За результатами пошуку знайдено:

записів - 5942

сторінок - 595

СТВОРЕННЯ ПЕРШОЇ В УКРАЇНІ САМОРЕГУЛІВНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ У CФЕРІ ШІ

СТВОРЕННЯ ПЕРШОЇ В УКРАЇНІ САМОРЕГУЛІВНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ У CФЕРІ ШІ

Провідні українські IT-компанії створили першу в Україні саморегулівну організацію у cфері ШІ, підписавши відповідний меморандум.

Провідні українські IT-компанії створили першу в Україні саморегулівну організацію у cфері ШІ, підписавши відповідний меморандум.

Вони розроблятимуть інноваційні продукти з дотриманням принципів безпечного використання ШІ, проголошених у Добровільному кодексі поведінки. Ініціаторами такої роботи стали SoftServe, Grammarly, MacPaw, LetsData, DroneUA, WINSTARS.AI, Gametree.me, YouScan.io, EVE.calls, Valtech, ЛУН, Yieldy, Uklon. Меморандум передбачає, що кожна компанія-учасниця зобов’язується раз на рік (або частіше за необхідності) подавати звіт з описом, як саме вона інтегрує етичні принципи в розробку, упровадження та використання технологій штучного інтелекту. Формат та методичні засади звітності були  розроблені спільно з Мінцифрою, Центром демократії та верховенства права та Асоціацією IT Ukraine. Компанії-учасники самостійно контролюватимуть дотримання принципів використання ШІ, а допомагатимуть їм ЦЕДЕМ та IT Ukraine, які увійшли до Секретаріату організації. Меморандум відкритий для приєднання інших учасників, які відповідають проголошеним критеріям. Рік тому Мінцифра презентувала Білу книгу ШІ, у який  обрано м‘який підхід до регулювання штучного інтелекту (bottom-up): спочатку держава готує компанії до майбутніх стандартів у сфері ШІ й лише після цього запроваджує відповідне законодавство, синхронізоване з європейськими стандартами. На першому етапі здійснюється саморегулювання: компанії самостійно за підтримки держави та профільних організацій упроваджують етичні стандарти у систему розробки власних ІТ-продуктів, що відкриває більші можливості виходу на міжнародні ринки, залучення інвестицій, партнерів та користувачів.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/KelSR, https://qrpage.net/qr/dH8rc, https://qrpage.net/qr/GMs1R

Фото: Мінцифри

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-07-21
Поширити
ЧОМУ ЗРОЗУМІЛИЙ ШІ Є КРИТИЧНО ВАЖЛИВИМ ДЛЯ ДОВІРИ ТА ПІДЗВІТНОСТІ

ЧОМУ ЗРОЗУМІЛИЙ ШІ Є КРИТИЧНО ВАЖЛИВИМ ДЛЯ ДОВІРИ ТА ПІДЗВІТНОСТІ

На сайті EBSCO опублікована стаття Ешлі Фейт «Розпакування «чорної скриньки»: чому зрозумілий ШІ є критично важливим для довіри та підзвітності».

На сайті EBSCO опублікована стаття Ешлі Фейт «Розпакування «чорної скриньки»: чому зрозумілий ШІ є критично важливим для довіри та підзвітності».

Автор розбирає відомості про те, як наразі працюють різні функції ШІ, а також пропонує зосередити увагу на тому, чи існує прозорість ШІ як того вимагають відповідні документи про прозорий та відповідальний ШІ. Прозорість може означати багато різних речей для різних людей, тому важливо визначити, що саме ми вбачаємо під прозорим і зрозумілим штучним інтелектом. Ешлі наголошує, що це відкритість і розуміння того, як щось було створено, обрано, удосконалено ШІ, оскільки саме це є основою для подальшого прийняття рішень. Ми повинні знати про джерела інформації, наявність різних аспектів та глибину опрацювання питання, бути здатними відстежувати, перевіряти або переглядати процеси ШІ. У статті описується сутність прозорості в архітектурі штучного інтелекту; питання взаємодії з різними моделями штучного інтелекту; підходи до оцінювання прозорості ШІ.  По-перше, завжди має бути присутнім повідомлення про те, що були застосовані технології штучного інтелекту у певному продукті/сервісі.  По-друге, необхідні роз’яснення щодо задіяної моделі ШІ, чому її було обрано, які захисні механізми встановлені для якості, безпеки та впливу на навколишнє середовище, як модель підтримується. Приклад того, як це працює на практиці – сервіси EBSCO.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/D5r1S,  

Фото: EBSCO

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_НауковіВидання_новини  #НРАТ_ВідкритіДані

2025-07-21
Поширити
ОЕСР: ПЕРСПЕКТИВИ ЗАЙНЯТОСТІ

ОЕСР: ПЕРСПЕКТИВИ ЗАЙНЯТОСТІ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Перспективи зайнятості ОЕСР на 2025 рік: чи зможемо ми подолати демографічну кризу?».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Перспективи зайнятості ОЕСР на 2025 рік: чи зможемо ми подолати демографічну кризу?».

У ньому зазначається, що ринки праці залишаються стійкими, зайнятість та участь робочої сили досягли рекордних показників, тоді як рівень безробіття залишається історично низьким. Однак є ознаки їхнього послаблення: зростання зайнятості сповільнюється, а напруженість на ринку праці в багатьох країнах і секторах повернулася до рівнів, що передували COVID-19, хоча дефіцит робочої сили зберігається. У перспективі очікується, що геополітична невизначеність та підвищення тарифних ставок стримуватимуть економічну активність, що зі свого боку призведе до подальшого сповільнення динаміки ринку праці. Реальна заробітна плата зростає практично в усіх країнах ОЕСР, але її рівень у половині країн ОЕСР залишається нижчим за той, що був на початку 2021 року (перед постпандемічним сплеском інфляції). Заробітна плата найбільш низькооплачуваних працівників тримається особливо добре, оскільки реальна законодавчо встановлена мінімальна заробітна плата зросла з того часу практично у всіх 30 країнах ОЕСР, які мають національну мінімальну заробітну плату. Реальна заробітна плата продовжує відновлюватися, прибуток на одиницю продукції продовжує втрачати позиції, здобуті раніше. У найближчому майбутньому відновлення заробітної плати може опинитися під загрозою через потенційне повернення високої інфляції та сповільнення темпів зростання ринку праці. У звіті розглядається поточний стан та перспективи ринку праці в країнах-членах ОЕСР; аналізуються проблеми, що виникли внаслідок старіння населення та погіршення соціальної згуртованості загалом. Зазначається, що без швидких змін у макроекономічній політиці зростання ВВП на душу населення значно сповільниться у більшості країн ОЕСР. Інтеграція недостатньо представлених груп на ринку праці допоможе компенсувати старіння та залучити на ринок праці жінок, які наразі не працюють або працюють за скороченим графіком.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/6GCCQ, https://qrpage.net/qr/3MUlF, https://doi.org/10.1787/194a947b-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-07-21
Поширити
ІНТЕГРУЙТЕ СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ У СВОЄ ВИКЛАДАННЯ

ІНТЕГРУЙТЕ СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ У СВОЄ ВИКЛАДАННЯ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Даніелли Сіукаран «Щоб боротися із «зомбі-скроллінгом» інтегруйте соціальні мережі у своє викладання».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Даніелли Сіукаран «Щоб боротися із «зомбі-скроллінгом» інтегруйте соціальні мережі у своє викладання».

Автор стверджує, що перетворити студентів покоління Z з бездумних скролерів на уважних студентів можливо за допомогою максимального ефективного використання у викладанні та навчанні в університеті можливостей різних платформ соціальних мереж. Покоління Z, найпоширеніша аудиторія серед студентів, – цифрові аборигени, які постійно перебувають в мережі інтернет. За даними опитування дослідницького центру Pew вони не лише регулярно використовують соціальні мережі, а 74% постійно працюють  щонайменше з п’ятьма платформами.  Застарілі підходи до навчання можуть залишити їх у відчуженому стані, тому потрібно задіяти соціальні мережі, які можуть стати допоміжним інтерактивним інструментом для спільного та активного навчання, розвитку навичок студентів та досягнення ними високих результатів. Кожна платформа адаптована для певних цілей, що треба враховувати. Ютуб  – творець контенту, отже його слід використовувати для створення та просування контенту довгоформатних відео. Instagram – візуальний оповідач завдяки зображенням та коротким відео, які поширюються як «історії». Фейсбук – це інструмент для створення спільнот – він найкраще підходить для обговорення, поширення навчальних ресурсів, проведення опитувань. TikTok – креативний активіст і може стати точкою перегляду коротких відео. X або Bluesky – це поінформований філософ, що добре підходить для академічного дискурсу та поширення новин, обговорення актуальних питань. LinkedIn – винахідливий інструмент для встановлення професійних зв’язків і наставництва. Pinterest – вдумливий куратор, який буде корисний для обміну інформацією для натхнення. Упровадження цілеспрямованих та захопливих практик використання соціальних мереж у навчання допоможе захистити від бездумного «зомбі-скролінгу», спричинити інтерес до навчання, надихнути до критичного мислення, творчого самовираження.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/ZaTvZ

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини # #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-07-18
Поширити
ОЕСР: ЕКОНОМІЧНИЙ ОГЛЯД ІСЛАНДІЇ 2025

ОЕСР: ЕКОНОМІЧНИЙ ОГЛЯД ІСЛАНДІЇ 2025

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Економічний огляд Ісландії 2025».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Економічний огляд Ісландії 2025».

У документі міститься стислий огляд ключових економічних тенденцій та перспектив розвитку Ісландії, визначених на основі раніше проведених досліджень «Економічний огляд» та «Реформа економічної політики: прагнення до зростання». Документ містить аналіз економічних тенденцій, огляд структурних політичних змін, а також рекомендації щодо політики. Ісландія створила надійні ринкові умови, забезпечила високій рівень участі у суспільному житті своїх громадян, сприяє кваліфікації робочої сили та підтримує високу культуру інновацій. Проте економіка країни сповільнилася, і хоча темпи розвитку потроху відновлюються, перспективи  залежатимуть від ризиків глобальної напруженості та внутрішніх дисбалансів. Інфляція падає, але все ще значно перевищує цільовий показник у 2%. Ринок праці складний, зростання заробітної плати стабільне. Фіскальна політика – проциклічна, а дефіцит бюджету скорочується повільно, що вимагає контролю й часткового перегляду державних витрат в основних сферах політики. Експерти наголошують на необхідності комплексних заходів із підвищення освіти й кваліфікації (встановлення національних тестів для учнів шкіл, перегляд навчальних програм, покращення якості викладання, забезпечення більшої кількості програм вивчення ісландської мови для дітей іммігрантів). Для задоволення зростаючого попиту потрібно нарощувати виробіток електроенергії. Необхідно зменшити регуляторний та адміністративний тягар для виходу на ринок, послабити обмеження у професійних послугах.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/NvXzS, https://qrpage.net/qr/E16H1

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-07-18
Поширити
Я ЗАБОРОНЯЮ ГШІ У СВОЄМУ КЛАСІ

Я ЗАБОРОНЯЮ ГШІ У СВОЄМУ КЛАСІ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Маї Коріца «Як викладач відповідального бізнесу, я забороняю GenAI у своєму класі».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Маї Коріца «Як викладач відповідального бізнесу, я забороняю GenAI у своєму класі».

У ній автор зазначає, що викладач має забезпечити, щоб студенти розвивали інтелектуальну допитливість, поважали одне одного настільки, щоби хотіли чути одне одного, та стали обізнаними й вдумливими громадянами. Генеративний штучний інтелект заважає цьому, тому вона намагається наочно пояснювати своїм студентам, що саме вчені розуміють під  академічною етикою та відповідальністю, а також як сучасний корпоративний світ відповідає цим визначенням (чи ні). Для неї важливо, щоб здобувачі освіти були здатні критично розглядати контекст, припущення та наслідки своїх відповідей. Але значна кількість студентів продовжує використовувати ШІ, тому вона залишає можливість для його задіяння при виконанні рефлексивних групових вправ та індивідуального позааудиторного навчання. Мая говорить, що навіть найкращий викладач не зможе протистояти спокусливій легкості, яку пропонують студентам інструменти штучного інтелекту на основі великих мовних моделей.  Студентам простіше ввести запитання до чатботу і отримати відповідь у лічені секунди, зекономивши таким чином час на інші свої потреби і задоволення замість того, щоб  брати участь у тривалій і непростій дискусії з іншими студентами під час занять. Проблема тут не просто у неправомірній поведінці, а у відсутності навчання як такого.  Поширений і зростаючий антиінтелектуалізм посилює проблему використання штучного інтелекту в навчанні, як і  сучасне формальне навчання. Наступного року Мая вирішила повернутись до повністю очного навчання, рукописних конспектів, обговорень у невеликих групах та очних іспитів. Це менш ефективно і більш обтяжливо для викладача й не сподобається студентам, але її  завдання – навчання, а не профанація.  

Детальніше: https://qrpage.net/qr/0MX7V

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-07-17
Поширити
ОЕСР: ЗМІЦНЕННЯ УПРАВЛІННЯ ШВЕДСЬКОЮ СИСТЕМОЮ КВАЛІФІКАЦІЇ

ОЕСР: ЗМІЦНЕННЯ УПРАВЛІННЯ ШВЕДСЬКОЮ СИСТЕМОЮ КВАЛІФІКАЦІЇ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Зміцнення управління шведською системою кваліфікації» із серії «Дослідження навичок ОЕСР».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Зміцнення управління шведською системою кваліфікації» із серії «Дослідження навичок ОЕСР».

У ньому зазначається, що міцні механізми управління є основою ефективної політики розвитку та використання навичок. У контексті «зеленого» та цифрового переходу, який має суттєвий вплив на економіку, суспільство та ринки праці, реагування на політику розвитку навичок має покладатись на фактичні дані, бути швидким та ефективним. Швеція активно працює над подоланням розриву між попитом та пропозицією навичок, який є негативним чинником впливу на продуктивність та економічне зростання. Необхідні скоординовані дії багатьох учасників – міністерств, урядових установ, неурядових зацікавлених сторін та окремих осіб. Управління системами розвитку навичок є складним процесом, що охоплює широкий спектр урядових та неурядових суб’єктів. Оскільки Швеція стикається зі значним впливом цифрового та «зеленого» переходу, вона має розробляти й упроваджувати ефективні механізми управління для узгодження швидкозмінних потреб у навичках з їхньої пропозицією на ринку. У звіті аналізуються ключові можливості удосконалення системи управління навичками та представлено рекомендації, зосереджені навколо наступних пріоритетів: сприяння координації, співпраці та взаємодії, залучення зацікавлених сторін упродовж усього циклу політики та вдосконалення інфраструктури даних про навички.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/4jN0X, https://qrpage.net/qr/b9Lly, https://doi.org/10.1787/e1ecc914-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-07-17
Поширити
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ВИЩІЙ ОСВІТІ

ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ВИЩІЙ ОСВІТІ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Елізи Комптон «Штучний інтелект та оцінювання у вищій освіті».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Елізи Комптон «Штучний інтелект та оцінювання у вищій освіті».

У ній автор задається питанням «чи становить ШІ загрозу для освіти,  чи – нову можливість?» і надає власні поради щодо використання, управління упровадження штучного інтелекту в університетські системи оцінювання, а також розвиток навичок у студентів та розробку навчальних завдань. Наразі інструменти ГШІ викликають занепокоєння в університетах щодо ризиків для  практики оцінювання та академічної доброчесності. Викладачі почали розробляти способи використання ШІ для економії часу та збагачення навичок студентів, таких як критичне мислення та аналіз. Це вимагало відповідного досвіду, аналізу того, як використовується штучний інтелект і як він може бути задіяний у майбутньому оцінюванні, переосмислення звичних академічних практик складання іспитів, виконання завдань та оцінювання. Еліза пропонує скористатись колекцією ресурсів різних авторів щодо того, як розробляти підказки, використовувати ШІ для автентичного дизайну оцінювання, які задіяти інструменти виявлення ШІ, як розвивати цифрову грамотність та змінювати роль ШІ у м’яких навичках студентів та їхній адаптації до навчання упродовж життя. Вона радить спробувати оцінити вплив штучного інтелекту на розробку формувального та підсумкового оцінювання (розвиток навичок та рефлексії студентів),  застосувати чотирьохетапний процес трансформації оцінювання, розглядати ШІ як допоміжний засіб розвитку критичного мислення, навчати студентів розрізнити контент, створений людиною та згенерованого штучним інтелектом,  довідатись про можливості протидії академічній недоброчесності та шахрайству в навчанні, переосмислити інтеграцію ШІ в університетське життя та інклюзивне оцінювання і організацію зворотного зв’язку, розвиток ШІ-грамотності, покращення письмових робіт студентів, забезпечення «глибокого навчання».

Детальніше: https://qrpage.net/qr/k0fbZ

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-07-16
Поширити
ОЕСР: КАРТУВАННЯ ТЕНДЕНЦІЙ ТА РОЗРИВІВ У ДОБРОБУТІ

ОЕСР: КАРТУВАННЯ ТЕНДЕНЦІЙ ТА РОЗРИВІВ У ДОБРОБУТІ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Картування тенденцій та розривів у добробуті домогосподарств країн ОЕСР» із серії «Документи ОЕСР щодо добробуту та нерівності».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Картування тенденцій та розривів у добробуті домогосподарств країн ОЕСР» із серії «Документи ОЕСР щодо добробуту та нерівності».

У ньому зазначається, що домогосподарства роблять важливий внесок в індивідуальний добробут, а їхні заощадження можуть бути використані для подолання неочікуваних шоків та згладжування спадів у споживанні під час безробіття або після виходу на пенсію. Активи окрім споживчої вартості (наприклад, житло для особистого проживання) можуть приносити дохід від капіталу у вигляді орендної плати, дивідендів або відсотків, які сприяють підтримці матеріального рівня життя людей. Вони можуть також слугувати заставою для іпотеки та під час використання інших фінансових механізмів, що полегшує придбання товарів тривалого користування. Документ базується на відповідних тематичних дослідженнях ОЕСР щодо визначення коротко- та середньострокових тенденцій у сфері багатства домогосподарств й виявлення потенційних наслідків нерівності.  Наголошується, що у 2010-х роках чисте багатство домогосподарств зростало, а нерівність зменшилася,  але наразі фактичні дані, засновані на Рахунках розподілу багатства (DWA), свідчать про інші тренди, сформовані  на тлі кризи вартості життя. Експерти основну увагу приділяють питанням володіння житлом (ключовий шлях накопичення багатства) і роблять висновок, що зростання цін на житло ускладнює його придбання, що посилює нерівність для молодих та малозабезпечених домогосподарств, між різними демографічними групами (за статтю, статусом мігранта, географією).

Детальніше: https://qrpage.net/qr/3LAfz, https://qrpage.net/qr/SwPpU, https://doi.org/10.1787/4bb6ec53-en .

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-07-16
Поширити
СКОРИСТАЙТЕСЬ ДЖЕРЕЛОМ БІБЛІОТЕЧНИХ ДАНИХ ДЛЯ УДОСКОНАЛЕННЯ ВЛАСНИХ КУРСІВ

СКОРИСТАЙТЕСЬ ДЖЕРЕЛОМ БІБЛІОТЕЧНИХ ДАНИХ ДЛЯ УДОСКОНАЛЕННЯ ВЛАСНИХ КУРСІВ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Стіва Бріггса «Скористайтеся джерелом бібліотечних даних, щоб покращити свої навчальні курси».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Стіва Бріггса «Скористайтеся джерелом бібліотечних даних, щоб покращити свої навчальні курси».

У ній зазначається, що університетські бібліотеки пропонують корисні джерела даних про усі аспекти навчання, щоб найкращим чином забезпечити залучення студентів. Згідно UK Teaching Excellence Framework 2023, Національного опитування студентів (NSS) та Опитування про досвід післядипломної освіти (PTES) університетські бібліотеки здатні забезпечити умови для створення відмінного освітнього студентського досвіду. Студентоорієнтовані бібліотечні приміщення, комплексні колекції ресурсів, спеціалізовані бібліотечні системи та підготовлений персонал – є пріоритетом для розвитку бібліотек.  Бібліотечні дані мають потенціал для надання глибокого розуміння того, як студенти підходять до навчання та як воно ними сприймається. Стів розглядає п’ять аспектів бібліотечних даних, необхідних для ефективного удосконалення університетських курсів, а також демонструє,  як викладачі та бібліотечні команди можуть співпрацювати для оптимізації використання такої інформації. Потрібно перш за все проаналізувати дані щодо відвідування бібліотечних приміщень (кількість студентів та хронологічні коливання); затребуваність бібліотечних ресурсів (для цього зазвичай використовують спеціалізоване програмне забезпечення для аналітики кількості звернень до навчальних ресурсів); використання колекцій (поза межами рекомендованих викладачами або стандартних списків ресурсів); теми студентських запитів та відгуки студентів (оцінки щодо якості отриманих відповідей на запитання, пов’язані з бібліотекою, досвід користування бібліотекою); залученість авторів курсів до роботи з бібліотечними даними. Він говорить про власний досвід участі у щомісячних зустрічах команд академічного успіху викладачів з бібліотекарами та іншими централізованими службами підтримки. Вони надають чудову можливість для постійного діалогу щодо залучення студентів та відгуків, пов’язаних з бібліотекою, які потім можна поширювати серед викладачів.  Підхід, зосереджений на навчальному шляху, має вирішальне значення для покращення досвіду та результатів навчання студентів під час планування удосконалення курсу.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/qx5py

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_ВідкритіДані

2025-07-15
Поширити