БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ

БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ

В Україні стартувала Всеукраїнська кампанія соціальних змін «Безбар’єрність – це коли можеш».

В Україні стартувала Всеукраїнська кампанія соціальних змін «Безбар’єрність – це коли можеш».

Її мета полягає у всебічному просуванні принципів рівності та доступності для кожної людини, залучення громадськості та популяризація ідеї бар’єрності у рамках Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору у співпраці ЮНІСЕФ. Міністерство освіти і науки України цьогоріч упроваджує два флагманські проєкти, спрямовані на забезпечення рівного доступу до якісної освіти для всіх  – «Освітня безбар’єрність: відкриваючи нові горизонти» і «Точка дотику». За даними національного дослідження 87% українців вважають безбар’єрність цінністю для суспільства. На першому етапі здійснюється інформаційна підтримка шести ключових напрямів безбар’єрності – фізичного, інформаційного, цифрового, суспільно-громадянського, освітнього та економічного. На другому планується залучати людей до створення доступного середовища у своїх громадах, щоб усі – незалежно від віку, статі, соціального статусу, місця проживання чи будь-яких інших ознак мали рівний доступ до участі в житті суспільства. Фінансову підтримку цим проєктам надаватиме  Федеральне міністерство економічного співробітництва і розвитку Німеччини.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/OkKhK, https://ukrintei.ua/y/XTE4l, https://ukrintei.ua/y/p5cxb

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_Інклюзивність

2025-06-13
Поширити
ЖУРНАЛИ ВІДКРИТОГО ДОСТУПУ: ДОСВІД  ПІВНІЧНОЇ АФРИКИ

ЖУРНАЛИ ВІДКРИТОГО ДОСТУПУ: ДОСВІД  ПІВНІЧНОЇ АФРИКИ

На сторінці блогу DOAJ опублікована стаття Камель Белхамель «Підвищення якості журналів відкритого доступу у Північній Африці: шлях уперед».

На сторінці блогу DOAJ опублікована стаття Камель Белхамель «Підвищення якості журналів відкритого доступу у Північній Африці: шлях уперед».

У ній висвітлюється як прогрес, так і сучасні проблеми розвитку журналів відкритого доступу у Північній Африці, а також шляхи їх подолання. Автор зазначає, що регіон досяг важливих успіхів у розширенні доступу до наукових досліджень завдяки поширенню журналів відкритого доступу. Алжир, Єгипет, Марокко, Лівія і Туніс запустили національні платформи підтримки відкритих наукових публікацій за підтримки академічних інституцій та урядових структур. Однак якість журналів ще недостатня для їхнього глобального впливу.  Лише  17,5% з  2244  журналів відкритого доступу регіону  відповідають стандартам якості, необхідним для включення до Довідника журналів відкритого доступу (DOAJ). Ключовими викликами наразі є процес формування, забезпечення сталого розвитку і співпраці у рамках наявного потенціалу. Подолання фінансових, технічних та культурних бар’єрів, а також залучення інновацій та регіональна співпраця допоможуть перетворити ці журнали з місцевих на впливові в академічному середовищі поза межами окремих країн.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/xLpNX

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_ВідкритаНаука #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_НауковіВидання_новини

2025-06-13
Поширити
ОЕСР: КЛІМАТИЧНІ ІНВЕСТИЦІЇ ДЛЯ ЗРОСТАННЯ ТА РОЗВИТКУ

ОЕСР: КЛІМАТИЧНІ ІНВЕСТИЦІЇ ДЛЯ ЗРОСТАННЯ ТА РОЗВИТКУ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Кліматичні інвестиції для зростання та розвитку: аргументи на користь збільшення національних внесків». 

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Кліматичні інвестиції для зростання та розвитку: аргументи на користь збільшення національних внесків». 

У ньому наголошується, що уряди різних країн світу вирішують завдання по боротьбі зі зміною клімату по-різному. Упродовж останнього десятиліття кліматичні дії суттєво набрали обертів і відкрили нові економічні можливості. Чиста енергетика приваблює удвічі більше інвестицій, ніж викопне паливо, пропонуючи доступні кліматичні рішення, інновації, робочі місця та економічне зростання. Багато країн успішно відокремили викиди від економічного зростання. Однак поточні зусилля не встигають за зростаючими ризиками. Світ залишається на висхідній траєкторії викидів, а кліматичні дії втрачають динаміку, оскільки країни стикаються з низкою конкуруючих геополітичних, фінансових та економічних викликів, які сповільнюють їх темпи та масштаби. Очікується, що кліматичні ризики будуть посилюватись, а зростання кількості катастроф, рівня економічної нестабільності та вразливості фінансових систем загрожуватиме довгостроковому зростанню та розвитку. Інвестиції мають вирішальне значення для забезпечення майбутньої стійкості до зміни клімату, процвітання та благополуччя. У 2025 році країни матимуть можливість відновити інвестиційний імпульс та реалізувати численні переваги кліматичних дій у разі суттєвого оновлення національних планів щодо клімату. Прискорення дій у сфері клімату не лише доцільне, але й має економічний сенс, оскільки стимулює зростання та запобігає втратам від кліматичних катастроф.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/DWWfH, https://ukrintei.ua/y/rRyyf, https://doi.org/10.1787/16b7cbc7-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-06-13
Поширити
ПРО ІНФОРМАЦІЙНУ ІНТЕГРАЦІЮ ІНСТИТУЦІОНАЛЬНИХ РЕПОЗИТАРІЇВ  ІЗ  НРАТ

ПРО ІНФОРМАЦІЙНУ ІНТЕГРАЦІЮ ІНСТИТУЦІОНАЛЬНИХ РЕПОЗИТАРІЇВ  ІЗ  НРАТ

На офіційному вебпорталі НРАТ опубліковано інформацію про можливість налагодження інформаційної інтеграції з Національним репозитарієм академічних текстів.

На офіційному вебпорталі НРАТ опубліковано інформацію про можливість налагодження інформаційної інтеграції з Національним репозитарієм академічних текстів.

Призначення цього короткого гайду – допомогти представникам закладів вищої освіти, наукових установ та видавництв у підготовці до взаємодії з НРАТ.  Наразі до Нацрепозитарію вже підключені 13 університетів і 2 журнали.  Перед ініціюванням співпарці пропонується переглянути матеріали вебінару,  присвяченого актуальним питанням діяльності Національного репозитарію академічних текстів, який відбувся 20 травня 2025 року.  Технічні й організаційні питання інтеграції репозитаріїв ЗВО і НУ та сайтів наукових видань із НРАТ розглядались у  виступи заступника директора УкрІНТЕІ з науково-інформаційної роботи Олексія Сухого (відеозапис з 40-ї хвилини) та відповідних презентаційних матеріалах. Існує технічна та програмна можливість підключення ресурсів, побудованих на ПЗ DSpace, EPrints, OJS. У відкритому доступі представлений  договір / оферта про спільну діяльність із наповнення академічними текстами Національного репозитарію академічних текстів. Команда проєкту  у відповідь на звернення з форми зворотного зв’язку НРАТ (пункт «Інформаційна інтеграція з НРАТ») або корпоративні скриньки  NRAT@ukrintei.uasu@ukrintei.ua надасть необхідні письмові роз’яснення, надішле інструкцію про реєстрацію персонального е-кабінету особи, відповідальної за інформаційну інтеграцію з НРАТ, запропонує індивідуальні консультації.

Детальніше: https://nrat.ukrintei.ua/pro-nrat/lokalni-repozytariyi/, https://ukrintei.ua/y/FcZyl, https://ukrintei.ua/y/Aoi12, https://nrat.ukrintei.ua/pro-nrat/komanda-proektu/, https://nrat.ukrintei.ua/feedback/, https://nrat.ukrintei.ua/category/informacziya-pro-diyalnist/ 

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини#НРАТ_НауковіВидання_новини #НРАТ_ВідкритаНаука

2025-06-11
Поширити
ЯК ЗМІНИТИ СПРИЙНЯТТЯ КУРСУ СТУДЕНТАМИ

ЯК ЗМІНИТИ СПРИЙНЯТТЯ КУРСУ СТУДЕНТАМИ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Елізабет Моралес «Від «наповнення» до «повноцінності»: як змінити сприйняття курсу студентами».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Елізабет Моралес «Від «наповнення» до «повноцінності»: як змінити сприйняття курсу студентами».

У ній йдеться про способи використання таких інструментів, як ChatGPT, Gemini або Copilot для того, щоб показати студентам актуальність та реальну значимість додаткових курсів.  Студенти використовують термін «курс-заповнювач» для позначення програм, які вони вважають невідповідними своїм професійним цілям. Викладачам таких курсів, що належать переважно до соціально-гуманітарних дисциплін, дуже важко подолати це легковажне сприйняття.  У випадку онлайн-курсів проблема стає ще більш масштабною, оскільки навчання проводиться асинхронно: відсутність особистої взаємодії між викладачем та студентом часто змушує студентів ще більше сумніватися в корисності цих курсів.  Щоб допомогти студентам зрозуміти, як ці курси, які вони сприймають неважливими та не пов’язаними безпосередньо з їхньою спеціалізацією, можуть допомогти у реалізації їхніх кар’єрних амбіцій. Елізабет пропонує задіяти ряд стратегій, які вона реалізувала у власному асинхронному онлайн-курсі «Глобальне громадянство», а саме: адаптація навчання до професійних прагнень студентів; створення персоналізованих стратегій навчання;  акцент на м’яких навичках; оцінка впливу. Автор зазначає, що в часи глобальних викликів надзвичайно важливо допомогти студентам оцінити значення курсів із соціальних та гуманітарних наук, донести їх важливість для майбутнього працевлаштування та суспільного життя.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/pGMHp

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини#НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-06-11
Поширити
ВИДАННЯ ДЛЯ ФАХІВЦІВ ВІД КНИЖКОВОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ

ВИДАННЯ ДЛЯ ФАХІВЦІВ ВІД КНИЖКОВОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ

Книжкова палата України на власному сайті у розділі «Видання для фахівців» оновила інформацію про нові надходження книг і брошур.

Книжкова палата України на власному сайті у розділі «Видання для фахівців» оновила інформацію про нові надходження книг і брошур.

У ньому представлені публікації з видавничої справи та редагування, книгознавства, документознавства, бібліології, бібліографії та бібліографознавства, а також галузеві науково-методичні та методичні розробки. Список видань формується на основі електронної бази даних обов’язкового примірника документів.

Детальніше:  http://www.ukrbook.net/,   https://ukrintei.ua/y/ce4aT

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_НауковіВидання_новини

2025-06-11
Поширити
ЯК ПИСАТИ ТАК, ЩОБ ВАС ТОЧНО ЗРОЗУМІЛИ?

ЯК ПИСАТИ ТАК, ЩОБ ВАС ТОЧНО ЗРОЗУМІЛИ?

На порталі ДіяОсвіта доступний новий серіал «Простою мовою про складне».

На порталі ДіяОсвіта доступний новий серіал «Простою мовою про складне».

Він покликаний підтримати тих, хто створює публічні чи офіційні тексти – держслужбовців, освітян, медиків, працівників органів місцевого самоврядування, соціальної сфери, комунікаційників, навчити перетворювати стандартні документи, звичні оголошення та нудні інструкції на зрозумілі й доступні для розуміння повідомлення, розраховані на широкий загал читачів. Серіал складається з п’яти коротких серій: «Що таке проста мова», «Релевантність»,  «Зрозумілість», «Структура» та «Візуалізація». Слухачі дізнаються, як  говорити й писати так, щоб вас розуміли з першого разу; як структурувати інформацію для зручного сприйняття; як уникати складних формулювань без втрати змісту; як оформлювати тексти так, щоб їх легко читали всі, незалежно від освіти чи практичного досвіду; як краще будувати комунікацію. Серіал створений за підтримки уряду Республіки Корея з ініціативи Міністерства культури та стратегічних комунікацій України у співпраці з Міністерством цифрової трансформації  України.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/tjYZP, https://t.me/diia_education/1918

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_ОсвітаОнлайн

2025-06-11
Поширити
ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ЗМІН ДО ПОРЯДКУ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ І НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ЗМІН ДО ПОРЯДКУ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ І НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт нормативно-правового документа «Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників».

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт нормативно-правового документа «Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників».

Зміни розроблено з метою забезпечення належного нормативного врегулювання механізму підвищення кваліфікації. Пропонується  усунути змістовні недоліки чинного Порядку, зокрема – забезпечити більш широке упровадження цифрових рішень для підвищення якості діяльності суб’єктів підвищення кваліфікації; розширити  можливості професійного розвитку шляхом включення навчання за окремими освітніми компонентами та визнання супервізії й наставництва як форм підвищення кваліфікації; уточнити статус суб’єктів підвищення кваліфікації; деталізувати вимоги до змісту документів про підвищення кваліфікації. Зауваження та пропозиції до проєкту можна подати до 10 липня 2025 року.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/8rllS, https://ukrintei.ua/y/0hMOj

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_обговорення #НРАТ_Освітянам_обговорення

2025-06-11
Поширити
ОЕСР: КОНКУРЕНЦІЯ У НАДАННІ ПОСЛУГ ХМАРНИХ ОБЧИСЛЕНЬ

ОЕСР: КОНКУРЕНЦІЯ У НАДАННІ ПОСЛУГ ХМАРНИХ ОБЧИСЛЕНЬ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «Конкуренція у наданні послуг хмарних обчислень». 

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «Конкуренція у наданні послуг хмарних обчислень». 

У ньому наголошується, що цифрова трансформація та широке використання цифрових технологій і даних суттєво впливають на існуючі види економічної діяльності, спричиняє  формування нових. Розробка, розгортання та упровадження таких технологій, як штучний інтелект, має величезний потенціал для підвищення продуктивності, стимулювання наукових відкриттів, боротьби зі зміною клімату, покращення державних послуг, створення нових бізнес-моделей, віддаленої роботи, освіти та охорони здоров’я. Хмарні обчислення мають непересічне значення для цифрової трансформації в економіці та суспільстві, хмарні сервіси роблять інформаційно-технологічні ресурси доступними для користувачів через мережу інтернет замість купівлі власного фізичного обладнання і відповідного програмного забезпечення.  Цифровізація збільшує попит на послуги доступ до обчислювальних ресурсів та зберігання даних у зручний та гнучкий спосіб.  Останнім часом підприємства та уряди використовують послуги хмарних обчислень як у рамках власних стратегій розвитку інформаційних технологій.  Ринок послуг хмарних обчислень швидко зростає, він став невід’ємною частиною сучасного життя. Разом із тим, збільшується занепокоєння щодо конкуренції, особливо у зв’язку з високою концентрацією ринку серед великих технологічних компаній. У цьому документі ОЕСР досліджуються проблеми концентрації ринку, бар’єри для входу та проблеми сумісності; розглядається використання практичних інструментів і стратегій політичного регулювання, включно з удосоналенням  нормативно-правової бази й практики правозастосування для ефективного вирішення нагальних проблем.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/XAyJ5, https://ukrintei.ua/y/quT17, https://doi.org/10.1787/595859c5-en  .

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ВідкритіДані  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-06-11
Поширити
ВИКОРИСТАННЯ В ОСВІТІ ГШІ ТА ДОПОВНЕНОЇ  РЕАЛЬНОСТІ

ВИКОРИСТАННЯ В ОСВІТІ ГШІ ТА ДОПОВНЕНОЇ  РЕАЛЬНОСТІ

На сайті Times Higher Education опублікований матеріал «Як ми використовуємо ГШІ та ВР для покращення дизайнерських навичок студентів».

На сайті Times Higher Education опублікований матеріал «Як ми використовуємо ГШІ та ВР для покращення дизайнерських навичок студентів».

Це практичне керівництво з використання генеративного штучного інтелекту й доповненої реальності для покращення творчості студентів, їхнього просторового уявлення та підтримки міждисциплінарної співпраці, розроблене викладачами ряду університетів американського контитенту. Наголошується, що Генеративний штучний інтелект  та доповнена реальність дозволяють поєднувати у навчальному процесі набуття теоретичних знань та практичного досвіду, заохочувати більш глибокі дослідження та готувати студентів до майбутнього професійного середовища. Упровадження цих технологій може значно покращити креативність та просторові компетенції здобувачів освіти. На відміну від віртуальної реальності, яка занурює користувачів у повністю цифрове середовище, доповнена реальність накладає цифрові елементи на реальний світ за допомогою таких пристроїв, як планшети та смартфони. Це дозволяє студентам взаємодіяти з віртуальними моделями або даними, залишаючись приземленими у своєму фізичному оточенні. Це особливо важливо для дисциплін, де надзвичайно цінний саме просторовий контекст. Посібник містить практичні поради щодо поєднання цих технологій з традиційними методами навчання з метою розвитку креативності та набуття практичних навичок у таких творчих дисциплінах, як архітектура, промисловий дизайн, цифрове мистецтво та комунікація. Автори радять на початку курсу ознайомити студентів з інструментами доповненої та віртуальної реальності; поєднувати розвиток традиційних навичок із використанням штучного інтелекту; використовувати ітеративний процес для стимулювання творчого дослідження; використовувати доповнену реальність для перевірки дизайну тощо. Також автори засвідчують, виходячи зі свого професійного досвіду, що інтеграція генеративного штучного інтелекту та доповненої реальності в освітній процес призводить до покращення залученості студентів, підвищення їхньої креативності та просторового бачення: понад 70 % здобувачів освіти повідомили про підвищену внаслідок використання цих технологій впевненість у своїх дизайнерських здібностях. Викладачам, які бажають наслідувати цей приклад, варто почати з невеликих пілотних проектів, а вже потім переходити до спільних середовищ доповненої реальності та інструментів ГШІ для проектування та розвитку навичок студентів.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/MqNTc

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини#НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-06-10
Поширити