Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерством освіти і науки України 5 травня 2025 року оприлюднене повідомлення про захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук.
Sorry, this entry is only available in Українська.
Міністерством освіти і науки України 5 травня 2025 року оприлюднене повідомлення про захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук.
Публікація здійснена відповідно до чинного порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2019 року № 943.
Sorry, this entry is only available in Українська. Організація ООН з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО) презентувала План дій щодо підтримки наукової екосистеми України.
Sorry, this entry is only available in Українська.
Організація ООН з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО) презентувала План дій щодо підтримки наукової екосистеми України.
Документ, покликаний підтримати українську науку, було розроблено у співпраці з українськими партнерами. Він містить комплекс заходів, які планується реалізувати упродовж 2025–2026 років задля посилення наукової інфраструктури; забезпечення дієвої підтримки молодих дослідників; розвитку міжнародної наукової співпраці й інтеграції України до Європейського та світового дослідницького простору. План дій ЮНЕСКО стане одним з елементів майбутнього Плану дій Міжнародної коаліції з науки та інновацій для України, покликаного вирішити такі проблеми, я збереження й розвиток людського капіталу, забезпечення стабільного фінансування, підтримка інституційної спроможності й розвитку STEM-освіти. Це в комплексі дозволить перетворити науку на потужний ресурс для відбудови, розвитку та стійкого майбутнього України.
Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала короткий політичний огляд «Нарощування зусиль з фінансування розвитку для масштабування приватного фінансування та його впливу» із серії «Аналітичні огляди ОЕСР».
Sorry, this entry is only available in Українська.
Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала короткий політичний огляд «Нарощування зусиль з фінансування розвитку для масштабування приватного фінансування та його впливу» із серії «Аналітичні огляди ОЕСР».
У ньому зазначається, що мобілізація приватного фінансування має вирішальне значення для досягнення цілей сталого розвитку, захисту й відновлення клімату і біорізноманіття у країнах, що розвиваються. Змішане фінансування забезпечує залучення приватного капіталу, однак наразі його обсяги залишаються скромними, а перевірені інструменти (гарантії, страхування, структурні фонди, облігації тощо) використовуються недостатньо. У цьому політичному документі окреслено, як фінансування розвитку може краще підтримувати мобілізацію приватного капіталу шляхом масштабування та стандартизації ефективних моделей, узгодження інструментів з галузевим та національним контекстом. Зазначається, що існують можливості для масштабування зусиль у сфері фінансування розвитку з метою мобілізації приватного фінансування, в тому числі шляхом масштабування моделей, інструментів та структур, які довели свою ефективність –надання гарантій, підтримка через страхування і відповідні фонди, «зелені», соціальні та прив’язані до сталого розвитку облігації. Стандартизація інструментів змішаного фінансування може підвищити прозорість, доступність та відтворюваність моделей змішаного фінансування, а також зменшити транзакційні витрати та інформаційну асиметрію. Зусилля багатьох зацікавлених сторін створюють сприятливі умови для мобілізації приватного фінансування. Змішані фінансові транзакції повинні сприяти навчанню, підзвітності та довірі. ОЕСР підтримує країни-члени в активізації їхніх зусиль з фінансування розвитку з метою збільшення обсягів мобілізованого приватного фінансування для розвитку чистої енергетики, збереження біорізноманіття тощо.
Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Олександра Іосада «Щоб пережити кризу фінансування британські університети повинні упроваджувати штучний інтелект».
Sorry, this entry is only available in Українська.
На сайті Times Higher Education опублікована стаття Олександра Іосада «Щоб пережити кризу фінансування британські університети повинні упроваджувати штучний інтелект».
У ній автор зазначає, що завдання, які співробітники університету виконують щодня, можна автоматизувати або доповнити. Він наводить приклади щодо проблем, з якими стикаються університети у зв’язку зі скороченням фінансування. Однією з причин є реформування студентських віз. Керівники університетів гостро усвідомлюватимуть, якою мірою їхні бюджети підтримуються доходами від іноземних студентів, оскільки вони становлять чверть кількості здобувачів вищої освіти, але забезпечують 47% сукупних доходів від плати за навчання. Одночасно уряд стоїть перед складним вибором: займатись скороченням чистої міграції чи підтримувати економіку провідних світових університетів Великої Британії за рахунок іноземців. Оприлюднений нещодавно аналітичний документ Інституту Тоні Блера наголошує, що зміни в міграції студентів мають ураховувати реформу фінансування ЗВО, оскільки в іншому випадку є великий ризик для усього сектору вищої освіти через втрату 20 млрд фунтів стерлінгів й академічної мобільності. Автор публікації вважає, що слід задіяти інструменти штучного інтелекту для переосмислення того, як функціонують інституції. Аналіз завдань сотень органів державного сектору показує, що ШІ здатний надавати допомогу у взаємодії з людьми, керувати бек-офісом та пропонувати кращі управлінські рішення. Керівники можуть моделювати результати кількох варіантів таких рішень за лічені хвилини на основі даних, що надходять до системи у режимі реального часу, аналізувати швидко та надійно інформаційні масиви щодо невдалого та передового досвіду. Лише існуючі сьогодні інструменти штучного інтелекту можуть генерувати до 8 млрд фунтів стерлінгів на рік завдяки підвищенню продуктивності роботи місцевих органів влади та до 40 млрд фунтів стерлінгів для центральних урядових структур. Зважаючи на ці експертні оцінки можна передбачити, що економія у вищій освіті також буде значною. ШІ може автоматизувати або спростити вирішення рутинних завдань, які щоденно виконують співробітники університетів – взаємодія зі студентами (в аудиторії чи поза нею); робота з адміністрацією; визначення пріоритетності заходів; прийняття складних рішень щодо встановлення та реалізації інституційних стратегій. Університети мають навіть більше підстав, ніж інші сектори послуг, використовувати штучний інтелект, враховуючи вплив, який ці інструменти матимуть на прискорення досліджень та персоналізацію досвіду учнів.
Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала інформаційний матеріал «Рівень безробіття в ОЕСР».
Sorry, this entry is only available in Українська.
Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала інформаційний матеріал «Рівень безробіття в ОЕСР».
У ньому зазначається, що рівень безробіття в країнах-членах ОЕСР нвесні 2025 року залишався стабільним (на рівні 4,9%) після того, як упродовж останніх 3 років він був на рівні 5%. Кількість безробітних майже не змінилася, склавши 34,4 мільйони. Рівень безробіття залишився незмінним у 22 країнах ОЕСР, знизився у 7 та зріс у 4-х країнах. У Колумбії, Італії та Словацькій Республіці щомісячні рівні безробіття були близькі до рекордно низьких. Рівень безробіття серед жінок та чоловіків залишався загалом стабільним – відповідно 5,1% та 4,8%, як і серед молодих працівників (віком 15-24 років) – 11,2% (перевищив рівень безробіття серед працівників віком 25 років і старше в ЄС, єврозоні та в усіх країнах ОЕСР). Найменший розрив зафіксовано у Японії та Ізраїлі (менше 2 відс.п.), а найбільший – у Швеції, Люксембурзі, Іспанії та Коста-Ріці (понад 15 відс.п.). Розрив збільшився у 8-ми країнах, включаючи Канаду та Сполучені Штати, де рівень безробіття серед молоді зріс. У Європейському Союзі та єврозоні рівень безробіття залишався практично незмінним (5,9% та 6,2% відповідно). Чоловіки віком 25 років і старше зробили найбільший внесок у зниження рівня безробіття у Греції, тоді як у Фінляндії та Франції це були жінки віком 25 років і старше. Натомість рівень безробіття зріс у Канаді, Швеції та Туреччині, залишався стабільним у Канаді (7,0%) та у Сполучених Штатах Америки (4,2%).
Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Сонджіна Хонга «Мою роботу, ймовірно, переглянув штучний інтелект – і це серйозна проблема».
Sorry, this entry is only available in Українська.
На сайті Times Higher Education опублікована стаття Сонджіна Хонга «Мою роботу, ймовірно, переглянув штучний інтелект – і це серйозна проблема».
Автор розповідає, що його статтю було відхилено через коментарі рецензентів, які були розпливчастими, шаблонними, часом неточними і у багатьох випадках недоречними. Як науковець з 15-річним досвідом роботи, який має понад 150 рецензованих публікацій, Сонджін знайомий з усією специфікою підготовки та просування академічних публікацій. Але на цей раз було щось надзвичайно дивне у рішенні про відхилення рукопису, яке надійшло від відомого міжнародного журналу. Після початкового рішення про суттєвий перегляд автор ретельно дослідив кожне зауваження рецензентів та подав суттєво перероблений рукопис, де були більш точні формулювання та якісні наукові пояснення. Однак статтю було відхилено через несподівано негативний відгук одного з рецензентів під час другого раунду роботи з рукописом, в якому був не лише неприйнятний тон, а й незрозумілий характер критичних зауважень, причому рецензент порушив абсолютно нові питання, які раніше не піднімалися й не обговорювалися. Більше того, коментарі були шаблонними, розпливчастими, іноді навіть не стосувалися фактичного змісту рукопису. Зауваження на кшталт «потрібно більше уваги» та «потребує перевірки» не мали технічного обґрунтування чи зворотного зв’язку, що ґрунтується на даних. Оскільки рукопис стосувався результатів дослідження у галузі хімії навколишнього середовища, зосередженого на польовому застосуванні нового методу аналізу, обговорення мало точитись навколо конкретних питань. Але рецензент розкритикував відсутність «всебічної екологічної оцінки» і те, що воно «не вивчає вплив екології на поведінку тварин». Також рецензент стверджував, що «повторюваність хімічного аналізу не повністю пояснена», хоча саме цьому питанню у рукописі було присвячено декілька крупних фрагментів тексту. Сонджін запідозрив, що огляд був написаний (принаймні частково) за допомогою генеративного штучного інтелекту. Адже відомо, що рецензії, створені штучним інтелектом, мають зазвичай п’ять ключових недоліків: вони спираються на розпливчасту, надто загальну мову та спотворюють текст статті абстрактною критикою, висвітлюють проблеми, які вже були розглянуті, демонструють непослідовну або суперечливу логіку, їм бракує емпатії та нюансів стилю, властивих вдумливому рецензенту. Щоб підтвердити свої підозри, Сонджін порівняв коментарі рецензента зі зразком рецензії, яку створив за допомогою ГШІ. Подібність двох документів була вражаючою, що глибоко розчаровує. Дехто може сприйняти це як невдачу. Але наука не повинна залежати від удачі – оцінка рукопису має ґрунтуватися на справедливості, прозорості та експертності. Отже, заклик повністю заборонити використання штучного інтелекту в процесі рецензування не буде сприйнятий, що очевидно. Але інструменти ГШІ мають лише допомагати рецензентам та редакторам, виявляючи невідповідності, плагіат або покращуючи презентацію. Їх використання для створення цілісних рецензій підриває саму мету процесу рецензування, який має бути прозорим. Тому дуже доречним є рішення Nature від 16 червня 2025 року про те, що видавництво розпочинає публікувати усі коментарі рецензентів та відповіді авторів разом із прийнятими статтями. Це може стати одним із потенційних шляхів до відновлення прозорості та підзвітності у видавничому процесі.
Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Національної академії медичних наук України опубліковано рекомендації «На якій відстані правильно читати книжку чи дивитися в смартфон?», підготовлені Інститутом очних хвороб і тканинної терапії ім.В.П. Філатова НАМН України.
Sorry, this entry is only available in Українська.
На сайті Національної академії медичних наук України опубліковано рекомендації «На якій відстані правильно читати книжку чи дивитися в смартфон?», підготовлені Інститутом очних хвороб і тканинної терапії ім.В.П. Філатова НАМН України.
У ньому зазначається, що робота з гаджетами залежить не лише від звички, а й від особливостей зорової системи людини. Ідеальна дистанція для читання – так звана дистанція Хармона – відстань від очей до предмета (книги, зошита, екрану), на якій очі працюють комфортно і не перенапружуються. Щоб визначити цю дистанцію, необхідно здійснити ряд простих дій: скласти три пальці разом; прикласти їх до зовнішнього кута ока; простягнути руку до ліктя. Ця відстань враховує індивідуальні анатомічні особливості – у людей з вищим зростом і довшими руками вона буде більшою. Саме на такій відстані, говорять фахівці, знижується навантаження на акомодацію (фокусування), відповідно очі менше втомлюються; зменшується ризик розвитку короткозорості у дітей та підлітків.
Sorry, this entry is only available in Українська. У рамках реалізації Плану дій ЄС у сфері цифрової освіти опубліковано інформаційний матеріал про відповідальне використання штучного інтелекту.
Sorry, this entry is only available in Українська.
У рамках реалізації Плану дій ЄС у сфері цифрової освіти опубліковано інформаційний матеріал про відповідальне використання штучного інтелекту.
Зазначається, що ГШІ фактично являє собою здатність комп’ютерів демонструвати людські здібності, такі як міркування, навчання, планування і творчість. Суспільство отримує багато переваг від використання ГШІ у соціальних мережах, банківській справі та роботі з інформацією. Розвиток ШІ впливає на навички, необхідні в житті та освіту. ШІ надає багато нових педагогічних можливостей для персоналізації навчання й підтримки студентів з особливими потребами. Отже, люди незалежно від фаху і місця роботи повинні мати як мінімум базове розуміння ШІ і того, як він впливає на різні сфери життя, зокрема – на демократію і свободу слова. Навички критичного мислення та роботи з даними необхідні для розуміння автоматизованого прийняття рішень і використання машинного навчання. Опублікований матеріал надає ключову інформацію щодо ШІ у доступному та зручному візуальному форматі, містить групові питання для обговорення, ґрунтується на етичних принципах ЄС щодо використання штучного інтелекту.
Sorry, this entry is only available in Українська. Оприлюднені результати проміжного оцінювання Європейського освітнього простору, проведеного Європейською Комісією, що охоплює 2021-2024 роки.
Sorry, this entry is only available in Українська.
Оприлюднені результати проміжного оцінювання Європейського освітнього простору, проведеного Європейською Комісією, що охоплює 2021-2024 роки.
Документ узагальнює інформацію про заходи, спрямовані на посилення європейської співпраці у галузі освіти та навчання, а також на забезпечення досягнення цілей, поставлених на період до 2030 року. Підтверджується явна додана цінність Європейського освітнього простору у просуванні спільних пріоритетів, підтримці національних реформ освіти та навчання, використанні фінансування ЄС, посиленні європейського виміру освіти. Разом із тим зазначається, що незважаючи на очевидний прогрес, ключові проблеми залишаються. Експерти вважають за необхідне здійснити оновлення пріоритетів; забезпечувати кращі зв’язки між секторами та політиками; покращити моніторинг; здійснювати підтримку рішень на основі доказів. Під час оцінювання фокус було зроблено на ефективність, узгодженість, релевантність, додану вартість, аналіз стратегічних пріоритетів (покращення якості, рівності, інклюзії та успіху для всіх в освіті та навчанні; зробити навчання безперервним та мобільною реальністю для всіх; підвищення компетенцій та мотивації в освітній професії; зміцнення європейської вищої освіти; підтримка зеленого та цифрового переходу в освіті та навчанні та через них). Розглядались також інструменти впровадження – управління; мобілізація коштів та інструментів ЄС для національних реформ; стратегічні ініціативи ЄЕЗ; проєкти та конкурси на рівні ЄС; звітність, моніторинг та оцінка прогресу; комунікація та поширення. Наголошується, що якісний та сильний освітній простір означає сильнішу Європу, яка допомагає людям досягати успіху в навчанні, роботі та житті, одночасно підтримуючи стійкість, соціальну згуртованість та конкурентоспроможність.
Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Ефективніший соціальний захист для міцнішого економічного зростання: основні висновки опитування ОЕСР за 2024 рік «Ризики, які мають значення»».
Sorry, this entry is only available in Українська.
Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Ефективніший соціальний захист для міцнішого економічного зростання: основні висновки опитування ОЕСР за 2024 рік «Ризики, які мають значення»».
У документі зазначається, що соціальний захист як ніколи важливий для подолання поточних викликів і саме він слугує фундаментом міцного економічного зростання. З 2018 року регулярне опитування ОЕСР пропонує матеріали для аналізу поточного сприйняття людьми економічних ризиків, їхньої оцінки соціальних програм і ставлення до політичних дій. В цьому звіті представлені основні результати четвертої хвилі опитування, проведеного у листопаді-грудні 2024 року, яке охопило репрезентативну вибірку з понад 27 тис. респондентів у 27 країнах ОЕСР та показало, що наразі люди глибоко стурбовані геополітичними питаннями, своїм здоров’ям та фінансами. Звіт зосереджений на двох мегатрендах – технологічних змінах і старінні населення, що спричинило сильну підтримку соціальних програм, які сприяють економічному зростанню та безпеці. Понад 70% респондентів у різних країнах закликають до збільшення державних інвестицій у перепідготовку кадрів та вищу освіту, щоб забезпечити працівникам необхідні навички для майбутнього. Переконлива більшість закликає до активного залучення жінок до сфери зайнятості, розширення використання технологій на робочих місцях та переведення працівників з неповної на повну зайнятість для подолання нестачі робочої сили, спричиненої старінням населення. Заходи щодо народжуваності менш популярні. Існує запит громадськості на підвищення ефективності реалізації та комунікації соціальних програм.
All accounts on the NRA website go through a standard registration procedure and are verified. However, in order to obtain additional features, such as publishing open reviews of academic texts, verification by affiliation is required.
To obtain the status “verified”, you must change your primary email address to a corporate one, which is tied to a scientific or educational institution.
For example: user@ukrintei.ua, user@nas.gov.ua
After confirming your corporate email address, your account will be automatically verified by affiliation.
If your email address is corporate, but your account does not have a verification mark, you need to write to us at the email address NRAT@ukrintei.ua. After verification, we will add your address to the database, and your account will be verified.
After completing the verification procedure for affiliation, you can change the primary email address to a convenient one for you, without losing your status during the current verification.
You only need to verify for affiliation once.
* We use corporate addresses from the Unified State Database on Education and the State Register of Scientific Institutions Supported by the State
Search Instructions
To search for news published on the official website of NRАT in the “News” section, you need to enter one word, several words, or an exact phrase in the search field. Different terms are separated by spaces.
The search is performed everywhere – in the title and the news text.
For a more comprehensive result, it is recommended to use word stems (parts of words without endings).
When using multiple words for the search, they are combined using one of the logical methods described below.
By default, the logical connector “and” is used. In this case, search results will include all news releases that contain the specified words, even if they are located separately from each other and are in different parts of the text.
Example: Search phrase: OECD report. Search result: all news containing the words “report” and “OECD” in the text and in the title, both together and separately.
If a phrase or phrase is enclosed in quotation marks (“), the results will include all publications where this exact phrase or phrase is found.
Example: Search phrase: “OECD report.” Search result: all news containing the exact phrase “OECD report.”
If you know the publication date of the news or are interested in a specific time frame in which they were published on the website, you can select such a date or date range in the additional field that looks like a calendar. The date is entered in the format year-month-day and confirmed by clicking on the corresponding date in the calendar dropdown. You can enter a date or choose one by browsing through the calendar by months and years. By default, the interval starts from the oldest date (2018-01-23) and ends with the current date.
You can also use one or more hashtags, which are located under the search field on the right side of the “News” page.
Please note: The search for academic texts is carried out in a separate search window at the following link https://nrat.ukrintei.ua/searchdb.