ПОСІБНИК З ІНСТРУМЕНТІВ ГШІ

ПОСІБНИК З ІНСТРУМЕНТІВ ГШІ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Міріам Вун та На Йонг Ен «Посібник інсайдера про те, як студенти використовують інструменти генеративного ШІ».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Міріам Вун та На Йонг Ен «Посібник інсайдера про те, як студенти використовують інструменти генеративного ШІ».

Автори говорять про результати вивчення практик використання ШІ, отримані під час спілкування зі студентами різних спеціальностей. Як правило, студенти залучають ШІ для створення конспектів, пояснення складних концепцій, генерації ідей та структурування завдань. Найбільш популярним є запит на кшталт «Поясни, ніби мені 12 років», який допомагає спростити складні теми. Є занепокоєння щодо формування надмірної залежності від технологій, що може перешкоджати глибокому навчанню. ГШІ відкриває нові можливості для освіти, але водночас створює виклики, зокрема – щодо дотримання академічної доброчесності й розвитку критичного мислення. Щоб ефективно інтегрувати ГШІ у навчання, автори пропонують викладачам переосмислити підходи до оцінювання, збільшити кількість завдань, що вимагають оригінального мислення та вирішення реальних проблем. Наприклад, залучення студентів до проєктів, орієнтованих на реальну співпрацю з індустрією, можуть стимулювати креативність і практичне застосування знань. Університети можуть розробляти власні чат-боти на базі ГШІ, які надаватимуть студентам персоналізовану підтримку та допомагатимуть аналізувати їхні навчальні потреби. Викладачам також варто нагадувати про наслідки неетичного використання ШІ, щоб заохочувати відповідальне ставлення до технологій. Оскільки ГШІ стає невід’ємною частиною робочих процесів, розвиток ШІ-грамотності та адаптація педагогічних методів до нових викликів є ключовими завданнями для вищої освіти. А грамотне й коректне  використання ГШІ може сприяти більш глибокому розумінню навчального матеріалу, розвитку критичного мислення та підготовці студентів до успішного професійного майбутнього.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/gsOav

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-09-24
Share
АНТИПЛАГІАТНИЙ СЕРВІС ITHENTICATE 

АНТИПЛАГІАТНИЙ СЕРВІС ITHENTICATE 

Sorry, this entry is only available in Українська. iThenticate являє собою сервіс перевірки текстів на плагіат для корпоративного та академічного ринку, який належить компанії Turnitin.

Sorry, this entry is only available in Українська.

iThenticate являє собою сервіс перевірки текстів на плагіат для корпоративного та академічного ринку, який належить компанії Turnitin.

Він був запущений у 2004 році з метою підтримки академічної доброчесності, цілісності наукових досліджень та професійних публікацій. Його основна функція полягає у порівнянні рукописів із великою базою академічних і веб-джерел для виявлення збігів і підтвердження оригінальності текстів. З класичного інструменту перевірки на плагіат iThenticate з часом розвинувся у багатофункціональне рішення, яке використовується у видавничій справі, наукових установах, урядових та комерційних організаціях. У відповідь на розвиток великих мовних моделей нещодавно сервіс було доповнено інструментами виявлення текстів, згенерованих штучним інтелектом, а також для захисту інтелектуальної власності та аналізу документів. Інтеграція iThenticate із системами відстеження рукописів (MTS), видавничими платформами та системами управління контентом (CMS) робить його одним із ключових інструментів для більшості академічних журналів. Його застосування допомагає забезпечувати академічну доброчесність і запобігати ненавмисному плагіату; підвищувати шанси на схвалення рукописів при публікації; підтримувати репутацію авторів і установ; своєчасно виявляти використання ШІ у процесі написання текстів. Звіт про схожість (Similarity Report) містить чіткі посилання на джерела, інструменти для інтерпретації результатів та аналізу показника схожості. База даних iThenticate охоплює сотні мільйонів наукових статей, книг, матеріалів конференцій, препринтів та енциклопедій, а також понад 85 тисяч журналів від провідних світових видавництв. Завдяки поєднанню масштабної джерельної бази, інтеграційних можливостей і сучасних технологій iThenticate став міжнародним стандартом для перевірки рукописів і дотримання академічної доброчесності.

Детальніше: https://www.ithenticate.com/, https://www.turnitin.com/about

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-09-24
Share
ОЕСР: КЕРІВНІ ПРИНЦИПИ ЩОДО БОРОТЬБИ З МАНІПУЛЯЦІЯМИ У СФЕРІ ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ

ОЕСР: КЕРІВНІ ПРИНЦИПИ ЩОДО БОРОТЬБИ З МАНІПУЛЯЦІЯМИ У СФЕРІ ДЕРЖАВНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Керівні принципи ОЕСР щодо боротьби з маніпуляціями у сфері державних закупівель» (оновлення 2025 року).

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Керівні принципи ОЕСР щодо боротьби з маніпуляціями у сфері державних закупівель» (оновлення 2025 року).

У ньому зазначається, що відповідні рекомендації ОЕСР допомагають членам ОЕСР та усім зацікавленим сторонам запобігати змовам під час організації й проведення торгів у сфері державних закупівель. Рекомендації ОЕСР покликані зробити державні закупівлі більш конкурентоспроможними та посилити дотримання законодавства про конкуренцію. Документ визнає, що змови на торгах є «одним з найбільш грубих та небезпечних порушень конкурентного законодавства, яке завдає шкоди державному покупцю шляхом підвищення цін, зниження якості, встановлення обмежень на виробництво або квот, розподілу чи перерозподілу ринків, що робить товари та послуги недоступними або надмірно дорогими для державних покупців і шкодить кінцевим користувачам суспільних товарів та послуг, а також платникам податків». Необхідно вживати заходи для ускладнення встановлення та підтримки схем змови, а також підвищити обізнаність про ознаки, які можуть свідчити про змову, щоб виявляти та розслідувати підозрілу діяльність.  Опубліковані керівні принципи містять детальні вказівки для державних органів (зокрема – антимонопольних структур та посадових осіб із закупівель) щодо запобігання та виявлення змов на торгах. Також вони будуть корисними і для приватних організацій, що здійснюють закупівлі. Документ охоплює такі основні моменти, як виявлення форм змови на торгах та ідентифікація ринкових структур, що сприяють змові; співпраця органів державної влади у боротьбі зі змовою на торгах; проконкурентний дизайн тендерів; тривожні сигнали, які можуть свідчити про змову; повідомлення про підозри у змові на торгах антимонопольному органу, а також пропонує опис належних практик. Ознайомлення зі звітом має підтримати державних службовців у запобіганні, виявленні та повідомленні про картельні змови у сфері державних закупівель.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/uYvzw, https://qrpage.net/qr/WbBJF, https://doi.org/10.1787/cbe05a56-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-09-24
Share
РЕФОРМИ ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ЗАГРОЖУЮТЬ УНІВЕРСИТЕТАМ

РЕФОРМИ ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ ЗАГРОЖУЮТЬ УНІВЕРСИТЕТАМ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Джульєтти Роуселл під назвою «Зміни в TEF можуть призвести до більшої кількості злиттів або закриття університетів».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Джульєтти Роуселл під назвою «Зміни в TEF можуть призвести до більшої кількості злиттів або закриття університетів».

У ній обговорюється, як попередження про переглянуті правила Teaching Excellence Framework — Рамкової програми досконалості викладання (системи оцінювання, яка допомагає вимірювати ефективність освіти з точки зору студентів) — можуть негативно вплинути на університети. Під загрозою у першу чергу ЗВО, які активно працюють над розширенням т.зв «програм участі» – ініціативи доступної освіти для непривілейованих верств суспільства. Тоді як ця система не дозволить ефективно виявляти та усувати з ринку освіти недобросовісних гравців. Освітні аналітики попереджають, що запропоновані зміни до цієї TEF  можуть ще більше ускладнити нинішнє доволі хитке фінансове становище університетів, спричинивши хвилю злиттів між установами або навіть повне закриття деяких з них. Наразі університети, які отримають «золотий» або «срібний» рейтинг згідно оновленій схемі оцінювання якості, зможуть претендувати на додаткове фінансування та проходитимуть перевірки рідше. Натомість установи з «бронзовим» рейтингом можуть зіткнутися з забороною на розширення набору студентів, аж доки не доведуть підвищення своєї якості.  Деякі університети останнім часом активно набирали значно більше іноземних студентів, аби підтримати свій бюджет. Пол Ешвін, професор вищої освіти в Ланкастерському університеті, зазначає, що нові обмеження можуть мати серйозні наслідки для університетів, чия стратегія полягає у збільшенні набору студентів. Це підтверджують дані про злиття університетів Кента та Грінвіча через фінансові труднощі. Значна кількість британський університетів перебуває у фінансово нестабільному періоді, у зоні турбулентності, і якщо дозволити стягувати вищу плату за навчання лише закладам із «золотим» чи «срібним» рейтингом, то це стане сигналом суспільству про недооцінку університетів із сильним акцентом на розширення участі, що суперечить принципам соціальної еволюції в освіті. Студенти очікують високоякісного навчання. Потрібно заохочувати заклади з нижчою якістю до покращень, щоб гарантувати гарне викладання та  відповідальність університетів за невідповідність нормам, для чого мають бути задіяні справді ефективні механізми контролю.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/KefH9

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-09-23
Share
ЯК РОЗВИВАЛИСЯ ВІДКРИТІ ДАНІ В УКРАЇНІ

ЯК РОЗВИВАЛИСЯ ВІДКРИТІ ДАНІ В УКРАЇНІ

Sorry, this entry is only available in Українська. На ютуб-каналі «Дія.Відкриті дані» став доступний широкому загалу підготовлений TextyOrgUa у партнерстві з Міністерством цифрової трансформації України перший випуск підкасту «Хроніки відкритих даних».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На ютуб-каналі «Дія.Відкриті дані» став доступний широкому загалу підготовлений TextyOrgUa у партнерстві з Міністерством цифрової трансформації України перший випуск підкасту «Хроніки відкритих даних».

У ньому йдеться про те, як українці щодня користуються відкритими даними при перевірці забудовників, відстеженні витрат бюджету або пошуку маршрутів громадського транспорту. Показано стан розвитку відкритих даних в Україні за останні 10 років. Наводяться й розглядаються наступні факти: Україна стала третьою країною в Європі за розвитком відкритих даних; найбільші виклики у сфері відкритих даних під час війни; перспективи відкритих даних та їхнє майбутнє.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/ijb7C,  https://youtu.be/4R6qisNweQE

Фото: Мінцифри

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини  #НРАТ_Бібліотекарям  

2025-09-23
Share
ОЕСР: ДЕРЖАВНІ ПІДПРИЄМСТВА І СТАЛИЙ РОЗВИТОК

ОЕСР: ДЕРЖАВНІ ПІДПРИЄМСТВА І СТАЛИЙ РОЗВИТОК

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  звіт «Державні підприємства і сталий розвиток: лідерство власним прикладом».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  звіт «Державні підприємства і сталий розвиток: лідерство власним прикладом».

У ньому зазначається, що державні підприємства є важливими гравцями у світовій економіці та ключовими для досягнення цілей сталого розвитку. У 2023 році вони становили 126 із 500 найбільших компаній світу за обсягом доходу та мали 12% світової ринкової капіталізації. Багато з цих підприємств працюють у стратегічних секторах, таких як енергетика, транспорт або важка промисловість і  є вразливими до екологічних, соціальних та управлінських ризиків. Вони вимушені реагувати на зміну клімату та використовувати ресурси згідно регуляторних очікувань, за поганого управління вони можуть створювати навантаження на державні бюджети, погіршувати інфраструктуру та якість надання послуг, наражати державу на репутаційну шкоду. Разом із тим, вони мають унікальні можливості для просування сталого розвитку та відповідального ведення бізнесу. Вони мають всі можливості стати прикладом відповідальних практик, упровадження інновацій та сильного управління. Уряди, як їхні власники, а також самі державні підприємства повинні подавати приклад ефективного управління ризиками задля просування сталого розвитку, підтримання стійкості та створення довгострокової цінності. Для цього політика та практика повинні бути узгоджені з національними й міжнародними зобов’язаннями щодо сталого розвитку та забезпечувати їх належне виконання. Спираючись на міжнародний досвід та «Керівні принципи ОЕСР щодо корпоративного управління державними підприємствами», цей звіт пропонує практичні рекомендації щодо того, як державні підприємства та їхні власники можуть діяти у сфері сталого розвитку.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/ysBeC, https://qrpage.net/qr/8Stk4, https://doi.org/10.1787/c99c7ef0-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-09-23
Share
ПЕРСОНАЛЬНИЙ ТЬЮТОР ВІД ШІ

ПЕРСОНАЛЬНИЙ ТЬЮТОР ВІД ШІ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Стива Хіла та Квинтуса Штирсторфера «Чи може штучний інтелект забезпечити персонального тьютора 24/7».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Стива Хіла та Квинтуса Штирсторфера «Чи може штучний інтелект забезпечити персонального тьютора 24/7».

У ній йдеться про те, що сучасна вища освіта у Великій Британії переживає складні часи: співвідношення студентів до викладачів зростає, задоволеність студентів падає, а їхні фінансові ресурси – все більше обмежені. Багато студентів змушені працювати неповний робочий день, що призводить до пропусків занять, тоді як викладачі страждають від надмірного навантаження, що спонукає їх залишати академічну сферу. У таких умовах традиційні методи викладання не завжди відповідають потребам студентів і суспільства. Генеративний штучний інтелект пропонує інноваційне рішення для подолання цих викликів.  ШІ-тьютори, інтегровані в системи університетів, можуть надавати персоналізовану підтримку студентам у реальному часі, відповідаючи на їхні запитання та пропонуючи власні для поглиблення знань. Такі інструменти, як Syntea, уже застосовуються в деяких закладах, наприклад, у Walbrook Institute London. Вони здатні обробляти базові питання, використовуючи матеріали курсу та доповнені дані з великих мовних моделей за умови належного контролю з боку викладачів для забезпечення точності. ШІ може значно полегшити рутинні завдання, такі як створення тестів та їх перевірка, відстеження прогресу студентів, адаптація рівня складності завдань до їхньої успішності. Це дозволяє викладачам зосередитися на ключових аспектах навчання, таких як розвиток критичного мислення й творчого підходу. Завдяки ШІ університети можуть відійти від орієнтації на “ідеального студента” та запропонувати гнучкіші освітні підходи, що враховують різноманітні потреби студентів, включно з тими, хто поєднує навчання з роботою чи іншими обов’язками. Використання ШІ-тьюторів не лише підвищує ефективність викладання, але надає персоналізовану підтримку кожному студенту. Хоча ШІ не вирішує всіх проблем і може створювати нові виклики, його розумне застосування у системі вищої освіти дозволяє оптимізувати ресурси університетів, роблячи освіту доступнішою та ефективнішою.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/ILMXG

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-09-22
Share
ОНОВЛЕНО ПРАВИЛА РОБОТИ З ВІДКРИТИМИ ДАНИМИ

ОНОВЛЕНО ПРАВИЛА РОБОТИ З ВІДКРИТИМИ ДАНИМИ

Sorry, this entry is only available in Українська. Уряд ухвалив оновлені правила роботи з відкритими даними з метою забезпечення максимальної доступності їх громадянам, бізнесу та громадським організаціям та підтримки використання даних, що становлять суспільну цінність, для цілей аналітики, створення різноманітних сервісів й забезпечення контролю за діяльністю влади.  

Sorry, this entry is only available in Українська.

Уряд ухвалив оновлені правила роботи з відкритими даними з метою забезпечення максимальної доступності їх громадянам, бізнесу та громадським організаціям та підтримки використання даних, що становлять суспільну цінність, для цілей аналітики, створення різноманітних сервісів й забезпечення контролю за діяльністю влади.  

Відповідна постанова від 10 вересня 2025 р. № 1151 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 і від 30 листопада 2016 р. № 867» розміщена на урядовому порталі. Запроваджені чіткі рекомендації стосовно завантаження інформації на Єдиний портал відкритих даних, що зменшить простір для зловживань з боку чиновників. Також здійснене оновлення єдиного переліку даних;  запроваджені процедури щорічного оцінювання даних; спрощено знаходження потрібної користувачам інформації для проведення аналітики, створення цифрових сервісів, контролю за витратами бюджету. Прийняття урядової постанови сприятиме створенню прозорої та підзвітної держави, а також зменшить простір для зловживань. 

 Детальніше: https://qrpage.net/qr/ELcUYhttps://qrpage.net/qr/dOJiq, https://qrpage.net/qr/4FbqZ

Фото: Мінцифри

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини 

2025-09-22
Share
ОЕСР: РУШІЙНІ СИЛИ СКОРОЧЕННЯ ДЕРЖАВНОГО БОРГУ

ОЕСР: РУШІЙНІ СИЛИ СКОРОЧЕННЯ ДЕРЖАВНОГО БОРГУ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  робочий документ «Рушійні сили скорочення державного боргу: уроки країн ОЕСР» із серії «Робочі документи департаменту економіки ОЕСР».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  робочий документ «Рушійні сили скорочення державного боргу: уроки країн ОЕСР» із серії «Робочі документи департаменту економіки ОЕСР».

У ньому зазначається, що державні борги знаходяться на історично високому рівні та з урахуванням поточної політики, будуть продовжувати зростати. За відсутності будь-яких компенсаційних заходів з боку фіскальної політики, співвідношення державного боргу до ВВП у середньому по країнах G7 буде погіршуватись аж до 2040 року, що стане наслідком зростання витрат на обслуговування боргу, старіння населення, збільшення видатків на оборону, політики протидії змін клімату. У процесі вирішення цих проблем та прагненні зберегти стійкість боргу уряди можуть скористатися уроками минулого,  коли країни досягли значного та стійкого зниження співвідношення боргу до ВВП. У документі аналізується 34 епізоди скорочення боргу, що мали місце у країнах ОЕСР з кінця 1970-х років. Аналіз проводився з урахуванням розподілу на три компоненти (циклічний, дискреційний та одноразовий), а також на детальний набір статей бюджету як з боку доходів, так і з боку видатків. Експерти наголошують, що сприятливий економічний цикл був основним чинником зниження співвідношення боргу до ВВП. Зусилля щодо фіскальної консолідації (переважно з боку видатків) стали доволі скромним внеском у скорочення боргу під час самих епізодів, але відбувалися у більших масштабах напередодні цих епізодів. Скорочення боргу і загальне обмеження витрат супроводжувалося сприятливими для зростання змінами у складі державних витрат на користь формування людського капіталу (загальне збільшення витрат на охорону здоров’я, стримування витрат на пенсії та субсидії). Щодо доходів, податки на прибуток підприємств зробили найбільший внесок у покращення первинних сальдо.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/L1rWchttps://qrpage.net/qr/lONzb, https://doi.org/10.1787/89a45c05-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-09-22
Share
РЕКОМЕНДАЦІЇ EUA ЩОДО ПЕРСПЕКТИВ РЕГУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПРОСТОРУ

РЕКОМЕНДАЦІЇ EUA ЩОДО ПЕРСПЕКТИВ РЕГУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПРОСТОРУ

Sorry, this entry is only available in Українська. Європейська асоціація університетів (EUA) оприлюднила свою позицію щодо проєкту Закону про Європейський дослідницький простір (ERA Act).

Sorry, this entry is only available in Українська.

Європейська асоціація університетів (EUA) оприлюднила свою позицію щодо проєкту Закону про Європейський дослідницький простір (ERA Act).

Ця ініціатива є багатообіцяючим кроком на шляху до повної реалізації ERA та п’ятої свободи Єдиного ринку – вільного переміщення знань, досліджень, інновацій та освіти. Цей закон сприятиме  подоланню структурних перешкод, які не вдалося усунути завдяки добровільному характеру Порядку денного ERA. Рекомендації з удосконалення положень згаданого документу від EUA стосуються наступного.  Закон має покращити умови праці дослідників та забезпечити більш гнучкі кар’єрні шляхи, а також створити стимули для підвищення мобільності дослідників. П’ята свобода повинна охоплювати знання у всіх вимірах. Закон має сприяти створенню гармонізованої структури справедливої ​​екосистеми відкритої науки. Зусилля щодо підвищення цінності знань мають забезпечити правову ясність щодо того, як переосмислити академічні структури, щоб забезпечити більше стимулів для інновацій. Будь-які заходи щодо захисту та підтримки свободи наукових досліджень повинні враховувати вже існуючі структури. Щоб досягти мети інвестування 3% ВВП у наукові дослідження та розробки, держави-члени повинні взяти на себе зобов’язання проведення реформ та здійснення значних національних інвестицій. Закон має запровадити «університетську перевірку», активно залучаючи університети до оцінювання можливого впливу нового законодавства на освіту та наукову діяльність. Разом із тим, EUA попереджає ризик, що прийняття закону може обтяжити сектор освіти і науки новими  вимогами, порушуючи гнучкість та автономію університетів. «Три структурні елементи, запропоновані Європейською комісією, стосуються структурних проблем у Європейському дослідному просторі, які потребують дій на рівні ЄС. Відправною точкою стане зосередження уваги на національних зобов’язаннях щодо досягнення цільового показника інвестицій у розмірі 3% ВВП, зниження фрагментації інвестицій та політики, а також покращення рамкових умов для дослідників».

Детальніше: https://qrpage.net/qr/Rleq8, https://qrpage.net/qr/wsYiv

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ЄAУ #НРАТ_ВідкритаНаука #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-09-19
Share