ВПЛИВ ШІ НА ВИЩУ ОСВІТУ

ВПЛИВ ШІ НА ВИЩУ ОСВІТУ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Сьюзен К. Олдрідж «Чотири цілі для визначення впливу штучного інтелекту на вищу освіту».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Сьюзен К. Олдрідж «Чотири цілі для визначення впливу штучного інтелекту на вищу освіту».

Автор розмірковує над тим, як керівники вищої освіти можуть упоратися з проблемами та можливостями, які відкриває штучний інтелект. Наголошується на двох важливих моментах: по-перше, керівники ЗВО наразі лише починають осмислено реагувати на практичні наслідки розповсюдження ШІ в освітніх системах, належним чином аналізуючи проблеми; по-друге, більшість керівників розглядають ШІ лише як низку окремих проблем, які потрібно вирішити, а не як нову системну і комплексну проблему. Сьюзен задається питанням: як найкраще можна керувати використанням штучного інтелекту у вищій освіті та як правильно формувати його вплив на студентів, викладачів і навчальний заклад в цілому? Відповідь на це стратегічне питання, на її думку, полягає у роботі над досягненням чотирьох цілей. Перша ціль – готувати сучасних студентів до використання штучного інтелекту у майбутній професійній кар’єрі. Друга ціль – використання потенціалу ШІ для підвищення ефективності освіти,  посилюючи здатність студентів до змістовного навчання упродовж усього життя. Третя ціль – використання штучного інтелекту для вирішення конкретних педагогічних та адміністративних проблем. Четверта ціль – постійний моніторинг, виявлення та коректне своєчасне усунення проблем, які приносить використання ШІ у вищій освіті, розроблення механізмів передбачення та ефективне реагування на нові виклики. Щоб досягти зазначених цілей необхідно забезпечити новаторське ставлення до ШІ (потрібно розглядати його як інструмент, що надає величезні можливості) та партнерське ставлення до нього (повноцінно реалізувати його можливості та ефективно пом’якшити ризики). Прийняття цих стратегічних позицій дозволить керувати впливом штучного інтелекту та, зрештою, зробить вищу освіту більш сильною та стійкою.

Детальніше: https://www.timeshighereducation.com/campus/four-objectives-guide-artificial-intelligences-impact-higher-education?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=the-download&spMailingID=30597155&spUserID=MTAxNzcwOTEyMTAyNAS2&spJobID=2631956483&spReportId=MjYzMTk1NjQ4MwS2, https://www.timeshighereducation.com/campus/collections/ai-transformers-chatgpt-are-here-so-what-next

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-02-26
Share
ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ЄДИНУ ДЕРЖАВНУ ЕЛЕКТРОННУ БАЗУ З ПИТАНЬ ОСВІТИ

ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ЄДИНУ ДЕРЖАВНУ ЕЛЕКТРОННУ БАЗУ З ПИТАНЬ ОСВІТИ

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерство освіти і науки пропонує до громадського обговорення проєкт урядової постанови «Про затвердження Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти, порядок її ведення».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерство освіти і науки пропонує до громадського обговорення проєкт урядової постанови «Про затвердження Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти, порядок її ведення».

Документ визначає механізм функціонування ЄДЕБО як інтегрованої інформаційної системи, що забезпечує збирання, створення, реєстрацію, накопичення, зберігання, зміну, використання, поширення та захист інформації про суб’єктів освітньої діяльності, вступників до закладів освіти, здобувачів освіти, документи про освіту (науковий ступінь), педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників з метою задоволення потреб фізичних та юридичних осіб, порядок її ведення. У ньому визначена базова термінологія, зокрема, пояснюється призначення наступних реєстрів: документів про освіту, здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних працівників; сертифікатів зовнішнього незалежного оцінювання; сертифікатів педагогічних працівників; студентських (учнівських) квитків; суб’єктів освітньої діяльності. Згідно Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування інтегрованих інформаційних систем у сфері освіти» та Закону України «Про освіту» обов’язки щодо затвердження положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти та порядку її ведення, а також адміністратора Єдиної державної електронної бази з питань освіти покладено на Кабінет Міністрів України. Наразі функціонування Єдиної державної електронної бази з питань освіти нормативно врегульовано наказом Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 № 620 «Про затвердження Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05 жовтня 2018 р. за №1132/32584 (зі змінами). Отже, подальше функціонування ЄДЕБО потребує нормативного врегулювання шляхом прийняття відповідного рішення Кабінету Міністрів України. Зауваження та пропозиції до проєкту можна подати 25 березня 2025 року.   

Детальніше: https://surl.li/ykzwch, https://surl.li/gcoufz, https://surl.li/pmimbd, https://surl.li/obeebf, https://surl.li/atqyfp, https://surl.li/khatoh, https://surl.li/wrlbiv, https://surl.li/prbbtl, https://surl.li/krinln

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_обговорення #НРАТ_Освітянам_обговорення

2025-02-26
Share
АКТУАЛІЗАЦІЯ ПЛАНУ ДІЙ ІЗ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНІЦІАТИВИ «ПАРТНЕРСТВО «ВІДКРИТИЙ УРЯД» У 2023–2025 РОКАХ

АКТУАЛІЗАЦІЯ ПЛАНУ ДІЙ ІЗ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНІЦІАТИВИ «ПАРТНЕРСТВО «ВІДКРИТИЙ УРЯД» У 2023–2025 РОКАХ

Sorry, this entry is only available in Українська. Кабінет Міністрів України схвалив зміни до плану дій із впровадження Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд» у 2023–2025 роках.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Кабінет Міністрів України схвалив зміни до плану дій із впровадження Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд» у 2023–2025 роках.

Відповідне розпорядження від 18 лютого 2025 р. № 132-р розміщено на урядовому порталі. Зокрема, уточнено кроки, індикатори, строки та очікувані результати виконання окремих заходів плану дій. Йдеться про впровадження ефективного цифрового інструменту управління проектами відбудови об’єктів інфраструктури, будівництва та нерухомого майна; розроблення цифрової платформи для молоді; розроблення методичних рекомендацій щодо функціонування закладів вищої освіти на засадах прозорості та доброчесності; інституалізації імплементації Ініціативи із забезпечення прозорості у видобувних галузях; забезпечення доступу до публічної інформації у формі відкритих даних. Зміни ініційовані представниками органів виконавчої влади, інститутів громадянського суспільства, міжнародних організацій під час розширеного засідання Координаційної ради з питань реалізації Ініціативи за результатами обговорення реалізації плану дій у 2024 році.

Детальніше: https://www.kmu.gov.ua/news/uriad-skhvalyv-zminy-do-planu-dii-iz-vprovadzhennia-initsiatyvy-partnerstvo-vidkrytyi-uriadhttps://bit.ly/416yiGh

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-02-26
Share
ОЕСР: ЕКОНОМІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ – ІРЛАНДІЯ

ОЕСР: ЕКОНОМІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ – ІРЛАНДІЯ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Економічний огляд Ірландії».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Економічний огляд Ірландії».

Наголошується, що незважаючи на нестабільність ВВП, що виникла унаслідок падіння у деяких секторах, у яких домінують багатонаціональні компанії, економіка Ірландії залишається доволі міцною завдяки високим показникам ринку праці. Але ризики останнім часом суттєво зросли. Уряд має бути обачним у фіскальному сенсі, щоб подолати тиск, спричинений старінням населення, прогалинами в інфраструктурі, зміною клімату та проблемами з інвестиціями в житло. Удосконалення фіскальної системи, підвищення ефективності державних витрат і диверсифікація податкових надходжень мають покращити довгострокову фіскальну стабільність. Необхідністю є точне визначення пріоритетів у частині окремих  секторів економіки і типів проектів. Зменшення дефіциту робочої сили та навичок, зниження судових витрат і подальше пом’якшення адміністративного тягаря для підприємств допоможуть Ірландії зберегти конкурентоспроможність. Нещодавні політичні заходи сприяли покращанню ситуації ц галузі будівництва, але дисбаланс між попитом і пропозицією житла, що наразі зберігається, демонструє наявність структурних проблем. Реформування системи оподаткування  щодо володіння житлом, удосконалення процесу планування та отримання дозволів на будівництво, збільшення щільності житлової забудови, а також зниження витрат і підвищення продуктивності у будівельному секторі стануть ключовими чинниками збільшення пропозиції житла у майбутньому.

Детальніше: https://www.oecd.org/en/topics/sub-issues/economic-surveys/ireland-economic-snapshot.html?adestraproject=Economics%20Department%20News&utm_campaign=Feb%202025-Final&utm_content=Access%20the%20economic%20snapshot%20of%20Ireland&utm_term=eco&utm_medium=email&utm_source=Adestra

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD

2025-02-26
Share
НОВІ ПРАВИЛА СТВОРЕННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ ДЕРЖАВНИХ ІТ-СИСТЕМ

НОВІ ПРАВИЛА СТВОРЕННЯ ТА АДМІНІСТРУВАННЯ ДЕРЖАВНИХ ІТ-СИСТЕМ

Sorry, this entry is only available in Українська. Кабінет Міністрів України ухвалив нові правила для створення та адміністрування державних ІТ-систем.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Кабінет Міністрів України ухвалив нові правила для створення та адміністрування державних ІТ-систем.

Відповідна постанова від 21 лютого 2025 року №205 «Деякі питання створення, адміністрування та забезпечення функціонування засобу інформатизації» розміщена на урядовому порталі. Запроваджуються зміни до єдиних цифрових стандартів, передбачене оновлення програм та оптимізація витрат у держсекторі згідно Закону України «Про Національну програму інформатизації». Обов’язковими елементами життєвого циклу ІТ-систем є: створення, оновлення й розвиток засобів інформатизації; підтримка та адміністрування інформаційних ресурсів; заміна старих, неефективних програм; локалізація програм для відповідності українським стандартам. Це рішення створює ряд переваг для держави та бізнесу, зокрема: запроваджується єдиний стандарт для усіх замовників, тоді як раніше кожна установа мала власні підходи до управління ІТ-проєктами; вимоги стають уніфікованими, що дозволить більш ефективно використовувати фінансові ресурси; забезпечується належні прозорість та контроль, що сприятиме оптимізації державних витрат на ІТ; створюються умови для гнучкості та масштабування ІТ-систем, оскільки відкриті стандарти спростять інтеграцію інформаційних систем між собою та зроблять їх адаптивними; забезпечується захист даних і безпека, що особливо важливо для державних реєстрів, систем електронного врядування та онлайн-сервісів. Очікується, що запроваджені зміни призведуть до оптимізації у сфері цифрових технологій, покращання якості та безпеки державних послуг, підвищення зручності різноманітних сервісів.

Детальніше: https://surl.li/rmwszh, https://surl.li/mxigmt, https://surl.li/lzlkre, https://surl.li/mnrnqk

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_ВідкритіДані

2025-02-25
Share
ОЕСР: ГЛОБАЛЬНА СТРУКТУРА МОНІТОРИНГУ НАДІЙНОГО ШІ

ОЕСР: ГЛОБАЛЬНА СТРУКТУРА МОНІТОРИНГУ НАДІЙНОГО ШІ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку оприлюднила інформацію про створення першої глобальної структури для звітування компаній про свої зусилля з просування безпечного та надійного штучного інтернету.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку оприлюднила інформацію про створення першої глобальної структури для звітування компаній про свої зусилля з просування безпечного та надійного штучного інтернету.

Ця ініціатива покликана контролювати застосування Міжнародного кодексу поведінки Хіросімського процесу для організацій, що розробляють передові системи штучного інтелекту, який було ухвалено під час головування Японії у G7. Вперше компанії зможуть надати придатну для міжнародних порівнянь інформацію про свої дії та методи управління ризиками штучного інтелекту, зокрема – оцінку ризиків, звітність про інциденти, механізми обміну інформацією, дії з підтримки довіри та забезпечення підзвітності під час  розроблення та упровадження передових систем ШІ. Деякі з найбільших у світі розробників передових систем штучного інтелекту вже зробили свій внесок у цю ініціативу на її пілотній фазі, тестуючи систему моніторингу. Amazon, Anthropic, Fujitsu, Google, KDDI Corp., Microsoft, NEC Corp., NTT, OpenAI, Preferred Networks Inc., Rakuten Group Inc., Salesforce, Softbank Corp. долучились до цієї роботи. Вони вже узгодили структуру звітності з кількома системами управління ризиками, включаючи Хіросімський кодекс поведінки. Наразі ОЕСР прагне сприяти взаємодії та узгодженості між міжнародними механізмами управління ШІ, співпрацюючи у цьому питанні з понад 100 країнами світу. Організація стає глобальним політичним форумом, який просуває політику збереження індивідуальної свободи та покращення економічного і соціального добробуту людей у всьому світі у контексті стрімких технологічних змін та запровадження ШІ.

Детальніше: https://surl.li/pbjles, https://transparency.oecd.ai/, https://www.mofa.go.jp/files/100573473.pdf

 Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_#НРАТ_ШтучнийІнтелект

2025-02-25
Share
ПРО РЕЙТИНГ РЕПУТАЦІЇ

ПРО РЕЙТИНГ РЕПУТАЦІЇ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Джека Гроува «Рейтинг світової репутації 2025: оголошено результати».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Джека Гроува «Рейтинг світової репутації 2025: оголошено результати».

У ній автор  говорить про те, що сильний бренд надає переваги як власне університетам, так і науковцям. Він пояснює, чому репутація важлива на основі власного аналізу актуального списку найпрестижніших університетів світу. Академічні дисципліни втрачатимуть свою вагу, h-індекси вчених то ростуть, то слабшають. Репутація університетів зберігається та рідше тьмяніє, ніж «зіркові» бібліометричні показники. Ця репутаційна стійкість підтверджується даними Комітету з науки та технологій парламенту Великобританії. Відкидаючи занепокоєння президента Королівського товариства щодо того, що британські дослідження можуть відставати від країн-конкурентів без додаткової фінансової підтримки, депутат Кіт Малтхаус заперечив: «Трініті-коледж Кембриджу має більше Нобелівських премій з науки, ніж вся континентальна Європа разом». Дійсно, нобелівську у Трініті  отримали 34 випускники і співробітники. Та чи можна судити про репутацію університету, яка базується на суб’єктивних оцінках – історії, академічній спадщині, дослідницькій культурі, зовнішній взаємодії, приємному кампусі, бібліометрії, фінансових витратах чи видатних випускниках? Для багатьох університетів рейтинг світової репутації Times Higher Education все ще є корисним барометром бренду ЗВО, який пропонує корисну інформацію про заклади вищої освіти, спонукаючи викладачів та вчених сприймати їх як найкращі місця для роботи, досліджень і навчання. Цього року Гарвардський університет очолює рейтинг репутації (це відбувається 14-й рік поспіль), за ним слідують Массачусетський технологічний інститут і Оксфордський університет (очолює рейтинг упродовж останніх 9-ти років). Найвищий рейтинг свідчить про престиж та академічну досконалість ЗВО, які підтримуються реальною продуктивністю.

Детальніше: https://surl.li/eidoxu, https://surl.li/uzamub

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-02-24
Share
ПРОГРАМА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ АКАДЕМІЧНИХ МЕНЕДЖЕРІВ ЗВО УКРАЇНИ

ПРОГРАМА ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ АКАДЕМІЧНИХ МЕНЕДЖЕРІВ ЗВО УКРАЇНИ

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерство освіти і науки України та Британська Рада оголосили конкурс на відбір команд державних закладів вищої освіти України, що належать до сфери управління МОН, на участь у Програмі професійного розвитку академічних менеджерів ЗВО України.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерство освіти і науки України та Британська Рада оголосили конкурс на відбір команд державних закладів вищої освіти України, що належать до сфери управління МОН, на участь у Програмі професійного розвитку академічних менеджерів ЗВО України.

Мета Програми – зміцнення інституційної спроможності закладів вищої освіти України шляхом розвитку компетентності академічних менеджерів з питань трансформацій у вищій освіті, належного врядування, стратегічного та фінансового менеджменту, управління персоналом, інтернаціоналізації та інституційних змін. Програма містить чотири модулі: «Роль університету у контексті суспільних трансформацій»; «Стратегування в умовах невизначеності»; «Управління персоналом»; «Фінанси, ресурси, проєкти». Учасники Програми долучаться до тренінгів, виконання командних завдань, підготують та публічно захищатимуть інституційний проєкт змін. Учасниками програми можуть бути команди закладів вищої освіти  у складі проректорів, деканів, заступників деканів, директорів інститутів, заступників директорів інститутів, завідувачів кафедр, керівників адміністративних підрозділів ЗВО. Заявку на участь у Програмі можна подати до 13 березня 2025 року.

Детальніше: https://surl.li/jninfo, www.surveymonkey.com/r/5H7TPJZ, https://surl.li/sgfleb ь

Фото: Британська Рада

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_ОсвітаОнлайн

2025-02-24
Share
ПРЕМІЯ ЮНЕСКО ТА ЕКВАТОРІАЛЬНОЇ ГВІНЕЇ ЗА ДОСЛІДЖЕННЯ У ГАЛУЗІ НАУК, ЩО ВИВЧАЮТЬ ЖИТТЯ 2025

ПРЕМІЯ ЮНЕСКО ТА ЕКВАТОРІАЛЬНОЇ ГВІНЕЇ ЗА ДОСЛІДЖЕННЯ У ГАЛУЗІ НАУК, ЩО ВИВЧАЮТЬ ЖИТТЯ 2025

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури оголосила про старт конкурсу 2025 року на здобуття премії ЮНЕСКО та Екваторіальної Гвінеї за дослідження у галузі наук, що вивчають життя.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури оголосила про старт конкурсу 2025 року на здобуття премії ЮНЕСКО та Екваторіальної Гвінеї за дослідження у галузі наук, що вивчають життя.

Премія присуджується щороку видатним ученим (окремим особам або групам науковців), установам і неурядовим організаціям, що працюють у сфері медицини, біології, сільського господарства, наук про навколишнє середовище. Претендентами можуть бути ті, хто зробив значний внесок у подовження і покращення якості життя пацієнтів, розробку сільськогосподарських методів підвищення продуктивності та стійкості сільськогосподарських культур, захист навколишнього середовища, підтримку та збереження екосистем й адаптацію до зміни клімату. Переможець отримає грошову винагороду в розмірі 300 тис. дол. США. Заявка на участь у конкурсі має бути схвалена державою-членом ЮНЕСКО за підтримки національної комісії у справах ЮНЕСКО. Від однієї країни може бути подано не більше 5 заявок. Заявку на участь у конкурсі можна подати до 10 березня 2025 року.

Детальніше: https://surl.li/cflsqr, https://surl.li/eursir, https://surl.li/kjohbd

Фото: ЮНЕСКО

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_UNESCO #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-24
Share
ВІД ПОЧАТКІВЦЯ ДО ЕКСПЕРТА В ШІ

ВІД ПОЧАТКІВЦЯ ДО ЕКСПЕРТА В ШІ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті української платформи професійного розвитку Prometheus став доступний для вивчення новий онлайн-курс «Від початківця до експерта в ШІ».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті української платформи професійного розвитку Prometheus став доступний для вивчення новий онлайн-курс «Від початківця до експерта в ШІ».

Він покликаний навчити слухачів ефективно використовувати інструменти ШІ для повсякденних та робочих задач. Автори курсу намагались зробити світ штучного інтелекту доступним кожному, незалежно від попереднього досвіду та рівня підготовки, допомогти отримати практичні навички роботи з ШІ-інструментами та розвинути цифрові компетенції. Програма курсу складається з 6-ти модулів, які охоплюють різні рівні взаємодії з ШІ –  від опанування базових понять до створення власних ШІ – асистентів. Розглядаються наступні питання: що таке ШІ,  яким може бути його застосування в різних галузях, основні функції інструментів ШІ, створення текстових запитів, переклади текстів, генерація текстового контенту та зображень, створення ШІ-асистентів та їх додаткове навчання, робота з даними. Онлайн-курс створено за підтримки Міністерства цифрової трансформації України та Міністерства освіти і науки України.

Детальніше: https://surl.li/jtbbav, https://surl.li/edabkp   

Фото: Prometheus

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_ОсвітаОнлайн

2025-02-24
Share