ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ЗМІН ДО ПОРЯДКУ ПРИСВОЄННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КВАЛІФІКАЦІЙ

ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ЗМІН ДО ПОРЯДКУ ПРИСВОЄННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КВАЛІФІКАЦІЙ

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку присвоєння професійних кваліфікацій закладами вищої освіти в разі відсутності професійного стандарту».

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку присвоєння професійних кваліфікацій закладами вищої освіти в разі відсутності професійного стандарту».

Документ розроблено Національним агентством кваліфікацій з метою удосконалення процедур присвоєння професійних кваліфікацій закладами вищої освіти у разі відсутності професійного стандарту з урахуванням досвіду такої діяльності. Порядок визначає вимоги до присвоєння професійних кваліфікацій закладами вищої освіти і науковими установами, які на підставі ліцензії МОН провадять освітню діяльність у сфері вищої освіти, в разі відсутності професійного стандарту та процедуру погодження такого присвоєння з Національним агентством кваліфікацій. Документ встановлює чіткі часові рамки погодження з Національним агентством кваліфікацій відповідних процедур, уточнює вимоги до назв професійних кваліфікацій, удосконалює процедури розгляду поданих документів тощо. Також пропонується вилучити окремі положення порядку, які втратили актуальність. Зауваження та пропозиції до проєкту можна подати до 8 липня 2025 року.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/N2M2E

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_обговорення #НРАТ_Освітянам_обговорення

2025-06-24
Поширити
ОЕСР: ВИПЕРЕДЖАЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ ШІ

ОЕСР: ВИПЕРЕДЖАЛЬНЕ УПРАВЛІННЯ ШІ

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікований матеріал «Як випереджальне управління може призвести до політики ШІ, яка витримає випробування часом».

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікований матеріал «Як випереджальне управління може призвести до політики ШІ, яка витримає випробування часом».

У ньому наголошується: штучний інтелект – це трансформаційна сила, яка змінює економіку, суспільство та геополітику в режимі реального часу. Уряди та промисловість інвестують у розвиток ШІ значні ресурси, прагнучи отримати економічні вигоди й стратегічні переваги. Цей сплеск інновацій завдяки розвитку ШІ потребує відповіді на важливе питання: як політика управління ШІ може  здійснюватися відповіднодо вимог часу, розвивати переваги та пом’якшувати ризики ШІ? Нещодавній звіт «Керівництво майбутнім штучного інтелекту» пропонує цінні уроки для ефективного управління ШІ, зосереджуючись на п’яти ключових елементах випереджального управління новими технологіями: керівні цінності, стратегічний аналіз, залучення зацікавлених сторін, гнучке регулювання та міжнародна співпраця. Експерти наголошують, що необхідно визначити та зосередитися на спільних цінностях ШІ; зібрати та систематизувати інформацію про його розвиток – моніторинг може виявити сигнали майбутніх загроз, які потрібно усунути або пом’якшити,  а також можливості, які можуть бути використані; здійснювати стеження за інцидентами та небезпеками, пов’язаними зі ШІ; створити простір для змістовного діалогу, залучивши зацікавлені сторони ще на етапі розробки інновацій, а також під час використання систем штучного інтелекту;  здійснювати гнучке регулювання, застосовуючи підходи, що збалансовують сприяння інноваціям та забезпечення відповідних гарантій. «Керівні принципи ОЕСР щодо відповідальної ділової поведінки для багатонаціональних підприємств» та нова система звітності згідно з «Кодексом поведінки Хіросімського процесу ШІ» можуть надати допомогу при розробленні та реалізації політичних рішень у галузі ШІ. Зусилля, спрямовані на використання переваг ШІ та пом’якшення його ризиків, будуть успішними лише за умови, що різноманітні ініціативи працюватимуть у гармонії, не будуть конкурувати або входити у суперечність. Глобальна співпраця у рамках взаємовигідного партнерства, як це відбувається між ОЕСР та Глобальним партнерством щодо ШІ, надзвичайно  важлива для ефективного управління, спрямування політики штучного інтелекту на надійне майбутнє. Використання керівних цінностей, стратегічної аналітики, залучення зацікавлених сторін, гнучке регулювання та міжнародна співпраця є ключем до успіху.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/dNnyyhttps://qrpage.net/qr/LLuhZ, https://qrpage.net/qr/bdOja

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-06-24
Поширити
ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ КОНЦЕПЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ТА КАР’ЄРНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ У СИСТЕМІ ОСВІТИ УКРАЇНИ НА 2025-2027 РОКИ

ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ КОНЦЕПЦІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ТА КАР’ЄРНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ У СИСТЕМІ ОСВІТИ УКРАЇНИ НА 2025-2027 РОКИ

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт «Концепції професійної орієнтації та кар’єрного консультування у системі освіти України на 2025-2027 роки».

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт «Концепції професійної орієнтації та кар’єрного консультування у системі освіти України на 2025-2027 роки».

Згідно Стратегічного плану діяльності Міністерства освіти і науки України до 2027 року освіта має стати ключем до мобілізації ресурсів і можливостей для майбутнього, допомагаючи людям знайти своє місце у нових реаліях. Концепція реалізації державної політики у сфері профорієнтації та кар’єрного консультування у системі освіти України на 2025-2027 роки  спрямована на модернізацію системи професійної орієнтації та кар’єрного консультування дітей, молоді та дорослого населення, створення умов для всебічного розвитку особистості як найвищої цінності суспільства, підтримки навчання впродовж життя, формування ключових компетентностей і цінностей, необхідних для успішної професійної діяльності та особистісного зростання, а також виховання відповідальних громадян, здатних до свідомого вибору та ефективної діяльності на благо суспільства. Концепція сприятиме збагаченню трудового та інноваційного потенціалу української молоді. Очікується, що прийняття Концепції сприятиме розвитку інституційної моделі профорієнтації, системній інтеграції її в усі рівні освіти, впровадженню якісних підходів до навчання впродовж життя та адаптації освітніх послуг до викликів часу. Зауваження та пропозиції до проєкту  можна подати до 4 липня 2025 року.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/sFoHB, https://ukrintei.ua/y/affK7

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини  #НРАТ_Науковцям_обговорення #НРАТ_Освітянам_обговорення

2025-06-23
Поширити
СТИПЕНДІЇ ВІД УРЯДУ СОЦІАЛІСТИЧНОЇ РЕСПУБЛІКИ В’ЄТНАМ НА 2025-2026 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

СТИПЕНДІЇ ВІД УРЯДУ СОЦІАЛІСТИЧНОЇ РЕСПУБЛІКИ В’ЄТНАМ НА 2025-2026 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

Уряд Соціалістичної Республіки В’єтнам оголосив про прийом заявок на отримання громадянами України стипендій на 2025/2026 навчальний рік.

Уряд Соціалістичної Республіки В’єтнам оголосив про прийом заявок на отримання громадянами України стипендій на 2025/2026 навчальний рік.

Конкурс проводиться відповідно до міжурядової угоди про співробітництво. На 2025/2026 навчальний рік передбачене надання  25 стипендій на здобуття вищої освіти за освітніми рівнями «бакалавр» і «магістр»; 10 стипендій для навчання в аспірантурі; 5 стипендій для наукового стажування. Кандидати на отримання стипендій можуть обрати із запропонованого списку в’єтнамський заклад вищої освіти, який прийматиме українських студентів. Стипендія покриває усі витрати  на навчання і проживання. Навчання проводиться в’єтнамською мовою. Студенти, які не володіють в’єтнамською мовою, мають можливість пройти 1-річний курс мовної підготовки. Заявку на участь у конкурсі можна подати до 14 липня 2025 року.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/V8Pme, https://ukrintei.ua/y/esBkU, https://ukrintei.ua/y/w7hIW

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Освітянам_новини

2025-06-23
Поширити
ОЕСР: ПРАВА І МОЖЛИВОСТІ СПОЖИВАЧІВ ПІД ЧАС ЗЕЛЕНОГО ПЕРЕХОДУ

ОЕСР: ПРАВА І МОЖЛИВОСТІ СПОЖИВАЧІВ ПІД ЧАС ЗЕЛЕНОГО ПЕРЕХОДУ

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «Захист та розширення прав і можливостей споживачів під час «зеленого» переходу: оманливі екологічні твердження» із серії «Документи ОЕСР з цифрової економіки».

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичний документ «Захист та розширення прав і можливостей споживачів під час «зеленого» переходу: оманливі екологічні твердження» із серії «Документи ОЕСР з цифрової економіки».

У ньому наголошується, що останнім часом споживачі виявляють підвищений інтерес до екологічно чистих продуктів, відповідно асортимент товарів та послуг з екологічними заявами від виробників також збільшується. Згідно з опитуванням споживачів, проведеним Європейським бюро союзів споживачів (BEUC), 48% європейських споживачів надають перевагу продуктам, які мають екологічне маркування. В Австралії 45% споживачів ураховують аспект підтримки розвитку під час прийняття рішень про здійснення покупки. В цілому, дані опитування ОЕСР, проведеного на початку 2024 року у 18 країнах засвідчили, що більшість опитаних споживачів стурбовані станом довкілля (68%), вважають захист довкілля важливим (74%) та готові йти на жертви заради захисту довкілля (60%). Дослідження Європейської Комісії демонструє схожі моменти: у 2018-2019 роках екологічні заяви були присутні на 80% веб-сторінок реклами продуктів. Зі зростанням інтересу споживачів до екологічно чистих продуктів та збільшенням кількості товарів і послуг із заявами про екологічність, також зростає занепокоєння щодо «грінвошингу» (хибних або оманливих заяв про екологічність). У цьому документі окреслено наголошується на поширенні та шкоді від хибних, оманливих або необґрунтованих заяв про екологічність; наведено приклади недоброчесних практик; висвітлено політичні заходи, які вживаються в країнах-членах ОЕСР та країнах-партнерах для вирішення цієї проблеми. Боротьба з грінвошингом є пріоритетом для багатьох органів захисту прав споживачів у всьому світі, він є частиною окремого напрямку роботи ОЕСР щодо захисту та розширення прав і можливостей споживачів у процесі «зеленого» переходу.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/C2Vky, https://ukrintei.ua/y/6TQPH, https://doi.org/10.1787/12f28e4f-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-06-23
Поширити
НАВИЧКИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ МАЙБУТНІХ УНІВЕРСИТЕТСЬКИХ БІБЛІОТЕКАРІВ

НАВИЧКИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ МАЙБУТНІХ УНІВЕРСИТЕТСЬКИХ БІБЛІОТЕКАРІВ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Іньлінь Чен «Навички штучного інтелекту для майбутніх університетських бібліотекарів».

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Іньлінь Чен «Навички штучного інтелекту для майбутніх університетських бібліотекарів».

У ній наголошується, що співробітники бібліотек закладів вищої освіти повинні  мати знання та відповідні навички щодо того, як етично та ефективно допомагати студентам і науково-педагогічним працівникам у використанні інструментів штучного інтелекту. Важливо від самого початку  закладати у здобувачів освіти фундаментальні основи у цій сфері, адже в епоху стрімкого поширення інструментів штучного інтелекту змінюються майже усі процеси – проведення досліджень, доступу до інформації, виконання аналітичних розробок, підготовки резюме тощо. Отже, бібліотечним фахівцям необхідні упевнені навички ефективної взаємодії з ШІ для покращення бібліотечних послуг, а також підтримки дослідників в їхній адаптації до нових методологій, формування нової інформаційній грамотності. Необхідно обговорювати з читачами подвійну роль штучного інтелекту. Необхідні інвестиції в розвиток бібліотечних систем на базі штучного інтелекту, здійснення стратегічної інтеграції ГШІ у бібліотечні послуги з урахуванням пропозицій від ІТ-фахівців, науковців, освітян, студентів, інших зацікавлених осіб. Так  бібліотекарі стануть не лише інформаційними експертами, а й важливими посередниками та навігаторами у сфері штучного інтелекту. Вони підтримуватимуть розвиток грамотності у галузі штучного інтелекту, його етичне використання, залишатися на передовій позиції з поширення знань у цифрову епоху.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/4KFo5

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям

2025-06-20
Поширити
THE IMPACT RANKINGS 2025

THE IMPACT RANKINGS 2025

Британська рейтингова агенція Times Higher Education презентувала результати щорічного глобального рейтингу закладів вищої освіти «University Impact Rankings 2025».

Британська рейтингова агенція Times Higher Education презентувала результати щорічного глобального рейтингу закладів вищої освіти «University Impact Rankings 2025».

Рейтинг покликаний показати реальний вплив вищої освіти на розвиток суспільства та досягнення 17 цілей сталого розвитку ООН. Він оцінює досягнення університетів щодо ЦСР, які входять до їхніх стратегічних документів, а також ступінь виконання заявленої стратегії.  Методологія рейтингу базується на даних Elsevier щодо досліджень, соціально орієнтованих програм, впливу на суспільство, управління ресурсами, розвиток партнерств тощо. При складанні нинішнього видання світового рейтингу було оцінено діяльність 2526 університетів зі 130 країн.  Лідерами стали Університет Сіднею (Австралія),  та Університет Ейрлагну (Індонезія). Взагалі азійські університети стали найкращими при дослідженні окремих Цілей сталого розвитку та за сукупністю результатів.  У рейтингу також оцінювались дані 55-ти українських університетів, кращими з яких стали Сумський державний університет, Міжрегіональна академія управління персоналом (МАУП), Полтавський державний медичний університет.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/Q6g3Nhttps://ukrintei.ua/y/QQeIz, https://ukrintei.ua/y/rCU9y

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-06-20
Поширити
ОПИТУВАННЯ ЩОДО ВПЛИВУ ДОСЛІДЖЕНЬ, ТРАНСФОРМАЦІЙНИХ УГОД ТА ВІДКРИТОГО ДОСТУПУ

ОПИТУВАННЯ ЩОДО ВПЛИВУ ДОСЛІДЖЕНЬ, ТРАНСФОРМАЦІЙНИХ УГОД ТА ВІДКРИТОГО ДОСТУПУ

Видавничий відділ Асоціації наукових бібліотек, Американської бібліотечної асоціації разом із світовим лідером у видавничій справі, освіті й дослідженнях Wiley запрошує долучитись до анонімного опитування з питань оцінювання впливу наукових досліджень, розвитку трансформаційних угод та просування відкритого доступу.

Видавничий відділ Асоціації наукових бібліотек, Американської бібліотечної асоціації разом із світовим лідером у видавничій справі, освіті й дослідженнях Wiley запрошує долучитись до анонімного опитування з питань оцінювання впливу наукових досліджень, розвитку трансформаційних угод та просування відкритого доступу.

Опитування проводиться у рамках дослідницького проекту, покликаного визначити поточний стан, тенденції та перспективи інституційних стратегій, пов’язаних із забезпеченням видимості досліджень, впливом та просуванням відкритого доступу, обізнаності, сприйняття та підтримки з боку бібліотекарів та інституцій публікацій відкритого доступу, а також їх фінансування. Результати опитування будуть систематизовані Choice та Wiley й оприлюднені для широкого ознайомлення. Заповнити анкету можна до 18 липня 2025 року.

Детальніше: https://www.choice360.org/https://ukrintei.ua/y/tz2HS

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_ВідкритаНаука #НРАТ_ВідкритаДані #НРАТ_НауковіВидання_новини

2025-06-20
Поширити
ОЕСР: ФОРМУВАННЯ НАДІЙНОГО ШІ

ОЕСР: ФОРМУВАННЯ НАДІЙНОГО ШІ

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікований матеріал  «Формування надійного ШІ: перші висновки з Хіросімської системи звітності щодо штучного інтелекту».

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікований матеріал  «Формування надійного ШІ: перші висновки з Хіросімської системи звітності щодо штучного інтелекту».

У ньому наголошується, що системи штучного інтелекту дедалі більше інтегруються в економічне та суспільне життя, отже питання їхньої надійності, безпеки та впливу стають надзвичайно актуальними. Для їх вирішення країни G7 у 2023 році започаткували Хіросімський процес щодо ШІ (HAIP), у рамках кого розроблений міжнародний кодекс поведінки для організацій, що розробляють передові системи ШІ.  Для підтримки упровадження цього кодексу ОЕСР співпрацює з експертами урядових, бізнесових, наукових кіл та громадянським суспільством, зокрема – в частині  розроблення й запровадження добровільної системи звітності. Ця система спрямована на сприяння прозорості, стимулювання взаємного навчання та узгодження розвитку штучного інтелекту з демократичними цінностями й спільними глобальними інтересами. Пілотний проект звітності апробовано у 2024 році та офіційно запущено в роботу у лютому 2025 року під час Французькому саміту дій у сфері штучного інтелекту. У публікації наводяться висновки експертів ОЕСР з першої хвилі організаційних звітів, поданих через систему HAIP. А саме: перелік показників та відомості про учасників процесу (від великих технологічних компаній до малих дослідницьких інститутів), структура звітності; шляхи вирішення проблем та усунення ризиків тощо. Запровадження звітності HAIP є важливим кроком до більшої прозорості та підзвітності у розробці передових систем штучного інтелекту. Добровільно розкриваючи свої методи роботи, організації не лише зміцнюють довіру громадськості, але й допомагають у формуванні спільного розуміння того, як відповідальний штучний інтелект виглядає на практиці. ОЕСР продовжуватиме співпрацю з партнерами щодо вдосконалення структури звітності, підтримки організацій-учасниць та розширення охоплення спостережень.

Детальніше; https://oecd.ai/en/wonk/haip-reporting-insights

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-06-20
Поширити
ЗАХИЩЕНЕ ВІД ШІ ОЦІНЮВАННЯ ПРОЕКТІВ

ЗАХИЩЕНЕ ВІД ШІ ОЦІНЮВАННЯ ПРОЕКТІВ

На сайті Times Higher Education опублікована стаття «Оцінювання проектів, захищене від штучного інтелекту, завдяки адаптації до контексту». 

На сайті Times Higher Education опублікована стаття «Оцінювання проектів, захищене від штучного інтелекту, завдяки адаптації до контексту». 

У ній наголошується, що оцінювання  студентських проектів, які базуються на реальних кейсах, специфічних для конкретної установи, допомагає знизити надмірну залежність від ГШІ, вимагаючи від здобувача освіти розмірковування, співпраці, критичного мислення та усного захисту. Автори з власного досвіду пропонують поради щодо розробки ефективного оцінювання. Більшість студентів стали покладатись на штучний інтелект під час виконання письмових завдань, а коли йдеться про принципово важливі компоненти перевірки лінгвістичної компетентності це означає, що дискурсивні есе на 1000 слів, які раніше використовувалися для визначення рівня володіння мовою, наразі стали нежиттєздатними. Акцент потрібно робити на творчому та контекстно-орієнтованому оцінюванні для залучення студентів на особистісному рівні. Отже, необхідне оцінювання на основі проектного навчання, що завершується комбінованим письмовим груповим завданням та індивідуальним тестом з усного мовлення.  У статті пояснюється, чому саме вибір авторів впав саме на проектне навчання; як адаптувати критерії оцінювання; якою має бути винагорода за контекстуальну обізнаність. Зрештою, навчальна програма та система оцінювання, перероблені з метою запобігання надмірній залежності від ГШІ, переключають увагу учнів з використання цього інструменту виконання письмових завдань на активну взаємодію з необхідністю вирішення контекстуального проблемного завдання. Немає сенсу карати за використання штучного інтелекту, достатньо так спрямувати завдання, щоб не було сенсу у ГШІ.  Залишаючись у курсі подій, реагуючи оперативно та гнучко, можна адаптувати оцінювання результатів навчання на основі проектів.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/vsBN8

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-06-19
Поширити