ТЕХНОЛОГІЧНИМ ТА ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИМ НАПРЯМАМИ

ТЕХНОЛОГІЧНИМ ТА ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНИМ НАПРЯМАМИ

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерство освіти і науки України розпочало проведення державної атестації наукових установ та закладів вищої освіти стосовно провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності за напрямами «Інженерно-технологічний» та «Природничо-математичний».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерство освіти і науки України розпочало проведення державної атестації наукових установ та закладів вищої освіти стосовно провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності за напрямами «Інженерно-технологічний» та «Природничо-математичний».

Атестація проводиться відповідно до «Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності за окремими науковими напрямами під час проведення державної атестації». Методика затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 21 жовтня 2024 року № 1485 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 листопада 2024 року за №№ 1743/43088, 1744/43089).  Мета державної атестації – визначення ефективності діяльності. Державна атестація наукових установ, вищих військових навчальних закладів, закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності, яким розпорядчими документами державних органів управління (засновників) визначено повноваження у сфері національної безпеки і оборони, здійснюється з урахуванням відповідних положень «Порядку проведення державної атестації наукових установ та закладів вищої освіти» згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2017 року № 540. Документи на атестацію можна подати у профільний модуль Національної електронної науково-інформаційної системи URIS до 7 березня 2025 року.

Детальніше: https://surl.li/uciusz, https://surl.li/akuebs, https://nauka.gov.ua/information/atestat/

Фото: МОН

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-11
Share
STEM-ОСВІТА

STEM-ОСВІТА

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Європейського комісії у розділі «Європейський освітній простір» опубліковано звіт «STEM-освіта: є нагальна потреба у більших політичних зусиллях і дослідженнях».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Європейського комісії у розділі «Європейський освітній простір» опубліковано звіт «STEM-освіта: є нагальна потреба у більших політичних зусиллях і дослідженнях».

Документ підготовлений  Об’єднаним дослідницьким центром Європейської комісії (JRC). У ньому надано огляд проблем, з якими стикається сучасна технологічна, інженерна та математична (STEM) освіта, а також пропонується експертне бачення напрямів подальших досліджень у цій галузі. Наголошується на  низькому рівні кваліфікації, що проявляється у тому, що багато студентів у ЄС не можуть досягти мінімального рівня знань у ключових галузях STEM, зокрема – у галузі математики та природничих наук; нестачі вчителів, – дефіцит кваліфікованих викладачів математики та природничих наук існує на всіх рівнях освіти;  збільшенні розриву у рівні талантів – частка найкращих студентів із предметів STEM постійно зменшується, тоді як значна частина студентів із соціально незахищених сімей усе ще не досягає успіхів у багатьох дисциплінах, особливо – у математиці; інтегровані підходи STEM і STEAM (додавання мистецтва) стають все більш поширеними, зосереджуючись на розвитку таких навичок, як креативність і вирішення проблем. Наголошується на необхідності у додаткових дослідженнях: дефіцит досліджень STEM-освіти у європейському контексті підкреслює нагальну потребу у більшій кількості практик, заснованих на фактичних даних. Зазначається, шо більшість дослідників і політиків  розуміють, що STEM-освіта є критично важливою сферою, яка потребує додаткової уваги для подальшого розвитку; політичні дії у цьому напрямку повинні бути спрямовані на підвищення інтересу студентів, їх залученості та продуктивності у STEM; потрібно забезпечити доступ студентів до найкращих  викладачів та лідерів STEM; зменшувати прогалини у талантах і навичках STEM; підвищувати обізнаність суспільства та підтримку STEM. Важливо уникати двозначностей у визначенні понять STEM, визначити конкретні результати, які необхідно вимірювати, розробити або адаптувати інструменти для вимірювання цих результатів, оцінити ефективність і доцільність освітніх практик і програм, а також удосконалювати політику.

Детальніше: https://surl.li/flczju,  https://surl.li/bfkpcz

Фото: ЄС

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_EC #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-11
Share
ОЕСР: ДАНІ В ЕПОХУ ШІ

ОЕСР: ДАНІ В ЕПОХУ ШІ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичну записку «Покращення доступу до даних і обміну ними в епоху штучного інтелекту» із серії «Короткий огляд політики ОЕСР».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала аналітичну записку «Покращення доступу до даних і обміну ними в епоху штучного інтелекту» із серії «Короткий огляд політики ОЕСР».

Наголошується, що штучний інтелект трансформує економіку та суспільство, але повномасштабній реалізації його потенціалу заважає поганий доступ до якісних даних і моделей. Проаналізувавши вичерпні відомості різних країн, експерти ОЕСР вважають, що уряди можуть покращити доступ до даних і певних моделей штучного інтелекту та обмін ними, одночасно забезпечуючи конфіденційність та інші права й інтереси, такі як право інтелектуальної власності. Вони звертають увагу на Рекомендації ОЕСР щодо покращення доступу до даних і обміну даними, які містять перелік базових принципів, дотримання яких забезпечить баланс відкритості та дотримання прав, надаючи юридичні, технічні та організаційні гарантії. Покращення доступу до даних і спільного використання полегшує співпрацю та стимулює використання наукових відкриттів та упровадження інновацій, включаючи технології штучного інтелекту у приватному і державному секторах. Це може допомогти у вирішені суспільних проблем, зокрема – екологічних, стимулювати стале зростання та підвищення соціального добробуту; в удосконаленні політики на основі фактичних даних; покращити надання державних послуг; підвищити прозорість, підзвітність та довіру в суспільстві; розширити можливості користувачів цифрових товарів і послуг (підприємств, працівників, громадян, споживачів). У документі висвітлюються поради для зацікавлених сторін, які прагнуть просувати надійний штучний інтелект за допомогою кращої політики щодо даних і моделей штучного інтелекту, які стимулюють довіру, інвестиції, інновації та добробут.

Детальніше: https://surl.li/direif, https://surl.li/jmoofq

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_ВідкритіДані

2025-02-11
Share
ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ – ДРУГ ЧИ ВОРОГ

ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ – ДРУГ ЧИ ВОРОГ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Ібіємі Омейхе та Кінгслі О. Омейхе «Штучний інтелект – друг чи ворог? Це залежить від академічних кіл».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Ібіємі Омейхе та Кінгслі О. Омейхе «Штучний інтелект – друг чи ворог? Це залежить від академічних кіл».

Вони наголошують, що вища освіта відіграватиме важливу роль у визначенні того, чи стане генеративний ШІ другом чи ворогом та описують, що можуть зробити університети.  За останні півтора роки у галузі розвитку штучного інтелекту були зроблені приголомшливі кроки вперед. Усім відомі ChatGPT для генерування текстів та DALLE для створення зображень, а також Whisper, який транскрибує мову. Нещодавно розроблений Sora – інструмент, який створює гіперреалістичне відео.  Генеративний штучний інтелект безумовно має позитивні сторони, і ми не повинні їх ігнорувати. Зараз він використовується як допоміжний інструмент, який економить час у багатьох професіях. Він може швидко створювати програмне забезпечення, готувати огляди та звіти, виконувати трудомісткі та нудні обов’язки, звільняючи людей від зосередження на масштабних рутинних завданнях. В освіті це змінює спосіб навчання і пошуку інформації. Штучний інтелект нікуди не зникне, тому важливо навчити студентів правильно ним користуватися.   Для цього необхідно розуміти, що генеративний ШІ не позбавлений проблем: оскільки він може створювати реалістичні тексти, зображення та відео, його використовують, щоб похитнути нашу довіру до реальності. ШІ може допомогти упоратися з проблемами упередженості, конфіденційності та плагіату, якшо використання ШІ буде відповідальним, підтримувати цінності і етичні стандарти. ШІ може підтримувати людську креативність у промисловості, а також у суспільстві загалом. Отже, світу потрібно створити чіткі етичні правила та норми, щоб керувати розвитком генеративного штучного інтелект. Дебати навколо генеративного штучного інтелекту є складними, ГШІ може бути найкращим другом або найгіршим ворогом.

Детальніше: https://surl.li/lhgnxu

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-10
Share
СТИПЕНДІЇ НА НАВЧАННЯ У РЕСПУБЛІЦІ КОРЕЯ

СТИПЕНДІЇ НА НАВЧАННЯ У РЕСПУБЛІЦІ КОРЕЯ

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерство освіти Республіки Корея  оголосило про старт відбору заявок на отримання у рамках стипендіальної програми Global Korea Scholarship (GKS) на 2024-2026 рр. 40 стипендій на 2025/2026 навчальний рік для здобуття освіти у закладах вищої освіти Республіки Корея за магістерськими і аспірантськими програмами підготовки.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерство освіти Республіки Корея  оголосило про старт відбору заявок на отримання у рамках стипендіальної програми Global Korea Scholarship (GKS) на 2024-2026 рр. 40 стипендій на 2025/2026 навчальний рік для здобуття освіти у закладах вищої освіти Республіки Корея за магістерськими і аспірантськими програмами підготовки.

Конкурс оголошено відповідно до Меморандуму про взаєморозуміння із Міністерством освіти і науки України. Стипендії надаються для заохочення міжнародних освітніх обмінів та посилення партнерських відносин між Республікою Корея та Україною  і  забезпечать українським студентам можливість навчання у закладах вищої освіти Республіки Корея. Кандидати на отримання стипендії GKS 2025 мають бути громадянами України з відповідним рівнем освіти, відповідати умовам середнього балу (GPA), бути не старше 40 років, мати гарне фізичне та психічне здоров’я. Стипендія Global Korea Scholarship покриває плату за навчання, переліт до Кореї, витрати на проживання, медичне страхування та підтримку досліджень. Заявку на участь можна подати до 28 лютого 2025 року.

Детальніше: https://gksscholarship.com/, https://surl.li/lmupna, https://surl.li/alsvuy, https://surl.li/onryds

Фото: pixabae.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-10
Share
СВІТОВІ ІННОВАЦІЙНІ УНІВЕРСИТЕТИ

СВІТОВІ ІННОВАЦІЙНІ УНІВЕРСИТЕТИ

Sorry, this entry is only available in Українська. Інститут наукової інформації (The Institute of Scientific Information) опублікував глобальний рейтинг університетів «Топ-50 глобальних інновапційних університетів».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Інститут наукової інформації (The Institute of Scientific Information) опублікував глобальний рейтинг університетів «Топ-50 глобальних інновапційних університетів».

Він ґрунтується на даних щодо цитування унікальних винаходів, які отримали патенти за період 2018-2022 років. До п’ятдесяти інноваційних університетів світу наразі увійшли переважно заклади вищої освіти США (тридцять установ), за якими слідують у порядку спадання впливовості ЗВО Франції та Великобританії (по чотири університети), Японія (три університети), Канада та Швейцарія (по два університети), а також Бельгія, Китай, Німеччина, Сінгапур  і Південна Корея (по одному ЗВО).   У топ-10 найбільш інноваційних університетів світу – Гарвард,  Стенфорд,  Массачусетський технологічний інститут, Каліфорнійський університет Берклі, Університет Париж Сіте,  Кембриджський університет, Університет Вашингтона у Сіетлі, Каліфорнійський університет Сан-Дієго, Мічиганський університет, Університет Торонто.

Детальніше: https://surl.li/tlskri, https://surl.li/uenkqx, https://surl.li/ygisym, https://surl.li/zgxwbz, https://surl.li/encbec

Фото: pixabae.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини #НРАТ_ПопуляризаціяНауки #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-02-10
Share
ОЕСР: БАЗА ДАНИХ КЛІМАТИЧНОЇ ПОЛІТИКИ

ОЕСР: БАЗА ДАНИХ КЛІМАТИЧНОЇ ПОЛІТИКИ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала консультаційний документ «База даних кліматичної політики IFCMA: типологія та структура даних інструментів політики».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала консультаційний документ «База даних кліматичної політики IFCMA: типологія та структура даних інструментів політики».

Наголошується, що з моменту прийняття Паризької угоди, країни світу значно розширили свої кліматичні дії, встановлюючи більш амбітні цілі та упроваджуючи низку політичних інструментів, пристосованих до їхніх національних особливостей і цілей. Всебічно розглядаючи прогрес у досягненні національних та глобальних кліматичних цілей, важливо чітко визначати політичний вибір. Форум щодо пом’якшення наслідків зміни клімату (IFCMA) проводить систематичний аналіз досвіду країн щодо пом’якшення наслідків зміни клімату та відповідних інструментів політики. База даних IFCMA, що буде створена до кінця 2025 року,  має охопити широкий спектр інформації, у т.ч. політичної,  щодо всіх членів IFCMA, а у подальшому буде постійно оновлюватись. В опублікованому документі представлена структура даних інструментів політики пом’якшення кліматичних змін, розроблена IFCMA, яка покладена в основу систематичної класифікації та відповідного опису інструментів політики в країнах-членах, що робить можливим проведення детального аналізу і міждержавних порівнянь. Структура, заснована на пілотних дослідженнях, надає чітку типологію та класифікує інструменти за механізмами їхньої дії, містить стандартизовані атрибути, відповідає міжнародним стандартам звітності щодо дій у сфері кліматичної політики. Її застосування дозволить покращити розуміння різноманітних підходів до пом’якшення наслідків зміни клімату, підтримуючи глобальні кліматичні цілі та водночас відкриваючи нові можливості емпіричних досліджень кліматичних заходів.

Детальніше: https://surl.li/vkqpbh, https://surl.li/tblmib

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ЦСР_SDG

2025-02-10
Share
ЯК РОЗВИНУТИ МИСЛЕННЯ ДОСЛІДНИКА

ЯК РОЗВИНУТИ МИСЛЕННЯ ДОСЛІДНИКА

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Шайфа Уддін Ахаммеда «Як розвинути мислення дослідника в аспірантурі».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Шайфа Уддін Ахаммеда «Як розвинути мислення дослідника в аспірантурі».

Автор говорить, що вступ до аспірантури – це початок зовсім нового етапу, який дозволяє відточити мислення майбутнього доктора філософії.  Життя аспіранта є доволі непростим, і одне з найбільших випробувань пов’язане саме із розвитком мислення. Переходячи від студентського статусу «споживача знань» до їх виробника, аспірант переходить від пасивного поглинання інформації до активного генерування нових ідей у процесі власних досліджень. Для цього потрібно розвивати мислення дослідника. По-перше, аспіранту необхідно сформувати план власної кар’єри, адже підготовка докторської дисертації – складний довгий шлях, який трохи лякає новачків. По-друге, потрібно використовувати кожну можливість, щоб навчитися – якщо вступив на шлях навчання в аспірантурі, то напевне ти маєш бажання вчитися, його треба плекати й підтримувати. По-третє, слід розвивати свій досвід викладання, активно шукати можливості для роботи в  університеті та за його межами, що розвиватиме інтуїцію, дозволить безпосередньо застосовувати нові навички у співпраці зі студентами, надасть усвідомлення себе як дослідника. По-четверте, потрібно постійно відвідувати конференції та активно й багато читати наукові журнали, – без цього робота аспіранта не матиме бажаного рівня та впливу. Конференції пропонують платформу для зворотного зв’язку, експертної оцінки, підвищення видимості досліджень і безцінного спілкування. Так само публікації можуть надихнути на нові ідеї та показати несподівані перспективи подальших досліджень. «Докторська подорож» ніколи не буває легкою, враховуючи кількість пов’язаних із цим зобов’язань. Необхідно весь час пам’ятати, що ви дослідник і вчений, і що ваша робота може продукувати нові знання.

Детальніше: https://surl.li/nnaspr, https://surl.li/ykoegg

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Науковцям_КращіПрактики #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-02-07
Share
РЕЙТИНГ УНІВЕРСИТЕТІВ ЗА ЦИТУВАННЯМ У GOOGLE SCHOLAR

РЕЙТИНГ УНІВЕРСИТЕТІВ ЗА ЦИТУВАННЯМ У GOOGLE SCHOLAR

Sorry, this entry is only available in Українська. Опубліковано рейтинг університетів за кількістю цитувань у профілях дослідників Google Scholar за січень 2025 року.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Опубліковано рейтинг університетів за кількістю цитувань у профілях дослідників Google Scholar за січень 2025 року.

Він побудований за  ініціативою Cybermetrics Lab, іспанської дослідницької групи Instituto de Politicas y Bienes Públicos del Consejo Superior de Investigaciones Sientíficas. Рейтинг відображає прихильність університетів до принципів відкритої науки і враховує цитованість 310 профілів авторів у Google Scholar. При побудові рейтингу використані відомості понад 6,3 тис. закладів вищої освіти, дані стосовно яких були упорядковані за кількістю цитат, отриманих найкращими дослідниками кожної установи. До топ-5 українських ЗВО у рамках цього рейтингу увійшли: Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»», Сумський державний університет,  Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна,  Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана.

Детальніше: https://surl.li/ycramf, https://surl.li/zbkhsx

Фото: pixabae.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_ВідкритаНаука #НРАТ_ПопуляризаціяНауки #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-02-07
Share
СТИПЕНДІЇ ДЛЯ МОЛОДИХ НАУКОВЦІВ

СТИПЕНДІЇ ДЛЯ МОЛОДИХ НАУКОВЦІВ

Sorry, this entry is only available in Українська. House of Europe інформує про старт відбору на отримання дослідницьких стипендій за програмою для молодих спеціалістів «Україна в європейському діалозі» / Ukraine in European Dialogue Junior Fellowship».

Sorry, this entry is only available in Українська.

House of Europe інформує про старт відбору на отримання дослідницьких стипендій за програмою для молодих спеціалістів «Україна в європейському діалозі» / Ukraine in European Dialogue Junior Fellowship».

Йдеться про надання стипендіальної підтримки українських вчених, які наразі закінчують або нещодавно закінчили докторантуру. Їм пропонується доступ до ресурсів Інституту наук про людину (IWM) у Відні, якщо вони продемонстрували винятковий талант та готові працювати над дослідницьким проектом за власним вибором. Стипендії відкриті для всіх академічних дисциплін у гуманітарних та соціальних науках. Особливо заохочуються дослідницькі пропозиції, пов’язані з місією та дослідженнями IWM. Переможці конкурсного відбору отримають щомісячну стипендію у розмірі від 2,75 тис. євро (для тих, хто навчаєтеся) до  3,3 тис. євро (для тих, хто захистив дисертацію) та можливість з вересня 2025 року по червень 2026 року працювати над своїм дослідженням. Заявку на участь можна подати до 12 лютого 2025 року.

Детальніше: https://surl.li/ezfsyo, https://surl.li/zodkvr, https://surl.li/pxfxwk

Фото: House of Europe

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ГрантиМіжнароднаПідтримка #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-07
Share