ЄВРОПЕЙСЬКА НАУКА ПІД ЗАГРОЗОЮ?

ЄВРОПЕЙСЬКА НАУКА ПІД ЗАГРОЗОЮ?

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Ріша Раїна «ЄС не може конкурувати після «катастрофи» з фінансуванням фундаментальних досліджень».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Ріша Раїна «ЄС не може конкурувати після «катастрофи» з фінансуванням фундаментальних досліджень».

У ній автор аналізує позицію європейської наукової спільноти щодо ризиків нової політики Європейського Союзу в частині фінансування досліджень і ймовірності послаблення внаслідок цього наукової конкурентоспроможності ЄС. Йдеться про плани Європейської комісії створити Європейський фонд конкурентоспроможності (European Competitiveness Fund) із бюджетом близько 400 мільярдів євро. Спершу передбачалося, що цей фонд стане логічним продовженням програми Horizon Europe і підтримає науковців та інноваторів на всіх етапах — від досліджень до упровадження технологій. Однак на практиці з’ясувалося, що через юридичні обмеження фонд зосередиться лише на фінансуванні розгортання вже готових технологічних рішень, а не на підтримці наукових відкриттів чи експериментальних досліджень. Така зміна пріоритетів викликала негативну реакцію наукової спільноти. Генеральний секретар Ліги європейських дослідницьких університетів (LERU) Курт Декетелаере назвав ситуацію «катастрофічною» для фундаментальної науки, адже, за його словами, Європейська дослідницька рада (ERC), яка фінансує базові проєкти, отримає лише близько 31,5 мільярда євро — менше десятої частини бюджету нового фонду. Це, на його думку, загрожує довгостроковому розвитку науки, оскільки саме базові дослідження створюють підґрунтя для технологічних проривів майбутнього. Підкреслюється, що без послідовного фінансування фундаментальної науки ЄС не зможе конкурувати зі Сполученими Штатами Америки та Китаєм, де державна підтримка базових досліджень є стратегічним пріоритетом. Науковці закликають Європейську комісію переглянути встановлені пропорції між фінансуванням розробок і досліджень, щоб уникнути ослаблення європейської наукової системи.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/ddHF8

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

#НРАТ_Інноваторам_новини 

2025-10-06
Share
ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ЗАХИСТІВ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ТА КАНДИДАТІВ НАУК

ПОВІДОМЛЕННЯ ЩОДО ЗАХИСТІВ ДИСЕРТАЦІЙ ДОКТОРІВ ТА КАНДИДАТІВ НАУК

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерством освіти і науки України 3 жовтня 2025 року оприлюднене повідомлення про захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерством освіти і науки України 3 жовтня 2025 року оприлюднене повідомлення про захисти на здобуття наукового ступеня кандидата і доктора наук.

Публікація здійснена відповідно до чинного порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 20 листопада 2019 року № 943.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/3swlL, https://qrpage.net/qr/yx6sa, https://qrpage.net/qr/rSyK4

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-10-06
Share
ОЕСР: ЧОМУ ПРОДУКТИВНІСТЬ ОКЕАНІЧНОЇ ЕКОНОМІКИ ЗНИЖУЄТЬСЯ

ОЕСР: ЧОМУ ПРОДУКТИВНІСТЬ ОКЕАНІЧНОЇ ЕКОНОМІКИ ЗНИЖУЄТЬСЯ

Sorry, this entry is only available in Українська. У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття «Чому продуктивність океанічної економіки знижується та що з цим можуть зробити політики».

Sorry, this entry is only available in Українська.

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття «Чому продуктивність океанічної економіки знижується та що з цим можуть зробити політики».

У ній наголошується, що океанічна економіка охоплює понад 100 млн. робочих місць і генерує 3-4% світового ВВП. Наразі зростає занепокоєння тим, що її продуктивність стагнує, а в деяких районах навіть знижується. Експерти аналізують основні чинники, які впливають на економіку океану. Підвищення продуктивності дозволить підтримувати збереження, відновлення й стале використання морських екосистем, про що йшлося, зокрема, на Конференції ООН з питань океану 2025 року. Дослідження ОЕСР показують, що підвищення продуктивності в океанічній економіці стає недосяжним, вона ризикує стати менш динамічною, менш інноваційною та менш здатною відповідати масштабам змін, необхідним для відновлення та підтримки морських екосистем. Має місце парадокс: більше виробництва та менше ефективності: загальна ефективність поєднання капіталу та праці у виробництві (багатофакторна продуктивність) знизилася. Існує значна залежність від техніки та інфраструктури, збільшується дисбаланс у типах капітальних вкладень, що використовуються в океанічній економіці, та їх відносний внесок у її зростання. Різниця між використанням капіталу ІКТ та капіталу, не пов’язаного з ІКТ, океанічною економікою може свідчити про втрачену можливість, яка лише погіршиться, якщо не вжити необхідних заходів. Найбільш обнадійливий сценарій «прискореного переходу», зумовлений рішучими діями щодо зміни клімату та стимулюванням продуктивності, може призвести до зростання океанічної економіки на 40% до 2050 року. Порядок денний, орієнтований на продуктивність, для океанічної економіки дозволить розкрити повний потенціал цього сегменту та вирішити проблему нестабільної продуктивності. ОЕСР рекомендує тристоронній підхід: майбутнє забезпечення продуктивного капіталу океанічної економіки; цільове підвищення багатофакторної продуктивності океанічної економіки;  посилення внеску океанічної економіки у глобальний енергетичний перехід. Кардинальна зміна нестабільних тенденцій продуктивності океанічної економіки є стратегічним імперативом для країн, які поставили за мету збереження, стале використання та відновлення морських екосистем. Діючи зараз, політики можуть збільшити шанси на те, що океанічна економіка залишиться стійким джерелом процвітання протягом наступних десятиліть, зберігаючи та навіть покращуючи здоров’я океану.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/0vps0

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини 

2025-10-06
Share
АНТИПЛАГІАТНИЙ СЕРВІС SCRIBBR

АНТИПЛАГІАТНИЙ СЕРВІС SCRIBBR

Sorry, this entry is only available in Українська. Scribbr являє собою онлайн-платформу підтримки академічної доброчесності, засновану у 2012 році.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Scribbr являє собою онлайн-платформу підтримки академічної доброчесності, засновану у 2012 році.

Вона сфокусована  на сервісах для коректури, редагування текстів та їхньої перевірки на плагіат і має на меті сприяння академічній доброчесності в середовищі здобувачів освіти і дослідників. Сервіс орієнтований на удосконалення  роботи з кваліфікаційними працями (рефератами, дипломними роботами, дисертаціями) та науковими публікаціями, пропонуючи комплексні рішення для забезпечення оригінальності творів. З моменту свого заснування і до сьогодні Scribbr еволюціонував від базового редактора до інтегрованої системи з елементами штучного інтелекту, адаптованої під потреби академічних кіл. Основна функція — перевірка на плагіат — базується на технології Turnitin, яка є стандартом у більшості університетів і видавництв. Цей інструмент виявляє не лише точні текстові збіги, а й семантичні подібності, включаючи заміни синонімами. Перевірка здійснюється з широким спектром джерел: понад 99 млрд поточних та архівних веб-сторінок, 8 млн публікацій від 1700 видавництв (зокрема –  Springer, IEEE, Elsevier, Wiley-Blackwell, Taylor & Francis), дисертацій, тез і новин. Детектор штучного інтелекту побудований на власному програмному забезпеченні Scribbr, щоб з високою точністю ідентифікувати тексти, згенеровані LLM-моделями на кшталт ChatGPT, Gemini чи Copilot. Звіти про перевірку містять детальний аналіз потенційних збігів, допомагаючи розпізнавати ненавмисний плагіат і формувати правильні цитати, що знижує ризики академічної недоброчесності. Сервіс підтримує перевірку на 20 мовах – англійській, іспанській, німецькій, арабській, французькій тощо. Серед додаткових можливостей сервісу — генератор цитувань, інструмент перевірки стилю цитування, професійні послуги коректури, а також понад 300 статей з порадами щодо академічного письма, уникнення плагіату та етичних аспектів дослідження. Ці ресурси навчають академічній етиці, роблячи платформу корисною для студентів і викладачів. Scribbr використовується в освітніх установах і наукових інституціях для підтримки стандартів оригінальності та забезпечує необхідну конфіденційність даних.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/eHNMQ, https://www.scribbr.com/ 

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_НауковіВидання_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Бібліотекарям 

2025-10-03
Share
ВИХІД ЦИФРОВОГО БІЗНЕСУ НА МІЖНАРОДНІ РИНКИ

ВИХІД ЦИФРОВОГО БІЗНЕСУ НА МІЖНАРОДНІ РИНКИ

Sorry, this entry is only available in Українська. На порталі «ДіяБізнес» доступний  новий онлайн-курс «Вихід цифрового бізнесу на міжнародні ринки».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На порталі «ДіяБізнес» доступний  новий онлайн-курс «Вихід цифрового бізнесу на міжнародні ринки».

Це перший онлайн-курс текст якого читає ШІ-аватар. Автори вважають, що такий незвичний формат робить навчання більш доступним, інноваційним і ближчим до світових освітніх трендів. Він містить адаптований матеріал глобальної навчальної платформи ITC  SME Trade Academy та пропонує практичні інструменти для роботи із цифровими товарами, допомагає глибше зрозуміти особливості експорту й будувати ефективні маркетингові стратегії. Курс містить 10 серій, під час яких ШІ-помічник пояснює, як працюють цифрові товари та що потрібно знати, щоб вивести їх на міжнародний ринок; роз’яснює сутність п’яти ключових характеристик цифрових товарів (структура витрат, досвід споживання, варіативність, мережеві ефекти та витрати на перехід); навчає масштабувати прибуток завдяки низьким граничним витратам і використанню моделей freemium, реклами та додаткових пропозицій; пояснює, як будувати довіру до продукту через брендинг, відгуки клієнтів, трейлери та пробні періоди; як створювати різні версії продукту для окремих сегментів для  досягнення критичної маси користувачів; як зменшувати витрати на перехід для нових клієнтів, щоб зробити вибір продукту очевидним і привабливим; як створити власний онлайн-простір.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/8GvVy, https://qrpage.net/qr/jtgmG

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Інноваторам_новини  #НРАТ_ОсвітаОнлайн

2025-10-03
Share
ОЕСР: ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ НАУКИ І ТЕХНІКИ

ОЕСР: ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ НАУКИ І ТЕХНІКИ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала набір даних «Основні показники науки і техніки».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала набір даних «Основні показники науки і техніки».

У ньому представлені ключові тенденції розвитку науки і технологій у різних країнах, визначені на основі  узгоджених  показників, що дозволяють здійснювати міжнародні порівняння результатів діяльності країн у сфері науки і технологій. База даних зосереджена головним чином на показниках, що характеризують розвиток фінансових та людських ресурсів, спрямованих на дослідження та експериментальні розробки відповідно до Посібника Фраскаті, доповнених показниками результативності науково-технічної діяльності, даними з економіки та демографічної статистики, купівельної спроможності валют та інфляції. Такі набори даних публікуються двічі на рік – у березні та вересні. Нинішній випуск доповнений запискою з оглядом останніх тенденцій у сфері досліджень та розробок на основі даних, підтверджених країнами як «остаточні» й більш повною інформацією про показники коштів державних бюджетів, спрямовані  на дослідження та розробки країнами-членами ОЕСР. База даних охоплює 148 ключових показників у галузі науки та технологій, зокрема – щодо фінансових та кадрових ресурсів, результатів діяльності (патенти, міжнародна торгівля наукоємними товарами) тощо.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/PRlc2, https://qrpage.net/qr/Y5nDl, https://qrpage.net/qr/ryX2R, https://qrpage.net/qr/mIo6g, https://oe.cd/msti, https://oe.cd/msti

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ВідкритаНаука  #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини  

2025-10-03
Share
ПОПРИ КРИЗУ ФІНАНСУВАННЯ: УНІВЕРСИТЕТИ ЯК РУШІЙ ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ

ПОПРИ КРИЗУ ФІНАНСУВАННЯ: УНІВЕРСИТЕТИ ЯК РУШІЙ ЕКОНОМІЧНОГО ЗРОСТАННЯ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Джона Моргана «Не допустіть, щоб криза фінансування університетів зірвала прагнення до зростання…».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Джона Моргана «Не допустіть, щоб криза фінансування університетів зірвала прагнення до зростання…».

У ній автор розповідає про бачення Міністром науки Великої Британії Пітера Кайла поточної фінансової ситуації та перспектив розвитку університетів як центрів інновацій та розвитку. Наразі брак коштів змусив частину університетів скоротити програми досліджень, а більшість інших серйозно розглядають таку перспективу на найближчі роки.  Це несе ризик втрати інноваційного потенціалу для економічного зростання країни, її конкурентоспроможності. Університети мають активніше позиціонувати себе як локальних лідерів розвитку, займаючись не лише навчанням студентів, а й формуючи у них підприємницьке мислення, підтримуючи співпрацю з бізнесом. У Великій Британії університети сприймаються зазвичай як завершальний етап освіти, тоді як у США вони часто стають відправною точкою для інноваційних стартапів. Кайл радить уникати розпилення ресурсів і пропонує зосереджуватися на тих напрямах, де кожен університет має найбільший потенціал. Такий підхід допоможе краще використовувати наявні можливості й підсилити ефективність досліджень. Зі свого боку уряд обіцяє здійснювати інвестиції в науку та інновації, зокрема – спрямовує майже десять мільйонів фунтів на роботу Національного центру університетів і бізнесу для розвитку співпраці між академічним середовищем та реальним сектором. Отже, університети мають не лише захищати власні бюджети, а й формувати перспективне бачення суспільного розвитку, постійно підтверджувати свою здатність бути рушіями економічного зростання навіть у кризові часи.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/dwYVd

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини 

2025-10-02
Share
ОЕСР: КЕРІВНИЦТВО ЩОДО ЗМІШАНОГО ФІНАНСУВАННЯ

ОЕСР: КЕРІВНИЦТВО ЩОДО ЗМІШАНОГО ФІНАНСУВАННЯ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  звіт «Керівництво ОЕСР щодо змішаного фінансування Комітету сприяння розвитку на 2025 рік» із серії «Найкращі практики співробітництва щодо розвитку».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала  звіт «Керівництво ОЕСР щодо змішаного фінансування Комітету сприяння розвитку на 2025 рік» із серії «Найкращі практики співробітництва щодо розвитку».

У ньому зазначається, що «Керівництво ОЕСР з питань змішаного фінансування» є інструментом забезпечення високих стандартів у сфері змішаного фінансування та збільшення загального обсягу фінансування у цілях сталого розвитку. З моменту виходу першого видання  «Керівництва…» у 2020 році змішане фінансування змінилось. Наразі таке фінансування широко використовується для підтримки фінансуючих організацій, хоча і вимушене долати ряд викликів. Масштабування змішаного фінансування відбувалось на практиці не так швидко, як очікувалося раніше, по факту було мобілізовано відносно  не дуже значні ресурси, відсутні стандарти та недостатньо прозорості. У нинішньому виданні представлені політичні рекомендації, а також пропозиції щодо практичних кроків підтримки розроблення та реалізації програм змішаного фінансування, приклади передової практики, стратегічні підходи, уроки та оцінки з боку  багатьох зацікавлених сторін. Документ є результатом спільної роботи, спрямованої на побудову довіри через підвищення прозорості та покращення умов для інвестицій (особливо –  у країнах, що розвиваються). Він підкріплений тематичними дослідженнями, які мають вирішальне значення для ефективної роботи у галузі залучення змішаного фінансування.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/mUxsy, https://qrpage.net/qr/WBKET, https://doi.org/10.1787/e4a13d2c-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини 

2025-10-02
Share
МЕНШЕ І КРАЩЕ: АКЦЕНТ НА ПРІОРИТЕТНИХ НАПРЯМАХ У ДОСЛІДЖЕННЯХ

МЕНШЕ І КРАЩЕ: АКЦЕНТ НА ПРІОРИТЕТНИХ НАПРЯМАХ У ДОСЛІДЖЕННЯХ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Джека Ґроува «Робіть менше у дослідженнях, але виконуйте роботи справді добре».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опубліковано статтю Джека Ґроува «Робіть менше у дослідженнях, але виконуйте роботи справді добре».

У ній автор висвітлює бачення UKRI (UK Research and Innovation –  головної британської організації, що розподіляє державне фінансування на наукові проєкти) на те, як мають змінитися підходи до фінансування та стратегії здійснення дослідницької діяльності в університетах. У статті розглядається стратегічна пропозиція Іана Чепмена, нового очільника UKRI: в умовах обмежених ресурсів наукові установи мають відмовитися від прагнення охоплювати безліч тем, натомість фокусуючись на тих напрямах, у яких вони можуть бути справді конкурентоспроможні. Чепмен критикує практику «трохи для всіх», коли інституції роблять багато, але ні в чому не досягають потрібної глибини. Він закликає обирати стратегічні пріоритети й інвестувати усі ресурси саме в них. За його словами, університетам варто чітко усвідомлювати свої сильні сторони, дослідницькі ніші, у яких вони можуть бути лідерами, й зосередитись саме цих напрямках. Разом із тим він підкреслює, що це не означає нехтування фундаментальними основами curiosity-driven або «дослідженням з цікавості», адже вони також можуть приносить проривні розробки. Однак більш прикладна наукова діяльність, яка може сприяти економічному зростанню країни, комерціалізації і взаємодії з індустрією, передусім заслуговує на підтримку. Наукові організації повинні орієнтуватися не лише на кількість започаткованих проєктів, а в першу чергу на результати та ефективність, – саме ці показники будуть у центрі уваги уряду та платників податків. Довіра до науковців є своєрідним капіталом, який можна здобути демонстрацією чітких результатів, а потім отримувати автономію для подальшої роботи. UKRI буде діяти як агент змін: посилювати процес поєднання академічної науки та промисловості, залучати інвестиції до портфелю інтелектуальної власності, сприяти масштабуванню інновацій. Наразі перед науковими інституціями стоїть завдання перейти від політики «широкого покриття»  у дослідженнях до обґрунтованої вибірковості, яка поєднує академічну амбіцію з інституційною стійкістю. У такій моделі не йдеться про «обрізання» наукової мрії, а лише про розумне й стратегічне використання ресурсів. Акцент буде саме на якості, довірі та більш тісному зв’язку науки з суспільством та економічним розвитком.

Детальніше: https://qrpage.net/qr/to5id

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Науковцям_КращіПрактики #НРАТ_Освітянам_новини  #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-10-01
Share
ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ВИМОГ ДО ВІДПОВІДНОГО РІВНЯ ВОЛОДІННЯ АНГЛІЙСЬКОЮ МОВОЮ

ГРОМАДСЬКЕ ОБГОВОРЕННЯ ПРОЄКТУ ВИМОГ ДО ВІДПОВІДНОГО РІВНЯ ВОЛОДІННЯ АНГЛІЙСЬКОЮ МОВОЮ

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерство освіти і науки пропонує до громадського обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України щодо вимог до відповідного рівня володіння англійською мовою особами, які претендують на зайняття окремих посад.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерство освіти і науки пропонує до громадського обговорення проєкт постанови Кабінету Міністрів України щодо вимог до відповідного рівня володіння англійською мовою особами, які претендують на зайняття окремих посад.

Встановлення таких вимог передбачено частиною першої статті 4 Закону України «Про застосування англійської мови в Україні». Проєкт встановлює  вимоги щодо осіб, які є кандидатами на зайняття посад, визначені пунктами 1-3, 5-11 частини першої, частини другої статті 3 Закону України «Про застосування англійської мови в Україні», – посад державної служби категорії «А», голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, прокурорів, керівників державних наукових установ, керівників закладів вищої освіти, посад державної служби категорій «Б» і «В», поліцейських середнього і вищого складу Національної поліції України, посад начальницького складу інших правоохоронних органів, посад начальницького складу служби цивільного захисту, посад у податкових та митних органах, посад у сфері освіти і науки за відповідними переліками. Зауваження та пропозиції до проєкту можна подати до 15 жовтня 2025 року. 

Детальніше: https://qrpage.net/qr/sDxSr, https://qrpage.net/qr/q59go

Фото: МОН

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_обговоркеея #НРАТ_Освітянам_обговорення

2025-10-01
Share