ДОБІРКА ПОРАД ЩОДО РОЗРОБЛЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ

ДОБІРКА ПОРАД ЩОДО РОЗРОБЛЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ

На сайті Times Higher Education опублікована тематична добірка статей «Розроблення навчальних планів».

На сайті Times Higher Education опублікована тематична добірка статей «Розроблення навчальних планів».

У ній зібрані поради щодо фокусування освітніх програм на сучасних аспектах, важливих для затребуваної ринком праці вищої освіти та формування відповідного змісту програм, у яких передбачена спільна творчість, набуття навичок майбутнього, упровадження ЦСР, інклюзивне навчання, задіяння віртуальних цифрових інструментів. Зокрема, йдеться  про інтеграцію цілей сталого розвитку до курсів фінансової грамотності;  гнучкість програм як  ключ до ефективного опанування курсів; забезпечення стратегічної стійкості та підтримку інновацій;  створення ефективного середовища онлайн-навчання; розроблення унікальної інклюзивної бакалаврської освітньої програми; широке та ефективне задіяння  міждисциплінарного підходу тощо.

Детальніше: https://surl.li/vmmjbl

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-02-14
Поширити
СТВОРЕННЯ БЕЗПЕЧНИХ ШІ-ПРОДУКТІВ

СТВОРЕННЯ БЕЗПЕЧНИХ ШІ-ПРОДУКТІВ

Міністерство цифрової трансформації України, Експертно-консультаційний комітет з розвитку ШІ  та Juscutum  розробили рекомендації для розробників технологічних рішень на основі штучного інтелекту.

Міністерство цифрової трансформації України, Експертно-консультаційний комітет з розвитку ШІ  та Juscutum  розробили рекомендації для розробників технологічних рішень на основі штучного інтелекту.

Ці поради підготовлені за методологією HUDERIA та враховують міжнародні стандарти щодо етичного використання даних, прозорості алгоритмів та дотримання прав людини. Вони містять 5 базових рекомендацій. При розробці продукту з ШІ необхідно урахувати міжнародні стандарти (EU AI Act та GDPR) та урахувати усі можливі ризики; слід використовувати відкриті дата-сети, що відповідають етичним стандартам; візьміть до уваги набори даних із порталу відкритих даних Google Data Set Search, Kaggle тощо; перевірте правильність власних даних та додайте функцію пояснення рішень. Це допоможе користувачам розуміти, як працює алгоритм і перевірити його прозорість. Ніколи не використовуйте чутливі дані (особисті дані, геолокацію, номери карток і банківських рахунків, якщо цього безпосередньо не вимагає алгоритм). Повідомляйте про поширення даних, їх використання та обов’язково забезпечте отримання згоди користувачів на збір та обробку даних. Регулярно слідкуйте за тим, щоб інструмент ШІ не порушував права людини.

Детальніше: https://business.diia.gov.ua/history-of-success/yak-stvoriuvaty-bezpechni-shi-produkty-dlia-liudei-5-porad-dlia-startapiv-i-kompanii, https://curly.click/r/d5ca

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-02-14
Поширити
ОЕСР: РОЗШИРЕННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ

ОЕСР: РОЗШИРЕННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала політичний документ «Розширення можливостей фінансової звітності за допомогою цифрових та інтерактивних підходів» із серії «Документи ОЕСР щодо бюджетування».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала політичний документ «Розширення можливостей фінансової звітності за допомогою цифрових та інтерактивних підходів» із серії «Документи ОЕСР щодо бюджетування».

Він присвячений різноманітним аспектам сфери фіскальної звітності, зокрема – багаторівневому цифровому підходу до побудови системи фінансової звітності, який поєднує комплексний доступ до даних з цільовими стратегіями передачі даних. Основне його застосування – фіскальні онлайн-платформи, що пропонують всебічний доступ до відкритих даних та/або  сучасні стратегії комунікації даних (наприклад, інтерактивні візуалізації). Документ ґрунтується на матеріалах попередніх досліджень робочої групи ОЕСР з фінансового управління та звітності щодо раціоналізації урядової фіскальної звітності. Вона працювала задля створення рамок використання цифрових каналів для доступу до всеосяжних даних, структурування запитів, їх деталізації на основі управлінських потреб, забезпечення поширення даних у спосіб, пристосований до ключових груп користувачів (насамперед – до широкої громадськості), використання ефективних підходів представлення інформації (включаючи візуальні історії).  Досліджувались цілі урядів щодо їхніх фіскальних платформ та особливості цих платформ (проведено 10 тематичних досліджень на даних Канади, Чехії, Німеччини, Ісландії, Ірландії, Італії, Кореї, Мексики, Нідерландів, Сполучених Штатів) й визначались можливості і виклики підвищення ефективності фіскальних платформ, у тому числі – шляхом удосконалення комунікаційних підходів та використання можливостей штучного інтелекту.

Детальніше: https://surl.li/lfxnvh, https://surl.li/mnzqir

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-14
Поширити
ПРАЦЮВАТИ З  ПРОБЛЕМОЮ КРОК ЗА КРОКОМ

ПРАЦЮВАТИ З  ПРОБЛЕМОЮ КРОК ЗА КРОКОМ

 На сайті Times Higher Education опублікована стаття Торстена Фреліха «За межами чату: як асистенти вчителя зі штучним інтелектом змінюють підтримку студентів».

 На сайті Times Higher Education опублікована стаття Торстена Фреліха «За межами чату: як асистенти вчителя зі штучним інтелектом змінюють підтримку студентів».

Автор зазначає, що коректно інтегрований в освітню діяльність штучний інтелект забезпечує висококваліфіковану підтримку учнів, оскільки  «розуміє» матеріали курсу, його цілі та здатний спрямовувати студентів до більш глибокого навчання, а не «просто надає потрібні відповіді». Використовуючи досвід компанії Syntea, Торстен описує метод Сократа, який фактично описує найкращий підхід до  штучного інтелекту у вищій освіті: якщо його осмислено та ефективно упроваджувати,  то буде відбуватись не лише надання інформації, а й покращиться увесь процес навчання.  Необхідно розуміти силу  цілеспрямованого дизайну при упровадженні ШІ у процес викладання. Перший підхід «загального штучного інтелекту», згідно з яким установи упроваджують інструменти ШІ несистемно, діючи за аналогією, «як усі» та сподіваючись на отримання позитивних результатів. Другий  підхід є по суті  «педагогічно інтегрованим штучним інтелектом», у рамках якого кожна взаємодія викладачів та студентів з ШІ є частиною ретельно спланованої навчальної подорожі, узгодженої з навчальною програмою та філософією викладання. Щодо архітектури підтримки здобувачів освіти, то за другого підходу необхідно ураховувати наступні ключові елементи, які  здатні забезпечити щоб ШІ справді став ефективним інструментом. Потрібно змусити ШІ працювати на користь установ, які ставлять перед собою конкретні  освітні цілі (перш, ніж заглиблюватися в можливості ШІ, такі цілі потрібно визначити на основі консенсусу та зафіксувати); потрібно витратити багато зусиль на те, щоб розробити навчальні шляхи та визначити основні діалоги; ідентифікувати проблеми упровадження ШІ (нерішучість учасників освітнього процесу, цифрова доступність, цифрова грамотність персоналу та здобувачів освіти; формування бази навчальних ресурсів; упровадження кращих інструментів інтеграції ШІ в освітній процес та навчання поводженню з ними викладачів тощо). ШІ насправді може стати невід’ємною частиною навчального процесу, підтримуючи студентів у спосіб, який доповнює традиційні методи навчання, реалізуючи завдання підтримки (наприклад, цілодобовий діалог –  запитання/відповіді щодо матеріалів курсу або його окремих тем) та водночас дозволяючи викладачам зосередитися на більш складній взаємодії та персоналізованому керівництві. Коли ми говоримо про ШІ в університеті, – ми не маємо на увазі повну заміну людського викладання, а лише говоримо про розширення ефективної підтримки учнів на кожному етапі їхнього навчального шляху.

Детальніше: https://surl.li/addhpg

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-13
Поширити
ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ ТА СТАЛОГО РОЗВИТКУ

ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ ТА СТАЛОГО РОЗВИТКУ

На сайті Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО) опубліковано інформаційний матеріал «Мережа Землі: обмін інструментами для збереження біорізноманіття та сталого розвитку».

На сайті Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО) опубліковано інформаційний матеріал «Мережа Землі: обмін інструментами для збереження біорізноманіття та сталого розвитку».

У ньому йдеться про інструментарій накопичення найкращих практик ЮНЕСКО для підтримки збереження біорізноманіття і сталого розвитку на об’єктах, визначених ЮНЕСКО, – біосферних заповідниках, глобальних геопарках та об’єктах Всесвітньої спадщини. Найкращі практики не лише підтримують вказані об’єкти ЮНЕСКО, але й сприяють виконанню «Порядку денного сталого розвитку на період до 2030 року»,  а саме – 17-ти ЦСР та цілей Куньмінсько-Монреальської глобальної рамкової програми збереження біорізноманіття, проголошених під час 15-ї Конференції Конвенції про біологічне різноманіття (COP 15). Інструментарій ЮНЕСКО дозволяє визначити ключові практики залучення молоді, розширення можливостей майбутніх поколінь на місцевому, регіональному та глобальному рівнях. ЮНЕСКО спирається на мережу міжнародної міжуніверситетської співпраці й обміну знаннями, що складається  з майже тисячі закладів з усього світу. Вони проводять дослідження, аналізують та готують проєкти міжнародних нормативних документів щодо реалізації політичних рекомендацій на національному рівні. Вони об’єднують партнерів з наукових кіл, громадянського суспільства, місцевих громад і політиків у спільному діалозі, поширюють гуманістичні цінності ЮНЕСКО у системі освіти. Під егідою ЮНЕСКО існують центри категорії C2C, які є фактично міжнародними або регіональними експертними центрами, що надають технічну допомогу та послуги зацікавленим державам-членам, хоча й не є юридично частиною організації, а пов’язані з нею через офіційні угоди між ЮНЕСКО та окремими державами. Кожен C2C центр спеціалізується на окремій сфері діяльності, щоб відстоювати важливість культурної та природної спадщини як глобального суспільного блага, зміцнювати відповідний потенціал і сприяти співпраці та розвитку глобальної мережі.

Детальніше: https://surl.li/momovn

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_UNESCO #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-02-13
Поширити
КОНКУРС СТАРТАП-ПРОЄКТІВ У СФЕРІ МЕДИЧНОЇ ІНЖЕНЕРІЇ ТА ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ

КОНКУРС СТАРТАП-ПРОЄКТІВ У СФЕРІ МЕДИЧНОЇ ІНЖЕНЕРІЇ ТА ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ

Інноваційна екосистема Sikorsky Challenge Ukraine оголосила  про старт конкурсу стартап-проєктів у сфері медичної інженерії та здоров’я людини.  

Інноваційна екосистема Sikorsky Challenge Ukraine оголосила  про старт конкурсу стартап-проєктів у сфері медичної інженерії та здоров’я людини.  

Його мета – пошук інноваційних рішень, які сприятимуть збереженню людського капіталу та зростанню різних галузей української економіки, пов’язаних з медициною та охороною здоров’я.  Конкурс проводиться у рамках Міжнародного форуму «Інновації у медичній інженерії».  Участь у ньому можуть взяти усі бажаючі, хто має інноваційні ідеї та розробки за наступними напрямами: штучний інтелект у медичній інженерії; інтелектуальні системи в медицині; клінічна інженерія, технології діагностики, медичне приладобудування та електроніка; реабілітаційна інженерія та технології ендо- та екзопротезування; фізична терапія; ерготерапія; тканинна та регенеративна інженерія, штучні органи та трансплантація. Заявку на участь у конкурсі можна подати до 10 травня 2025 року.

Детальніше: https://kpi.ua/node/21043,   https://surl.li/hetjzz

Фото: pixabae.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-02-13
Поширити
ОЕСР: ПРОБЛЕМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ У ГАЛУЗІ НАВЧАННЯ  ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

ОЕСР: ПРОБЛЕМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ У ГАЛУЗІ НАВЧАННЯ  ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала консультаційний документ «Проблеми інтелектуальної власності у галузі  штучного інтелекту, навченого на скопійованих даних» із серії «Документи ОЕСР зі штучного інтелекту».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала консультаційний документ «Проблеми інтелектуальної власності у галузі  штучного інтелекту, навченого на скопійованих даних» із серії «Документи ОЕСР зі штучного інтелекту».

Наголошується, що новітні технологічні досягнення у галузі розвитку штучного інтелекту, особливо – стрімке зростання моделей генеративного ШІ, призвели до появи проблем у сфері інтелектуальної власності. Розроблення, тестування та перевірка моделей ШІ значною мірою покладаються на доступ до великих масивів даних, що зумовлює різке зростання попиту на такі дані для навчання/тренування моделей. Широко використовувані методи збору таких даних викликають занепокоєння щодо захисту прав інтелектуальної власності. Оприлюднений звіт містить огляд ключових питань, що знаходяться на перетині технологій ШІ та прав інтелектуальної власності. Експерти аналізують процес збирання даних як основний метод отримання навчальних даних ШІ, необхідних для розробки великих мовних моделей. Зазначається, що діяльність з формування масивів даних може порушувати кілька видів прав інтелектуальної власності та суміжних прав, зокрема – авторське право, права на бази даних, торговельні марки, комерційну таємницю, право на публічність та особисті немайнові права. У документі аналізуються методи збирання даних, визначаються ключові зацікавлені сторони, а також пропонуються попередні міркування, надаються нормативні відповіді та формулюються потенційні політичні підходи, які допоможуть розробникам політики орієнтуватися у зазначених  питаннях для найповнішого розкриття інноваційного потенціалу штучного інтелекту за умови належного захисту інтелектуальної власності та інших прав.

Детальніше: https://surl.li/dzesdg, https://surl.li/tnrusg

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-02-13
Поширити
ПЕРЕТВОРЕННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПРОЕКТУ НА ДОКУМЕНТАЛЬНИЙ ФІЛЬМ

ПЕРЕТВОРЕННЯ ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПРОЕКТУ НА ДОКУМЕНТАЛЬНИЙ ФІЛЬМ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття групи викладачів університету Західної Шотландії «Перетворення дослідницького проекту на документальний фільм».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття групи викладачів університету Західної Шотландії «Перетворення дослідницького проекту на документальний фільм».

Вони наголошують, що для поширення інформації про результати дослідження серед якомога більшої кількості людей, бажано здійснити зйомку документального фільму.  Цей трудомісткий і нетривіальний підхід, але він може дати прекрасні результати. Тож автори пропонують свої поради щодо того, як це зробити. Час від часу викладачі залучаються до університетських проектів і ті відчуття, які виникають  під час їх виконання та завершення,  – доволі сильні, учасникам хочеться про це розповідати, ділитись з іншими. Іноді слів недостатньо, бо є необхідність продемонструвати проект і його результати. Це спонукає спробувати представити дослідження в інший спосіб, ніж звичайна публікація або презентація на короткому заході. Щоб продемонструвати вплив проекту можна зняти документальний фільм. Для цього, по-перше, треба знайти виконавця, голос дослідницького проєкту (автори залучили театральну групу At Home At The Theatre).  Надалі створення документального фільму має відбуватись таким чином, щоб передати максимально точно атмосферу дослідження, залучати глядачів, дати їм відчути процес. Це важливо, оскільки необхідно показати сам процес і його результат більш ефективно, ніж стаття в журналі чи доповідь на конференції (зрештою, зображення варте тисячі слів). Науковців наразі заохочують багато говорити про результати своєї роботи, але по факту екранізація робить це найефективніше та найголосніше.

Детальніше: https://surl.li/sxpcvw

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_ПопуляризаціяНауки #НРАТ_Науковцям_КращіПрактики #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-02-12
Поширити
СТИПЕНДІЇ ВІД УРЯДУ СЛОВАЦЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ

СТИПЕНДІЇ ВІД УРЯДУ СЛОВАЦЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ

Уряд Словацької Республіки оголосив про старт відбору заявок на отримання громадянами України стипендій на 2025/2026 навчальний рік.

Уряд Словацької Республіки оголосив про старт відбору заявок на отримання громадянами України стипендій на 2025/2026 навчальний рік.

Конкурс проводиться відповідно до Програми співробітництва між Міністерством освіти і науки України і Міністерством освіти Словацької Республіки у галузі освіти.  Наразі на 2025/2026 навчальний рік доступні 15 стипендій для студентів на навчання за освітнім ступенем бакалавр/магістр (строк навчання від 1 до 10 місяців); 6 стипендій для студентів 5 курсу Ужгородського національного університету кафедри словацької філології, які навчаються на вчителів словацької мови та літератури (максимальний строк навчання 1 семестр  або 5 місяців); 15 стипендій на навчання або проведення науково-дослідних робіт для аспірантів та на викладання лекцій або проведення наукових досліджень для викладачів ЗВО або дослідників (термін від 1 до 10 місяців для особи); 10 стипендій на навчання у літній школі з вивчення словацької мови та культури (період проведення — серпень 2025 року). Розмір щомісячної стипендії, якщо інше не зазначено у двосторонній угоді, становить для студентів (рівень бакалавр/магістр) – 620 євро;  для аспірантів – 1025,50 євро;  для викладачів університетів або дослідників (без ступеня доктора філософії або його еквівалента) – 1025,50 євро;  для викладачів або дослідників (зі ступенем доктора філософії або еквівалентним) – 1420 євро. Заявку на участь у конкурсі можна подати до 1 квітня 2025 року.

Детальніше: https://surl.li/ltrrnt, https://surl.li/sbaegy

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-12
Поширити
ІНТЕГРАЦІЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ЄВРОПІ

ІНТЕГРАЦІЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ЄВРОПІ

На сайті Європейської асоціації університетів опубліковано інформаційний матеріал «ЄС експериментує з європейськими дипломами та «інституційними інструментами співпраці».

На сайті Європейської асоціації університетів опубліковано інформаційний матеріал «ЄС експериментує з європейськими дипломами та «інституційними інструментами співпраці».

У ньому йдеться про нещодавно оприлюднене повідомлення Європейської комісії щодо пілотних проектів, які вивчають заходи подальшої інтеграції вищої освіти в ЄС. Це проекти, запущені в рамках Erasmus+ для забезпечення  реалізації Рекомендацій Ради ЄС від 2022 року щодо побудови мостів для ефективного співробітництва європейської вищої освіти.  У період  2023-2024 рр. ці ініціативи пілотували рішення, спрямовані на спрощення нормативної бази та подолання юридичних перешкод міжінституційної співпраці у сфері вищої освіти, зокрема – створення спільних програм і формування університетських альянсів. Результати упровадження цих ініціатив узагальнено у «Звіті про кінцеві результати експериментальних проектів політики Erasmus+: європейський ступінь та інституціоналізовані інструменти співпраці ЄС». Шість проектів тестували європейський сертифікат диплому за участю 23 країн-членів ЄС і 140 закладів вищої освіти брали участь в експерименті. Було виявлено понад 50  різноманітних проблем і перешкод для виконання спільних програм, включаючи нормативні невідповідності та адміністративні складності.  Необхідно спростити розроблення та визнання спільних програм здобуття ступеня в державах-членах ЄС. Однак досі незрозуміло, як швидко добровільне прийняття європейського ступеня забезпечить подолання існуючих проблем. Паралельно чотири проекти вивчали варіанти «інституціоналізованих інструментів співпраці», досліджуючи плюси та мінуси існуючих правових варіантів взаємодії, частина з яких уже використовуються альянсами європейських університетів.  Інструменти співпраці, які були розроблені для інших цілей, протестовані у даному контексті для перевірки того,  наскільки вони здатні сприяти розподілу активів, спільному найму і транснаціоналізації освітньої діяльності. Встановлено, що жоден існуючий правовий інструмент не відповідає специфіці міжінституційної співпраці у сфері вищої освіти. Пропонується адаптувати Європейську групу територіального співробітництва  /EGTC  (тип юридичної особи, спрямований на сприяння транскордонній співпраці), внести зміни до чинного законодавства для повного забезпечення співпраці у сфері вищої освіти, а також щоб Європейська Комісія створила абсолютно новий спеціальний інструмент для посилення зв’язків щодо кадрового забезпечення та фінансових правил.

Детальніше: https://surl.li/cizgjo, https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/detail?ref=SWD(2024)291&lang=en, https://www.eua.eu/our-work/topics/european-universities-alliances.html  

Фото: EUA

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_EUA #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-12
Поширити