За результатами пошуку знайдено:

записів - 5991

сторінок - 600

ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ДОСЛІДЖЕНЬ

ВИКОРИСТАННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ДОСЛІДЖЕНЬ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Еріка Цуя «Чотирьохетапна структура категоризації інструментів штучного інтелекту для досліджень».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Еріка Цуя «Чотирьохетапна структура категоризації інструментів штучного інтелекту для досліджень».

У ній йдеться про те, як використовувати інструменти штучного інтелекту на кожному етапі процесу дослідження. Автор зазначає, що упродовж останніх трьох років було розроблено велику кількість інструментів штучного інтелекту, спеціально орієнтованих на науковців. Ці інструменти можуть покращити практично кожен етап дослідницького процесу, пропонуючи нові можливості – від опрацювання початкової концепції до підготовки публікації про отримані результати. Розуміння їх специфіки та опанування ними допомагає дослідникам коректно та ефективно упроваджувати інструменти штучного інтелекту там, де вони можуть забезпечити максимальну користь та пришвидшити темпи досліджень. Якщо розглядати внесок інструментів штучного інтелекту через призму основних етапів традиційного дослідницького процесу, то їх можна класифікувати наступним чином: для ранньої фази дослідження (перегляд літератури, ознайомлення з науковою літературою, формулювання ідей, окреслення дослідницької області та ключових питань); для етапу огляду літератури (підсумовування інформації щодо еволюції поглядів та сучасного стану дослідженості обраних напрямків, визначення ключових/ фундаментальних робіт і формулювання значення дослідження); для фази аналізу даних (узагальнення інформації та підготовка висновків на основі даних спостереження, аналіз зібраних даних, виявлення тенденцій чи закономірностей, перевірка гіпотез, формування креативних ідей); для етапу підготовки рукопису (опис та оформлення результатів своїх досліджень для поширення, зокрема- публікацій, презентацій, повідомлень у засобах масової інформації та соцмережах). Для кожної фази найкраще використовувати різні інструменти підтримки на основі генеративного штучного інтелекту.  Найбільш корисними виявляються інструменти ШІ для аналізу даних, оптимізації експериментального дизайну, поглибленого аналізу та відстеження цитувань, підготовки документації, підтримка рецензування, які можуть бути підлаштовані до специфіки конкретних дисциплін та їхньої методології. Автор вважає, що правильне використання інструментів штучного інтелекту може принести цілий ряд переваг дослідникам, а саме: прискорений початок дослідження; покращене генерування ідей; повне охоплення літератури; ефективність посилань. Разом із тим, використання інструментів штучного інтелекту має бути збалансованим з їхніми недоліками та обмеженнями, такими як алгоритмічні упередження, проблеми конфіденційності даних, неповнота пошуку, неточність інформації. Важливо критично оцінювати контент, створений штучним інтелектом, здійснювати постійний належний нагляд за результатами ШІ, використовувати його для доповнення, а не заміни людського судження. Ринковий ландшафт інструментів штучного інтелекту дуже мінливий, науковці мають захистити себе від негативних наслідків таких перманентних змін. Для цього потрібно здійснювати часте збереження результатів виконаної роботи (включаючи дані, підказки та відповіді), резервне копіювання, експорт в інші системи, найголовніше – постійно розвивати власне мислення, змінювати моделі та сервіси ШІ.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/ZQBTW

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-08-07
Поширити
ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО ПІДКЛЮЧЕННЯ ЛОКАЛЬНИХ РЕПОЗИТАРІЇВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА НАУКОВИХ УСТАНОВ ДО НРАТ

ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО ПІДКЛЮЧЕННЯ ЛОКАЛЬНИХ РЕПОЗИТАРІЇВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА НАУКОВИХ УСТАНОВ ДО НРАТ

На офіційному вебпорталі Національного репозитарію академічних текстів у розділі «Локальні репозитарії» опубліковано інформацію про те, як українські заклади вищої освіти та наукові установи можуть інтегрувати власні репозитарії до НРАТ.

На офіційному вебпорталі Національного репозитарію академічних текстів у розділі «Локальні репозитарії» опубліковано інформацію про те, як українські заклади вищої освіти та наукові установи можуть інтегрувати власні репозитарії до НРАТ.

Розпорядником НРАТ наразі забезпечена технічна та програмна можливість підключення ресурсів, побудованих на програмному забезпеченні  DSpace, EPrints, OJS, а також з використанням інших програмних систем.  Описана загальна схема взаємодії НРАТ із ЗВО і НУ, запропоновані канали для спілкування із командою Нацрепозитарію, опубліковані інструктивні матеріали щодо програмно-технічної взаємодії із НРАТ, наведений повний текст договору / оферти. Ця інформація буде корисною для адміністраторів локальних репозитаріїв та осіб, які здійснюють підготовку документів з акредитації освітніх програм і державної атестації наукових установ та закладів вищої освіти.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/pGbAW, https://qrpage.net/qr/BuGa8,  https://qrpage.net/qr/tq6fs  

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_ВідкритаНаука

2025-08-07
Поширити
ЩОДО КОНКУРСІВ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ І РОЗРОБОК

ЩОДО КОНКУРСІВ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ І РОЗРОБОК

Міністерство освіти і науки України оновило «Положення про проведення конкурсних відборів проєктів наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок та оцінювання результатів їх виконання».

Міністерство освіти і науки України оновило «Положення про проведення конкурсних відборів проєктів наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок та оцінювання результатів їх виконання».

Відповідний наказ від 30 червня 2025 року № 947, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 31 липня 2025 року за № 1131/44537, оприлюднено на офіційному сайті МОН. Документ об’єднує найбільші конкурсні механізми МОН – основний конкурс для закладів вищої освіти та конкурс для молодих учених. «Положення» встановлює однакові принципи організації, оцінювання та звітування проєктів незалежно від виду конкурсу. Згідно «Положення», зокрема, збільшує підтримку і суб’єктність молодих учених – не менше 30% загального обсягу фінансування щороку буде спрямовуватись на конкурси для молодих дослідників (молоді науковці становлять половину Науково-експертної ради МОН); підтримує участь учених НАН України – дослідники з Національної академії наук України можуть повноцінно входити до складу колективів університетських заявок; запроваджує прозору автоматизовану експертизу заявок у єдиній базі даних – Національній електронній науково-інформаційній системі, де здійснюється три паралельні експертизи та обов’язково розглядаються відхилення оцінок на рівні ±25% та унеможливлюється конфлікт інтересів; запроваджує Кодекс експерта (нові правила для експертів щодо доброчесності, конфлікту інтересів, конфіденційності, об’єктивності); встановлюються чіткі вимоги до академічної доброчесності (недопущення плагіату, фальсифікації даних, «купівлі» наукових робіт, показників і результатів); створює спеціальну Комісію з етики експертів; визначено допустимі умови використання ШІ;  скасовує «сумування» цитувань, індексів Гірша, надання «листів про зацікавленість чи упровадження» тощо. Натомість фокус у відборі проєктів зміщується на їхню якість і очікувані результати.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/0VenV, https://qrpage.net/qr/XZvC1

Фото: МОН

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-08-07
Поширити
НАЙБІЛЬШ ПОПУЛЯРНІ СЕРЕД ВСТУПНИКІВ ЗАКЛАДИ ВИЩОЇ ОСВІТИ

НАЙБІЛЬШ ПОПУЛЯРНІ СЕРЕД ВСТУПНИКІВ ЗАКЛАДИ ВИЩОЇ ОСВІТИ

За даними інформаційної системи «ВступОсвітаUа» до закладів вищої та фахової передвищої освіти України вже подано понад 1 млн 143 тисяч заяв від абітурієнтів.

За даними інформаційної системи «ВступОсвітаUа» до закладів вищої та фахової передвищої освіти України вже подано понад 1 млн 143 тисяч заяв від абітурієнтів.

Зокрема, 823 тисячі заяв подали на вступ для здобуття бакалавра та медичного магістра за всіма формами навчання на базі повної загальної середньої освіти. Прийом заяв від абітурієнтів, які вступають на навчання для здобуття ступеня бакалавра (магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямувань), завершено 1 серпня 2025 року. Цьогоріч найбільш популярними (за кількістю поданих заяв)  стали Національний університет «Львівська політехніка», Львівський національний університет ім. Івана Франка, Київський національний університет ім. Тараса Шевченка, Київський політехнічний інститут ім. Сікорського, Державний торговельно-економічний університет. До двадцятки ЗВО-лідерів також традиційно увійшли заклади вищої освіти Чернівців, Івано-Франківська, Харкова, Луцька, Ужгорода, Тернополя, Одеси.

Детальніше: https://osvita.ua/consultations/95113/, https://vstup.osvita.ua/

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини#НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-08-07
Поширити
ОЕСР: ПРОГНОЗУВАННЯ  КЛІМАТИЧНИХ СЦЕНАРІЇВ

ОЕСР: ПРОГНОЗУВАННЯ  КЛІМАТИЧНИХ СЦЕНАРІЇВ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  робочий документ «Результати та методи прогнозування з використанням кліматичних сценаріїв: моніторинг впливу майбутніх кліматичних небезпек» із серії «Робочі документи ОЕСР з питань навколишнього середовища».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  робочий документ «Результати та методи прогнозування з використанням кліматичних сценаріїв: моніторинг впливу майбутніх кліматичних небезпек» із серії «Робочі документи ОЕСР з питань навколишнього середовища».

У ній зазначається, що розуміння того, як кліматичні небезпеки розвиватимуться внаслідок зміни клімату, має вирішальне значення для прийняття управлінських рішень. Дані ОЕСР, що віддзеркалюють вплив кліматичних небезпек, дозволяють здійснювати моніторинг впливу життєдіяльності людей та функціонування сільського господарства на три основні типи кліматичних небезпек – екстремальні температури, екстремальні опади та посуху й будувати прогнози. Методологія ОЕСР спирається на кліматичні мультимодельні ансамблі, що охоплюють низку сценаріїв викидів – від дуже низьких до дуже високих рівнів. Результати моделювання показують, що вплив екстремальних температур, опадів та посухи погіршиться упродовж століття у багатьох країнах світу, причому існуватимуть значні географічні відмінності серед 50 країн-членів та партнерів ОЕСР. Прогнозується, що середня температура до кінця століття зросте на +4,2°C в ОЕСР та +3,5°C у країнах-партнерах ОЕСР за сценарієм з високим рівнем викидів. Холодні та полярні регіони потеплішають більше, ніж тропічні та помірні регіони, причому потепління відбуватиметься найшвидше саме на полюсах Землі. Прогнозується, що у ряді регіонів, особливо – у Північній Європі, почастішають екстремальні опади, тоді як у Південній Європі та центральній частині Південної Америки більш імовірна тривала гідрологічна посуха. Існує необхідність у продовженні досліджень, що дозволить усунути прогалини у даних та удосконалити моделі прогнозування.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/wMwuC, https://qrpage.net/qr/pFcOP, https://doi.org/10.1787/b9ba6ee0-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-08-07
Поширити
ЯК «ІНСТИТУТИ ПАМ’ЯТІ» МОЖУТЬ ЗБЕРЕГТИ НАШЕ ЦИФРОВЕ МАЙБУТНЄ

ЯК «ІНСТИТУТИ ПАМ’ЯТІ» МОЖУТЬ ЗБЕРЕГТИ НАШЕ ЦИФРОВЕ МАЙБУТНЄ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Беатріс Мерч «Як «інститути пам’яті» можуть зберегти наше цифрове майбутнє».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Беатріс Мерч «Як «інститути пам’яті» можуть зберегти наше цифрове майбутнє».

У ній автор розмірковує про те, що можуть зробити університети в епоху зникнення підручників та заблокованих цифрових архівів, щоб захистити доступ до знань. Наразі культурні установи приречені докладати зусиль для подолання безпрецедентних цифрових викликів. Університети стикаються з аналогічним екзистенційним питанням: чи існуватиме й надалі належний доступ до знань, необхідних для викладання, досліджень та інновацій? Бібліотеки, архіви та музеї, що являють собою «установи пам’яті», нині зазнають тиску через практику цифрового ліцензування, яка позбавляє їх традиційних прав на збереження та обмін знаннями. Це важливо для вищої освіти з позицій їхньої місії забезпечення рівного, відкритого та сталого доступу до знань. Система ліцензій та контрактів здатна негативно впливати на дослідження та освіту,  оскільки постачальники ставляться до університетів як до корпоративних клієнтів, незважаючи на їхню суспільну роль. Що можуть зробити фахівці вищої освіти, які займаються викладанням, дослідженнями, наданням бібліотечних послуг та управлінням? Проблеми у сфері  навчання пов’язані з тим, що дослідницькі інструменти, включаючи штучний інтелект, можуть бути блоковані ліцензійними обмеженнями, що створює ризики для академічної свободи. Якщо установи пам’яті втратять право збирати, зберігати, надавати для навчання, поширювати  інформацію, вища освіта сильно відставатиме. Університети повинні забезпечити, щоб цифрова трансформація не відбувалася ціною академічної свободи чи освітньої рівності. Ось контрольний список для університетів, що укладають контракти з постачальниками та політику цифрового доступу до ресурсів: право на збирання, право на збереження, право на видачу та право на співпрацю. Про що йдеться? Право на збирання має гарантувати, що установи зможуть набувати «вічні копії» цифрового контенту законними способами, включаючи оцифрування, навіть якщо платформи намагаються обмежити доступ лише до потокових форматів або форматів з оплатою за використання. Право на збереження передбачає, що контракти дозволятимуть університетам створювати резервні копії та архівувати матеріали для довгострокового доступу (без цього є ризик потрапити до «цифрової епохи темних століть», коли майбутні студенти та дослідники не зможуть скористатися знаннями минулого). Право на видачу охоплює питання надання цифрових матеріалів для ознайомлення як  у традиційній бібліотеці, щоб ліцензії не перешкоджали цьому й не порушували рівноправність доступу. Право на співпрацю передбачає дозвіл на обмін цифровим контентом для уникнення дублювання й забезпечення безперервності обслуговування.  Нинішні контракти підривають дослідження та освіту, оскільки цифрове ліцензування зазвичай містить обмежувальні та експлуататорські положення, а саме: блокування доступу до ключових матеріалів (відмова у ліцензуванні з боку видавців задля мотивування їх купівлі; видалення матеріалів з доступу  без попередження; довільне вилучення матеріалів); експлуатаційне ліцензування (пакетований контент, внаслідок чого бібліотеки зобов’язані оплачувати великі пакети цифрових видань, багато з яких нерелевантні; дозований доступ після обмеженого використання з вимогою повторної купівлі; ліцензування на основі спостереження з вимогою надання доступу до індивідуальних даних користувачів); перешкоди для досліджень та інновацій (заборона на певні програмні продукти та інструменти; скасування захисту інтелектуального аналізу текстів і даних у дослідницьких цілях; нав’язування іноземного права).

Детальніше: https://qrpage.net/qr/fll9S

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Бібліотекарям

2025-08-06
Поширити
ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ЗАХИСТІВ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ТА КАНДИДАТІВ НАУК

ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ЗАХИСТІВ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ТА КАНДИДАТІВ НАУК

Міністерством освіти і науки України 5 серпня 2025 року оприлюднене повідомлення про захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук.

Міністерством освіти і науки України 5 серпня 2025 року оприлюднене повідомлення про захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук.

Публікація здійснена відповідно до чинного порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2019 року № 943.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/hw4sq, https://ukrintei.ua/y/OTEqT, https://qrpage.net/qr/6Em5t,   https://qrpage.net/qr/aMUce

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-08-06
Поширити
ОЕСР: ПОКАЗНИКИ ПРОДУКТИВНОСТІ

ОЕСР: ПОКАЗНИКИ ПРОДУКТИВНОСТІ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Збірник показників продуктивності ОЕСР 2025» із серії «Збірник показників продуктивності ОЕСР».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Збірник показників продуктивності ОЕСР 2025» із серії «Збірник показників продуктивності ОЕСР».

У ньому зазначається, що зростання продуктивності є основою економічного розвитку і лежить в основі покращення рівня життя. Темпи та характер змін продуктивності значно відрізняються між країнами та у часі, є результатом взаємодії широкого кола чинників – структурних, циклічних, зовнішніх та внутрішніх.  Міжнародно порівняні показники продуктивності дозволяють здійснювати оцінювання міжкраїнної варіації тенденцій продуктивності та впливу на макроекономічні тренди.  Перше видання такого звіту відбулось у 2006 році, де було представлено міжнародну та національну статистику продуктивності праці, багатофакторної продуктивності та пов’язаних з ними показників.  Наразі експерти констатують, що зростання продуктивності залишалося помірним у 2023 та 2024 роках на тлі суттєвих змін у геополітичному та економічному ландшафті. Після падіння на 0,2% у 2022 році продуктивність праці в усіх країнах ОЕСР дещо відновилася (до 0,6% у 2023 році). У єврозоні продуктивність праці різко впала на 0,9% у 2023 році, що стало найбільшим падінням з часів фінансової кризи 2008 року. І надалі зростання продуктивності праці, ймовірно, буде помірним і становитиме в середньому близько 0,4% (за винятком Туреччини). Штучний інтелект, як очікується, позитивно вплине на майбутні тенденції продуктивності за умови упровадження відповідальної політики, його вплив не є очевидним у контексті статистики продуктивності. У звіті  подано глибокий огляд короткострокових та довгострокових тенденцій продуктивності в країнах ОЕСР та у країнах-кандидатах, розглядаються його ключові компоненти – капітал, трудові ресурси, представлений аналіз відмінностей продуктивності між галузями промисловості, малими та середніми підприємствами і великими компаніями, а також його вплив на циклічні економічні коливання.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/UGmN1, https://qrpage.net/qr/go4lE, https://doi.org/10.1787/b024d9e1-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-08-06
Поширити
ФІНАНСУВАННЯ «ЗА ВИДАТНІ ДОСЯГНЕННЯ» І СТВОРЕННЯ «НІМЕЦЬКОГО ГАРВАРДУ»

ФІНАНСУВАННЯ «ЗА ВИДАТНІ ДОСЯГНЕННЯ» І СТВОРЕННЯ «НІМЕЦЬКОГО ГАРВАРДУ»

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Емілі Діксон «Чи наблизило фінансування «за видатні досягнення» до створення «німецького Гарварду»?».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Емілі Діксон «Чи наблизило фінансування «за видатні досягнення» до створення «німецького Гарварду»?».

У ній зазначається, що упродовж двох останніх десятиліть Німеччина цілеспрямовано витрачала мільярди євро на підвищення дослідницького потенціалу своїх провідних наукових установ. У контексті чергової шестирічної Стратегії досконалості  автор вирішив проаналізувати, чи мають ці зусилля відповідний ефект. Коли ректор Боннського університету Міхаель Гох дізнався, що у рамках останнього раунду зазначеної Стратегії німецьким урядом буде профінансовано вісім дослідницьких кластерів, він сказав, що це – успіх, який став «історичною віхою», адже фінансування через Стратегію / Ініціативу досконалості  відбувалось упродовж останніх 20 років німецьких університетів стимулювало високоякісні дослідження та зростання їхньої міжнародної популярності. Зокрема, Гох констатував «величезний прогрес» Боннського університету у міжнародних рейтингах, «нові рекорди у залученні стороннього фінансування», «удвічі більшу кількість грантів ERC від Європейської дослідницької ради» та двох нових лауреатів премії Лейбніца. Але є сумніви щодо дієвості цієї схеми фінансування, зокрема ряд критиків висловлюють занепокоєння створенням елітарної дворівневої університетської системи, критикують трудомісткий процес подання заявок, застерігають від посилення міжінституційної конкуренції, закликають до довгострокового підходу до фінансування на відміну від фіксованих термінів підвищення фінансування. Автор статті зосереджує увагу на «німецьких Гарвардах». Він говорить, що немає сумнівів стосовно політичної мети цієї ініціативи, яка була одночасно необхідною та своєчасною в контексті глобальної конкуренції. Але тепер профінансовані університети повинні подати звіт про самооцінку, який має пройти ретельне оцінювання,  і лише потім експертна комісія зможе винести рішення про отримані результати, прогрес і перспективи розвитку. Він говорить, що після цього кожен університет буде оцінений «своєю академічною зіркою Мішлен» або її позбавлений.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/7L24V, https://qrpage.net/qr/VuevV

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-08-05
Поширити
ОЕСР: ЩО ТАКЕ ГРОМАДЯНСЬКА НАУКА І ЧОМУ ПОЛІТИКАМ ЦЕ МАЄ БУТИ ЦІКАВО?

ОЕСР: ЩО ТАКЕ ГРОМАДЯНСЬКА НАУКА І ЧОМУ ПОЛІТИКАМ ЦЕ МАЄ БУТИ ЦІКАВО?

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття Карфагена Сміта та Масатоші Шімосука «Що таке громадянська наука і чому політикам це має бути цікаво?»

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття Карфагена Сміта та Масатоші Шімосука «Що таке громадянська наука і чому політикам це має бути цікаво?»

У ній зазначається, що громадянська наука надає людям з усіх верств суспільства можливість робити вагомий внесок у наукові дослідження: від відстеження біорізноманіття до підтримки громадського здоров’я. Оскільки громадянська наука набирає обертів у світі,  автори зосереджують свою увагу саме на її важливості і питаннях забезпечення підтримки з боку урядових структур за допомогою інклюзивних стратегій, надійної інфраструктури та міжнародної співпраці. Насправді, стверджують автори, громадянська наука по суті існує багато століть поспіль: у 801 році нашої ери мешканці Кіото відстежували цвітіння сакури та здійснювали таким чином моніторинг змін у навколишньому середовищі. Наразі громадянська наука швидко розвивається  у різних дисциплінах і дедалі більше стає важливим елементом відкритої науки. Вона справді знаходиться  на підйомі: зростання частки документів, пов’язаних з громадянською наукою, у академічних публікаціях, повсякчасно зростає. Громадянська наука робить важливий внесок у створення знань на місцевому, національному та міжнародному рівнях, результатом чого є наукові відкриття, задоволення суспільних потреб та інтеграція у політичні рішення. Політики можуть підтримувати розвиток громадянської науки, для чого необхідно офіційно визнати цінність громадянської науки та знайти їй чинне місце у національних стратегіях розвитку науки, технологій та інновацій. Для вирішення проблем, з якими стикаються громадянські науковці, потрібні кращі інструменти оцінювання результатів. Що стосується майбутнього громадянської науки, то у новому звіті ОЕСР надається десять ключових рекомендацій, підкріплених комплексною політичною рамкою та набором практичних варіантів політики, що допоможуть урядам і грантодавцям упроваджувати громадянську науку в дослідницьку політику. Застосування та використання громадянської наукової бази політиками зрештою має допомогти у формуванні наукових знань та рішень, необхідних для досягнення критично важливих завдань, зокрема – Цілей сталого розвитку, та підтримати перехід до більш стійких суспільств.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/Oo88l, https://qrpage.net/qr/2l04O  

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ВідкритаНаука #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-08-05
Поширити