ДЕРЖАВНА ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМА ЗІ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

ДЕРЖАВНА ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМА ЗІ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Міністерство цифрової трансформації України оголосило про запуск першої державної онлайн-платформи зі штучного інтелекту. 

Міністерство цифрової трансформації України оголосило про запуск першої державної онлайн-платформи зі штучного інтелекту. 

Відтепер уся інформація про штучний інтелект в Україні зібрана в єдиному вікні ШІ-ініціатив. Бізнес, державні організації, наукові й освітні заклади та міжнародні партнери матимуть змогу напряму долучитися до ШI-трансформації України завдяки цьому технологічному рішенню.  Наразі на платформі можна дізнатися про ключові ШІ-проєкти та актуальні новини у сфері технологій; отримати актуальні рекомендації щодо корисних інструментів та ШІ-продуктів від Центру передового досвіду з розробки та інтеграції ШІ. Вебсайт розроблено за підтримки Проєкту «Цифровізація для зростання, доброчесності та прозорості», що виконується Фондом Євразія.

Детальніше:  https://qrpage.net/qr/B2Wml, https://ai.thedigital.gov.ua/

Фото: Мінцифри

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини 

2025-09-10
Поширити
НІМЕЦЬКИЙ ФЕДЕРАЛЬНИЙ ЕКОЛОГІЧНИЙ ФОНД ПІДТРИМУЄ УКРАЇНСЬКИХ ДОСЛІДНИКІВ

НІМЕЦЬКИЙ ФЕДЕРАЛЬНИЙ ЕКОЛОГІЧНИЙ ФОНД ПІДТРИМУЄ УКРАЇНСЬКИХ ДОСЛІДНИКІВ

 Німецький федеральний екологічний фонд (DBU) оголосив спеціальний конкурс «Ukraine» для  відбору українських дослідників, що бажають співпрацювати у галузі охорони природи, охорони морського середовища, охорони культурної спадщини із партнерськими установами Німеччини.

 Німецький федеральний екологічний фонд (DBU) оголосив спеціальний конкурс «Ukraine» для  відбору українських дослідників, що бажають співпрацювати у галузі охорони природи, охорони морського середовища, охорони культурної спадщини із партнерськими установами Німеччини.

Участь у конкурсі можуть взяти громадяни України з університетським дипломом, чиє основне місце проживання упродовж усього періоду проєкту залишатиметься в Україні. Пріоритетом фінансування є проєкти з чітким технічним спрямуванням тривалістю до 12 місяців. Планується надання щомісячної фінансової підтримки у розмірі 800 євро для дослідників, що мають понад 10 років професійного досвіду, 500 євро  для дослідників із таким досвідом до 10 років та надання додаткового фінансування у обсязі до 10 тис. євро на матеріали, послуги та поїздки. Заявку на участь у конкурсі можна подати до 1 листопада 2025 року.

Детальніше: 

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини ##НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-09-10
Поширити
ОЕСР: СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ ЕКОСИСТЕМ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ

ОЕСР: СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ ЕКОСИСТЕМ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  аналітичний документ «Сприяння розвитку екосистем дослідницької інфраструктури для вирішення складних наукових та суспільних проблем» із серії «Документи ОЕСР з питань науки, технологій та промисловості».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  аналітичний документ «Сприяння розвитку екосистем дослідницької інфраструктури для вирішення складних наукових та суспільних проблем» із серії «Документи ОЕСР з питань науки, технологій та промисловості».

У ньому  наголошується, що у 2023 році Глобальний науковий форум доручив Секретаріату ОЕСР та міжнародній експертній групі проаналізувати поточний стан та потенціал майбутнього розвитку екосистем наукових досліджень та інновацій  й оцінити їх вплив на вирішення глобальних наукових та суспільних викликів. Оприлюднений документ базується на інформації, зібраній експертною групою з представників 14-ти країн, Європейської комісії та ряду міжнародних організацій. Він містить відомості про поточний стан співпраці у галузі дослідницької інфраструктури, а також визначає та аналізує  передові практики підтримки екосистем дослідницької інфраструктури; описує політику та ключові чинники співпраці. Дослідницькі інфраструктури відіграють важливу роль у просуванні досліджень у всіх наукових галузях. Розвиток інтегрованих екосистем пропонує нові можливості для розширення обсягу, впливу та ефективності окремих дослідницьких інфраструктур, але вимагає значних стимулів для подолання ряду  перешкод їхньому створенню та сталому розвитку. Звіт описує передовий досвід та містить рекомендації для політиків щодо заходів підтримки екосистеми дослідницьких інфраструктур у різних галузях знань й підвищення їх доданої цінності для суспільства в цілому.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/qVoAc, https://qrpage.net/qr/KgJzrhttps://doi.org/10.1787/34797721-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини 

2025-09-10
Поширити
ІГНОРУВАННЯ CHATGPT АКАДЕМІЧНИМ СЕРЕДОВИЩЕМ Є НИВИПРАВДАНИМ

ІГНОРУВАННЯ CHATGPT АКАДЕМІЧНИМ СЕРЕДОВИЩЕМ Є НИВИПРАВДАНИМ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Агнешки Пйотровської «Ігнорування академічних переваг ChatGPT є інтелектуально нечесним».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Агнешки Пйотровської «Ігнорування академічних переваг ChatGPT є інтелектуально нечесним».

У ній автор наводить неоднозначне та сміливе твердження, що представлення ChatGPT в якості майданчика для плагіаторів є боязливою реакцією на здатність штучного інтелекту покращувати дослідження. Вона наводить цитати відомих представників галузі: остерігайтеся «небезпечних ілюзій» користувачів пасивного штучного інтелекту каже керівник відділу ШІ Microsoft Мустафа Сулейман; має місце скорочення когнітивного потенціалу пишуть дослідники Массачусетського технологічного інституту. Дійсно, нещодавнє дослідження MIT попереджає, що регулярні користувачі великих мовних моделей можуть зіткнутися зі зниженням мозкової активності на 47%. Ряд науковців стверджують, що використання штучного інтелекту в будь-якій академічній роботі, включаючи дослідження, є новою формою плагіату. Автор статті вважає реакцію університетів та науковців на ці  заяви невідповідними та пропонує більше уваги приділяти створенню прозорості та аналізу критичних зауважень, щоб ШІ можна інтегрувати в академічну сферу як інструмент інтелектуальної допитливості. Вкрай важливо, щоб студенти розуміли, яким має бути їх партнерство з ШІ у проведені власних досліджень, у написанні робіт, і що чим більше вони знають, тим більше вони можуть інтелектуально розвиватися з ШІ. Звісно, паніка й перестороги завжди супроводжували упровадження нових технологій. Платон попереджав, що письмо розмиє пам’ять і створить лише ілюзію мудрості. Друкарський верстат звинувачували у розбещенні душі. Є тривога, що центр знання може зміститися, а діалог може зникнути. Розвиток штучного інтелекту знову повертає нас до того самого Платонівського питання: чи може мудрість пережити своє відокремлення від філософа? Штучний інтелект — це не просто пошукова система, а партнер у мисленні. Таке партнерство має бути усвідомленим, етичним та трансформаційним.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/yDiw2

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-09-09
Поширити
ЕТИКА, ПРОЗОРІСТЬ ТА ДОБРОЧЕСНІСТЬ В ОСВІТІ

ЕТИКА, ПРОЗОРІСТЬ ТА ДОБРОЧЕСНІСТЬ В ОСВІТІ

На Платформі Ради Європи з питань етики, прозорості та доброчесності в освіті розміщені у відкритому доступі довідкові документи з питань академічної доброчесності, боротьби з плагіатом, шахрайством та корупцією.

На Платформі Ради Європи з питань етики, прозорості та доброчесності в освіті розміщені у відкритому доступі довідкові документи з питань академічної доброчесності, боротьби з плагіатом, шахрайством та корупцією.

Рада Європи тривалий час працює над розробленням комплексних стандартів, правових інструментів, норм та рекомендацій. У їх числі Кримінальна конвенція про боротьбу з корупцією (ETS 173) та Додатковий протокол до неї (ETS 191), які встановлюють загальні стандарти по відношенню корупційних правопорушень і стосуються питань матеріального та процесуального права й покликані сприяти прямій та швидкій комунікації між національними органами у цій галузі.  ETS 174 визначає сфери відповідальності, відшкодування збитків, строки позовної давності, статус контрактів, отримання доказів тощо. Ряд рекомендацій Комітету міністрів Ради Європи стосується питань, пов’язаних з прозорістю, етикою та доброчесністю. Наголошується на меті Ради Європи – досягнення більшої єдності між її членами та показано, що її можна досягти шляхом спільних дій, зокрема – у сфері освіти та культури. Важливо звернути увагу на Рекомендації щодо боротьби з шахрайством в освіті (CM/Rec 2022/18); зі сприяння культурі етики у професії вчителя (CM/Rec 2019/9), Заключну декларацію Постійної конференції міністрів у Гельсінкі (2013) «Управління та якісна освіта»; Рекомендації щодо забезпечення якісної освіти (CM/Rec 2012/13);  результати оцінювання доброчесності у вищій освіті в окремих країнах (Косово, Чорногорії).

Детальніше: https://qrpage.net/qr/zdBaf, https://qrpage.net/qr/eD8YO, https://qrpage.net/qr/L1SVV, https://rm.coe.int/0900001680909525, https://qrpage.net/qr/1OoRw

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ЄС #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-09-09
Поширити
ОЕСР: ПОСИЛЕННЯ ПРАКТИКИ ЗВІТНОСТІ ПРО ЕФЕКТИВНІСТЬ

ОЕСР: ПОСИЛЕННЯ ПРАКТИКИ ЗВІТНОСТІ ПРО ЕФЕКТИВНІСТЬ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  аналітичний документ «Посилення практики звітності про ефективність» із серії «Документи ОЕСР з питань бюджетування».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  аналітичний документ «Посилення практики звітності про ефективність» із серії «Документи ОЕСР з питань бюджетування».

У ньому  наголошується,  що уряди країн ОЕСР стикаються зі зростаючим тиском  вимог підвищення прозорості, підзвітності та прийняття рішень на основі даних. Законодавці, аудитори, громадянське суспільство та інші зацікавлені сторони все частіше вимагають прозорості у сфері використання державних коштів та виконання урядами своїх зобов’язань. У цьому контексті висока якість звітності про результати діяльності стає надзвичайно важливою. Ефективна звітність про результати діяльності є основою бюджетування на основі результатів, коли фінансові дані про результати діяльності є постійно доступними продовж усього бюджетного циклу та подаються у чіткій, доступній формі. Це сприяє кращому управлінню ресурсами та більш обґрунтованому прийняттю політичних рішень. Незважаючи на широке запровадження систем бюджетування за результатами діяльності, якісна звітність все ще є проблемою. У багатьох випадках дані про результати діяльності не повністю інтегровані з фінансовими даними, а звіти не подаються вчасно, що  заважає встановленню чіткого зв’язку між витраченими ресурсами та досягнутими результатами. Також великою проблемою є фрагментацій даних, їх застарілість тощо. У цьому документі містяться рекомендації щодо посилення практики звітності про ефективність, забезпечення  більшої змістовності даних, а також інтеграції фінансової інформації та інформації про ефективність, розглядається використання інтерактивних інформаційних панелей для звітування.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/aA9uv, https://qrpage.net/qr/boBIWhttps://doi.org/10.1787/bcea6d2d-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини  #НРАТ_Бібліотекарям

2025-09-09
Поширити
СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ МОЖУТЬ БУТИ  НЕ ІНСТРУМЕНТОМ, А МЕТОДОМ НАВЧАННЯ

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ МОЖУТЬ БУТИ  НЕ ІНСТРУМЕНТОМ, А МЕТОДОМ НАВЧАННЯ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття «Розмови у кампусі: використання соціальних мереж не як інструменту, а як методу навчання у сфері вищої освіти».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття «Розмови у кампусі: використання соціальних мереж не як інструменту, а як методу навчання у сфері вищої освіти».

Автори дискутують з приводу навчання викладачів ефективній роботі у соціальних мережах для цілей викладання та забезпечення взаємодії зі студентською аудиторією. Два експерти  (психолог і фахівець зі зв’язків з громадськістю) пропонують стратегії залучення студентів, розширення аудиторії для вузькоспеціалізованих досліджень і боротьби з дезінформацією. Слід зважати на те, що соцмережі сприймаються неоднозначно: їх люблять, терплять та використовують по-різному, вони стали невід’ємною частиною академічного середовища. З одного боку, науковці використовують їх для формування й підтримання свого академічного профілю, поширення результатів власних досліджень, інформування про публікації, спілкування з академічною спільнотою та колегами. З іншого боку, соціальні мережі також можуть бути джерелом політичної поляризації, дезінформації та цькування. Тим не менш, не викликає сумнівів здатність соціальних мереж захоплювати й утримувати нашу увагу. Отже, як можна використовувати їх у вищій освіті для поліпшити викладання, навчання критичному мисленню й взаємодії? Як найкраще розповісти студентам про правила орієнтації в контенті, створеному ШІ, відношенню до  дипфейків тощо? Що людські онлайн-звички говорять про їх бажання і стиль мислення?

Детальніше: https://qrpage.net/qr/YbYA7

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-09-08
Поширити
ДЕРЖАВНА АТЕСТАЦІЯ НАУКОВИХ УСТАНОВ: РОЗРАХОВАНО ВНЕСОК ПІДРОЗДІЛІВ

ДЕРЖАВНА АТЕСТАЦІЯ НАУКОВИХ УСТАНОВ: РОЗРАХОВАНО ВНЕСОК ПІДРОЗДІЛІВ

Міністерство освіти і науки України повідомляє про  прогрес у розвитку аналітичних інструментів атестації наукових установ та університетів.

Міністерство освіти і науки України повідомляє про  прогрес у розвитку аналітичних інструментів атестації наукових установ та університетів.

Наразі в Національній науково-інформаційній системі з’явилася можливість ознайомлення внеску окремих підрозділів у загальний результат оцінювання  ЗВО і НУ. Атестація є основою нової системи фінансування науки, яка розроблена на основі найкращих практик Британії, Німеччини та Польщі. На засадах нового порядку розподілу коштів, ухваленого Кабінетом Міністрів України 30 липня 2025 року МОН розпочато укладання договорів на 155 млн грн додаткового базового фінансування. Формула розподілу ураховує не лише результати атестації, а й обсяг залучення позабюджетних коштів (бізнесу, міжнародних грантів); відсоток молодих дослідників в установі; масштаб установи (кількість НП/НПП)); якість публікацій (квартиль Q1); коефіцієнт підтримки для прифронтових і прикордонних територій. Уперше кошти йдуть безпосередньо до відділів і лабораторій   з урахуванням їхнього внеску у загальний результат атестації, що означає перш за все підвищення зарплат дослідників. Триває співпраця МОН з урядом та Міністерством фінансів України над відчутним підвищенням додаткового фінансування наукової сфери. З 2026 року оновлену модель фінансування буде поширено на інші наукові напрями, атестація яких наразі перебуває на завершальному етапі. Також з 2026 року університети повністю перейдуть на нову модель базового фінансування. Наступна планова державна атестація відбудеться у 2030 році.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/GrMGK,  (https://atestat.nauka.gov.ua/uk/atestat-2025 

Фото: МОН

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_ПопуляризаціяНауки

2025-09-08
Поширити
ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ЗАХИСТІВ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ТА КАНДИДАТІВ НАУК

ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ЗАХИСТІВ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ТА КАНДИДАТІВ НАУК

Міністерством освіти і науки України 3 вересня 2025 року оприлюднене повідомлення про захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук

Міністерством освіти і науки України 3 вересня 2025 року оприлюднене повідомлення про захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук

Публікація здійснена відповідно до чинного порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2019 року № 943.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/3swlL, https://qrpage.net/qr/yx6sa, https://qrpage.net/qr/tkPwQ, https://qrpage.net/qr/SrdG2  

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-09-08
Поширити
ОЕСР: ГЛОБАЛЬНІ ДОВГОСТРОКОВІ ЕКОНОМІЧНІ СЦЕНАРІЇ

ОЕСР: ГЛОБАЛЬНІ ДОВГОСТРОКОВІ ЕКОНОМІЧНІ СЦЕНАРІЇ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  аналітичний документ «Глобальні довгострокові економічні сценарії» із серії «Документи економічної політики ОЕСР».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  аналітичний документ «Глобальні довгострокові економічні сценарії» із серії «Документи економічної політики ОЕСР».

У ньому  наголошується,  що довгострокові економічні прогнози необхідні для подолання довгострокових викликів завдяки ефективній розробці відповідних політик. Виклики можуть бути глобальними (як у випадку зі зміною клімату), національними (коли уряди повинні забезпечити довгострокову стабільність систем соціального забезпечення, охорони здоров’я, освіти) або регіональними (наприклад, щодо розвитку інфраструктури та міського будівництва для задоволення потреб майбутнього економічного зростання). Фінансові аналітики також ураховують довгострокові економічні тенденції у рамках консультування клієнтів стосовно обрання інвестиційних та пенсійних планів. Щоб допомогти у прийнятті обґрунтованих рішень у цих та багатьох інших сферах, ОЕСР кожні два-три роки публікує довгострокові сценарії, зосереджені на найважливіших економічних тенденціях та політичних викликах, що стоять перед світовою економікою, а також прогнозуючи ті, що можуть розвиватися з часом. Порівняно з іншими джерелами довгострокових прогнозів, головна цінність прогнозів ОЕСР полягає в тому, що вони презентують експертизу для великої кількості економік, використовуючи спільну, відносно просту та зручну структуру. Часті оновлення також гарантують, що сценарії базуються на актуальних даних. У цьому звіті основна увага приділяється вивченню компромісу між обсягом виробництва, пов’язаного з переходом на низьковуглецеві джерела енергії, короткостроковими витратами на пом’якшення наслідків вуглецевого впливу та довгостроковими вигодами від уникнення кліматичних збитків.  Обидва розглянуті сценарії залежать від значної невизначеності щодо кліматичних збитків та того, як швидко знижуються витрати на пом’якшення наслідків вуглецевого впливу. Документ містить опис змін для розширеного кола країн та оновленої системи конвергенції продуктивності.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/jDjwp, https://qrpage.net/qr/eLQRW

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини 

2025-09-08
Поширити