МЕНШЕ – ЦЕ БІЛЬШЕ, КОЛИ ЙДЕТЬСЯ ПРО ШІ У НАВЧАННІ

МЕНШЕ – ЦЕ БІЛЬШЕ, КОЛИ ЙДЕТЬСЯ ПРО ШІ У НАВЧАННІ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Гарта Елзермана і Біна Фена «Менше – це більше, коли йдеться про штучний інтелект у навчанні».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Гарта Елзермана і Біна Фена «Менше – це більше, коли йдеться про штучний інтелект у навчанні».

Автори наголошують, що по мірі зростання кількості освітян, які упроваджують штучний інтелект, зростає ризик перевантаження освітнього процесу відповідними інструментами. ШІ може автоматизувати оцінювання, створювати плани уроків та надавати учням миттєвий зворотний зв’язок. Але для багатьох педагогів він не зменшив робоче навантаження, а лише змінив його. Спокуса використання численних інструментів штучного інтелекту без чіткої стратегії змусила багатьох викладачів витрачати більше часу на вивчення нових технологій, ніж на власну викладацьку роботу. Ключем до того, щоб ШІ працював на викладачів, є не використання більшої кількості сервісів, а цілеспрямоване їх використання. Є декілька способів, які допоможуть викладачам інтегрувати ШІ  в освітній процес таким чином, щоб відбувалась їх підтримка, а не перевантаження. Використання штучного інтелекту має перестати бути монотонним і стати інноваційним. Замість суцільної автоматизації слід  зосередитись на оптимізації робочого процесу у кількох найважливіших напрямках, таких як автоматизоване оцінювання, структурування уроків, адміністративні завдання на кшталт написання електронних листів, надання відповідей на запитання студентів, підготовка до зустрічей. Перш ніж упроваджувати будь-який новий інструмент ШІ, варто відповісти на запитання: чи справді це зекономить час; чи легко він інтегрується у робочий процес; чи це дійсно спрощує, а не ускладнює роботу. Наприклад, можна використати ChatGPT  для зворотного зв’язку та саморефлексії, аналізу письмових відгуків, урізноманітнення коментарів студентів, аналізу витрат часу та пошуку  резервів оптимізації навантаження. Застосування мінімалістичного підходу до використання інструментів ШІ зробить їх потужними союзниками викладача. Але якщо штучний інтелект створює більше роботи замість зменшити її, слід зупинитись і обдумати ситуацію, знизити темп занурення в інструменти ШІ або їхню кількість.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/CUarq

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Науковцям_КращіПрактики #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-06-06
Поширити
RANKING OF THE BEST UNIVERSITIES IN THE WORLD

RANKING OF THE BEST UNIVERSITIES IN THE WORLD

Опубліковано рейтинг найкращих університетів світу за 2025 рік, побудований на об’єктивних даних (академічна успішність випускників, їхня професійна реалізація, визнання  викладачів і науковців, якість і впливовість досліджень), без залучення матеріалів опитувань і самозвітів.

Опубліковано рейтинг найкращих університетів світу за 2025 рік, побудований на об’єктивних даних (академічна успішність випускників, їхня професійна реалізація, визнання  викладачів і науковців, якість і впливовість досліджень), без залучення матеріалів опитувань і самозвітів.

Він охоплює 21,5 тис. освітніх та наукових закладів з усього світу, які оцінюються за сімома критеріями: якість освіти, зайнятість випускників, рівень професійної підготовки професорсько-викладацького складу, кількість матеріалів досліджень, кількість публікацій у провідних журналах, кількість статей у впливових виданнях, цитованість робіт. Кращими університетами у світі за цим рейтингом цьогоріч визнані Гарвардський університет, Массачусетський технологічний інститут, Стенфордський університет, Кембриджський університет, Оксфордський університет. Серед вітчизняних закладів у числі найкращих – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Інститут математики та ННЦ Харківський фізико-технічний інститут.   

Детальніше: https://cwur.org/2025, https://knu.ua/news/13640, https://euroosvita.net/index.php/?category=1&id=8446

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини#НРАТ_Науковцям_КращіПрактики #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-06-06
Поширити
ОЕСР: ПРИСКОРЕННЯ РУХУ ДО  NET ZERO

ОЕСР: ПРИСКОРЕННЯ РУХУ ДО  NET ZERO

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Прискорення досягнення нульового рівня викидів шляхом підвищення кліматичної та економічної стійкості».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Прискорення досягнення нульового рівня викидів шляхом підвищення кліматичної та економічної стійкості».

У ньому йдеться про дослідження кліматичної та економічної стійкості, що спирається на значний масив матеріалів у сфері кліматичної політики, зокрема – політичних рішень стосовно переходу до нульового рівня викидів. Перший етап дослідження (2021-2022 рр.) узагальнив роботу 17-ти політичних комітетів ОЕСР з їхньої діяльності з  підтримки кліматичної політики. Нинішній документ констатує, що екологічні дії не лише не втрачають актуальності, а є навіть ще більш нагальними, ніж раніше: світ стикається з рекордною спекою та ескалацією кліматичних ризиків. Звіт містить інформацію, корисну для упровадження нульового рівня викидів, підвищення кліматичної та економічної стійкості.

Детальніше:  https://ukrintei.ua/y/T0dLxhttps://ukrintei.ua/y/kwnp1, https://doi.org/10.1787/f2c22c96-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваьлоам_новини

2025-06-06
Поширити
ПОРАДИ ВІД СІАНЬСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ

ПОРАДИ ВІД СІАНЬСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ

На сайті Times Higher Education опублікована тематична добірка «Професійні поради від Сіаньського університету Цзяотун-Ліверпуль».

На сайті Times Higher Education опублікована тематична добірка «Професійні поради від Сіаньського університету Цзяотун-Ліверпуль».

Вона містить півсотні статей, що охоплюють широкий спектр актуальних питань наукового та освітнього життя. Зокрема, розглядаються проблеми коректного оцінювання, захищеного від маніпуляції з інструментами штучного інтелекту; поширення екологічних знань для боротьби зі зміною клімату; заохочення колегіальної оцінки в рамках онлайн-курсів;  продуктивне обговорення зі студентами їхніх письмових творчих робіт; використання штучного інтелекту для підтримки самостійного навчання; автентичний дизайн оцінювання для магістерських курсів з комп’ютерного програмування; залучення студентів за допомогою стендових презентацій;  використання ChatGPT для відгуків стосовно студентських робіт; емоційна складова як чинник покращення результатів навчання; активізація навичок мислення вищого порядку тощо.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/DRyaY

Фото: ТНЕ

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-06-05
Поширити
ЯК ЗАЛУЧИТИ ФІНАНСУВАННЯ

ЯК ЗАЛУЧИТИ ФІНАНСУВАННЯ

Ukraine Global Faculty запустив онлайн-курс «Написання грантів: як залучити фінансування та створити переможну заявку».  

Ukraine Global Faculty запустив онлайн-курс «Написання грантів: як залучити фінансування та створити переможну заявку».  

Цей курс допоможе усім охочим опанувати ключові навички грантрайтингу або написання грантових заявок – від пошуку найбільш імовірних донорів до продукування перспективних ідей і оформлення їх у переконливі заявки. Програма курсу передбачає розгляд спільно з експертами з економічного та громадського розвитку з Пенсильванського університету наступних питань: як працювати з державними та приватними джерелами фінансування; як здійснювати пошук донорів відповідно до місії вашої організації; як побудувати роботу з підготовки запитів;  як формувати ефективні партнерства з донорами; як відбувається процес розгляду заявок.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/WyLj8, https://extension.psu.edu/

Фото: UGF

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ОсвітаОнлайн #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-06-05
Поширити
ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ЗАХИСТІВ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ТА КАНДИДАТІВ НАУК

ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ЗАХИСТІВ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ТА КАНДИДАТІВ НАУК

Міністерством освіти і науки України 4 червня 2025 року оприлюднене повідомлення про майбутні захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук.

Міністерством освіти і науки України 4 червня 2025 року оприлюднене повідомлення про майбутні захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук.

Публікація здійснена відповідно до чинного порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2019 року № 943.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/hw4sq, https://ukrintei.ua/y/OTEqThttps://ukrintei.ua/y/YTDQn, https://ukrintei.ua/y/CRa6B   

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-06-05
Поширити
ПОРТАЛИ ВІДКРИТИХ ДАНИХ ПО ВСІЙ ЄВРОПІ

ПОРТАЛИ ВІДКРИТИХ ДАНИХ ПО ВСІЙ ЄВРОПІ

На офіційному порталі європейських даних DataEuropaEu опублікована інформація «Портали відкритих даних по всій Європі:

На офіційному порталі європейських даних DataEuropaEu опублікована інформація «Портали відкритих даних по всій Європі:

Словаччина створює цінність завдяки високоякісним наборам даних та інтелектуальним функціям». Національний портал відкритих даних Словаччини data.gov.sk  надає доступ до 9,9 тис. наборів даних, серед яких понад 800 цінних наборів даних, що підтримують повторне використання у бізнесі, довкіллі та державних послугах. Портал містить інформацію про ключових постачальників даних, демонструючи відомості про найактивніші установи та дозволяючи досліджувати локальні каталоги даних, опублікованих на інших е-площадках по всій країні. Це допомагає користувачам орієнтуватися в децентралізованому ландшафті даних та розуміти весь спектр доступної інформації. Функції пошуку та виявлення даних підтримуються на високому рівні завдяки потужним інструментам фільтрації, які дозволяють користувачам звузити результати за організаційно-правовою формою, типом ліцензії, ключовими словами, частотою оновлення тощо. Також можна виконувати розширені запити у національному каталозі, підтримуючи структуроване дослідження метаданих та наборів даних. Портал надає відомості про якість метаданих у розрізі їхніх постачальників, тим самим підтримуючи високий рівень прозорості та підзвітності установ. Розробники та більш досвідчені користувачі можуть працювати зі спеціалізованим порталом відкритих даних MFSR, який підтримується Міністерством фінансів Словаччини. Він надає детальну документацію API та підтримує пряму інтеграцію даних у цифрові послуги, як, наприклад, створення інтерактивної карти витрат бюджету державного управління в муніципалітетах.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/7dqU8, https://data.slovensko.sk/, https://data.slovensko.sk/sparq, https://ukrintei.ua/y/voFNC 

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ЄС #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-06-05
Поширити
ОЕСР: ЕКОНОМІЧНИЙ ОГЛЯД

ОЕСР: ЕКОНОМІЧНИЙ ОГЛЯД

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Економічний огляд ОЕСР 2025

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Економічний огляд ОЕСР 2025

Подолання невизначеності, відновлення зростання» із серії «Економічний огляд ОЕСР». У ньому наголошується, що глобальні перспективи стають дедалі все більш непевними.  Має місце значне збільшення торговельних бар’єрів, жорсткі фінансові умови, послаблення довіри бізнесу та споживачів, підвищена невизначеність у політиці, що в сукупності  створює ризики для зростання. Збереження цих тенденцій призведе до суттєвого погіршення економічних перспектив. Зокрема, зростання торговельних витрат, особливо в країнах, які запроваджують нові більш високі тарифи, хоча й може бути частково компенсовано зниженням цін на сировинні товари, тим не менш найімовірніше, підживлюватиме інфляцію. Занепокоєння включає висока вірогідність подальшої ескалації у торгівельній політиці, а також продовження переоцінки ризиків на фінансових ринках. Ситуація у торгівлі вплине на доходи та кількість робочих місць. У цьому складному та невизначеному середовищі прогнозується зниження глобального зростання з 3,3% у 2024 році до 2,9% у 2025-2026 роках. Погіршення економічних перспектив  стосується усього світу, майже без винятків.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/U1Pz6, https://ukrintei.ua/y/OzV3N, https://doi.org/10.1787/83363382-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини#НРАТ_Інноваьлоам_новини

2025-06-05
Поширити
ПОТІК ДОСЛІДЖЕНЬ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНСТРУМЕНТІВ ШІ ПОСЛАБЛЮЄ ЯКІСТЬ НАУКИ

ПОТІК ДОСЛІДЖЕНЬ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНСТРУМЕНТІВ ШІ ПОСЛАБЛЮЄ ЯКІСТЬ НАУКИ

 На сайті Times Higher Education опублікована стаття Джульєтт Роуселл «Потік досліджень за допомогою штучного інтелекту послаблює якість науки».

 На сайті Times Higher Education опублікована стаття Джульєтт Роуселл «Потік досліджень за допомогою штучного інтелекту послаблює якість науки».

У ній наголошується, що хвиля низькоякісних статей загрожує перевантажити журнали та рецензентів, заважаючи їм оцінювати більш змістовні дослідження. Згідно з новими даними, інструменти штучного інтелекту, розроблені для допомоги у дослідницькому процесі шляхом машинної обробки інформації спричинили потік псевдонаукових робіт низької якості, які загрожують основам наукової творчості. Дослідницька група з Університету Суррея розглянула статті NHANES для визначення зв’язку між станом здоров’я, способом життя та клінічними результатами. Кількість таких досліджень зросла за останні роки з чотирьох одиниць у 2014-2021 роках  до 190 у 2024 році. Багато з цих робіт були об’єктивно низької якості, використовували поверхневий та спрощений підхід до аналізу, зосереджуючись на окремих змінних ігноруючи суттєві тенденції.  У статті, опублікованій у PLOS Biology, міститься застереження: оскільки штучний інтелект робить аналіз даних набагато доступнішим, а великі мовні моделі можуть допомогти у написанні робіт, «кількість штучних публікацій може перевищити кількість легітимних публікацій у певних галузях, що базуються на даних». Це може призвести до зростання «ризиків розповсюдження безпідставних, оманливих висновків щодо наукової літератури», буде спотворювати дослідження та послаблювати якість науки загалом. Дослідники, редакційні колегії журналів та рецензенти мають поставити це питання головним у нинішньому порядку денному. Дослідникам рекомендується використовувати повні набори даних, доступні їм, якщо немає чіткої та добре аргументованої причини для протилежного, а також прозоро зазначати, які частини даних використовувалися, протягом яких періодів часу та для яких груп. Журнали повинні посилити рецензування, залучаючи більше дослідників зі статистичним досвідом, частіше використовувати раннє відхилення поданих рукописів статей, щоб зменшити кількість низькоцінних статей, що направляються потім на рецензування. «Наші пропозиції являють собою прості речі, які можуть допомогти поставити заслон на шляху слабких або оманливих досліджень, не блокуючи при цьому переваги штучного інтелекту та відкритих даних. Ці інструменти залишаться з нами. Але потрібно діяти зараз, щоб захистити довіру до досліджень!».

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/RzKho, https://ukrintei.ua/y/whWLz  

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_НауковіВидання_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям

2025-06-04
Поширити
ОЕСР: ОЦІНЮВАННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

ОЕСР: ОЦІНЮВАННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Індикатори оцінювання можливостей штучного інтелекту».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Індикатори оцінювання можливостей штучного інтелекту».

У ньому наголошується, що з запуск інструменту ШІ ChatGPT у листопаді 2022 року знаменував собою революцію технологічного впливу штучного інтелекту на усі сфери діяльності людини. ШІ стрімко розвивається, але громадське розуміння його впливу та різноманітних наслідків суттєво відстає, потрібно зробити багато для того, щоб  належним чином оцінити усю картину того, як ШІ трансформує діяльність людини. У цьому звіті представлені бета-індикатори можливостей штучного інтелекту, розроблені фахівцями ОЕСР для оцінювання досягнень ШІ та їх порівняння з людськими здібностями. Дев’ять показників охоплюють низку людських здібностей, причому кожен з них описує розвиток ШІ до ступеня повної еквівалентності людині: мова; соціальна взаємодія; вирішення проблем; креативність; метапізнання та критичне мислення; знання, навчання та пам’ять; зір; маніпуляції; роботизований інтелект. Показники представлені у шкалах із п’яти рівнів, де найскладніші можливості для систем ШІ знаходяться у верхній частині. Кожен рівень містить короткий опис видів робіт / можливостей, які системи ШІ на нинішньому етапі розвитку здатні  виконувати точно та послідовно. Рейтинг поточної продуктивності ШІ за кожною шкалою пов’язаний з актуальними фактичними даними, отриманими з передових досліджень. Документ корисний політикам, оскільки дає чітку основу для аналізу поточної ситуації та визначення потенційного впливу ШІ на освіту, роботу, державне управління і приватне життя.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/9Lahc, https://ukrintei.ua/y/L8TH

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-06-04
Поширити