Інформація про діяльність НРАТ у грудні 2021 року

Національний репозитарій у грудні 2021 року

Національний репозитарій академічних текстів у грудні 2021 року продовжував наповнюватись академічними текстами – звітами про наукові дослідження, дисертаціями та авторефератами. 

Національний репозитарій академічних текстів у грудні 2021 року продовжував наповнюватись академічними текстами – звітами про наукові дослідження, дисертаціями та авторефератами. 

Наразі у НРАТ представлені метадані 162,8 тис. звітів про наукові дослідження (з них доступно у формі повних текстів 107,9 тис.) та метадані 162,8 тис. дисертацій на здобуття наукового ступеня (з них доступно у формі повних текстів 108,4 тис. дисертацій у комплекті з авторефератами). Упродовж грудня до НРАТ додано 684 повних текстів звітів НДДКР та 465 дисертацій. Інформація про них у формі відкритих даних щомісяця оприлюднюється на порталах http://nrat.gov.ua/opendata/ та https://data.gov.ua/

Щоб віднайти потрібний академічний текст, достатньо скористатись формою простого або розширеного пошуку. Для перегляду повного тексту необхідно авторизуватись. Тексти, представлені у НРАТ, супроводжуються короткими відомостями та мають постійні URL-посилання, що дозволяє користувачам легко ділитись ними з колегами й  поширювати серед учнів.

Найбільший інтерес у користувачів НРАТ у грудні 2021 року викликали наступні академічні тексти – звіти та дисертації (топ-5 за переглядом текстів):
Створення та апробація загальноукраїнської опитувальної мережі на базі регіональної системи науково-технічної інформації (Український інститут науково-технічної та економічної інформації / 0207U005006);
Поліоксометалат-аніони d-елементів V і VI груп в розчині та в складі солей (Донецький національний університет імені Василя Стуса / 0513U000540);
Ацидоліз та феноліз епіхлоргідрину в умовах каталізу органічними основами (Донецький національний університет імені Василя Стуса / 0515U000359);
Українське художнє палітурництво XVI – поч. ХХ ст. у контексті західноєвропейського інтролігаторства (Інститут народознавства НАН України / 0404U004113);
Одержання модифікованих мономерів для епоксидних смол та поліоксовольфраматів для створення новітніх матеріалів (Донецький національний університет імені Василя Стуса / 0216U005734).

На офіційному веб-порталі НРАТ окрім академічних текстів можна знайти спеціально відібрані новини та аналітичні матеріали щодо розвитку науки, вищої освіти, інновацій, відкритої науки, академічної доброчесності. Тут можна ознайомитись з майбутніми науковими заходами – конференціями, семінарами, навчальними лекціями, знайти матеріали про цифрові інструменти для науковців та освітян, познайомитись з кращими практиками. На сторінці «довідкові ресурси» представлений актуальний перелік репозитаріїв закладів вищої освіти і наукових установ України.

Зростає аудиторія НРАТ – тих, хто отримує актуальну інформацію з офіційного веб-порталу та акаунтів НРАТ у соціальних мережах, а також тих, хто фахово працює з академічними текстами:  у грудні 2021 року офіційний веб-портал НРАТ отримав 38 тис. переглядів (1224/добу). Пошуковою системою Нацрепозитарію скористались 30,4 тис. раз (981 запитів на добу).

Детальніше: http://nrat.ukrintei.ua, http://nrat.gov.ua/opendata, https://data.gov.ua/dataset/7f30ad2d-f3e3-4f5d-87fc-4f805d6334dc   

2022-01-04
Share
Конкурсний відбір для виконання наукових досліджень з проблем розвитку освіти, що потребують невідкладного розгляду

Конкурсний відбір для виконання наукових досліджень з проблем розвитку освіти, що потребують невідкладного розгляду

Національна академія педагогічних наук України оголосила конкурсний відбір для виконання у 2022 році наукових досліджень з проблем розвитку освіти, що потребують невідкладного розгляду.

Національна академія педагогічних наук України оголосила конкурсний відбір для виконання у 2022 році наукових досліджень з проблем розвитку освіти, що потребують невідкладного розгляду.

Тематика конкурсного відбору затверджена постановою Президії НАПНУ. Документ містить перелік пріоритетних напрямів і проблем досліджень, на виконання яких подаються проекти прикладних наукових досліджень. Відбір здійснюватиметься на конкурсних засадах відповідно до Порядку проведення конкурсного відбору наукових досліджень та науково-технічних розробок, що плануються до виконання за рахунок коштів державного бюджету в Національній академії педагогічних наук України.

Проекти наукових досліджень оцінюються за наступними критеріями:
– якість запланованого дослідження, що визначається його актуальністю та новизною;
– значущість проекту для подальшого розвитку науки чи технологій, суспільства відповідно до спрямування проєкту;
– якість і реалістичність запропонованого плану виконання проєкту;
– науковий доробок виконавців проєкту.

Подати заявку можна до 17 січня 2022 року.

Детальніше: https://bit.ly/3Fst4Ja, https://bit.ly/3JgaZ37

Фото: НАПНУ

2022-01-04
Share
Результати опитування про порушення в освіті

Результати опитування про порушення в освіті

24 січня 2022 року ЮНЕСКО планує оприлюднити міжнародний звіт та відкриту базу даних «Заходи у відповідь на порушення в освіті».

24 січня 2022 року ЮНЕСКО планує оприлюднити міжнародний звіт та відкриту базу даних «Заходи у відповідь на порушення в освіті».

Подію приурочено до Міжнародного дня створення ООН. Звіт містить результати опитування, дані якого є основою для розроблення й просування інноваційних моделей навчання, що підтримають освітні системи у післяпандемійний період.

За даними ЮНЕСКО понад 90% всіх учнів постраждали від закриття шкіл під час COVID-19. Незважаючи на те, що в світі вже накопичено достатньо даних для визначення впливу пандемії на освітню систему, все ще недостатньо співставної на міжнародному рівні інформації, отриманої від безпосередніх учасників освітнього процесу, зібраної та обробленої на наукових засадах. Саме вона необхідна для оцінювання сучасних методів викладання та навчання.

Дослідження ЮНЕСКО фокусується на оцінці різних ситуацій в освіті під час кризи COVID-19. Фахівцями була зібрана інформація від урядів, керівників освітніх установ, вчителів та учнів, про те, як вони адаптувались до дистанційного навчання та наступного етапу відкриття. Йдеться про досвід таких країн, як Буркіна-Фасо, Данія, Ефіопія, Індія, Кенія, Російська Федерація, Руанда, Словенія, Уганда, Об’єднані Арабські Емірати, Уругвай, Узбекистан.

Під час опитування дослідники з’ясували наступне:
– наскільки країни та школи були готові до дистанційного навчання під час закриття шкіл, а також під час наступного етапу відкриття;
– як збої та різного роду заходи впливали на успіх дистанційного навчання;
– як приймались управлінські рішення;
– що необхідно для підтримки стійких систем освіти;
– заходи щодо укріплення гендерної рівності та розширення прав і можливостей вчителів.

Дослідження пов’язане з 4-ціллю сталого розвитку, а саме – із забезпеченням інклюзивної та справедливої якісної освіти для всіх. 

Детальніше: https://bit.ly/3mxhCob, https://www.iea.nl/studies/iea/REDS, https://bit.ly/3pqvimy

Фото: ЮНЕСКО

2022-01-04
Share
Нова опція пошуку перекладеного плагіату

Нова опція пошуку перекладеного плагіату

Функціонал антиплагіатної системи StrikePlagiarism компанії Plagiat.pl поповнився новою опцією щодо пошуку перекладених запозичень.

Функціонал антиплагіатної системи StrikePlagiarism компанії Plagiat.pl поповнився новою опцією щодо пошуку перекладених запозичень.

У 2018 році Міністерство освіти і науки України підписало Меморандум про співробітництво з компанією Plagiat.pl, що дало можливість українським закладам вищої освіти впродовж п’яти років безоплатно використовувати сучасну систему для виявлення плагіату, зокрема з робіт, виконаних, різними мовами.

У 2020 році Plagiat.pl підписав меморандум з Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти України. Сторони домовилися створити необхідні умови для співробітництва з метою координації спільних зусиль щодо захисту інтелектуальної власності та підтримки академічної доброчесності.

Відтепер можна здійснювати перевірку наукових публікацій, курсових робіт і домашніх завдань студентів, використовуючи сервіс StrikePlagiarism. Це можуть робити як ЗВО, так і самі студенти.

Опція «пошук перекладеного плагіату» на даний момент доступна лише для корпоративних клієнтів, вона підтримує 109 мов з різноманітними мовними комбінаціями. Система використовує технології штучного інтелекту та машинного навчання. 

Принципово новий підхід у пошуку запозичень у перекладеному тексті дозволяє більш ефективно протидіяти так званим «фабрикам дисертацій» та академічній недоброчесності. 

Компанія Plagiat.pl була заснована у 2002 році. Наразі вона обслуговує понад 700 університетів і видавництв. Щорічно за допомогою StrikePlagiarism корпоративними та індивідуальними користувачами перевіряється понад 2 млн документів. Сервіс компанії успішно використовується у країнах Європи, СНД, Азії та Латинській Америці.

Детальніше: https://bit.ly/3ePf5S5, https://bit.ly/3HjfND9, https://strikeplagiarism.com/en/, https://bit.ly/3EEniD5, https://bit.ly/3z6DCLH

Фото: StrikePlagiarism

2021-12-29
Share
Як використати результати оцінювання у навчанні

Як використати результати оцінювання у навчанні

Unicheck-Україна пропонує для ознайомлення алгоритм проведення аналізу інформації, отриманої після завершення атестації студентів, застосування різних видів оцінювання та проведених іспитів.

Unicheck-Україна пропонує для ознайомлення алгоритм проведення аналізу інформації, отриманої після завершення атестації студентів, застосування різних видів оцінювання та проведених іспитів.

Учителі у результаті проведеного оцінювання знань отримують інформацію про наступне: успішність учнів, прогалини в їхніх знаннях, якість розробки іспиту та викладання, дотримання академічної доброчесності. Студенти у результаті оцінювання мають інформацію, яка може бути використана для усунення прогалин у навчанні, визначення сильних і слабких сторін, планування подальших кроків у навчанні.

Щоб правильно використати результати оцінювання знань, викладачі мають зробити наступне:
– надавати студентам актуальний, конкретний і практичний зворотний зв’язок впродовж усього навчального курсу при використанні різних форм навчання;
– підсумкові оцінки не орієнтовані на студента, але такі оцінки, як проміжні іспити, можуть супроводжуватися зворотним зв’язком і стати формотворчими;
– аналіз завдань може бути корисний викладачам для отримання уявлення про ефективність процесу навчання та проведення іспиту.

Це у сукупності здійснюватиме вплив на навчальні програми та процес оцінювання. Отже, оцінка й подальший аналіз результатів можуть підвищити ефективність навчання студентів.

Детальніше: https://bit.ly/3EBrmDV

Фото: Unicheck

2021-12-29
Share
Новий подкаст Startup FM

Новий подкаст Startup FM

У рамках проекту Міністерства цифрової трансформації України Ukrainian Tech Ecosystem запущено новий підкаст Startup FM.

У рамках проекту Міністерства цифрової трансформації України Ukrainian Tech Ecosystem запущено новий підкаст Startup FM.

За кількістю масштабних нових проектів від українських стартапів на світовій ІТ-арені 2021 рік став рекордним. На шляху до такого успіху українським компаніям довелося вирішувати низку юридичних питань. Започаткований підкаст покликаний розповісти простою мовою про складний, але цікавий шлях засновників стартапів, який досі залишався поза суспільною увагою. 

Випуски підкасту допоможуть обміркувати питання інтелектуальної власності, важливі стратегічні та правові аспекти, які зазвичай не отримували належної уваги від засновників, оскільки в першу чергу висвітлювались факти успішних запусків та  виходу на нові ринки й залучення інвестицій.

Слухачі першого випуску дізнаються про те, де саме, як і навіщо реєструвати та юридично оформлювати стартап. 

Детальніше: https://soundcloud.com/startup_fm, https://open.spotify.com/, https://apple.co/3pFaUhy, https://anchor.fm/startup-fm, https://bit.ly/3ezxQbT

Фото: Мінцифри

2021-12-29
Share
Мережа екзаменаційних центрів для проведення оцінювань

Мережа екзаменаційних центрів для проведення оцінювань

28 грудня 2021 року Кабінетом Міністрів України затверджено План заходів щодо створення мережі екзаменаційних центрів на період до 2030 року.

28 грудня 2021 року Кабінетом Міністрів України затверджено План заходів щодо створення мережі екзаменаційних центрів на період до 2030 року.

Створення таких центрів сприятиме ефективному розвитку національної системи освітніх вимірювань і проведення оцінювання з використанням цифрових технологій.

Наразі система зовнішнього освітнього оцінювання в Україні залежить від багатьох чинників і вимагає складної логістики, чималих витрат на друк та доставку тестових матеріалів.

Використання комп’ютерних технологій для оцінювання у зарубіжних країнах демонструє позитивні результати: уряди отримують об’єктивні дані про стан національної системи освіти та успішні освітні політики завдяки Програмі міжнародного оцінювання учнів PISA. Це – міжнародне дослідження якості освіти, започатковане у 1997 році.  Інструментом для оцінювання здатності учнями використовувати здобуті знання, вміння та навички у реальному житті слугують тести. Вони визначають, наскільки учні володіють трьома ключовими компетентностями: читацькою, математичною та природничо-науковою. У 2021 році провідною компетентністю для дослідження PISA стала математична.

Україна вперше взяла повноцінну участь у цьому дослідженні у 2018 році. Для проведення реформи «Нова українська школа» та здійснення системних змін шкільної освіти необхідні були відповідні дані. 

Завдяки участі у PISA-2021 країни-учасниці отримали:
– дані про читацьку, математичну та науково-природничу грамотність у 15-річних підлітків;
– характеристику освітнього середовища, умов життя та навчання підлітків;
– індикатори, що вказують на динаміку результатів тощо.

Створити мережу екзаменаційних центрів планується у вигляді відокремлених структурних підрозділів регіональних центрів оцінювання якості освіти у кожному обласному центрі та місті Києві. Вони повинні забезпечити проведення наступних видів освітніх оцінювань з використанням ІКТ-технологій:
– міжнародні порівняльні оцінювання, зокрема PISA;
– моніторингові дослідження якості освіти регіонального та локального рівнів;
– іспити для визначення рівня володіння державною мовою.

Стандартизовані умови для уніфікованого, прозорого та об’єктивного оцінювання будуть створені саме завдяки використанню цифрових технологій. У випадку поширення територією України інфекційних хвороб або запровадження карантинних обмежень, використання цифрових технологій гарантуватиме безпеку учасників освітніх оцінювань і тестувань.

У довгостроковій перспективі передбачається здійснити розбудову мережі екзаменаційних центрів на базі закладів освіти. Це надасть можливість перевести в цифровий формат національні зовнішні оцінювання з великою кількістю учасників.

Детальніше: https://mon.gov.ua/ua/tag/pisa, https://bit.ly/3JqWklT

Фото: МОН

2021-12-29
Share
Фіскальні наслідки стратегічних інвестиційних фондів

Фіскальні наслідки стратегічних інвестиційних фондів

На офіційному сайті Організації економічного співробітництва та розвитку оприлюднено результати дослідження «Фіскальні наслідки стратегічних інвестиційних фондів».

На офіційному сайті Організації економічного співробітництва та розвитку оприлюднено результати дослідження «Фіскальні наслідки стратегічних інвестиційних фондів».

Документ належить до серії матеріалів «Документи ОЕСР з політики в сфері розвитку». Стратегія розвитку ОЕСР спрямована на підсилення внеску Організації в інклюзивне та стійке зростання в багатьох країнах. Вона заснована на науково-обґрунтованих підходах, політичному діалозі та обміні знаннями ОЕСР для вдосконалювання розробки політики та економічних реформ.

Стратегією визначено наступні чотири взаємопов’язані тематичні розділи:
– інноваційні та сталі джерела зростання;
– мобілізація ресурсів для розвитку;
– управління в інтересах сталого розвитку;
– вимірювання прогресу в розвитку.

Документи ОЕСР з політики в сфері розвитку розраховані на широке коло читачів, покликані стимулювати обговорення та аналіз цих тем.

Стратегічні інвестиційні фонди (СІФ) є інструментами економічної та фінансової політики. Операції цих фондів мають важливі фіскальні наслідки, які охоплюють повний цикл операцій СІФ, від фінансування та розподілу капіталу до експлуатації та обслуговування інвестованих активів. СІФ, маючи здатність ефективно використовувати капітал, можуть підвищити ефективність програм державних витрат у відповідних країнах походження СІФ. 

У той же час, створення та діяльність СІФ пов’язані з серйозними фіскальними ризиками, котрі необхідно брати до уваги та усувати. У даному дослідженні розглядаються потоки капіталу як у СІФ, так і з них, а також взаємозв’язок цих потоків з податково-бюджетною структурою та макрофіскальним контекстом у країнах походження СІФ.

Детальніше: https://bit.ly/32jUxhV, https://doi.org/10.1787/e7e43a82-en

Фото: скріншот

2021-12-24
Share
Меморандум щодо реалізації проєкту «Президентський університет»

Меморандум щодо реалізації проєкту «Президентський університет»

23 грудня 2021 року Міністр освіти і науки України та президент Національної академії наук України підписали Меморандум щодо реалізації проекту «Президентський університет».

23 грудня 2021 року Міністр освіти і науки України та президент Національної академії наук України підписали Меморандум щодо реалізації проекту «Президентський університет».

Документ окреслює сфери співпраці, націленої на забезпечення успішної реалізації проекту зі створення потужного університету, який стане точкою перезавантаження системи освіти, розробки нового підходу до продукування знань і підготовки кадрів.

Співпраця здійснюватиметься за наступними напрямами:
– створення інноваційної освітньо-наукової установи з метою підвищення якості підготовки професійних кадрів;
– формування переліку освітньо-наукових напрямів функціонування Президентського університету та робочих груп за напрямом підготовки;
– розроблення переліку навчально-наукових лабораторій і планів оснащення;
– формування освітніх (наукових) програм;
– сприяння забезпеченню збалансованого розвитку студента як особистості, здатної впроваджувати власні науково-технічні розробки та підприємницькі ініціативи;
– сприяння відкриттю офісів провідних високотехнологічних національних і міжнародних компаній на території Президентського університету;
– практична реалізація та комерціалізація результатів наукових досліджень;
– сприяння діяльності благодійних фондів і організацій, яка спрямована на підтримку науки та освіти.

Сторони погодились, що в рамках реалізації Меморандуму вони докладатимуть зусиль для запровадження ключових спеціальностей, які складають основу шостого технологічного укладу, а саме – інформаційні технології, кібербезпека, штучний інтелект, нанотехнології, аерокосмічні технології, новітні енергетичні технології, біотехнології та науки про здоров’я, міжнародні комунікації.

Детальніше: https://bit.ly/3Eq9RpV, https://t.me/SerhiyShkarlet/517, https://bit.ly/32tsix3

Фото: МОН

2021-12-24
Share
Посилення захисту прав інтелектуальної власності

Посилення захисту прав інтелектуальної власності

Уряд підтримав законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту прав інтелектуальної власності».

Уряд підтримав законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту прав інтелектуальної власності».

Документ імплементує до національного законодавства положення Угоди про асоціацію між Україною та ЄС та забезпечує посилення захисту прав інтелектуальної власності. Це сприятиме розвитку ІТ-галузі та креативних індустрій, що дасть поштовх для збільшення частки названих секторів у ВВП України.

Наразі на виконання зобов’язань, взятих державою під час підписання  Угоди про асоціацію, вітчизняне законодавство у сфері інтелектуальної власності приведене у відповідність до стандартів ЄС в частині правової охорони. Запровадження ефективних механізмів захисту прав інтелектуальної власності є наступним кроком імплементації Угоди. Йдеться про удосконалення положень актів цивільного, цивільно-процесуального, господарського процесуального права, імплементацію норм щодо попередніх і попереджувальних заходів, альтернативних заходів, забезпечення права на інформацію тощо.

Детальніше: https://bit.ly/3Ev6jmt, https://bit.ly/3EwibVc

Фото: Мінекономрозвитку

2021-12-24
Share