ЯК ВИКОРИСТАТИ ГНУЧКІСТЬ ШІ  ДЛЯ ОБ’ЄДНАННЯ РІЗНИХ КОМАНД

ЯК ВИКОРИСТАТИ ГНУЧКІСТЬ ШІ  ДЛЯ ОБ’ЄДНАННЯ РІЗНИХ КОМАНД

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Лакшмі Гоел  «Вісім способів використати гнучкість штучного інтелекту для об’єднання різних команд».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Лакшмі Гоел  «Вісім способів використати гнучкість штучного інтелекту для об’єднання різних команд».

У ній автор зазначає, що генеративний штучний інтелект швидко перейшов зі сфери інформатики у повсякденне життя університетських співробітників та викладачів. Але, запитує він у читача,  чи слід приєднуватися до цих змін у вищій освіті?  ШІ (ChatGPT, DALLE та інші) можна використовувати для руйнування бар’єрів між командами. Інструменти генеративного штучного інтелекту здатні звільняти від рутинних завдань співробітників, викладачів та адміністраторів університетів, зокрема –написання листів, створення зображень, розроблення моделей, аналіз даних, формування планів уроків тощо. Однак ГШІ – це більше, ніж просто інструмент підвищення особистої продуктивності. Він спричиняє глибокі соціально-технічні трансформації у тому, як ми працюємо, обмінюємося знаннями та співпрацюємо, перетинаючи дисциплінарні кордони. Фактично слід розглядати його як граничний об’єкт, – концепцію, яка може допомогти міждисциплінарним командам ефективніше спілкуватися, вільніше впроваджувати інновації та переосмислювати традиційні ролі та робочі процеси. Йдеться перш за все про силу інтерпретаційної гнучкості. Як різнородні університетські команди можуть отримати максимальну віддачу від ГШІ? Для подолання прогалин у комунікації, різноманітності, критичного мислення, творчості, переосмислення цифрових інструментів, міждисциплінарності й постійних змін. Здійснюйте моніторинг використання інструментів ШІ, його нових функцій, заохочуйте експерименти, – сприймайте неоднозначність як перевагу. Адже чим більш гнучкий та контекстно-залежний підхід, тим більша ймовірність максимально повного та ефективного використання потенціалу ШІ.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/ANztZ

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-07-07
Share
ПОВЕРНЕННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА СИСТЕМУ НАУКОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ

ПОВЕРНЕННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА СИСТЕМУ НАУКОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Європейської асоціації університетів опубліковано огляд «Повернення академічної відповідальності за систему наукової комунікації».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Європейської асоціації університетів опубліковано огляд «Повернення академічної відповідальності за систему наукової комунікації».

У ньому зазначається, що незважаючи на глибоко укорінений характер сучасної видавничої системи та значні труднощі її трансформації, університети наразі мають унікальну можливість формувати нові стандарти та визначати майбутнє наукової комунікації. Усвідомлення недоліків нинішньої системи та її негативного впливу зростає по мірі збільшення політичної підтримки та усвідомлення необхідності змін. Документ описує поточний стан академічних публікацій, висвітлюючи основні чинники, що формують наявну систему, систематизує ключові виклики, що стоять перед академічною спільнотою, визначає можливості для університетів. Для удосконалення системи наукової комунікації, яка відображає академічні цінності (чесність, довіру, свободу, рівність, якість, різноманітність) та інтереси суспільства, рекомендується зосередитись на таких ключових напрямках: критична оцінка витрат на комерційні публікації результатів досліджень, зміцнення інституційних видавничих послуг та інфраструктури, співпраця та взаємодія з зацікавленими сторонами та дослідниками, прискорення реформи оцінювання досліджень.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/eW7JI, https://qrpage.net/qr/KtXxL

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ЄАУ #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_НауковіВидання_новини

2025-07-07
Share
QS WORLD UNIVERSITY RANKINGS

QS WORLD UNIVERSITY RANKINGS

Sorry, this entry is only available in Українська. Опубліковано рейтинг найкращих університетів світу за версією QS World University Rankings.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Опубліковано рейтинг найкращих університетів світу за версією QS World University Rankings.

Він презентує інформацію про найбільш впливові та успішні університети. Серед світових лідерів вищої освіти – Массачусетський технологічний інститут з США (другий рік поспіль), Імперський коледж Лондона, Стенфордський та Оксфордський університет. Цього року  до рейтингу увійшло 10 українських університетів. Найкращу позицію має Київський національний університет ім.Тараса Шевченка, за яким слідують Харківський національний університет ім.Каразіна, Національний технічний університет «Київський політехнічний інститут ім.Сікорського», Національний університет «Львівська політехніка», Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Сумський державний університет, Львівський національний університет ім.Івана Франка, Харківський національний університет радіоелектроніки, Національний університет «Києво-Могилянська академія» та Одеський національний університет ім. Мечникова. Майже всі українські заклади вищої освіти зберегли свої позиції, які вони обіймали на сторінках минулорічного рейтингу.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/nOTCF, https://qrpage.net/qr/nOTCFhttps://osvita.ua/vnz/rating/94911/

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-07-07
Share
ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ЗАХИСТІВ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ТА КАНДИДАТІВ НАУК

ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ЗАХИСТІВ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ТА КАНДИДАТІВ НАУК

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерством освіти і науки України 5 травня 2025 року оприлюднене повідомлення про захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерством освіти і науки України 5 травня 2025 року оприлюднене повідомлення про захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук.

Публікація здійснена відповідно до чинного порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2019 року № 943.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/hw4sq, https://ukrintei.ua/y/OTEqT, https://qrpage.net/qr/j5ZFY,  https://qrpage.net/qr/VHMhD

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-07-07
Share
ПЛАН ДІЙ ЮНЕСКО

ПЛАН ДІЙ ЮНЕСКО

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація ООН з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО) презентувала План дій щодо підтримки наукової екосистеми України.  

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація ООН з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО) презентувала План дій щодо підтримки наукової екосистеми України.  

Документ, покликаний підтримати українську науку, було розроблено у співпраці з українськими партнерами. Він містить комплекс заходів, які планується реалізувати упродовж 2025–2026 років задля посилення наукової інфраструктури; забезпечення дієвої підтримки молодих дослідників;  розвитку міжнародної наукової співпраці й інтеграції України до Європейського та світового дослідницького простору. План дій ЮНЕСКО стане одним з елементів майбутнього Плану дій Міжнародної коаліції з науки та інновацій для України, покликаного вирішити такі проблеми, я збереження й розвиток людського капіталу, забезпечення стабільного фінансування, підтримка інституційної спроможності й розвитку STEM-освіти. Це в комплексі дозволить перетворити науку на потужний ресурс для відбудови, розвитку та стійкого майбутнього України.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/XIbuk

Фото: логотип

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_UNESCO #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-07-07
Share
ОЕСР: НАРОЩУВАННЯ  ЗУСИЛЬ  З ФІНАНСУВАННЯ РОЗВИТКУ

ОЕСР: НАРОЩУВАННЯ  ЗУСИЛЬ  З ФІНАНСУВАННЯ РОЗВИТКУ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала короткий політичний огляд «Нарощування зусиль з фінансування розвитку для масштабування приватного фінансування та його впливу» із серії «Аналітичні огляди ОЕСР».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала короткий політичний огляд «Нарощування зусиль з фінансування розвитку для масштабування приватного фінансування та його впливу» із серії «Аналітичні огляди ОЕСР».

У ньому зазначається, що мобілізація приватного фінансування має вирішальне значення для досягнення цілей сталого розвитку, захисту й відновлення клімату і біорізноманіття у країнах, що розвиваються. Змішане фінансування забезпечує залучення приватного капіталу, однак наразі його обсяги залишаються скромними, а перевірені інструменти (гарантії, страхування, структурні фонди, облігації тощо) використовуються недостатньо. У цьому політичному документі окреслено, як фінансування розвитку може краще підтримувати мобілізацію приватного капіталу шляхом масштабування та стандартизації ефективних моделей, узгодження інструментів з галузевим та національним контекстом. Зазначається, що існують можливості для масштабування зусиль у сфері фінансування розвитку з метою мобілізації приватного фінансування, в тому числі шляхом масштабування моделей, інструментів та структур, які довели свою ефективність –надання гарантій, підтримка через страхування і відповідні фонди, «зелені», соціальні та прив’язані до сталого розвитку облігації. Стандартизація інструментів змішаного фінансування може підвищити прозорість, доступність та відтворюваність моделей змішаного фінансування, а також зменшити транзакційні витрати та інформаційну асиметрію. Зусилля багатьох зацікавлених сторін створюють сприятливі умови для мобілізації приватного фінансування. Змішані фінансові транзакції повинні сприяти навчанню, підзвітності та довірі. ОЕСР підтримує країни-члени в активізації їхніх зусиль з фінансування розвитку з метою збільшення обсягів мобілізованого приватного фінансування для розвитку чистої енергетики, збереження  біорізноманіття тощо.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/EFSXB, https://qrpage.net/qr/sQfLRhttps://doi.org/10.1787/345b768b-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-07-07
Share
ПЕРЕЖИТИ КРИЗУ ФІНАНСУВАННЯ, ВИКОРИСТОВУЮЧИ ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ

ПЕРЕЖИТИ КРИЗУ ФІНАНСУВАННЯ, ВИКОРИСТОВУЮЧИ ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Олександра Іосада «Щоб пережити кризу фінансування британські університети повинні упроваджувати штучний інтелект».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Олександра Іосада «Щоб пережити кризу фінансування британські університети повинні упроваджувати штучний інтелект».

У ній автор зазначає, що завдання, які співробітники університету виконують щодня, можна автоматизувати або доповнити. Він наводить приклади щодо проблем, з якими стикаються університети у зв’язку зі скороченням фінансування. Однією з причин є реформування студентських віз.  Керівники університетів гостро усвідомлюватимуть, якою мірою їхні бюджети підтримуються доходами від іноземних студентів, оскільки вони становлять чверть кількості здобувачів вищої освіти, але забезпечують 47% сукупних доходів від плати за навчання. Одночасно уряд  стоїть перед складним вибором: займатись скороченням чистої міграції  чи підтримувати економіку провідних світових університетів Великої Британії за рахунок іноземців. Оприлюднений нещодавно аналітичний документ Інституту Тоні Блера наголошує, що зміни в міграції студентів мають ураховувати реформу фінансування ЗВО, оскільки в іншому випадку є великий ризик для усього сектору вищої освіти через втрату 20 млрд фунтів стерлінгів й академічної мобільності. Автор публікації вважає, що слід задіяти інструменти штучного інтелекту для переосмислення того, як функціонують інституції. Аналіз завдань сотень органів державного сектору показує, що ШІ  здатний надавати допомогу у взаємодії з людьми, керувати бек-офісом та пропонувати кращі управлінські рішення. Керівники можуть моделювати результати кількох варіантів таких рішень за лічені хвилини на основі даних, що надходять до системи у режимі реального часу, аналізувати швидко та надійно інформаційні масиви щодо невдалого та передового досвіду. Лише існуючі  сьогодні інструменти штучного інтелекту можуть генерувати до 8 млрд фунтів стерлінгів на рік завдяки підвищенню продуктивності роботи місцевих органів влади та до 40 млрд фунтів стерлінгів для центральних урядових структур. Зважаючи на ці експертні оцінки можна передбачити, що економія у вищій освіті також буде значною. ШІ може автоматизувати або спростити вирішення рутинних завдань, які щоденно виконують співробітники університетів – взаємодія зі студентами (в аудиторії чи поза нею); робота з адміністрацією; визначення пріоритетності заходів; прийняття складних рішень щодо встановлення та реалізації інституційних стратегій. Університети мають навіть більше підстав, ніж інші сектори послуг, використовувати штучний інтелект, враховуючи вплив, який ці інструменти матимуть на прискорення досліджень та персоналізацію досвіду учнів.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/hXWO9

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-07-04
Share
ОЕСР: РІВЕНЬ БЕЗРОБІТТЯ

ОЕСР: РІВЕНЬ БЕЗРОБІТТЯ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала інформаційний матеріал   «Рівень безробіття в ОЕСР».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала інформаційний матеріал   «Рівень безробіття в ОЕСР».

У ньому зазначається, що рівень безробіття в країнах-членах ОЕСР нвесні 2025 року залишався стабільним (на рівні 4,9%)  після того, як упродовж останніх 3 років він був на рівні 5%. Кількість безробітних майже не змінилася, склавши 34,4 мільйони. Рівень безробіття залишився незмінним у 22 країнах ОЕСР, знизився у 7 та зріс у 4-х країнах. У Колумбії, Італії та Словацькій Республіці щомісячні рівні безробіття були близькі до рекордно низьких. Рівень безробіття серед жінок та чоловіків залишався загалом стабільним – відповідно 5,1% та 4,8%, як і серед молодих працівників (віком 15-24 років) – 11,2% (перевищив рівень безробіття серед працівників віком 25 років і старше в ЄС, єврозоні та в усіх країнах ОЕСР). Найменший розрив зафіксовано у Японії та Ізраїлі (менше 2 відс.п.), а найбільший – у Швеції, Люксембурзі, Іспанії та Коста-Ріці (понад 15 відс.п.). Розрив збільшився у 8-ми країнах, включаючи Канаду та Сполучені Штати, де рівень безробіття серед молоді зріс. У Європейському Союзі та єврозоні рівень безробіття залишався практично незмінним (5,9% та 6,2% відповідно).  Чоловіки віком 25 років і старше зробили найбільший внесок у зниження рівня безробіття у Греції, тоді як у Фінляндії та Франції  це були жінки віком 25 років і старше. Натомість рівень безробіття зріс у Канаді, Швеції та Туреччині, залишався стабільним у Канаді (7,0%) та у Сполучених Штатах Америки (4,2%).

Детальніше: https://qrpage.net/qr/E4gXX

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-07-04
Share
МОЮ СТАТТЮ НЕ ДАВ ОПУБЛІКУВАТИ ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ

МОЮ СТАТТЮ НЕ ДАВ ОПУБЛІКУВАТИ ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Сонджіна Хонга «Мою роботу, ймовірно, переглянув штучний інтелект – і це серйозна проблема».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Сонджіна Хонга «Мою роботу, ймовірно, переглянув штучний інтелект – і це серйозна проблема».

Автор розповідає, що його статтю було відхилено через коментарі рецензентів, які були розпливчастими, шаблонними, часом неточними і у багатьох випадках недоречними. Як науковець з 15-річним досвідом роботи, який має понад 150 рецензованих публікацій, Сонджін знайомий з усією специфікою підготовки та просування академічних публікацій. Але на цей раз було щось надзвичайно дивне у рішенні про відхилення рукопису, яке надійшло від відомого міжнародного журналу. Після початкового рішення про суттєвий перегляд автор ретельно дослідив кожне зауваження рецензентів та подав суттєво перероблений рукопис, де були більш точні формулювання та якісні наукові пояснення. Однак статтю було відхилено через несподівано негативний відгук одного з рецензентів під час другого раунду роботи з рукописом, в якому був не лише неприйнятний тон, а й незрозумілий характер критичних зауважень, причому рецензент порушив абсолютно нові питання, які раніше не піднімалися й не обговорювалися.  Більше того, коментарі були шаблонними, розпливчастими, іноді навіть не стосувалися фактичного змісту рукопису. Зауваження на кшталт «потрібно більше уваги» та «потребує перевірки» не мали технічного обґрунтування чи зворотного зв’язку, що ґрунтується на даних. Оскільки рукопис стосувався результатів дослідження у галузі хімії навколишнього середовища, зосередженого на польовому застосуванні нового методу аналізу, обговорення мало точитись навколо конкретних питань. Але рецензент розкритикував відсутність «всебічної екологічної оцінки» і те, що воно «не вивчає вплив екології на поведінку тварин». Також рецензент стверджував, що «повторюваність хімічного аналізу не повністю пояснена», хоча саме цьому питанню у рукописі було присвячено декілька крупних фрагментів тексту. Сонджін запідозрив, що огляд був написаний (принаймні частково) за допомогою генеративного штучного інтелекту. Адже відомо, що рецензії, створені штучним інтелектом, мають зазвичай п’ять ключових недоліків: вони спираються на розпливчасту, надто загальну мову та спотворюють текст статті абстрактною критикою, висвітлюють проблеми, які вже були розглянуті, демонструють непослідовну або суперечливу логіку, їм бракує емпатії та нюансів стилю, властивих вдумливому рецензенту. Щоб підтвердити свої підозри, Сонджін порівняв коментарі рецензента зі зразком рецензії, яку створив за допомогою ГШІ.  Подібність двох документів була вражаючою, що глибоко розчаровує. Дехто може сприйняти це як невдачу.  Але наука не повинна залежати від удачі – оцінка рукопису має ґрунтуватися на справедливості, прозорості та експертності. Отже, заклик повністю заборонити використання штучного інтелекту в процесі рецензування не буде сприйнятий, що очевидно. Але інструменти ГШІ мають лише допомагати рецензентам та редакторам, виявляючи невідповідності, плагіат або покращуючи презентацію. Їх використання для створення цілісних рецензій підриває саму мету процесу рецензування, який має бути прозорим. Тому дуже доречним є рішення Nature від 16 червня 2025 року про те, що видавництво розпочинає публікувати усі коментарі рецензентів та відповіді авторів разом із прийнятими статтями. Це може стати одним із потенційних шляхів до відновлення прозорості та підзвітності у видавничому процесі.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/ElrIO

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_НауковіВидання_новини

2025-07-03
Share
ЯК ПРАВИЛЬНО ЧИТАТИ КНИЖКУ ЧИ ПРАЦЮВАТИ ЗІ СМАРТФОНОМ

ЯК ПРАВИЛЬНО ЧИТАТИ КНИЖКУ ЧИ ПРАЦЮВАТИ ЗІ СМАРТФОНОМ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Національної академії медичних наук України опубліковано рекомендації «На якій відстані правильно читати книжку чи дивитися в смартфон?», підготовлені Інститутом очних хвороб і тканинної терапії ім.В.П. Філатова НАМН України.

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Національної академії медичних наук України опубліковано рекомендації «На якій відстані правильно читати книжку чи дивитися в смартфон?», підготовлені Інститутом очних хвороб і тканинної терапії ім.В.П. Філатова НАМН України.

У ньому зазначається, що робота з гаджетами залежить не лише від звички, а й від особливостей зорової системи людини. Ідеальна дистанція  для читання – так звана дистанція Хармона – відстань від очей до предмета (книги, зошита, екрану), на якій очі працюють комфортно і не перенапружуються. Щоб визначити цю дистанцію, необхідно здійснити ряд простих дій: скласти три пальці разом; прикласти їх до зовнішнього кута ока; простягнути руку до ліктя.  Ця відстань враховує індивідуальні анатомічні особливості – у людей з вищим зростом і довшими руками вона буде більшою. Саме на такій відстані, говорять фахівці, знижується навантаження на акомодацію (фокусування), відповідно очі менше втомлюються; зменшується ризик розвитку короткозорості у дітей та підлітків.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/PtqQe, https://qrpage.net/qr/Qs7U8 

Фото: НАМНУ

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-07-03
Share