Розпочато державну атестацію наукових напрямів університетів, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України. За результатами цієї атестації будуть зроблені оцінки ефективності наукової діяльності у ЗВО за останні 5 років. Відповідний наказ від 31 липня 2020 року №994 розміщено на сайті МОН.
Розпочато державну атестацію наукових напрямів університетів, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України. За результатами цієї атестації будуть зроблені оцінки ефективності наукової діяльності у ЗВО за останні 5 років. Відповідний наказ від 31 липня 2020 року №994 розміщено на сайті МОН.
Для проходження атестації закладам вищої освіти необхідно оновити та подати до МОН в електронному та паперовому вигляді заявку та інформаційні матеріали за 2015-2019 роки. Докладна інструкція щодо заповнення інформаційних матеріалів буде надіслана до вишів. Також заплановане проведення тематичних вебінарів для учасників атестації та експертів.
Атестацію проходить не заклад у цілому, а його наукові напрями, їх усього 7.
Оцінювання відбуватиметься за спеціальною методикою, яка враховує широкий спектр показників: новизну та практичну цінність наукових результатів, інтегрованість у світовий освітньо-науковий простір, перспективи розвитку тощо. Особливу увагу буде приділено перевірці коректності поданих даних. Якщо буде виявлено факт подання неправдивих відомостей, то це може бути підставою для визнання вишу таким, що не пройшов держатестацію за певним науковим напрямом.
За поданими ЗВО матеріалами буде автоматично розрахована атестаційна оцінка, потім буде проведена експертиза, а результати оцінювання затвердить атестаційна комісія. У підсумку кожен напрям буде віднесено до однієї з трьох кваліфікаційних груп – А, Б, В – або визнано не атестованим.
Завершити весь процес цієї хвилі атестації планується до кінця осені.
Кінцевий термін подання документів – 18 вересня 2020 року.
Міністерство освіти і науки України розробило проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України». Документ спрямовано на удосконалення механізмів реалізації державної освітньої політики, зокрема через визначення організаційно-правового статусу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО) та Національного агентства кваліфікацій (НАК).
Міністерство освіти і науки України розробило проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України». Документ спрямовано на удосконалення механізмів реалізації державної освітньої політики, зокрема через визначення організаційно-правового статусу Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти (НАЗЯВО) та Національного агентства кваліфікацій (НАК).
31 липня 2020 р. на офіційному сайті НАЗЯВО оприлюднено «Звернення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти з приводу намагань ліквідувати здобутки в реформуванні вищої освіти й відмовитися від європейської інтеграції України». У цьому матеріалі наводиться низка недостовірних та перекручених тверджень щодо мети та змісту законопроєкту.
Міністерство освіти і науки України заявляє, що воно не вносило пропозицій про ліквідацію НАЗЯВО або НАК, про внесення змін до Статуту НАЗЯВО або до Статуту НАК.
28 травня 2020 року Національним агентством з питань запобігання корупції було внесено припис № 32-07/1/92, в якому:
– вказано на невідповідність постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 р. № 244 «Про утворення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти» та постанови Кабінету Міністрів України від 05.12.2018 р. № 1029 «Деякі питання Національного агентства кваліфікацій» вимогам Законів України «Про центральні органи виконавчої влади» та «Про державну службу» та невиконання вимог Закону України «Про запобігання корупції»;
– встановлено імперативну (безальтернативну) вимогу щодо вжиття заходів з усунення порушень шляхом приведення у відповідність вказаних постанов до вимог зазначених законів.
На виконання зазначеного припису 17 липня 2020 року Кабінет Міністрів України надав доручення (№ 22503/11/1-20) Міністерству освіти і науки України виконати припис Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 травня 2020 року № 32-07/1/92.
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 17 липня 2020 року № 22503/11/1-20 та припису Національного агентства з питань запобігання корупції від 28 травня 2020 року № 32-07/1/92 Міністерство освіти і науки України провело ретельний аналіз законодавства, що регулює правові відносини в сфері функціонування НАЗЯВО та НАК, а також відповідної практики правозастосування. На основі аналізу було зроблено висновок, що приведення у відповідність постанов Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 р. № 244 та від 05.12.2018 р. № 1029 вимогам Законів України «Про центральні органи виконавчої влади» та «Про державну службу» не створить засад для закріплення правового статусу цих органів, що не суперечить Закону України «Про запобігання корупції», оскільки цей статус закріплений в Законах України «Про вищу освіту» та «Про освіту». Тому визначення організаційно-правового статусу НАЗЯВО та НАК потребує внесення змін до Законів України «Про освіту» та «Про вищу освіту».
Крім того, зміна організаційно-правового статусу НАЗЯВО та НАК потребує приведення у відповідність до окремих спеціальних законів, які регламентують їх повноваження та повноваження Міністерства освіти і науки України як центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки.
Законопроєкт передбачає внесення змін до Законів України «Про освіту», «Про вищу освіту», «Про наукову і науково-технічну діяльність», «Про фахову передвищу освіту», відповідно до яких:
– визначається правовий статус НАЗЯВО як центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості вищої освіти;
– визначається правовий статус НАК як центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом;
– приводяться у відповідність норми законів, що регламентують повноваження органів управління у сфері освіти.
Прийняття законопроєкту позитивно вплине на забезпечення прав та інтересів громадян, оскільки суттєво розширить можливості НАЗЯВО та НАК у створенні належних правових та організаційно-економічних умов для підтримки якості освіти в Україні.
Твердження про «посягання на незалежність» НАЗЯВО не відповідають дійсності, оскільки НАЗЯВО у своїй діяльності має керуватися Конституцією України, законами України, міжнародними договорами та підзаконними нормативно-правовими актами.
Законопроєктом не передбачено ліквідацію НАЗЯВО або НАК. Твердження про намагання Міністерства освіти і науки України припинити діяльність НАЗЯВО, а також про посягання на незалежність НАЗЯВО спрямовані на гальмування реформування системи освіти України на принципах законності та правової визначеності.
Законопроєкт направлено на погодження до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерства фінансів України, а також до Міністерства юстиції України для проведення правової експертизи.
28 липня 2020 р. т.в.о. Міністра освіти і науки України Сергій Шкарлет провів робочу зустріч із керівництвом НАЗЯВО, на якій були присутні Голова НАЗЯВО Сергій Квіт та п’ять заступників Голови НАЗЯВО. Він заявив, що Міністерство освіти і науки України не розглядає варіантів про ліквідацію (припинення діяльності) НАЗЯВО та НАК і закликав колег до злагодженої та спільної роботи, спрямованої на подальше реформування системи освіти України на принципах законності та правової визначеності. Голова НАЗЯВО Сергій Квіт передав т.в.о. Міністра освіти і науки Сергію Шкарлету письмове звернення, в якому наводилися окремі пропозиції щодо приведення статусу НАЗЯВО у відповідність до вимог Законів України «Про центральні органи виконавчої влади», «Про державну службу» та «Про запобігання корупції», значна частина цих пропозицій була врахована. Окрім того, т.в.о. Міністра Сергій Шкарлет повторно запропонував Голові НАЗЯВО Сергію Квіту дати згоду увійти до складу колегії МОН.
Міністерство освіти і науки України закликає керівництво НАЗЯВО до конструктивного діалогу на принципах взаємної поваги та професійності.
TALIS проводиться кожні п’ять років починаючи з 2008 року, а TALIS-2018 являє собою третій цикл дослідження.
TALIS проводиться кожні п’ять років починаючи з 2008 року, а TALIS-2018 являє собою третій цикл дослідження.
TALIS надає вчителям та керівникам шкіл можливість висловити свою думку про умови їх роботи, навчання та практики, що використовуються. Розуміння ситуації з цих позицій надзвичайно важливе для національних систем освіти. Воно дозволяє оцінити, що відбувається в школах і на цій підставі здійснювати більш ефективну роботу над політичними та управлінськими рішеннями.
У доступному на сайті ОЕСР короткому огляді «Навчання в фокусі» представлені об’єкт дослідження та дизайн TALIS-2018, описано зміст результатів, опублікованих у першій частині звіту, а також основні питання, на які намагається відповісти дослідження.
Поширення віддаленого формату роботи може стати постійною характеристикою робочого середовища майбутнього.
Поширення віддаленого формату роботи може стати постійною характеристикою робочого середовища майбутнього.
Цьому сприяє досвід, накопичений у цій сфері під час кризи COVID-19. До кризи рівень залученості до роботи онлайн істотно відрізнявся по країнах, секторах економіки, професіях і компаніях. Так, у Словаччині та Туреччині онлайн було зайнято близько 20% працівників, а у Фінляндії, Швеції, Данії – 47-50%. У період пандемії виникла необхідність у політичних заходах для стимулювання упровадження такого формату. У довгостроковій перспективі робота онлайн має потенціал для суттєвого зростання із супутнім підвищенням продуктивності праці, добробуту працівників, зниженням регіонального нерівності.
Проте, загальний ефект від розширення сфери онлайн-зайнятості неоднозначний і несе у собі низку ризиків для сфери інновацій та задоволеності працівників. Зокрема, ризики для інноваційної діяльності обумовлені тим, що інновації залежать від обміну знаннями, якому в даний час більше сприяє робота співробітників в одному фізичному просторі. Ризики для задоволеності працівників можуть полягати у роботі на самоті, «прихованих свехурочних», ускладненні у розподілі часу на працю та особисте життя, невідповідною для роботи обстановці.
Щоб мінімізувати такі ризики, ОЕСР рекомендує регуляторам залишати можливість вибору для працівників: переводитися на віддалену роботу або працювати у традиційному форматі.
Ключову роль в питанні недопущення погіршення добробуту працівників, зайнятих онлайн, відіграє співпраця між соціальними партнерами. Рекомендується сприяти поширенню передового управлінського досвіду, навичок самостійного управління робочим часом, а також навичок у сфері інформаційно-комунікаційних технологій, інвестицій у домашні офіси та створення інфраструктури для швидкого і надійного широкосмугового доступу в Інтернет.
ОЕСР рекомендує наступні заходи для підвищення продуктивності роботи онлайн:
1) підтримка інвестицій в інфраструктуру зв’язку, оновлення систем ІКТ, просування роботи онлайн як способу знизити соціальне і регіональна нерівність;
2) подолання культурних і правових бар’єрів, у т.ч. шляхом просування права на вибір між роботою онлайн і традиційною роботою або прямого субсидування переходу на віддалений формат роботи; двосторонні податкові угоди, згідно з якими час протягом пандемії, який працівник здійснював трудову діяльність для компанії в країні, громадянином якої він не є, має вважатися для цілей оподаткування як робота у його рідній країні;
3) зниження потенційних побічних ефектів: від зниження інноваційної діяльності через брак особистих взаємодій між людьми й обміну знаннями при особистому спілкуванні завдяки поширенню коворкінгу; від «прихованих понаднормових» – шляхом надання працівникам «права на відключення», тобто можливість не брати участь у неробочий час в електронних комунікаціях, пов’язаних з роботою (врегульовується через колективні угоди у рамках соціальних партнерств).
Дирекція з освіти та навичок ОЕСР допомагає країнам порівнювати свою політику і досвід у галузі освіти та вчитися один у одного за допомогою широкомасштабної оцінки, обстежень та порівняльного аналізу політики.
Дирекція з освіти та навичок ОЕСР допомагає країнам порівнювати свою політику і досвід у галузі освіти та вчитися один у одного за допомогою широкомасштабної оцінки, обстежень та порівняльного аналізу політики.
У цілій серії програмних документів «OECD Education Policy Perspectives» представлений аналіз для політиків, практиків і дослідників з широкого кола питань політики, якими опікується ОЕСР:
– від дошкільної до вищої освіти;
– від розроблення політики і до її реалізації;
– від успішності й благополуччя учнів до підготовки вчителів і практик щодо розвитку ресурсів для навчання.
На сайті ОЕСР можна ознайомитись з актуальними документами з цих питань, а саме:
– «Відповіді на освіту під час COVID-19: інструментарій щодо стратегії імплементації» (10 липня 2020 р., ОЕСР)»
– «Підвищення рівності в освіті Румунії» (29 січня 2020 р., ОЕСР)
– «Покращення доступу до якісної ранньої освіти в Румунії» (29 січня 2020 р., ОЕСР);
– «Удосконалення професійного лідерства у шкільній системі Румунії» (9 січня 2020 р., ОЕСР);
– «Професія викладача в Румунії» (29 січня 2020 р., ОЕСР).
На глобальному рівні видобуток сировини у період з 1990 по 2017 рік подвоїлася і, за прогнозами ОЕСР, знову подвоїться до 2060 року. У цілому в країнах ОЕСР середня продуктивність ресурсів зросла на 75% у період з 1990 по 2017 рік, а внутрішнє споживання матеріалів скоротилось на 2% у період з 1995 по 2017 рік. Очікується, що до 2060 року світова економіка буде продовжувати рости із середньорічними темпами зростання 2,8%, а світове споживання матеріалів збільшуватиметься у середньому на 1,5% щороку. За прогнозами, до 2060 року вплив використання матеріалів на навколишнє середовище збільшиться більш ніж в 2 рази. Найбільший вплив на навколишнє
На глобальному рівні видобуток сировини у період з 1990 по 2017 рік подвоїлася і, за прогнозами ОЕСР, знову подвоїться до 2060 року. У цілому в країнах ОЕСР середня продуктивність ресурсів зросла на 75% у період з 1990 по 2017 рік, а внутрішнє споживання матеріалів скоротилось на 2% у період з 1995 по 2017 рік. Очікується, що до 2060 року світова економіка буде продовжувати рости із середньорічними темпами зростання 2,8%, а світове споживання матеріалів збільшуватиметься у середньому на 1,5% щороку. За прогнозами, до 2060 року вплив використання матеріалів на навколишнє середовище збільшиться більш ніж в 2 рази. Найбільший вплив на навколишнє середовище матиме використання заліза, міді, бетону та алюмінію. Токсична дія на людину від використання свинцю до 2060 року збільшиться на 76%, а вплив, пов’язаний з екологічної токсичністю прісної води, збільшиться на 58%.
Для вирішення проблем, пов’язаних з нестійким використанням матеріалів, уряди розробили й упровадили цілий ряд стратегій, політичних рамок та інструментів політики на місцевому, національному і міжнародному рівнях (такі стратегії були прийняті в Китаї, Данії, Фінляндії, Франції, Греції та Нідерландах).
Одним із найбільш поширених та успішних політичних заходів є розширена відповідальність виробників, яка спирається на принцип «забруднювач платить».
Ще одним ключовим інструментом сприяння переходу до циркулярної економіки є зелені державні закупівлі, які встановлюють стандарти ресурсоефективності для постачальників і продуктів, що закуповуються державним сектором, тим самим стимулюючи інновації, формуючи споживання і виробництво та у кінцевому рахунку створюючи ринки для більш екологічних продуктів.
Ринкові інструменти, такі як податки, субсидії та схеми торгових дозволів також широко використовуються для стимулювання переходу до циркулярної економіки. Податки на первинні матеріали стимулюють ефективне використання ресурсів за рахунок збільшення витрат на видобуток і використання природних ресурсів та сировини.
Ефективними інструментами є також цільові показники рециркуляції, стандарти продукції, вимоги до використання вторинної сировини, довічні гарантії, заборони та обмеження, а також система повернення депозитів.
Суспільна інформація, освіта споживачів, інформаційно-пропагандистські кампанії є надзвичайно важливими інструментами зміни поведінки споживачів. Задля цього вводяться схеми екологічного маркування та інформації, які часто впливають на споживчий вибір.
Міністерство освіти і науки України надало роз’яснення закладам вищої освіти щодо особливостей проведення конкурсного відбору при заміщенні окремих вакантних посад науково-педагогічних працівників ЗВО в умовах обмежень, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 року № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Міністерство освіти і науки України надало роз’яснення закладам вищої освіти щодо особливостей проведення конкурсного відбору при заміщенні окремих вакантних посад науково-педагогічних працівників ЗВО в умовах обмежень, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2020 року № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Відповідні роз’яснення та рекомендації містяться у листі МОН від 28 липня 2020 р. № 1.9-404.
З 10 по 14 серпня 2020 року на сторінці Ради молодих учених при Міністерстві освіти і науки України стартує Літня школа молодого науковця.
З 10 по 14 серпня 2020 року на сторінці Ради молодих учених при Міністерстві освіти і науки України стартує Літня школа молодого науковця.
1 серпня 2020 року буде оголошено старт вступної компанії, в рамках якої перші 10 заявлених молодих учених стануть слухачами Літньої школи молодого науковця РМУ при МОН.
Основні завдання Літньої школи молодого науковця:
– сприяти розвитку професійного рівня та формуванню наукового потенціалу молодих вчених;
– забезпечувати молодих вчених консультативною та експертною допомогою;
– забезпечувати оволодіння сучасними формами організації та проведення наукових досліджень;
– запроваджувати засади академічної етики та доброчесності.
30 липня 2020 року Міністерством охорони здоров’я України затверджено Тимчасові рекомендації щодо роботи закладів освіти з 1 вересня 2020 року.
30 липня 2020 року Міністерством охорони здоров’я України затверджено Тимчасові рекомендації щодо роботи закладів освіти з 1 вересня 2020 року.
Рекомендації розроблено для закладів позашкілля, загальної середньої, фахової передвищої освіти, профтехів і вищих навчальних закладів і містять, зокрема, наступні положення:
– із 1-го вересня 2020 року до закладів освіти допускатимуть лише у масках або респіраторах, педагоги зможуть проводити уроки на відкритому повітрі;
– вхід до закладу освіти буде можливий лише у захисній масці або респіраторі (у період карантину до закладу не допускатимуть батьків або супроводжуючих осіб – крім тих, які супроводжують осіб з інвалідністю);
– на заняттях захисні маски або респіратори можна не використовувати, водночас під час пересування приміщеннями закладу носіння масок є обов’язковим;
– перед заняттями педагоги опитуватимуть учнів/студентів щодо їхнього самопочуття, а тих, у кого буде виявлено симптоми гострих респіраторних захворювань, оперативно направлятимуть до медпрацівника для огляду;
– персоналу проводитимуть обов’язкову термометрію і не допускатимуть до закладу з температурою понад 37,2° С, для учнів та студентів температурний скринінг не буде обов’язковим.
Закладам також рекомендовано адаптувати освітній процес.Зокрема, проводити заняття на відкритому повітрі за можливості, передбачити можливість визначати різний час початку та закінчення занять, перерв для різних класів та груп, обмежити проведення масових заходів (нарад, зборів тощо) у закритих приміщеннях. Необхідно буде запобігати утворенню скупчень учнів/студентів та мінімізувати їхні пересування між кабінетами і аудиторіями.
На період карантину заклади повинні забезпечити умови безпеки, встановити особливості організації харчування, забезпечити проведення роз’яснень та інструктажів для персоналу та здобувачівта забезпечення перевезення дітей та працівників закладу в шкільному транспорті.
All accounts on the NRA website go through a standard registration procedure and are verified. However, in order to obtain additional features, such as publishing open reviews of academic texts, verification by affiliation is required.
To obtain the status “verified”, you must change your primary email address to a corporate one, which is tied to a scientific or educational institution.
For example: user@ukrintei.ua, user@nas.gov.ua
After confirming your corporate email address, your account will be automatically verified by affiliation.
If your email address is corporate, but your account does not have a verification mark, you need to write to us at the email address NRAT@ukrintei.ua. After verification, we will add your address to the database, and your account will be verified.
After completing the verification procedure for affiliation, you can change the primary email address to a convenient one for you, without losing your status during the current verification.
You only need to verify for affiliation once.
* We use corporate addresses from the Unified State Database on Education and the State Register of Scientific Institutions Supported by the State
Search Instructions
To search for news published on the official website of NRАT in the “News” section, you need to enter one word, several words, or an exact phrase in the search field. Different terms are separated by spaces.
The search is performed everywhere – in the title and the news text.
For a more comprehensive result, it is recommended to use word stems (parts of words without endings).
When using multiple words for the search, they are combined using one of the logical methods described below.
By default, the logical connector “and” is used. In this case, search results will include all news releases that contain the specified words, even if they are located separately from each other and are in different parts of the text.
Example: Search phrase: OECD report. Search result: all news containing the words “report” and “OECD” in the text and in the title, both together and separately.
If a phrase or phrase is enclosed in quotation marks (“), the results will include all publications where this exact phrase or phrase is found.
Example: Search phrase: “OECD report.” Search result: all news containing the exact phrase “OECD report.”
If you know the publication date of the news or are interested in a specific time frame in which they were published on the website, you can select such a date or date range in the additional field that looks like a calendar. The date is entered in the format year-month-day and confirmed by clicking on the corresponding date in the calendar dropdown. You can enter a date or choose one by browsing through the calendar by months and years. By default, the interval starts from the oldest date (2018-01-23) and ends with the current date.
You can also use one or more hashtags, which are located under the search field on the right side of the “News” page.
Please note: The search for academic texts is carried out in a separate search window at the following link https://nrat.ukrintei.ua/searchdb.