язку соціокультурних та освітніх цінностей; принцип співвідношення суспільних та особистісних цінностей; принцип інтеграції традиційних та інноваційних цінностей. Розкрито аксіологічний аспект вивчення гуманістичних цінностей особистості – це проблема співвідношення між цінностями, що виступають реальною спонукальною силою (значуща цінність в індивідуальному контексті) та загальнолюдськими (прийнятими історико–традиційними цінностями). Гуманістичне виховання розглянуто як процес інтеріоризації гуманістичних цінностей, метою й результатом якого є певний рівень їхньої сформованості. Теоретико–методичними засадами виховання гуманістичних цінностей студентів у позааудиторній волонтерській діяльності стали положення теорії особистісно–орієнтованого виховання (І. Бех), конструктивна теорія (Г. Балл), що пропонує розгляд виховання гуманістичних цінностей на сучасному етапі як трансформацію суспільного та індивідуального буття; ідея взаємодії національно–духовних цінностей та діалектичній єдності загальнолюдських цінностей, що мають за мету виховання особистості як неповторної людини, готової до саморозвитку, само актуалізації, самореалізації (Л. Бобко). Виховання на основі гуманістичних цінностей визначено як найважливіший шлях формування особистості майбутнього професіонала, його духовного та морального світу.
Дата реєстрації
2025-12-12
Додано в НРАТ
2025-12-12
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-12
