Information
Registration Number
0825U004359, PhD dissertation
Status
Доктор філософії
Date
12-02-2026
popup.evolution
o
Title
Methods of integrating knowledge of mechanics and biomechanics in the professional training of master's degree students in dentistry
Author
Ihor A. Prokhorenko,
popup.head Nataliia V. Stuchynska
popup.opponent Yurii A. Rudiak
popup.opponent Ihor S. Voitovych
popup.review Pavlo V. Mykytenko
popup.review Nataliia V. Bidenko
Description
У дисертаційній роботі на основі системного наукового аналізу процесу підготовки здобувачів вищої медичної освіти другого (магістерського) рівня за спеціальністю «Стоматологія» вперше обґрунтовано теоретичні засади інтеграції знань з механіки та біомеханіки, розроблено методику реалізації інтегративного підходу та експериментально перевірено її ефективність. Невпинне вдосконалення технологій діагностики, лікування, протезування та відновлення, успіхи стоматологічного матеріалознавства, цифрова трансформація галузі зумовили зростання вимогливості пацієнтів до якості стоматологічних послуг, гармонічного поєднання естетичних та функціональних якостей відновлених елементів ЗЩС. Якісна професійна підготовка магістрів стоматології є соціально детермінованим суспільним запитом на належне стоматологічне забезпечення населення. Визначальною ланкою формування конкурентоспроможного фахівця галузі охорони здоров’я України, здатного надавати стоматологічні послуги, що відповідають високим європейським і світовим стандартам, є процес підготовки магістрів стоматології у закладах вищої медичної освіти. Виклики та загрози, які обумовлені широкомасштабною військовою агресією рф проти України змушують реалізовувати освітній процес в особливих умовах, не знижуючи при цьому рівня вимог до якості професійної підготовки майбутніх магістрів стоматології. Формування складової професійної компетентності сучасного лікаря- стоматолога, в основу якої покладено систему знань про функціональні взаємозв’язки структурних елементів та тканин зубощелепної системи, є актуальною проблемою сьогодення. Статистика свідчить, що значна частка стоматологічних захворювань та ускладнень пов’язана з недостанім знанням біомеханіки опорно рухового та зубо-щелепного апарату та недостатнім розумінням багатофункціональності взаємозв’язків елементів та тканин зубощелепної системи в нормі та при патології та використанням цих знань у реконструктивній стоматології, діагностиці та профілактиці стоматологічних захворювань. Актуальність таких досліджень в Україні істотно посилюється через збільшення кількості пацієнтів, травмованих у війні, яку розв’язала рф на нашій території. Значна кількість поранених потребує втручання саме спеціалістів з щелепо-лицевої хірургії, гнатології та інших фахівців, що добре знають закони механіки та біомеханіки і вміють застосовувати ці знання у професійній практичній діяльності. Переконливим свідченням актуальності є також поява відносно нової спеціальності в стоматології – гнатології (в Україні це субспеціальність), яка вивчає властивості м’язових та кісткових тканин зубощелепної системи та опорно-рухового апарату, базуючись на ідеях та методах класичної механіки, ураховуючи механічні рухи, функціональні взаємозв’язки елементів зубощелепної системи та опорно-рухового апарату людини у різних станах та періодах життєвого циклу, включно з періодами розвитку, старіння та при порушеннях та патологіях. Формування системи знань про функціональні зв`язки окремих елементів зубощелепної системи є комплексною проблемою, вирішення якої потребує інтеграції знань з анатомії, фізіології, ортодонтії, ортопедії та інших фахових дисциплін. Основою для такої інтеграції є базові знання з класичної механіки (поняття важеля, моменту сили, шарнірного з’єднання, ступеня вільності, роботи, енергії) та біомеханіки (морфологічна будова кісткової тканини, скелетних та гладких м’язових волокон, рухливості суглобів, механізмів м’язового скорочення, потенціалу дії, взаємозв’язку між силою і довжиною саркомера тощо тощо). Проаналізувавши освітньо-професійні програми та навчальні плани провідних медичних (фармацевтичних) закладів вищої освіти, наукову літературу, нами було з’ясовано, що питання інтеграції знань з механіки та біомеханіки в професійній підготовці магістрів стоматології наразі залишаються мало дослідженими в Україні. Попри безсумнівну актуальність і своєчасність на даний момент відсутня дидактично обґрунтована модель та методика інтеграції знань з механіки та біомеханіки у системі підготовки лікарів-стоматологів.
Registration Date
2025-12-25
popup.nrat_date
2025-12-25
search.subscribing
Updated: 2025-12-26
