Інформація
Реєстраційний номер
0215U006000, 0112U001066 , Науково-дослідна робота
Назва роботи
Розробити медико-профілактичні заходи для покращання шкільної адаптації академічно обдарованих дітей в початковій школі.
Назва етапу роботи
Керівник роботи
Даниленко Георгій Миколайович, Доктор медичних наук
Дата реєстрації
21-01-2015
Організація виконавець
Державна установа "Інститут охорони здоров'я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України"
Опис етапу
Об'єкт дослідження: санітарно-гігієнічні умови у початковій школі, первинна медична та педагогічна документація двох ЗНЗ м. Харкова; стан здоров'я та шкільна адаптація учнів шести класів (180 учнів в динаміці навчання з першого по третій клас - 90 хлопців і 90 дівчинок), які навчались за педагогічним проектом "Інтелект України", анкетування їх батьків, вчителів. Мета: покращання шкільної адаптації академічно обдарованих дітей в початковій школі шляхом розробки системи медико-профілактичних заходів та психогігієнічної оптимізації їх навчальної діяльності. Методи: санітарно-гігієнічні, соціально-гігієнічні, фізіолого-гігієнічні, клінічні, психолого-педагогічні, статистичні. Результати: визначено, що гігієнічні проблеми впровадження меритократичної освіти в початковій школі пов'язані, перш за все, із невідповідністю умов навчання певного навчального закладу існуючим санітарно-гігієнічним вимогам, низьким рівнем медичного контролю за здоров'ям школярів, незадовільною організацією харчування, неможливістю залучення кваліфікованих викладачів фізичного виховання, відсутністю інформації у вчителя і батьків про наочні проблеми шкільної адаптації учнів, недостатньою культурою сім'ї в питаннях охорони та зміцнення здоров'я. Режим дня учнів, які навчались за меритократичною системою, характеризувався активним залученням учнів до спортивних секцій, раціональним харчуванням під час перебування у школі, пасивною поведінкою на перервах, недостатньою подовженістю нічного сну та перебування на відкритому повітрі, на відміну від превалювання нераціонально побудованого харчування, пасивного відпочинку з переважно зоровим та емоційним навантаженням серед учнів, які навчались за традиційною системою навчання. Встановлено більшу загальну поширеність захворювань у дітей з меритократичною освітою, ніж у тих, що навчалися за традиційною програмою. Доведено, що навчання за моделлю збагачення та проблематизації не викликає патологічних змін у церебральній активності. Серед академічно здібних дітей наприкінці учбового року відсутня парадоксальна реакція у 1-діапазоні, значення пікової частоти при реєстрації фонової активності в порівнянні з ментальним навантаженням залишається без змін, значення середньої пікової частоти у 2-діапазоні під час ментального навантаження збільшуються значно менше, у порівнянні з початком навчання. На підставі оцінки ступеня емоційної напруги і вегетативних показників у дітей при навчанні за інноваційно-педагогічним проектом "Інтелект України" з використанням аналізу варіабельності серцевого ритму наприкінці навчального року виявлено більш високий рівень емоційної напруги та активацію симпатичного відділу вегетативної нервової системи серед дівчат. Аналіз денної та тижневої динаміки розумової працездатності свідчить, що діти, які навчалися за проектом, мали суттєво вищий рівень розумової працездатності за обсягом завдання. Встановлено, що цілеспрямований відбір академічно здібних дітей до перших класів за інноваційно-педагогічним проектом "Інтелект України" сприяв більш високому рівню і кращій якості їх розумової працездатності на тлі оптимальної церебральній активності та відсутності емоційної напруги за вегетативними показниками. Новизна: обґрунтовано і розроблено модель активного моніторингу здоров'я та розвитку академічно здібних дітей в умовах впровадження меритократичної освіти. Створено технологію медико-психологічного супроводу науково-педагогічного проекту "Інтелект України" в умовах початкової школи. Ефективність: доведено поліпшення розумової працездатності та результативності навчальної діяльності, підвищення активності медико-профілактичних заходів, збереження здоров'я школярів. Галузь застосування: гігієна дітей та підлітків, педіатрія, шкільна медицина, підліткова терапія.
Опис продукції
Розроблена науково-технічна продукція передбачає систему медико-психологічного супроводу академічно здібних дітей в умовах впровадження меритократичної освіти, важливими складовими якої є цілісне санітарно-гігієнічне обстеження навчального приміщення з використанням контрольного списку питань (чек-листа), оцінка готовності до школи, динаміка інтелектуального розвитку, креативності та мотивації до навчання, суб'єктивна динамічна оцінка стану здоров'я та режиму дня учнів їх батьками та якості життя, пов'язаної зі здоров'ям дітей, усіма учасниками навчально-виховного процесу (учні, батьки, вчителі).
Автори роботи
Єфімова Тетяна Борисівна
Бєляєва Олена Еріківна
Бориско Галина Олександрівна
Голубнича Галина Ігорівна
Даниленко Георгій Миколайович
Захарчук Ірина Миколаївна
Клигіна Ірина Анатоліївна
Костюрина Наталія Олександрівна
Курбацька Тамара Павлівна
Мітельов Дмитрій Анатолійович
Міхальчук Оксана Ярославівна
Міхановська Наталія Генадіївна
Майоров Олег Юрійович
Межибецька Інна Володимирівна
Меркулова Тетяна Валентинівна
Пономарьова Лілія Іванівна
Сильницька Людмила Єгорівна
Трубнікова Лариса Миколаївна
Чистяк Олег Олександрович
Щербакова Олена Олександрівна
Додано в НРАТ
2020-04-02
Підписка
Повідомити вам про надходження повного тексту?
Оновлено: 2025-12-05
