Sorry, this entry is only available in Українська. Проєкт «Стартап-школа Академ.Сіті» оголосив додатковий набір на Програму підтримки студентських та академічних науково-інноваційних проєктів, які реалізуються на базі кафедр Київського академічного університету (КАУ) та базових наукових установ НАН України.
Sorry, this entry is only available in Українська.
Проєкт «Стартап-школа Академ.Сіті» оголосив додатковий набір на Програму підтримки студентських та академічних науково-інноваційних проєктів, які реалізуються на базі кафедр Київського академічного університету (КАУ) та базових наукових установ НАН України.
Програма має на меті підтримати розвиток студентських та академічних стартапів, надати допомогу у створенні прототипів та підготовці пітч-презентацій, пояснити особливості реалізації науково-інноваційних розробок, стартап-проєктів, просування розробок та упровадження у виробництво. Учасники зможуть удосконалити своєї ідеї (від аналізу ринку до стратегії залучення коштів); розвинути власні навички у маркетингу, фінансах, інтелектуальній власності та продажах; налагодити комунікацію з досвідченими фахівцями; отримати поради від експертів. Захід реалізується в межах експериментального проєкту Міністерства освіти і науки України у співпраці з Фондом розвитку інновацій зі створення мережі стартап-шкіл – інкубаторів – акселераторів на базі закладів вищої освіти та наукових установ. Заявку на участь у відборі можна подати до 17 вересня 2025 року.
Sorry, this entry is only available in Українська. У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття Маріт Ундсет «Чи уряди все ще прагнуть зірок? Погляд на цивільні космічні дослідження та розробки».
Sorry, this entry is only available in Українська.
У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття Маріт Ундсет «Чи уряди все ще прагнуть зірок? Погляд на цивільні космічні дослідження та розробки».
У ній зазначається, що нові дані ОЕСР свідчать про посилення нерівномірності державного фінансування цивільних космічних досліджень та структурні зміни: відбувається значне скорочення у Сполучених Штатах, що компенсується зростанням фінансування космосу у Європі та Азії. У статті досліджуються бюджетні тренди на дослідження і розробки у галузі цивільного космосу, їх значення для інновацій та стійкості суспільства, а також аналізується зміна пріоритетів та прогнозуються її можливі наслідки. Космічні технології забезпечують відстеження лісових пожеж та забезпечення кліматичних прогнозів, опосередковують глобальні комунікації та суттєво впливають на сучасне життя людства. Однак за запусками комерційних супутників стоїть непроста історія – державні бюджети на цивільні космічні дослідження та розробки стають нестабільними. Маріт пояснює, чому дослідження та розробки у цивільному космосі важливі; розглядає інвестиції в космічні дослідження та розробки у розрізі країн; аналізує причини волатильності бюджетів космічних досліджень. Вона нагадує, що Космічний форум ОЕСР є унікальною платформою, яка об’єднує зацікавлені сторони зі світової космічної спільноти та за її межами для обміну досвідом. Його робота сприяє покращенню вимірювання космічної економіки та її впливу.
Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Хелен Пекер «Міжнародні освітні стратегії можуть усунути прогалини у навичках».
Sorry, this entry is only available in Українська.
На сайті Times Higher Education опублікована стаття Хелен Пекер «Міжнародні освітні стратегії можуть усунути прогалини у навичках».
У ній автор зазначає, що нещодавнє дослідження виявило необхідність урахування регіональних даних у галузі потреб у робочій силі при визначенні політики щодо залучення іноземних студентів. Політики рекомендують кожному регіону Великої Британії розробити власну стратегію залучення іноземних студентів до університетського навчання, щоб вона відповідала місцевим потребам у кваліфікації. Міжпартійна парламентська група з питань іноземних студентів закликає до «систематичної інтеграції міжнародної освіти в регіональні стратегії розвитку, замість розгляду її як окремої сфери політики». Стверджується, що нинішній підхід до вимірювання та управління потоками міжнародних студентів, зосереджений на національній статистиці, а не на регіональних можливостях, «являє собою фундаментальну політичну невідповідність, яка спотворює стратегію Великої Британії упродовж останніх десяти років». Звіт було ініційовано цією групою у зв’язку зі зростанням занепокоєння щодо впливу іноземних студентів та їхніх сімей на місцеві громади, оскільки деякі частини Великої Британії страждають від нестачі житла та нестачі місць у школах та у лікарях загальної практики. Хоча не було надано «переконливих доказів того, що зростання набору іноземних студентів саме чинило надмірний тиск на місцеве житло, транспорт чи інші послуги», попередній уряд частково заборонив більшості іноземних студентів брати з собою родини. Експерти вважають, що міжнародну освіту можна було б використовувати для вирішення проблем регіонального ринку праці шляхом стратегічного залучення іноземних студентів до курсів, пов’язаних з місцевими потребами у навичках. Дані, зібрані у рамках дослідження, показують, що у 2023-2024 роках найбільше іноземних студентів приймав Лондон (28,4%), за яким слідують Шотландія (10,1%) та південно-східний регіон (8,7%), тоді як Північна Ірландія та Уельс опинилися у кінці списку з показниками 2,2% та 3,8% відповідно. Підкреслюється, що економічний вплив іноземних студентів має особливе значення у регіонах, де частка студентів обмежена. «Зменшення кількості студентів матиме мінімальний вплив на місцеві потреби в Лондоні, але в таких місцях, як Манчестер, Шеффілд та Ексетер, це може суттєво підірвати регіональне процвітання». Зазначається, що скорочення терміну дії візи для випускників з двох років до 18 місяців можуть «ще більше посилити існуючу регіональну нерівність». Зацікавлені сторони попереджають, що посади для випускників вимагають щонайменше двох років, що робить запропоноване скорочення потенційною перешкодою для кар’єрного зростання, змушуючи іноземних студентів обирати шлях кваліфікованих працівників, який менш доступний за межами Лондона та південно-східної частини. Таким чином, іноземні студенти з меншою ймовірністю залишаться у регіонах, де вони навчалися, якщо термін дії візи Graduate Route буде скорочено до 18 місяців.
Sorry, this entry is only available in Українська. На Платформі Ради Європи з питань етики, прозорості та доброчесності в освіті оприлюднений матеріал «Транснаціональна освіта потрапляє в центр уваги світової вищої освіти».
Sorry, this entry is only available in Українська.
На Платформі Ради Європи з питань етики, прозорості та доброчесності в освіті оприлюднений матеріал «Транснаціональна освіта потрапляє в центр уваги світової вищої освіти».
У ньому обговорюється публікація «Студенти є ключовими у вирішенні проблем управління перехідним освітнім навчанням», побудована на даних дискусій у рамках ETINED EduTalk з питань забезпечення якості та доброчесності транснаціональної освіти. Автори статті дослідили еволюцію транснаціональної освіти й привертають увагу спільноти до нагальних потреб надійного забезпечення якості освіти, посилення транскордонної співпраці у освіті та захисті інтересів студентів. Експерти вважають за необхідне переглянути «Кодекс належної практики у наданні ПНП», зміни і доповнення до якого наразі обговорюються і нова редакція якого має бути завершена під егідою Комітету Лісабонської конвенції з визнання (LRCC) восени 2025 року. Усі зацікавлені також мають можливість переглянути відеоматеріали, в яких представлені актуальні питання транскордонної освіти, розглядаються ризики, можливості та проблеми управління освітою у транскордонному вимірі.
Sorry, this entry is only available in Українська. У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття «Відкритість ШІ: баланс інновацій, прозорості та ризиків у моделях з відкритим кодом».
Sorry, this entry is only available in Українська.
У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття «Відкритість ШІ: баланс інновацій, прозорості та ризиків у моделях з відкритим кодом».
У ній автори зазначають, що у серпні 2025 року OpenAI анонсувала GPT-OSS – сімейство моделей з відкритим кодом, які надають публічний доступ до навчених параметрів системи штучного інтелекту на передовому рівні. Це актуалізувало дебати щодо необхідної «відкритості» моделей штучного інтелекту. Дехто сприйняв цей крок як перемогу у галузі прозорості та інновацій. Інші критикували його як крок, що може прискорити зловмисне використання передового ШІ. Невдовзі після цього Глобальне партнерство з питань штучного інтелекту (GPAI) в ОЕСР опублікувало новий звіт, який допомагає урядам зрозуміти сутність відкритості у сфері штучного інтелекту та орієнтуватися у складних компромісах, які вона передбачає. Книга «Відкритість ШІ: посібник для політиків» безпосередньо досліджує цю суперечність. Поєднуючи випуск GPT-OSS від OpenAI, зростаючу дискусію щодо відкритих кодів, а також структурований аналіз політики GPAI та ОЕСР, політики отримують чітке уявлення про те, чому відкритість ШІ важлива, які переваги вона обіцяє та які ризики вона несе. У звіті OECD/GPAI пояснюється, чому ШІ з «відкритим кодом» вводить в оману; що означає зростаюча тенденція в галузі ШІ внаслідок GPT-OSS від OpenAI; які переваги відкритості штучного інтелекту та ризики; як можна впроваджувати граничні оцінки у цілісне управління ризиками та забезпечити відповідальну відкритість ШІ. Експерти наголошують, що відкритість ШІ за умови належного управління може сприяти інноваціям, розширювати доступ до нових технологічних можливостей й підвищувати підзвітність. Разом із тим, неефективне управління може прискорити неправильне використання ШІ, підірвати безпеку та зруйнувати довіру. «Відкритість ШІ: посібник для політиків» від ОЕСР пропонує компас для розуміння та налаштування цього балансу. Міжнародні інституції працюють над тим, щоб інформувати суспільство про дискусію та забезпечувати розвиток ШІ таким чином, щоб служити людям. Він надає політикам та іншим особам, які приймають рішення, обґрунтовану перспективу для прийняття рішень, урахування граничних ризиків, розрізняючи різні виміри відкритості та дотримуючись «Принципів ОЕСР щодо штучного інтелекту» і акцентує увагу на тому, що метою є не відкритість заради неї самої, не секретність заради неї самої, а надійний штучний інтелект, який приносить користь усім.
Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Ізабель Фішер «Як оцінювачам слід використовувати ШІ для виставлення оцінок та отримання відгуків?».
Sorry, this entry is only available in Українська.
На сайті Times Higher Education опублікована стаття Ізабель Фішер «Як оцінювачам слід використовувати ШІ для виставлення оцінок та отримання відгуків?».
У ній автор зазначає, що наразі студенти приділяють значну увагу використанню ГШІ, але його суттєвий потенціал для підтримки систем оцінювання здебільшого ігнорується викладачами з різних причин. Ізабель пропонує своє бачення застосування керівництва з відповідального використання ШІ в оцінюванні. Відкриття ГШІ для широкого загалу ознаменувалось у вищій освіті тим, що одні навчальні заклади запровадили повну його заборону, а інші – дозволили використання за умов дотримання принципів прозорого та педагогічно обґрунтованого використання ШІ. Йдеться про наступні принципи: узгодженості оцінювання в межах одного й того ж завдання (екзаменатор або «оцінювач» відповідає за нагляд за загальним оцінюванням модулю та повинен забезпечити узгодженість практики оцінювання та зворотного зв’язку); цілеспрямованого покращення навчання («оцінювач», який вирішив використовувати штучний інтелект, його застосування в оцінюванні, виставленні оцінок та зворотному зв’язку, має передусім покращити навчальний досвід студентів та покращити академічне середовище для всіх зацікавлених сторін); непохитна людська відповідальність (кінцева відповідальність за якість, точність, справедливість та педагогічну цінність усіх видів оцінювання залишається за людиною); інформована автономія оцінювачів та професійний розвиток («оцінювачі» зберігають автономію у вирішенні питання про те, чи впроваджувати інструменти штучного інтелекту у свої процеси оцінювання, виставлення оцінок та надання зворотного зв’язку, і в який саме спосіб); прозорість та довіра (інтеграція ШІ в оцінювання, виставлення оцінок та надання зворотного зв’язку має бути повністю прозорим процесом для побудови та підтримки довіри); конфіденційність та безпека даних (обов’язкове правило – суворе дотримання конфіденційності даних, безпеки та захисту інтелектуальної власності, що має першорядне значення під час обробки студентських робіт та персональних даних за допомогою інструментів штучного інтелекту); спільна практика, рівний доступ та постійна адаптація (університет повинен активно сприяти розвитку культури відкритого діалогу та спільного обміну досвідом між співробітниками щодо ефективного, етичного та відповідального використання штучного інтелекту в оцінюванні, перевірці та зворотному зв’язку, забезпечуючи при цьому постійний професійний розвиток та підтримку). Звісно, кожен освітній заклад може розробити власні інституційні принципи для використання ШІ.
Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Посилення привабливості східних прикордонних регіонів Європи» із серії «Документи регіонального розвитку ОЕСР».
Sorry, this entry is only available in Українська.
Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Посилення привабливості східних прикордонних регіонів Європи» із серії «Документи регіонального розвитку ОЕСР».
У ньому наголошується, що східні прикордонні регіони ЄС (СПР) стикаються з глибоко вкоріненими структурними та новими геополітичними викликами, які загрожують їхній довгостроковій привабливості та розвитку. Ці регіони постійно відстають за економічними показниками (зокрема, ВВП на душу населення) та інноваційною активністю, водночас стикаючись з гострим демографічним спадом, слабкою інфраструктурою та недовикористаним туристичним потенціалом. Останні геополітичні події ще більше напружили ситуацію, посиливши спад інвестицій, збільшили прогалини у наданні послуг та транскордонні порушення. Реагування на національному рівні часто не враховує місцеві потреби цих регіонів, що підкреслює важливість індивідуальних територіальних підходів. Застосування Рамкової шкали регіональної привабливості ОЕСР виявляє як вразливості, так і невикористані активи у вигляді природного капіталу, культурної спадщини тощо, які здатні сприяти відродженню. У відповідь країни СПР використовують поєднання місцевих стратегій, включно з регіональними інноваційними центрами, інвестиціями в інфраструктуру подвійного використання та узгодженням можливостей освіти із запитами промисловості. Латвія, Естонія, Фінляндія, Польща та Литва є прикладом інтегруючих дій з наголосом на проблеми регіонального розвитку. Для посилення стійкості та привабливості СПР політика має бути багатовимірною, обґрунтованою відповідними наборами даних та гнучкою по відношенню до специфіки різних секторів. Ефективне управління, інклюзивне планування та макрорегіональна співпраця є життєво важливими для перетворення СПР на динамічні, безпечні та стійкі території. У документі представлено бачення експертів щодо стратегічні дій щодо забезпечення довгострокової соціально-економічної конвергенції на геополітичному кордоні ЄС.
Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Іоанніса Глінавоса «Чи дозволяє ГШI вийти на перший план творчості?».
Sorry, this entry is only available in Українська.
На сайті Times Higher Education опублікована стаття Іоанніса Глінавоса «Чи дозволяє ГШI вийти на перший план творчості?».
У ній автор зазначає, що завдяки генеративному штучному інтелекту рутинні навички стають доступними для делегування, а креативність повинна стати невід’ємною частиною цифрової грамотності. Він радить ефективно використовувати інструменти ГШІ для різноманітних завдань – формування концепцій, ідей, проектування, підготовки креслень, підбору матеріалів (зокрема – їх специфікації), визначення заходів та формування плану упровадження. Раніше такі завдання вимагали семестрового групового проекту, а сьогодні – це короткий час спілкування з ГШІ. Суперздатність, яка тепер є на ноутбуці кожного студента, — це здатність швидко переходити від ідеї до прототипу. Це змінює всі аспекти вищої освіти, але більшість навчальних програм просто прикріплюють слайд «Як використовувати ChatGPT» до торішньої лекції. Студенти ж використовують технології, щоб освоїти необхідні їм навички. Іоанніс каже, що від студентів вимагається нестандартне мислення, цікавість та етичні судження — якості, які стандартні системи оцінювання зазвичай ігнорують. Потрібно ставитися до креативності як до базового рівня грамотності, а не як до декоративного доповнення. Сучасні навчальні простори повинні нагадувати дизайн-студії. Замість того, щоб викладати комерційне право, монотонно розмірковуючи про обов’язки директора, треба доручити командам студентів створювати нормативні «пісочниці» для стартапів у сфері безпілотних автомобілів. Вони будуть використовувати юридичні моделі для розробки рамок відповідності, а потім проводити семінари, обговорюючи, що пропустив бот і чому це важливо. Навички для здобувачів освіти важливі, але на перший план зараз виходить саме творчість. Традиційні іспити та курсові не працюють, коли ГШІ може написати прийнятне есе за хвилину. Отже, викладачам є сенс вимагати від студентів журнал розробки, що описує творчий шлях, включаючи помилки. Відзначайте хід думок, налагоджуйте творчий контакт, створюйте стартові майданчики, а не вимагайте конспектів лекцій, запитуйте «яку проблему ви хотіли вирішити?» та давайте шанс перетворити цю відповідь на прототип, який стане домашнім завданням з першого дня навчання.
Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті компанії EBSCO опубліковано інформаційний матеріал «Бібліотека Канзаського університету впроваджує EBSCO FOLIO», в якому розглядаються практичні питання того, як академічна установа переходить на відкриту модульну платформу бібліотечних послуг.
Sorry, this entry is only available in Українська.
На сайті компанії EBSCO опубліковано інформаційний матеріал «Бібліотека Канзаського університету впроваджує EBSCO FOLIO», в якому розглядаються практичні питання того, як академічна установа переходить на відкриту модульну платформу бібліотечних послуг.
Такий перехід забезпечує гнучке рішення з відкритим кодом для підтримки академічних досліджень та інновацій в усіх програмах та послугах університету. Рішення про запровадження FOLIO означає готовність модернізації інфраструктури ЗВО за допомогою платформи, яка відповідає відкритим стандартам та академічним цінностям, забезпечує масштабованість й довгострокову стійкість. Багатокористувацька архітектура FOLIO дозволить бібліотеці підтримувати локальні робочі процеси та структури керівництва, отримуючи при цьому переваги спільної платформи, яка спрощує операції в усій екосистемі відкритої сумісної інфраструктури. Гнучкий дизайн FOLIO з відкритим кодом вже застосовується широким колом бібліотек по всьому світу. EBSCO наголошує, що компанія пропонує комплексні рішення для досліджень, управління закупівлями, надання послуг з передплати та пошуку інформації, навчання. Компанія засвідчує свою відданість інноваціям на базі штучного інтелекту, що дозволяє задовольняти різноманітні потреби у сфері інформаційних послуг.
Sorry, this entry is only available in Українська. У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття «Шановний ШІ-чатбот, чи отримаю я роботу? Погляд у майбутнє, де навички важливі».
Sorry, this entry is only available in Українська.
У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття «Шановний ШІ-чатбот, чи отримаю я роботу? Погляд у майбутнє, де навички важливі».
У ній автори пропонують поглянути у 2027 рік, коли, на їхню думку, можна буде запитати у свого помічника зі штучним інтелектом підказки щодо роботи та отримати відповідь, яка точно відповідатиме профілю та навичкам. Завдяки штучному інтелекту можна буде продемонструвати свої унікальні навички і не лише кваліфікацію, що є основним способом самореклами для роботодавців. Наразі світ праці змінюється, відходячи від найму на основі таких сигналів, як дипломи чи попередні посади, – до системи, яка цінує фактичні навички. Наприклад, у країнах ОЕСР у середньому 12% пошукових запитів кандидатів на цифрових платформах зараз використовують фільтри на основі навичок, порівняно з 2%, які покладаються виключно на освітню кваліфікацію. У деяких країнах ця тенденція ще більш виражена: у Сполучених Штатах, де кількість посад, для яких не було вимог щодо диплому, зросла вп’ятеро між 2014 і 2022 роками. Ці зміни є частиною більш широкого руху, дослідження якого описане у новому звіті ОЕСР «Розширення можливостей робочої сили в контексті підходу, що орієнтований на навички». У звіті зазначається, що у багатьох країнах традиційні системи оцінювання, такі як разові іспити або отримання ступеня, вже недостатньо відображають способи навчання та роботи. Способи, якими люди сигналізують про свої навички, зросли та стали більш прямими, особливо – завдяки цифровим платформам. Цей перехід до підходу, орієнтованого на навички, створює труднощі для роботодавців, працівників і навчальних закладів, оскільки вони змушені переосмислити, що вважається доказом компетентності, як це оцінюється та хто визначає рівень кваліфікації. Підхід, орієнтований на навички, не замінює дипломи, а розширює способи, якими люди можуть демонструвати свої здібності, особливо – на ринку праці, що формується нелінійною кар’єрою, швидкими переходами та навчанням упродовж життя. Майбутнє, де навички стоятимуть на першому місці, не відкидає формальну освіту – воно просто визнає, що навчання відбувається у багатьох формах, і ця можливість не повинна обмежуватися тими, хто обрав лише традиційний шлях. Відповідна трансформація не буде ідеальною чи одноманітною, але вона відкриває двері до більш інклюзивного та адаптивного ринку праці, де потенціал вимірюється здібностями, а не лише кваліфікацією. У цьому новому світі праці навички є найважливішим сигналом.
All accounts on the NRA website go through a standard registration procedure and are verified. However, in order to obtain additional features, such as publishing open reviews of academic texts, verification by affiliation is required.
To obtain the status “verified”, you must change your primary email address to a corporate one, which is tied to a scientific or educational institution.
For example: user@ukrintei.ua, user@nas.gov.ua
After confirming your corporate email address, your account will be automatically verified by affiliation.
If your email address is corporate, but your account does not have a verification mark, you need to write to us at the email address NRAT@ukrintei.ua. After verification, we will add your address to the database, and your account will be verified.
After completing the verification procedure for affiliation, you can change the primary email address to a convenient one for you, without losing your status during the current verification.
You only need to verify for affiliation once.
* We use corporate addresses from the Unified State Database on Education and the State Register of Scientific Institutions Supported by the State
Search Instructions
To search for news published on the official website of NRАT in the “News” section, you need to enter one word, several words, or an exact phrase in the search field. Different terms are separated by spaces.
The search is performed everywhere – in the title and the news text.
For a more comprehensive result, it is recommended to use word stems (parts of words without endings).
When using multiple words for the search, they are combined using one of the logical methods described below.
By default, the logical connector “and” is used. In this case, search results will include all news releases that contain the specified words, even if they are located separately from each other and are in different parts of the text.
Example: Search phrase: OECD report. Search result: all news containing the words “report” and “OECD” in the text and in the title, both together and separately.
If a phrase or phrase is enclosed in quotation marks (“), the results will include all publications where this exact phrase or phrase is found.
Example: Search phrase: “OECD report.” Search result: all news containing the exact phrase “OECD report.”
If you know the publication date of the news or are interested in a specific time frame in which they were published on the website, you can select such a date or date range in the additional field that looks like a calendar. The date is entered in the format year-month-day and confirmed by clicking on the corresponding date in the calendar dropdown. You can enter a date or choose one by browsing through the calendar by months and years. By default, the interval starts from the oldest date (2018-01-23) and ends with the current date.
You can also use one or more hashtags, which are located under the search field on the right side of the “News” page.
Please note: The search for academic texts is carried out in a separate search window at the following link https://nrat.ukrintei.ua/searchdb.