НАЦІОНАЛЬНИЙ РЕПОЗИТАРІЙ АКАДЕМІЧНИХ ТЕКСТІВ У ДРУГОМУ КВАРТАЛІ 2025 РОКУ

НАЦІОНАЛЬНИЙ РЕПОЗИТАРІЙ АКАДЕМІЧНИХ ТЕКСТІВ У ДРУГОМУ КВАРТАЛІ 2025 РОКУ

У квітні-червні 2025 року Національний репозитарій продовжував розвиватись.

У квітні-червні 2025 року Національний репозитарій продовжував розвиватись.

База академічних текстів поповнилась на 1,5 тис. академічних текстів – 99 звітів НДДКР і 1,4 тис. дисертацій. Наразі відвідувачі й користувачі НРАТ мають доступ до   301,2 тис. повних електронних версій академічних текстів ЦР (у т.ч. 137,9 тис. наукових звітів та 163,3 тис. дисертацій у комплекті з авторефератами й анотаціями), з якими можна ознайомитись без будь-яких обмежень.    Також у 2025 році відвідувачі та користувачі НРАТ отримали можливість  працювати з реєстраційними картками НДР, – їх  наразі у БД 203,1 тис.   Мережа локальних репозитаріїв НРАТ поповнилася Одеським національним університетом імені І.І. Мечникова.  Наразі Нацрепозитарій у рамках інформаційної інтеграції співпрацює з 13-ма закладами вищої освіти, 1-ю  науковою установою та 2-ма науковими виданнями. Їх контент у Нацрепозитарії становить 92,7 тис.  академічних текстів. База даних НРАТ є доволі затребуваним ресурсом для вітчизняних науковців і освітян: пошук академічних текстів у репозитарії здійснювався понад 103  тис. разів на місяць. Постійні користувачі НРАТ вже побачили, що віднині пошуковий сервіс містить інформацію про кількість переглядів академічних текстів  (з можливістю відповідного сортування у результатах пошуку) та наявність опублікованих відкритих рецензій. Відповідні позначки з’явились на панелі пошуку інформації над позначками доступу до повного тексту («око») та рецензування («перо»). Регулярно відбувається оновлення відомостей про контент НРАТ на порталі http://nrat.gov.ua/opendata/ та порталі відкритих даних.  Для постійного інформування цільової аудиторії здійснюється публікація корисних матеріалів з різноманітних питань, – від прийнятих урядом та центральними органами влади управлінських рішень, обговорення проєктів документів, наукових заходів, – до  аналітичних матеріалів міжнародних організацій, кращих практик відкритої науки та управління даними досліджень, використання технологій ШІ, академічної доброчесності, популяризації наукових здобутків. У 2-му кварталі 2025 року на порталі було розміщено 236  таких інформаційних матеріалів. Віддаємо шану видатним вітчизняним науковцям (меморіальна рубрика «Brevis nobis vita data est, at memoria bene redditae vitae sempterna…»). Працює сервіс підписки на новини порталу, завдяки якому науковці, освітяни, інноватори, бібліотекарі у зручному для себе режимі (щодня або раз на тиждень) отримують інформацію про нові публікації документів, події, наукові заходи. Дайджест НРАТ безкоштовно щотижня розсилається підписникам. Зростає спільнота НРАТ у соціальних мережах  фейсбук, телеграм, вайбер, відбувається комунікація з користувачами репозитарію.  НРАТ зареєстрований як джерело бібліотечних та наукових даних в    OpenDOAR  та  Fairsharing.

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_ВідкритаНаука

2025-07-01
Поширити
ЯК ЗРОБИТИ ЗВО ПРОСТОРОМ БЕЗПЕКИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ І ВИКЛАДАЧІВ

ЯК ЗРОБИТИ ЗВО ПРОСТОРОМ БЕЗПЕКИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ І ВИКЛАДАЧІВ

 Міністерство освіти і науки України оприлюднило результати дослідження, проведеного у рамках проєкту «Спільнота університетів «Ти як?»» та посібник «Університет як простір психосоціальної підтримки та турботи про психічне здоров’я».

 Міністерство освіти і науки України оприлюднило результати дослідження, проведеного у рамках проєкту «Спільнота університетів «Ти як?»» та посібник «Університет як простір психосоціальної підтримки та турботи про психічне здоров’я».

В опитуванні взяли участь 29 закладів вищої освіти. Отримані дані засвідчили, що більшість викладачів відчуває середній або високий рівень професійного вигорання, а значна частина студентів скаржиться на виснаження. Зокрема, 45% викладачів мають середній рівень професійного вигорання і  потребують психосоціальної підтримки, щоб запобігти поглибленню проблем. Кожен десятий студент (11,9%) перебуває в умовах значного стресу, ще понад дві третини (67,1%) — у стані середнього рівня стресу. Допомогти у подоланні негативної ситуації може використання посібника, який  містить матеріали про діяльність психологічних служб та поради щодо інтеграції компонентів ментального здоров’я в усі процеси ЗВО: від організації простору і відповідної комунікації, до змісту освіти. Посібник може використовуватись закладами вищої освіти як практичний інструмент, що містить готові рішення й рекомендації зі створення безпечного й підтримувального освітнього середовища для всіх учасників освітнього процесу.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/fBdYK, https://qrpage.net/qr/fteCu

Фото: МОН

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_Бібліотекарям

2025-07-01
Поширити
ЗМІНИ ДО ПРОЕКТУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО АКАДЕМІЧНУ ДОБРОЧЕСНІСТЬ»

ЗМІНИ ДО ПРОЕКТУ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО АКАДЕМІЧНУ ДОБРОЧЕСНІСТЬ»

Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на своєму засіданні обговорив у другому читанні пропозиції та поправки до проекту Закону України «Про академічну доброчесність» (реєстр. № 10392 від 08.01.2024).  

Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій на своєму засіданні обговорив у другому читанні пропозиції та поправки до проекту Закону України «Про академічну доброчесність» (реєстр. № 10392 від 08.01.2024).  

Було запропоновано унести  додаткові поправки до тексту законопроекту задля усунення «проблемних» та дискусійних положень  і  зняття наявних неузгодженостей окремих положень. Метою законопроекту є підтримка культури академічної доброчесності в усіх закладах освіти і наукових установах, утвердження цінностей академічної доброчесності як в академічному середовищі, так і в суспільстві в цілому. Наголошується, що академічна доброчесність є важливою передумовою якісної освітньої та наукової (творчої) діяльності, здобуття якісної освіти, забезпечення довіри до результатів навчання і наукових (творчих) досягнень, формування поваги до честі та гідності людини. Культура академічної доброчесності  у здобувачів освіти є фундаментом доброчесної поведінки випускників у їхньому професійному та особистому житті. Академічна доброчесність передбачає формування таких цінностей як чесність, довіра, повага, справедливість, відповідальність, стійкість, рішучість. Цілеспрямоване постійне формування зазначених цінностей сприятиме поверненню довіри до системи освіти та результатів наукової діяльності. За результатами розгляду 303-х пропозицій та поправок народних депутатів України було відхилено – 64, ураховано повністю – 127, ураховано частково – 53, ураховано редакційно – 59 пропозицій.

Детальніше:  https://kno.rada.gov.ua/news/main_news/77064.html

Фото: ВРУ

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям

2025-07-01
Поширити
ОЕСР: АНАЛІЗ ПОЛІТИКИ НАВИЧОК І ТЕХНОЛОГІЙ ЗА ДОПОМОГОЮ ВЕЛИКИХ МОВНИХ МОДЕЛЕЙ

ОЕСР: АНАЛІЗ ПОЛІТИКИ НАВИЧОК І ТЕХНОЛОГІЙ ЗА ДОПОМОГОЮ ВЕЛИКИХ МОВНИХ МОДЕЛЕЙ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий  документ «Міждержавні дебати щодо політики навичок і технологій у контексті використання великих мовних моделей» із серії «Робочі документи ОЕСР з питань науки, технологій та промисловості».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий  документ «Міждержавні дебати щодо політики навичок і технологій у контексті використання великих мовних моделей» із серії «Робочі документи ОЕСР з питань науки, технологій та промисловості».

У ньому зазначається, що використання інструментів комп’ютерного аналізу тексту забезпечує альтернативні можливості вивчення матеріалів дискусій у частині визначення ключової тематики, моделювання та визначення тенденцій завдяки використанню  LLM, зокрема – ChatGPT. Проводиться порівняльний аналіз інноваційної політики у семи країнах ОЕСР – Австрія, Канада, Фінляндія, Німеччина, Корея, Швеція, Велика Британія. Встановлено, що наразі в обговоренні домінують питання STEM (наука, технології, інженерія та математика), цифрових і м’яких навичок у всіх технологічних сферах, при одночасному відході від «зелених» навичок, а серед політичних інструментів – спільні платформи та пряма фінансова підтримка. У документі показано, як великі мовні моделі можуть допомогти аналітикам у галузі політики виявляти закономірності і визначати прогалини в обширних політичних текстах. Разом із тим зазначається, що отримані від LLM результати потребують критичної експертної оцінки та людського фахового тлумачення. Великі мовні моделі можуть підтримати аналітичну діяльність у сфері науки, технологій та інновацій завдяки таким перевагам, як масштабованість, ефективність, можливість структурувати і порівнювати великі обсяги тексту. Разом із тим, вони погано справляються з інтерпретацією неявних значень, контекстуальних нюансів та специфічної термінології. Тому участь експертів необхідна на кожному етапі процесу аналізу – від відбору та кураторства корпусу текстів до розроблення ефективних підказок і, зрештою, до точної інтерпретації результатів.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/emKmE, https://qrpage.net/qr/kTvzn, https://doi.org/10.1787/d5f669be-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-07-01
Поширити
РЕЗУЛЬТАТИ ОЦІНЮВАННЯ УКРАЇНСЬКИХ ЗВО ТА НАУКОВИХ УСТАНОВ

РЕЗУЛЬТАТИ ОЦІНЮВАННЯ УКРАЇНСЬКИХ ЗВО ТА НАУКОВИХ УСТАНОВ

Міністерство освіти і науки України інформує про перші результати Державної атестації наукової (науково-технічної) діяльності українських закладів вищої освіти та наукових установ.

Міністерство освіти і науки України інформує про перші результати Державної атестації наукової (науково-технічної) діяльності українських закладів вищої освіти та наукових установ.

Увагу зосереджено на наступних напрямах атестації ЗВО і НУ, за якими вже завершено повний цикл оцінювання – «Аграрно-ветеринарний» та «Суспільний». Ряд університетів та наукових установ підтвердили свої високі позиції (наприклад, СумДУ знов увійшов за напрямом «Суспільний» до найвищої кваліфікаційної групи «А», як це було за результатами попередньої атестації п’ятирічної давнини). Понад 200 установ за двома напрямами отримали комплексну оцінку публікаційної активності, залучених грантів, співпраці з замовниками, бізнесом, патентної спроможності, наявного наукового потенціалу, реального впливу досліджень на економіку, обороноздатність і соціальну сферу. Дані збирались за допомогою платформи URIS, а до експертизи були залучені як українські, так і зарубіжні фахівці.  Отримані результати атестаційного оцінювання планується широко використовувати під час розроблення та реалізації  державної політики, зокрема – визначенні базового фінансування, типу закладу вищої освіти; при розподілі місць в аспірантурі та докторантурі; при створенні дослідницьких центрів досконалості за кошти міжнародних партнерів.

Детальніше: https://kno.rada.gov.ua/news/about_main/77066.html, https://qrpage.net/qr/EXK9C, https://atestat.nauka.gov.ua/uk/atestat-2025, https://qrpage.net/qr/Jo7lH

Фото: скрінщот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_ВідкритаНаука

2025-06-30
Поширити
ПРІОРИТЕТИ  ЄС  У  СФЕРІ  ПРОФЕСІЙНОЇ  ОСВІТИ  ТА  НАВЧАННЯ

ПРІОРИТЕТИ  ЄС  У  СФЕРІ  ПРОФЕСІЙНОЇ  ОСВІТИ  ТА  НАВЧАННЯ

На сайті Європейського фонду освіти опубліковано  політичний огляд «На шляху до пріоритетів ЄС у сфері професійної освіти та навчання. Прогрес у 2021-25 роках: висновки моніторингу та аналізу».

На сайті Європейського фонду освіти опубліковано  політичний огляд «На шляху до пріоритетів ЄС у сфері професійної освіти та навчання. Прогрес у 2021-25 роках: висновки моніторингу та аналізу».

У ньому йдеться про першу рекомендацію Ради ЄС щодо професійної освіти і навчання (ПОН)  та Оснабрюцьку декларацію, якими започатковано поточний напрям політики для сталої конкурентоспроможності, соціальної справедливості й стійкості.  У поєднанні їх з іншими стратегічними документами, такими як Порядок денний ЄС щодо навичок, Пакт про навички, План дій Європейського соціальної компоненти, було активізовано Копенгагенський процес і розроблення амбітних національних планів із реалізації пріоритетів ПОН до 2030 року. Cedefop та ETF проводять інтегрований моніторинг у рамках реалізації відповідної ініціативи Європейської Комісії, узгодженої з Консультативним комітетом з професійної освіти.  В опублікованому документі узагальнено дані моніторингу національних планів за 2021-25 роки в ЄС-27+ (включно з Норвегією та Ісландією) та п’яти країнах-кандидатах. Йдеться про близько 500 заходів, політик та ініціатив для створення гнучких, інклюзивних, привабливих та якісних систем професійно-технічної освіти, засновані на поточних урядових реформах, національних стратегіях щодо професійно-технічної освіти, навичок, молоді та зайнятості. Висвітлено поточну практику та запропоноване експертне бачення майбутніх напрямків політики відповідно до останніх політичних ініціатив на рівні ЄС.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/69Wap, https://qrpage.net/qr/hGCZa  

Фото: ETF

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ЄC #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_ВідкритіДані

2025-06-30
Поширити
ОЕСР: ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ І ПЕРЕХІД ДО НУЛЬОВОГО РІВНЯ ВИКИДІВ

ОЕСР: ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ І ПЕРЕХІД ДО НУЛЬОВОГО РІВНЯ ВИКИДІВ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Як цифрова трансформація може вплинути на перехід до нульового рівня викидів:  концептуальна основа для «подвійного» переходу» із серії «Робочі документи ОЕСР з питань навколишнього середовища».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Як цифрова трансформація може вплинути на перехід до нульового рівня викидів:  концептуальна основа для «подвійного» переходу» із серії «Робочі документи ОЕСР з питань навколишнього середовища».

У ньому зазначається, що  країни, на які припадає понад 90% світового ВВП, оголосили про намір зробити усе необхідне для досягнення кліматичної нейтральності до середини століття. Досягнення цієї мети і реалізація цього ключового виміру «зеленого переходу» (відхід від форми економічного зростання, зумовленого споживанням викопного палива і виснаженням природних ресурсів) є серйозним викликом, що вимагає швидкого впровадження в усіх секторах економіки безвуглецевих технологій. Деякі з них вже існують, але багато інших перебувають на стадії розробки. Водночас, розвиток цифрових технологій, таких як штучний інтелект, швидко змінюють процеси виробництва товарів і послуг у різних секторах економіки. Така цифрова трансформація швидко змінює економіку і робить це так само глибоко, як і «зелений перехід».  Останній охоплює багато вимірів, на які цифрова трансформація може суттєво вплинути. Цей документ зосереджується на «нульовому» аспекті «зеленого» переходу, пропонуючи концептуальну основу для кращого розуміння того, як цифрова трансформація може вплинути на перехід до нульового рівня викидів; визначає канали, через які цей технологічний зсув може вплинути на ключові елементи переходу до нульового рівня викидів, включаючи енергоефективність та вуглецеву інтенсивність споживання енергії.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/x2TQJ, https://qrpage.net/qr/uBMIB, https://doi.org/10.1787/4ee71f6d-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-06-30
Поширити
ЯК СПІВПРАЦЮВАТИ З ПРОМИСЛОВІСТЮ

ЯК СПІВПРАЦЮВАТИ З ПРОМИСЛОВІСТЮ

На сайті Times Higher Education опублікована тематична добірка статей «Як здійснювати співпрацю з промисловістю».

На сайті Times Higher Education опублікована тематична добірка статей «Як здійснювати співпрацю з промисловістю».

У ній зібрані поради  університетам щодо максимізації переваг партнерства між академічними колами та реальним сектором, які надзвичайно важливі для дослідників, студентів та суспільства в цілому. Наголошується, що  наукова спільнота та промисловість потребують одне одного. Університети забезпечують перспективні фундаментальні та пов’язані з ними прикладні дослідження, створюють кадровий резерв для економіки, який формуватиме майбутнє, а галузеві партнери шляхом упровадження розробок допомагають реалізувати економічний та суспільний вплив знань та інновацій. Оскільки державне фінансування наразі постійно зменшується, а попит на випускників, які є такими ж гнучкими, як і бізнес-структури, де вони працюватимуть, зростає, університети дедалі більше залежать від цього симбіозу.  Партнерство між промисловістю та університетами – чи то на основі проектів, спін-аутів, чи на основі знань, підтримує регіональне зростання та має силу сприяти вирішенню навіть глобальних проблем (таких, як зміна клімату та нерівність). Підготовлена збірка пропонує поради  від різних університетів та компаній з усього світу: як знайти галузевого партнера, керувати навчанням, інтегрованим з роботою, використовувати співпрацю для взаємної вигоди. Ресурс містить двадцять сім статей, у яких розглядаються наступні питання: побудова партнерств між промисловістю та академічними колами;  пошук та обрання найкращих галузевих партнерів; розроблення довгострокових, успішних галузевих партнерств; забезпечення взаємної вигоди науки та виробництва; збільшення академічного впливу за межами університетського кампусу; збільшення цінності вищої освіти; ефективне управління навчанням та стажуванням, інтегрованими з роботою.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/0eV4S

 Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-06-27
Поширити
ПІДТРИМКА ВІД АВСТРІЙСЬКОЇ АКАДЕМІЇ НАУК

ПІДТРИМКА ВІД АВСТРІЙСЬКОЇ АКАДЕМІЇ НАУК

Австрійська академія наук оголосила конкурс за програмою мобільності Joint Excellence in Science and Humanities.

Австрійська академія наук оголосила конкурс за програмою мобільності Joint Excellence in Science and Humanities.

Ця програма покликана підтримати розвиток співпраці між видатними молодими дослідниками з-за кордону та науковцями в Австрії. Вона охоплює дослідників з 61 країни, у т.ч. виїзне навчання для австрійських дослідників. Участь у конкурсі можуть взяти  дослідники у галузі природничих і гуманітарних наук, які перебувають на початку своєї кар’єри і мають щонайбільше 10-річний досвід після здобуття наукового ступеня доктора філософії або кандидата наук.  Переможці конкурсу співпрацюватимуть з австрійськими дослідницькими інститутами та університетами, які мають державне фінансування. Тривалість проєктної  підтримки за грантовою програмою становить від одного до шести місяців. Обсяг фінансування – 2,7 тис. євро на місяць. Заявку на участь у конкурсі можна подати до  16 вересня 2025 року.

Детальніше: https://stipendien.oeaw.ac.at/en/stipendien/jes, https://qrpage.net/qr/vSTv7

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Освітянам_новини

2025-06-27
Поширити
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ЗАХИСТУ IP ПРАВ МУЗИКАНТІВ

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ЗАХИСТУ IP ПРАВ МУЗИКАНТІВ

Центр спостереження за порушеннями прав інтелектуальної власності Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій оприлюднив власні «Рекомендації для музикантів щодо захисту прав інтелектуальної власності».

Центр спостереження за порушеннями прав інтелектуальної власності Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій оприлюднив власні «Рекомендації для музикантів щодо захисту прав інтелектуальної власності».

Документ має підвищити правову обізнаність українських музикантів, авторів пісень, продюсерів та інших учасників музичної індустрії щодо захисту інтелектуальної власності. У цифрову епоху захист IP – це не лише питання творчості та репутації, а й економічної безпеки та сталого професійного розвитку. Відповідно у рекомендаціях зосереджено увагу на державній реєстрації прав – авторського права і торговельних марок для захисту музичних творів, сценічних імен, логотипів та альбомів; договірному оформленні співпраці,  укладенні договорів зі співавторами, лейблами, продюсерами, іншими учасниками для чіткої фіксації прав і обов’язків; співпрацю з організаціями колективного управління – отримання роялті за публічне використання творів та захист інтересів авторів; цифровому захисті контенту – використанні метаданих, цифрових водяних знаків, fingerprinting та авторитетних платформ для контролю й моніторингу використання музики; контролі стримінгу та монетизації – роботі з дистриб’юторами і платформами, які забезпечують прозорість виплат і захист прав; захисті від несанкціонованого використання штучним інтелектом – рекомендації щодо обмеження використання музики для тренування ШІ та контролю за подібними ризиками; досудовому та судовому захисті прав,  збиранні доказів, поданні претензій, зверненні до суду або використанні медіації для вирішення конфліктів. Ці рекомендації, на переконання фахівців IP офісу, допоможуть митцям краще розуміти механізми захисту інтелектуальної власності, запобігати порушенням й ефективно реагувати на них.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/6qCET, https://qrpage.net/qr/KhZ1Y

Фото: ІР офіс

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-06-27
Поширити