МІЖНАРОДНИЙ ДЕНЬ ЗАЛУЧЕННЯ ДО НАУКИ ЗАРАДИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

МІЖНАРОДНИЙ ДЕНЬ ЗАЛУЧЕННЯ ДО НАУКИ ЗАРАДИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

14 квітня 2025 року Виконавча рада ЮНЕСКО на своїй 221-й сесії підтримала ініціативу України про проголошення 27 листопада  Міжнародним днем залучення до науки заради сталого розвитку.

14 квітня 2025 року Виконавча рада ЮНЕСКО на своїй 221-й сесії підтримала ініціативу України про проголошення 27 листопада  Міжнародним днем залучення до науки заради сталого розвитку.

Ця ініціатива спрямована на популяризацію науки та підтримку й заохочення молоді у всьому світі до участі в наукових дослідженнях. Дата 27 листопада обрана не випадково і є символічною – в цей день народився видатний науковець Бориса Патон, також це день заснування Національної академії наук України. Таким чином ЮНЕСКО підтверджує важливість зусиль з просування освіти і науки для сталого розвитку, підтримки наукової грамотності.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/4Ocdc, https://ukrintei.ua/y/wPIRu

Фото: логотип

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

#НРАТ_ПопуляризаціяНауки

2025-04-17
Поширити
РОЛЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТІ

РОЛЬ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТІ

ІТ-компанія Genesis  пропонує ознайомитись з ключовими висновками звіту «Shaping the Future of Learning», підготовленого в рамках ініціативи Education 4.0 Alliance.

ІТ-компанія Genesis  пропонує ознайомитись з ключовими висновками звіту «Shaping the Future of Learning», підготовленого в рамках ініціативи Education 4.0 Alliance.

Ця ініціатива об’єднує освітніх лідерів, політиків, експертів та представників бізнесу з усього світу. Наголошується, що 20% робочого часу викладача можна автоматизувати завдяки задіянню інструментів штучного інтелекту, розкривається потенціал застосування ШІ в освіті. При цьому підкреслюється, що  штучний інтелект не стане заміною викладачів, але можу бути їхнім помічником, зменшуючи рутинне навантаження і  таким чином вивільняючи ресурси щоб вони могли зосередитись на найціннішому — викладанні. Показано, які завдання можуть бути повністю або частково автоматизовані, а які залишаються виключно у зоні відповідальності викладача (наприклад, формування навчальних цілей і контроль їх досягнення). Пропонуються напрями більш повного розкриття потенціалу ШІ для освіти (наприклад, – підготовка занять, робота з емоційними та соціальними аспектами, відповідність індивідуальним потребам студентів). Генеративні моделі уже зараз допомагають формувати навчальні матеріали, тексти, візуалізації; здійснювати аналіз освітніх результатів за допомогою оцінювання; дозволяють підтримувати постійний зворотний зв’язок зі студентами, аналізувати не лише зміст їхніх відповідей, а й поведінкові паттерни, виявляти «слабкі місця» та обирати найбільш ефективні методи викладання, коригувати програму навчання. ШІ може адаптувати складність завдань, формат контенту (текст, відео, інтерактив), темп і стиль навчання під особливі запити студентів (що особливо цінно для нейровідмінних людей, хто має порушення слуху або зору), допомагає перекладати й адаптувати контент мовно та культурно, робити навчання доступним і покращувати мотивацію студентів через гейміфікацію. Разом із тим у звіті наголошується, що саме поєднання людської експертизи та можливостей ШІ має потенціал докорінно покращити якість навчального процесу, зробити освіту більш ефективною та доступною.

Детальніше: https://t.me/navchai_smilyvo/386, https://ukrintei.ua/y/UHxUk

Фото: Genesis

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-04-17
Поширити
ОЕСР: ЕКОЛОГІЧНА ЕФЕКТИВНІСТЬ СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА

ОЕСР: ЕКОЛОГІЧНА ЕФЕКТИВНІСТЬ СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Екологічна ефективність сільського господарства в країнах ОЕС: ключові тенденції та ідеї»

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Екологічна ефективність сільського господарства в країнах ОЕС: ключові тенденції та ідеї»

У ньому наголошується, що за період 1990 – 2021 років, охоплений цим звітом, сільськогосподарське виробництво в країнах ОЕСР значно зросло, тоді як екологічні показники продемонстрували неоднозначні результати. З позитивного боку, в той час як сільськогосподарське виробництво зросло на 40% за цей період, сільськогосподарські площі зменшилися на 10%, а викиди парникових газів (ПГ) в сільському господарстві зросли лише на 4%, що відображає значне підвищення продуктивності в секторі та позитивний вплив на навколишнє середовище в результаті впровадження більш кліматично ефективних практик ведення сільського господарства. Однак прогрес у сфері екологічних показників сповільнився за останні 10-15 років. У звіті наводяться Агроекологічні індикатори (AEI) ОЕСР за 2025 рік та інформація про зміни тенденцій у земле- та водокористуванні, споживанні ресурсів, варіантах виробництва та методах ведення сільського господарства в країнах ОЕСР за 1990-2021 роки. Це включає інформацію про еволюцію балансу поживних речовин (азот, фосфор), викиди парникових газів (ПГ) і аміаку, а також, де доступно, різноманітність птахів на сільськогосподарських угіддях. Останні дані свідчать про зміну тенденцій екологічної ефективності сільського господарства ОЕСР з 2010 року. Хоча сільськогосподарське виробництво ОЕСР продовжує зростати, прогрес у скороченні надлишку поживних речовин зупинився, а зниження викидів аміаку навіть змінилося після 2015 року. Середня інтенсивність викидів ПГ припинила зменшуватися, а викиди ПГ у сільському господарстві почали збільшуватися після 2010 року.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/DoMwJ, https://ukrintei.ua/y/5sXVR, https://doi.org/10.1787/2679ba38-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD  #НРАТ_ЦСР_SDG

2025-04-17
Поширити
УНІВЕРСИТЕТСЬКА АУДИТОРІЯ ТА ГШІ

УНІВЕРСИТЕТСЬКА АУДИТОРІЯ ТА ГШІ

На сайті Times Higher Education опублікована тематична добірка статей «Запровадження генеративного штучного інтелекту в університетську освіту». 

На сайті Times Higher Education опублікована тематична добірка статей «Запровадження генеративного штучного інтелекту в університетську освіту». 

Вона покликана пояснити,  як краще використовувати ГШІ для покращення процесу викладання та навчання, модернізації оцінювання, підготовки студентів до майбутнього працевлаштування. Представлені у добірці матеріали пояснюють можливості технологій штучного інтелекту, розкриває   його можливості та виклики, які він породжує в системі вищої освіти.  Автори публікацій вважають, що хоча вплив інструментів ГШІ на академічну доброчесність викликає занепокоєння, великі мовні моделі можуть бути ефективно задіяні для оптимізації адміністративних завдань, стимулювання творчого підходу, покращення оцінювання, спрямування на більш  глибше навчання. Крім того, оскільки ГШІ незабаром отримає повсюдне використання на більшості робочих місць, важливо, щоб студенти розуміли, як правильно ним користуватися. Тому підвищення кваліфікації щодо навичок роботи з ШІ, переосмислення завдань і вивчення того, як ШІ перетинається з усталеними педагогічними підходами, має бути пріоритетним для викладачів університетів. Тридцять дев’ять статей, зібраних Times Higher Education, пропонують практичні ідеї щодо використання штучного інтелекту як освітнього інструменту, що допомагає як студентам, так і викладачам.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/sYuSV

Фото:  ТНЕ

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-04-16
Поширити
ГРАНТОВІ  ПРОГРАМИ  ВІД NATIONAL IP&INNOVATIONS  HUB

ГРАНТОВІ  ПРОГРАМИ  ВІД NATIONAL IP&INNOVATIONS  HUB

IP офіс презентує перелік актуальних грантових програм Національного хабу інтелектуальної власності та інновацій.

IP офіс презентує перелік актуальних грантових програм Національного хабу інтелектуальної власності та інновацій.

Він охоплює грантові можливості, відкриті у другому кварталі 2025 року та містить пропозиції щодо підтримки академічних досліджень. Розмір пропонованого фінансування варіюється від 500 до 50 тис. дол. США (залежно від типу гранту) і покриває витрати на дослідження, проведення семінарів, відшкодування навчання на курсах і короткострокове перебування в інших установах, академічне наставництво. Претендувати на допомогу можуть  підприємці, представники малого та середнього бізнесу, співробітники закладів вищої освіти, дослідники та науковці, громадські організації, культурні діячі та представники творчих професій, активісти, що зосереджені на сприянні протидії зміни клімату.

Детальніше:  https://ukrintei.ua/y/gCsG6, https://ukrintei.ua/y/KrzGn

Фото: ІР офіс

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-04-16
Поширити
АНАЛІТИКА Й  ІНТЕРАКТИВНІ ДАШБОРДИ

АНАЛІТИКА Й  ІНТЕРАКТИВНІ ДАШБОРДИ

 Офіс ефективного регулювання BRDO запустив інтерактивний дашборд з інформацією про те, як центральні органи влади оприлюднюють та оновлюють відкриті дані на площадці порталу відкритих даних.

 Офіс ефективного регулювання BRDO запустив інтерактивний дашборд з інформацією про те, як центральні органи влади оприлюднюють та оновлюють відкриті дані на площадці порталу відкритих даних.

Він містить відомості про те,  які саме дані наразі  доступні, які регулярно оновлюються, які ще не представлені у відкритому доступі.  Станом на кінець 2024 року лише 66% обов’язкових наборів даних представлені на data.gov.ua, а з доступних лише половина оновлюється вчасно. Повний перелік даних публікують 35% розпорядників, а всі без винятку дані оновлюють лише 14%.  У блоці аналітики можна дізнатись про кількість завантажень даних у розрізі розпорядників. Наразі це Міністерство внутрішніх справ України (135,4 тис.), Національна служба здоров’я України (70 тис.), Державна податкова служба України (38,2 тис.), Укртрансбезпека (30,7 тис.), Держгеокадастр (25,5 тис.). Лідером серед окремих наборів є «Відомості про транспортні засоби та їх власників» (МВС України), які отримали понад 86 тис. завантажень. Дашборд охоплює лише відомості про відкриті дані органів центральної влади та базується на вимогах урядової постанови від 21 жовтня 2015 року № 835, яка визначає переліки відкритих даних,  частоту їх оновлення та формати.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/BXaEN, https://data.gov.ua/, https://ukrintei.ua/y/aZoKQ

Фото: Мінцифри

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-04-16
Поширити
ОЕСР: ІНСТРУМЕНТИ ВПРОВАДЖЕННЯ РЕКОМЕНДАЦІЙ З ОЦІНЮВАННЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ

ОЕСР: ІНСТРУМЕНТИ ВПРОВАДЖЕННЯ РЕКОМЕНДАЦІЙ З ОЦІНЮВАННЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Набір інструментів для впровадження рекомендацій ОЕСР з оцінювання державної політики».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Набір інструментів для впровадження рекомендацій ОЕСР з оцінювання державної політики».

У ньому розглядається  практика оцінювання державної політики та напрями її удосконалення задля  підтримки прийняття рішень, побудованих на фактичних даних, підзвітності та прозорості в управлінні. Оцінювання державної політики допомагає зрозуміти, які рішення та інструменти працюють ефективно та за яких обставин. У поєднанні з іншими рішеннями у сфері управління ефективністю та бюджетом таке оцінювання може сприяти розвитку доброчесного циклу формування політики на основі фактичних даних, прийняття обґрунтованих бюджетних рішень та здійсненню фінансово відповідального врядування. Проте, незважаючи на описані потенційні переваги, уряди стикаються з труднощами інтеграції оцінювання у процеси прийняття рішень, що обумовлено недостатньою культурою оцінювання і відсутністю єдиної методології.  Інструментарій із впровадження рекомендацій ОЕСР пропонує практичні рішення для покращення національних систем оцінювання, дозволяє глибше зрозуміти сильні та слабкі сторони політики, базуючись на досвіді країн-членів ОЕСР. Пропонований набір інструментів підтримує практичну реалізацію принципів, що містяться в рекомендаціях ОЕСР щодо оцінювання державної політики, які у 2022 році  стали першим міжнародним стандартом, спрямованим на створення надійних інституцій та практик оцінювання державної політики.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/LvY13, https://ukrintei.ua/y/snUlx, https://doi.org/10.1787/77faa4fe-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-04-16
Поширити
НАВЧИТИ ДОСЛІДНИЦЬКИМ НАВИЧКАМ

НАВЧИТИ ДОСЛІДНИЦЬКИМ НАВИЧКАМ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Луїзи Г’юітт «Два способи надати студентам дослідницькі навички».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Луїзи Г’юітт «Два способи надати студентам дослідницькі навички».

У ній йдеться про важливість ставлення до студентів як до партнерів у рамках здійснення дослідницької роботи та надання їм допомоги  у формуванні навичок, необхідних для подальшого навчання і самостійної наукової діяльності.  Автор згадує про брак дослідницьких навичок на початку власної наукової кар’єри  та  пропонує надавати допомогу студентам у подоланні розриву між бакалавратом і післядипломним дослідженням. На переконання Луїзи, спільна робота над дослідницькими проектами викладачів і студентів допомагає здобувачам освіти відчути причетність до академічного світу й розвинути навички, які вони можуть у подальшому використати під час  навчання в аспірантурі.  Вона пропонує долучати студентів до фінансованих дослідницьких проектів у якості виконавців і ставитись до них як до повноцінних партнерів або співтворців, а не лише як до «технічних» помічників у дослідженні. Також вона  вважає за доцільне запровадити окремий кредитний модуль дослідницького проекту для студентів бакалаврату для організації співпраці між студентами та науковцями у рамках освітніх дослідницьких проектів.  Він має бути розроблений таким чином, щоб надати студентам спеціальні навички, досвід і знання із проведення дослідження, спільної праці з іншими студентами та досвідченим дослідницьким співробітником. Для цього науковці пропонують тематику дослідницьких проектів, а студенти подають заявку на участь. Після цього академічний керівник опитує та відбирає студентів, причому розмір групи залежить від масштабу дослідницького проекту.  Студенти готують письмовий звіт і роблять презентацію наприкінці модулю.  Тим самим вони навчаються генерувати ідеї, отримують досвід спільного дослідження, беруть участь у наукових заходах,  чітко розуміють свою відповідальність та внесок у спільну справу, навчаються будувати творчі колаборації. Такі проекти створюють атмосферу довіри, надають почуття причетності та дозволяють створювати важливі довгострокові зв’язки. При цьому як студенти, так і науковці вчаться один у одного під час спільної наукової роботи. Луїза Г’юітт упевнена: такі ініціативи допомагають  на практиці подолати розрив між студентськими та післядипломними дослідженнями, покращують академічний досвід студентів, а також заохочують більше студентів продовжувати навчання.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/94Bll

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини#НРАТ_Освітянам_КращіПрактики #НРАТ_ПопуляризаціяНауки

2025-04-15
Поширити
ІМЕННІ СТИПЕНДІЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ДЛЯ МОЛОДИХ УЧЕНИХ – ДОКТОРІВ НАУК  

ІМЕННІ СТИПЕНДІЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ДЛЯ МОЛОДИХ УЧЕНИХ – ДОКТОРІВ НАУК  

Верховна Рада України продовжує прийом документів для участі у конкурсному відборі на призначення іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук на 2026 рік.  

Верховна Рада України продовжує прийом документів для участі у конкурсному відборі на призначення іменних стипендій Верховної Ради України для молодих учених – докторів наук на 2026 рік.  

Призначення стипендій здійснюється відповідно до Постанови Верховної Ради України від 05.02.2019 №2676-VIII «Про іменні стипендії Верховної Ради України для молодих учених — докторів наук» та рішення Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій від 15.12.2021, протокол №90 щодо оформлення і подання документів на здобуття іменних стипендій. Взяти участь у конкурсі можуть молоді вчені – громадяни України, які мають науковий ступінь доктора наук (підтверджений дипломом), здійснюють важливі фундаментальні та/або прикладні дослідження; планують виконати стипендіальну наукову (науково-технічну) роботу в Україні, яким  станом на 31 грудня 2026 року буде менше 41 року. Конкурсна робота має бути високого рівня готовності та мати потенціал видатного наукового досягнення, завершення якого можливе протягом одного року отримання стипендії. Щороку призначається 50 іменних стипендій. Щомісячний розмір кожної стипендії – п’ять прожиткових мінімумів для працездатних осіб. Заявку на участь можна подати до 30 квітня 2025 року.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/jygCa, https://ukrintei.ua/y/GPvHm, https://ukrintei.ua/y/6DjZg

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-04-15
Поширити
ОЕСР: ЯК ЗРОБИТИ РЕФОРМИ ПРИЙНЯТНИМИ

ОЕСР: ЯК ЗРОБИТИ РЕФОРМИ ПРИЙНЯТНИМИ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Залучення громадськості на свій бік: як зробити реформи прийнятними за задумом».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Залучення громадськості на свій бік: як зробити реформи прийнятними за задумом».

У ньому наголошується, що вирішальною умовою успішного впровадження реформ є суспільна прийнятність. Реформи повинні відображати погляди громадян на проблеми, найкращі відповіді на них та відповідні політичні заходи, щоб отримати необхідну суспільну підтримку та  успіх. Виклики, пов’язані з переходом на «зелену» та цифрову  економіку, вимагають термінових і амбітних політичних заходів. Незважаючи на це, урядам часто важко отримати достатньо широку громадську підтримку реформ, необхідних для сприяння суспільним змінам. Тут необхідна краща інформація та ефективна комунікація з громадськістю. Політики не можуть змусити громадськість вибрати сторону реформи без належного їх розуміння і пояснення того, як вони можуть допомогти просуванню політичного процесу.  Дані про сприйняття політики та поведінку соціуму є важливим джерелом інформації про ставлення до реформ. Міждисциплінарна група експертів ОЕСР була створена у 2021 році щоб проводити аналіз та досліджувати потенціал інструментів покращення політики. Опублікований звіт відображає результати роботи цієї групи, зокрема містить оцінку  ставлення людей до політики реформ, пропонує аналітичні рамки для інтерпретації отриманих результатів та доцільні для задіяння політичні інструменти забезпечення громадської підтримки реформ.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/IO2DZ,  https://ukrintei.ua/y/WtAqC, https://doi.org/10.1787/262255fd-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-04-15
Поширити