УНІВЕРСИТЕТ ПІД КОНТРОЛЕМ: ЯК БЮРОКРАТІЯ ДИКТУЄ УМОВИ

УНІВЕРСИТЕТ ПІД КОНТРОЛЕМ: ЯК БЮРОКРАТІЯ ДИКТУЄ УМОВИ

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Ахіл Бхардвадж «Комітети та ІТ-відділи захопили університет».

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Ахіл Бхардвадж «Комітети та ІТ-відділи захопили університет».

У ній стверджується, що викладачам було б значне легше працювати, якби їм не доводилося б отримувати стільки погоджень і дозволів під час виконання своєї роботи. Університети дедалі більше стають ареною внутрішньої боротьби, де комітети та інформаційні служби отримують непропорційно велику владу над академічною діяльністю. Складно стало запустити новий курс навіть в актуальних галузях (як, наприклад, штучний інтелект) через необхідність пройти численні комітетські процедури, дуже умовно пов’язані з перевіркою якості. У провідних університетах новий курс може бути погоджений за три місяці, але зазвичай через бюрократію цього доводиться чекати один-два роки. Ситуація ускладнюється тим, що викладачів завалюють паперовою роботою щоб  формально забезпечити дотримання високих стандартів, а на практиці це лише поглинає ресурси викладачів. Особливо яскраво проявляється конфлікт між індивідуальними академічними преференціями та інституційними рішеннями ІТ-відділів. Якщо викладачу потрібний специфічний сервіс, ІТ-центр може наполягати на своїй системі, відмовляючись погоджувати альтернативне рішення, навіть якщо воно краще відповідає дослідницьким потребам. Подібні процеси затягуються листуванням упродовж багатьох тижнів і виснажують когнітивні ресурси. Автор згадує концепцію «захоплення інституції», коли політики та служби всередині організації просувають власні інтереси, внаслідок чого процедури стають самоціллю, а не засобом, витрати на бюрократію не завжди ураховуються, а постійне недофінансування викладачів поглиблює проблему. Пропонується переглянути процедурні моменти, зробивши акцент на розвитку критичного мислення студентів. Слід ставити під сумнів ті процедури, які не додають цінності, спрощувати чи замінювати застарілі рішення менш складними. Потрібно делегувати права приймати рішення тим, хто бере участь у викладанні та дослідженнях, а не тим, хто стоїть поза навчальним процесом. Потребує переосмислення система університетського управління: бюрократія й ІТ-центри не повинні заважати академічній діяльності, університети не мають бути системами протидії інноваціям, потрібно дати більше свободи факультетам, відновити пріоритет наукової автономії над процедурною домінантою.

Детальніше:   https://qrpage.net/qr/DbqgR

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-10-20
Поширити
ГРАНТИ ДЛЯ ПІДТРИМКИ КРЕАТИВНОЇ ІНДУСТРІЇ

ГРАНТИ ДЛЯ ПІДТРИМКИ КРЕАТИВНОЇ ІНДУСТРІЇ

Британська Рада оголосила конкурс розвитку креативної економіки України для креативних хабів та професійних асоціацій і об’єднань на 2025-2026 роки.

Британська Рада оголосила конкурс розвитку креативної економіки України для креативних хабів та професійних асоціацій і об’єднань на 2025-2026 роки.

Його мета полягає у підтримці проєктів, які розвивають креативну економіку України, надають простір і підтримку для взаємодії, розвитку бізнесу та об’єднання окремих творців, компаній і спільнот у сфері культурних та креативних індустрій;  створюють культурну й креативну цінність для місцевої екосистеми та ширшої екосистеми креативної економіки; функціонують як офлайн- або онлайн-організації; об’єднують митців, фахівців та компанії, які працюють у певному секторі (дизайні, кіно, музиці, рекламі, архітектурі чи видавничій справі); підтримують сектор, представляють і захищають його інтереси, сприяють професійному зростанню його представників, розробляють стандарти, створюють освітні можливості, надають юридичну підтримку, посилюють взаємодію, займаються промоцією, залучають фінансування та партнерів для розвитку сектору. Грант у розмірі до 10 тис. фунтів стерлінгів планується надати на реалізацію п’яти найкращих проєктів. Заявку на участь у конкурсі можна подати до 22 жовтня 2025 року.

Детальніше:   https://qrpage.net/qr/UoY2L, https://qrpage.net/qr/8emMk

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-10-20
Поширити
ОЕСР: ВОДНІ РЕСУРСИ, ЕКОНОМІКА ТА ФІНАНСОВА СИСТЕМА

ОЕСР: ВОДНІ РЕСУРСИ, ЕКОНОМІКА ТА ФІНАНСОВА СИСТЕМА

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Включення ризиків, пов’язаних з водою, до структур фінансової стабільності» із серії «Дослідження ОЕСР щодо води».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Включення ризиків, пов’язаних з водою, до структур фінансової стабільності» із серії «Дослідження ОЕСР щодо води».

У ньому зазначається, що вода є основою здоров’я людини, економічної діяльності та цілісності навколишнього середовища. Однак планетарний кордон для зміни прісної води вже перетнуто, оскільки зростаючий тиск погіршує як якість води, так і її доступність. Дефіцит водних ресурсів, повені, забруднення та деградація екосистем посилюються в усьому світі, впливаючи на ланцюги постачання, порушуючи роботу промисловості та поширюючись на фінансові ринки. Якщо ці проблеми не вирішити, вони можуть становити ризики для економічної стійкості та фінансової стабільності. Документ зосереджений на унікальних викликах, що виникають через ризики, пов’язані з водою, досліджує значення цих ризиків у ширшому порядку денному щодо клімату, природи, економіки та фінансів. Експерти аналізують виникнення ризиків, їх значення для діяльності урядів, центральних банків, органів фінансового нагляду та політиків та показують, як  можна формувати більш обґрунтовані рішення щодо подолання наявних і майбутніх загроз. У дослідженні показаний тісний взаємозв’язок водних ресурсів, економіки та фінансів, йдеться про можливості передбачати та управляти системними ризиками, а також зміцнювати стійкість в епоху екологічних змін.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/AWqd2, https://qrpage.net/qr/daaHt, https://doi.org/10.1787/ee1757f9-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини 

2025-10-20
Поширити
США СКОРОЧУЮТЬ ФІНАНСУВАННЯ ДОСЛІДЖЕНЬ. УНІВЕРСИТЕТАМ СЛІД ОБ’ЄДНУВАТИСЬ

США СКОРОЧУЮТЬ ФІНАНСУВАННЯ ДОСЛІДЖЕНЬ. УНІВЕРСИТЕТАМ СЛІД ОБ’ЄДНУВАТИСЬ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Кріса Хавергала «Потрібні нові колаборації, оскільки США скорочують фінансування досліджень охорони здоров’я».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Кріса Хавергала «Потрібні нові колаборації, оскільки США скорочують фінансування досліджень охорони здоров’я».

У ній розглядаються наслідки рішень нинішньої адміністрації США щодо зменшення видатків на міжнародні програми досліджень у сфері охорони здоров’я і те, як світовий університетський сектор намагається адаптуватися до нових умов через розвиток партнерств та диверсифікацію ресурсів. Університети, які займалися відповідними дослідженнями на глобальному рівні наразі змушені терміново шукати нові джерела фінансування у реальному секторі, серед благодійних фондів і міжнародних організацій. Зменшення підтримки з боку Національних інститутів здоров’я США боляче вдарило по проєктах боротьби зі СНІДом, туберкульозом, Еболою та іншими захворюваннями. Залежність від одного крупного джерела фінансування була однією з найсерйозніших помилок минулого, а тепер університети прагнуть розширити географію партнерств на країни Близького Сходу та Азії. Скорочення фінансування призвело до зміни конкуренції: тепер замість суперництва за отримання грантів все частіше розгортається спільна робота. Але навіть тут є ризики: втрата доступу до американських даних й інфраструктури може мати далекосяжні наслідки навіть для тих проєктів, які фінансувалися іншими джерелами. Науковці починають змінювати свою ментальність і розробляють проєкти з потенційною комерційною цінністю, щоб приваблювати фармацевтичні компанії, будувати екосистеми, не обмежені вузькими клінічними інтервенціями. Такий підхід може допомогти залучати інвестиції з нових джерел. Отже, нинішнє скорочення фінансування досліджень глобального здоров’я створює серйозний виклик для академічного сектора, відповідь на який – не боротьба за ті самі ресурси, а якісні структурні зміни: нові моделі співпраці, диверсифікація партнерів, інтеграція науки та виробництва як джерел фінансової і операційної підтримки. Така стратегія має шанс забезпечити стійкість глобальних медичних досліджень у нестабільному світі.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/PX27x

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-10-17
Поширити
ОЕСР: ВИЩА ОСВІТА В ПОРТУГАЛІЇ

ОЕСР: ВИЩА ОСВІТА В ПОРТУГАЛІЇ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Вища освіта в Португалії: політика доступу та успіху» із серії «Вища освіта».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Вища освіта в Португалії: політика доступу та успіху» із серії «Вища освіта».

У ньому зазначається, що розширення доступу до вищої освіти та підвищення її успішності сприяють процвітанню молодих людей на мінливому ринку праці, дозволяє урядам оптимізувати використання державних коштів для підготовки висококваліфікованої робочої сили, одночасно зміцнюючи демократичні цінності. Існує міжнародний консенсус щодо необхідності забезпечення рівних можливостей в освіті, що підкреслюється соціальним виміром Болонського процесу, Європейською стратегією для університетів ЄС та правових документах ОЕСР. Міжнародні дослідження виділяють щонайменше три ключові чинники, які визначають можливості доступу до освіти та її успішного набуття: попередні досягнення, фінансова підтримка та доступ до інформації. У цьому звіті аналізується нерівність у можливостях доступу до освіти в Португалії, що виникає унаслідок відмінностей у соціально-економічному становищі людей. Експерти ОЕСР пропонують огляд інноваційних підходів до зниження рівня відсіву з використанням поглибленої аналітики та надають рекомендації щодо доцільних політичних заходів задля усунення наявної нерівності.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/sJhQH, https://qrpage.net/qr/tiKDD, https://doi.org/10.1787/49b1c7dc-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-10-17
Поширити
ЯК СТУДЕНТИ СПРИЙМАЮТЬ ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У НАВЧАННІ

ЯК СТУДЕНТИ СПРИЙМАЮТЬ ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У НАВЧАННІ

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Флоренсії Мур та Агостіни Арбія «Що ваші студенти думають про штучний інтелект».

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Флоренсії Мур та Агостіни Арбія «Що ваші студенти думають про штучний інтелект».

У ній міститься попередній аналіз результатів опитування студентів про їхнє ставлення до використання інструментів ШІ, їх переваги, недоліки, пов’язані ризики та способи використання у навчальному процесі. 48 % опитаних студентів засвідчили, що вони часто використовують ШІ, а 12 % роблять це завжди. Разом із тим, коли вони оцінювали поведінку своїх однокурсників, то говорили вже про  61 % та 19 % відповідно. Найчастішими завданнями, для виконання яких застосовувались інструменти ШІ, став пошук інформації, створення анотацій, узагальнення змісту великих текстів та написання завдань із текстовими компонентами. Приблизно 40 % студентів використовують ШІ для генерації чернеток, які потім редагують самостійно. 36 % здобувачів освіти, які взяли участь в опитуванні, вважають, що ШІ допомагає їм краще розуміти концепції та процедури. 31 % респондентів передусім цінують економію часу на здійснення рутинних завдань. Водночас 29 % студентів визнали й негативний вплив ГШІ: зменшення інтелектуальних навантажень, ослаблення критичного мислення, творчих здібностей і навичок академічного письма. Є різниця між сприйняттям використання ШІ студентами та оцінками їхніх однолітків, що може бути ознакою внутрішнього конфлікту: студенти не завжди готові зізнаватися у широкому використанні технологій ШІ та/або побоюються осуду. Попри можливості прискорення роботи, інструменти ШІ можуть негативно впливати на автономію мислення, розвиток когнітивних здібностей, тому потребують розумного впровадження та постійного моніторингу. У педагогічному контексті автор радить викладачам та університетам розвивати цифрову грамотність, вести діалог зі студентами про можливості й обмеження ШІ, заохочувати метакогнітивне осмислення навчального процесу та включати у завдання запитання, які стимулюють рефлексію над тим, як саме ШІ був використаний. У перспективі ці кроки мають допомогти інтегрувати ШІ так, щоб він доповнював, а не замінював мислення студентів. Таким чином, не можна ігнорувати той факт, що студенти вже активно залучені до роботи з ШІ, сприймають його як корисний інструмент та мають інформацію про ризики. Важливо, щоб ЗВО не ігнорували цей досвід, а враховували його при формуванні своїх  освітніх політик і практик.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/hvkKL

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-10-16
Поширити
ДИСТАНЦІЙНЕ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ НАВЧАННЯ З БІОМЕДИЦИНИ

ДИСТАНЦІЙНЕ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ НАВЧАННЯ З БІОМЕДИЦИНИ

ЮНЕСКО оголосило про старт відбору молодих дослідників до дистанційного навчального тренінгу у галузі біомедичних досліджень.

ЮНЕСКО оголосило про старт відбору молодих дослідників до дистанційного навчального тренінгу у галузі біомедичних досліджень.

Програма має на меті підтримати академічний та професійний розвиток молодих науковців і створити основу для майбутніх міжнародних партнерств у галузі біомедичних досліджень. Тренінг буде присвячений виробництву, очищенню та характеристиці екстрацелюлярних везикул, а також вивченню їхнього поглинання клітинами-реципієнтами. Взяти участь у програмі можуть аспіранти, докторанти та молоді дослідники віком до 35 років, які працюють у галузях біофізики, біотехнології, біохімії, біоінженерії та суміжних дисциплін. Основні вимоги до претендентів: високий рівень володіння англійською мовою; міцні знання з базових природничих наук (фізики, хімії, біології); готовність продуктивно працювати та навчатися. Ініціатива реалізується у співпраці з Université Paris Cité, лабораторією NABI  та її експертним центром IVETh (Франція). Заявку на участь можна подати  до 31 жовтня 2025 року.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/jBpNU, https://qrpage.net/qr/pZGd0

Фото: ЮНЕСКО

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_UNESCO #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_ОсвітаОнлайн

2025-10-16
Поширити
РІШЕННЯ АТЕСТАЦІЙНОЇ КОЛЕГІЇ МОН

РІШЕННЯ АТЕСТАЦІЙНОЇ КОЛЕГІЇ МОН

7 жовтня 2025 року відбулося чергове засідання Атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України, за результатами якого ухвалено ряд рішень у сфері атестації кадрів вищої кваліфікації.

7 жовтня 2025 року відбулося чергове засідання Атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України, за результатами якого ухвалено ряд рішень у сфері атестації кадрів вищої кваліфікації.

Зокрема, розглядались питання присудження наукових ступенів, присвоєння вчених звань, реалізації рішень НАЗЯВО щодо встановленого плагіату, моніторингу дотримання вимог фаховими виданнями України. Затверджено рішення про присудження 180 наукових ступенів і присвоєння 392 вчених звань. Скасовано рішення вченої ради однієї з наукових установ про присвоєння вченого звання старшого дослідника через невиконання вимог, визначених законодавством. На підставі рішення Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти одну особу позбавлено наукового ступеня через встановлений у визначеному законом порядку академічний плагіат, а інше рішення НАЗЯВО скеровано до експертної ради МОН відповідно до встановленої процедури. До категорії «А» «Переліку наукових фахових видань України» включено 7 наукових видань, 12 видань категорії «Б» вилучено з «Переліку …» через невідповідність встановленим вимогам. Оновлено систему спеціалізованих вчених рад: утворено 64 докторські ради на новий термін та внесено ряд змін до складу чинних.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/NUqof, https://qrpage.net/qr/hI7Pl, https://qrpage.net/qr/9U6Nz

Фото: МОН

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_НауковіВидання_новини #НРАТ_АкадемДоброчесність

2025-10-16
Поширити
ОЕСР: ЕКОНОМІЧНИЙ ОГЛЯД

ОЕСР: ЕКОНОМІЧНИЙ ОГЛЯД

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала проміжний звіт за вересень 2025 року «Економічний огляд ОЕСР: знаходження балансу у часи непевності» із серії «Економічний огляд ОЕСР».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала проміжний звіт за вересень 2025 року «Економічний огляд ОЕСР: знаходження балансу у часи непевності» із серії «Економічний огляд ОЕСР».

У ньому зазначається, що у першій половині 2025 року глобальне зростання було більш стійким, ніж очікувалося, особливо – у країнах з економікою, що розвивається. Промислове виробництво й торгівля підтримувались попереднім підвищенням тарифів,  значні інвестиції були пов’язані з розвитком технологій штучного інтелекту, що сприяло покращенню економічних результатів у США, а фіскальна підтримка в Китаї перекрила негативний вплив торговельних перешкод та слабкості ринку нерухомості.  З травня поточного року двосторонні тарифні ставки США були підвищені майже для всіх країн: загальна ефективна ставка мита на кінець серпня зросла до 19,5%, що є найвищим показником з 1933 року. Повний ефект від підвищення мита ще не відчутний, оскільки багато змін впроваджуються поступово, а компанії спочатку частково компенсують підвищення мит за рахунок маржі.  Ринки праці ослаблюються, у деяких економіках спостерігається збільшення рівня безробіття та зменшення кількості вакансій, тоді як у багатьох економіках має місце зростання цін на продукти харчування та стабільна інфляція послуг. На майбутнє доволі високий ризик подальшого підвищення тарифів, посилення занепокоєння щодо фіскальних ризиків, поновлення інфляційного тиску, що в сукупності  негативно впливатиме на зростання. Переоцінка фінансових ринків (зокрема – волатильних криптоактивів) може створювати додаткові проблеми для фінансової стабільності.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/fJtKa, https://qrpage.net/qr/UD9MC, https://doi.org/10.1787/67b10c01-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-10-16
Поширити
МАЙБУТНЄ ЦИФРОВИХ  ТЕХНОЛОГІЙ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

МАЙБУТНЄ ЦИФРОВИХ  ТЕХНОЛОГІЙ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

На сайті Times Higher Education опублікований матеріал «Розроблення персоналізованих стратегій здоров’я з використанням даних у реальному часі».

На сайті Times Higher Education опублікований матеріал «Розроблення персоналізованих стратегій здоров’я з використанням даних у реальному часі».

У ній йдеться про новий підхід до розуміння людського здоров’я, заснований на динамічному зборі біометричних даних і постійному моніторингу змін у фізіологічному стані людини. Традиційна наука про здоров’я здебільшого працює з даними минулого, аналізуючи раніше зібрану інформацію, але рідко ураховує, як організм реагує на зміни, що відбуваються  у реальному часі. Цю обмеженість прагне подолати команда під керівництвом професора Діна Хо з Національного університету Сінгапуру, яка започаткувала пілотний проєкт DELTA. Дослідники є учасниками експерименту, систематично змінюючи спосіб життя під контролем системи фіксації усіх біомаркерів — від показників метаболізму й сну до стану серця та кишківника. Головна цінність експерименту в тому, що він продемонстрував потенціал аналізу даних у режимі реального часу. Такий підхід відкриває можливість відстежувати ефект кожної зміни та формувати індивідуальні стратегії підтримки здоров’я, що еволюціонують разом із людиною. Науковці розмірковують про створення системи, яка допоможе перетворити величезні масиви біологічних даних на практичні інструменти самоконтролю, причому не в рамках реакції на хворобу, що з’явилась, а в форматі превентивної моделі, у якій здоров’я стає процесом щоденного управління. Кожна людина, отримавши доступ до власних показників стану здоров’я, зможе приймати рішення про свій спосіб життя на підставі доказових даних, а не інтуїції чи загальних порад. На конференції Digital Health Asia 2025 Дін Хо наголосив, що майбутнє медицини — у поєднанні технологій і поведінкових змін. Цифрові системи повинні не лише фіксувати відхилення, а й передбачати їх, допомагаючи людині діяти на випередження. Такий підхід змінює саму парадигму охорони здоров’я: від лікування — до передбачення, від реакції — до постійної профілактики.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/u4hjT

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-10-15
Поширити