Search results found:

posts - 5552

pages - 556

ЧИ ЗБЕРЕЖЕТЬСЯ АВТОНОМІЯ ЗВО?

ЧИ ЗБЕРЕЖЕТЬСЯ АВТОНОМІЯ ЗВО?

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Патрік Джек «Автономія зникає як наслідок «обожнювання» академії».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Патрік Джек «Автономія зникає як наслідок «обожнювання» академії».

Автор попереджає, що «індустріалізація» університетів ризикує спотворити дослідницьку діяльність вчених. Керівники англійських університетів мають свій «стокгольмський синдром», коли неадекватно ставляться до академічної роботи. Найджел Трифт, який упродовж десятиліття очолював Університет Уорвіка, говорить, що «індустріалізація» і «стандартизація» закладів вищої освіти «загрожує самій природі того, чим насправді є і має бути університет». Уряди  «систематично позбавляють університети фінансування і можливості вибору», відбувається «відхід від університетської автономії», університети «маринуються» в надмірному регулюванні. Останнє відбувається внаслідок впливу управління у справах студентів, яке, «очевидно, має намір перетворити університети на великі школи або коледжі»,  а також внаслідок діяльності UK Research and Innovation, яке «душить ініціативу, створюючи дедалі більше й більше правил, які обмежують здатність науковців слідувати за своєю власною зіркою».  У результаті керівництво університету зосереджується виключно на отриманні грошей, що схоже на «австралізацію» вищої освіти. Тріфт тривожиться зростаючим поділом праці, коли «фактичні виробники знань дедалі менше контролюють виробничий процес і дедалі більше віддаляються від управління». Він пропонує забезпечити дійсно «інклюзивний дорадчий процес», аналогічний до цивільного журі або королівської комісії, який стане способом для науковців «виробити спільну платформу, яка відродить ідею університету», дозволить розв’язати фундаментальні проблеми фінансування вищої освіти та досліджень. І задається питанням «чи можуть продовжувати співіснувати в університетах, принаймні в тому вигляді, в якому вони існують зараз, викладання та дослідження, чи вони мають бути відокремленими один від одного, щоб дослідження проводили у великих науково-дослідних установах або лише у дослідницьких?». Він розмірковує над тим, як вища освіта може повернути собі переваги: «система потребує тотального переосмислення, університетам потрібно дати більше можливостей».

Детальніше: https://surl.li/djunol, https://surl.li/gxjbsk

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-17
Share
РЕГУЛЮВАННЯ ХМАРНИХ СЕРВІСІВ 

РЕГУЛЮВАННЯ ХМАРНИХ СЕРВІСІВ 

Sorry, this entry is only available in Українська. Кабінет Міністрів України ухвалив правила використання хмарних сервісів органами державної влади.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Кабінет Міністрів України ухвалив правила використання хмарних сервісів органами державної влади.

Відповідна постанова від 11 лютого 2025 р. № 154 доступна для ознайомлення на урядовому порталі. Документ має на меті забезпечити ефективне регулювання використання хмарних технологій. Цифрова інфраструктура має працювати безперервно в будь-яких умовах, а дані в хмарах повинні бути надійно захищені завдяки резервному копіюванню, шифруванню та бути легко відновлюваними після технічних збоїв. Запроваджені правила стосуються у першу чергу дозволу на перенесення реєстрів за кордон і зберігання даних у хмарах. Відтепер органи державної влади зможуть залишати їх у дата-центрах за кордоном і не переносити до України після завершення військових дій. Передбачається затвердження «Порядку надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних, пов’язаних з обробкою державних інформаційних ресурсів або інформації з обмеженим доступом, вимога щодо захисту якої встановлена законом»;  вимог до надавачів хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних; «Порядку формування та використання електронних каталогів хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних»; «Типового договору про надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних публічному користувачу хмарних послуг та оператору критичної інфраструктури щодо об’єкта критичної інформаційної інфраструктури». У подальшому ці кроки будуть підкріплені стратегією кібербезпеки і розробленням національної хмарної моделі.

Детальніше: https://surl.li/zlnmwi, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/154-2025-%D0%BF#Text,  https://surl.li/cznene

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-17
Share
КОНКУРСИ CERIC-ERIC

КОНКУРСИ CERIC-ERIC

Sorry, this entry is only available in Українська. Консорціум науково-дослідницької інфраструктури Центральної Європи (CERIC-ERIC) оголосив про старт нових конкурсів із забезпечення доступу до сучасного обладнання для здійснення комплексних міждисциплінарних досліджень.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Консорціум науково-дослідницької інфраструктури Центральної Європи (CERIC-ERIC) оголосив про старт нових конкурсів із забезпечення доступу до сучасного обладнання для здійснення комплексних міждисциплінарних досліджень.

Консорціум об’єднує сучасну науково-дослідницьку інфраструктуру країн Центральної та Східної Європи та підтримує розвиток науки і промисловості у галузі матеріалознавства, біоматеріалів, нанотехнологій. Спільне використання провідних національних дослідницьких інфраструктур європейських країн дозволяє знаходити інноваційні рішення суспільних проблем у сферах енергетики, охорони здоров’я, харчування, культурної спадщини тощо. Наразі мережа CERIC-ERIC надає доступ до зазначеної інфраструктури (понад 60 одиниць сучасного складного технологічного обладнання, розташованого в країнах Європи) через єдину точку входу.  Заявки на участь можна подати: до 3 березня 2025 року та 1 квітня 2025 року.

Детальніше: https://surl.li/idgxji, https://surl.li/fldokr, https://surl.li/wbikow

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-02-17
Share
ОБІЗНАНІСТЬ ФАХІВЦІВ ПАТЕНТНО-ЛІЦЕНЗІЙНОГО НАПРЯМУ

ОБІЗНАНІСТЬ ФАХІВЦІВ ПАТЕНТНО-ЛІЦЕНЗІЙНОГО НАПРЯМУ

Sorry, this entry is only available in Українська. IP офіс опублікував аналітичну записку «Оцінка наявної спроможності підрозділів, що займаються патентно-ліцензійною та інноваційною діяльністю та визначення їх потреб (на основі результатів опитування)».

Sorry, this entry is only available in Українська.

IP офіс опублікував аналітичну записку «Оцінка наявної спроможності підрозділів, що займаються патентно-ліцензійною та інноваційною діяльністю та визначення їх потреб (на основі результатів опитування)».

Документ розроблений фахівцями National IP&Innovations Hub. У ньому зосереджено увагу на підготовці  фахівців патентно-ліцензійного напряму, способах підвищення ефективності їх діяльності задля підтримки розвитку інновацій і  здійснення комерціалізації технологій у закладах вищої освіти та наукових установах України. Дослідження побудоване на результатах опитування співробітників підрозділів, що займаються патентно-ліцензійною та інноваційною діяльністю (248 респондентів) ЗВО і НУ різних  форм власності та сфери управління.  Експерти оцінили прогалини в обізнаності співробітників патентно-ліцензійних підрозділів; визначили ключові проблеми, з якими стикаються підрозділи у процесі патентування та ліцензування; виявили потреби у додатковому навчанні та ресурсах для підвищення ефективності роботи. Встановлено, що співробітники патентно-ліцензійних підрозділів часто не мають достатньої обізнаності у сфері міжнародного патентування та ліцензування, що ускладнює їх здатність адаптувати технології для глобальних ринків. Виявлено недостатній рівень комунікації між представниками наукової спільноти, державними органами та бізнесом, що стримує процес комерціалізації інтелектуальної власності. Зроблено висновок про необхідність організації профільного навчання задля покращення обізнаності у галузі трансферу технологій, комерціалізації та ліцензування. вищої освіти та наукових установ.

Детальніше: https://surl.li/rkscce, https://surl.li/xnhzrc, https://surl.li/zaszbi

 Фото: ІР офіс

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-02-17
Share
ОЕСР: ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА ЯК ШЛЯХ ДО ІНКЛЮЗИВНОГО СУСПІЛЬСТВА

ОЕСР: ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА ЯК ШЛЯХ ДО ІНКЛЮЗИВНОГО СУСПІЛЬСТВА

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Громадянська освіта як шлях до інклюзивного суспільства: дослідження ролі освіти у сприянні громадянській та соціальній активності» із серії «Робочі документи ОЕСР з освіти».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала робочий документ «Громадянська освіта як шлях до інклюзивного суспільства: дослідження ролі освіти у сприянні громадянській та соціальній активності» із серії «Робочі документи ОЕСР з освіти».

Наголошується, що залучення широкого кола громадян до демократичного процесу, – від голосування на виборах до участі у поточних громадських ініціативах, – є основою справедливого та інклюзивного суспільства. Однак останнім часом у багатьох країнах ОЕСР спостерігається помітний спад залученості громадськості, що супроводжуються зростанням нерівності між учасниками та зниженням довіри до державних інституцій. Цю тенденцію ілюструють такі проблеми, як зниження участі у виборах молодших поколінь, ескалація соціальної напруженості в суспільстві, збільшення соціально-економічного розриву в політичній участі та зростання популізму. Визнання та вирішення проблеми є необхідною умовою створення інклюзивного суспільства й забезпечення середовища, де всі люди мають можливість зробити свій внесок у суспільний прогрес та процвітання.  Наразі значні розбіжності в залученості  сформовані такими чинниками, як рівень освіти, стать та соціально-економічне походження. В опублікованому робочому документі наведені результати дослідження того, як громадянська освіта може надати навички та знання, необхідні для демократичної участі та запропоновані стратегії усунення прогалин задля сприяння створенню більш інклюзивних суспільств.

Детальніше: https://surl.li/ejtpei, https://surl.li/dovzxw

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інклюзивність

2025-02-17
Share
ДОБІРКА ПОРАД ЩОДО РОЗРОБЛЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ

ДОБІРКА ПОРАД ЩОДО РОЗРОБЛЕННЯ НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована тематична добірка статей «Розроблення навчальних планів».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована тематична добірка статей «Розроблення навчальних планів».

У ній зібрані поради щодо фокусування освітніх програм на сучасних аспектах, важливих для затребуваної ринком праці вищої освіти та формування відповідного змісту програм, у яких передбачена спільна творчість, набуття навичок майбутнього, упровадження ЦСР, інклюзивне навчання, задіяння віртуальних цифрових інструментів. Зокрема, йдеться  про інтеграцію цілей сталого розвитку до курсів фінансової грамотності;  гнучкість програм як  ключ до ефективного опанування курсів; забезпечення стратегічної стійкості та підтримку інновацій;  створення ефективного середовища онлайн-навчання; розроблення унікальної інклюзивної бакалаврської освітньої програми; широке та ефективне задіяння  міждисциплінарного підходу тощо.

Детальніше: https://surl.li/vmmjbl

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Освітянам_КращіПрактики

2025-02-14
Share
СТВОРЕННЯ БЕЗПЕЧНИХ ШІ-ПРОДУКТІВ

СТВОРЕННЯ БЕЗПЕЧНИХ ШІ-ПРОДУКТІВ

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерство цифрової трансформації України, Експертно-консультаційний комітет з розвитку ШІ  та Juscutum  розробили рекомендації для розробників технологічних рішень на основі штучного інтелекту.

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерство цифрової трансформації України, Експертно-консультаційний комітет з розвитку ШІ  та Juscutum  розробили рекомендації для розробників технологічних рішень на основі штучного інтелекту.

Ці поради підготовлені за методологією HUDERIA та враховують міжнародні стандарти щодо етичного використання даних, прозорості алгоритмів та дотримання прав людини. Вони містять 5 базових рекомендацій. При розробці продукту з ШІ необхідно урахувати міжнародні стандарти (EU AI Act та GDPR) та урахувати усі можливі ризики; слід використовувати відкриті дата-сети, що відповідають етичним стандартам; візьміть до уваги набори даних із порталу відкритих даних Google Data Set Search, Kaggle тощо; перевірте правильність власних даних та додайте функцію пояснення рішень. Це допоможе користувачам розуміти, як працює алгоритм і перевірити його прозорість. Ніколи не використовуйте чутливі дані (особисті дані, геолокацію, номери карток і банківських рахунків, якщо цього безпосередньо не вимагає алгоритм). Повідомляйте про поширення даних, їх використання та обов’язково забезпечте отримання згоди користувачів на збір та обробку даних. Регулярно слідкуйте за тим, щоб інструмент ШІ не порушував права людини.

Детальніше: https://business.diia.gov.ua/history-of-success/yak-stvoriuvaty-bezpechni-shi-produkty-dlia-liudei-5-porad-dlia-startapiv-i-kompanii, https://curly.click/r/d5ca

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-02-14
Share
ОЕСР: РОЗШИРЕННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ

ОЕСР: РОЗШИРЕННЯ МОЖЛИВОСТЕЙ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала політичний документ «Розширення можливостей фінансової звітності за допомогою цифрових та інтерактивних підходів» із серії «Документи ОЕСР щодо бюджетування».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала політичний документ «Розширення можливостей фінансової звітності за допомогою цифрових та інтерактивних підходів» із серії «Документи ОЕСР щодо бюджетування».

Він присвячений різноманітним аспектам сфери фіскальної звітності, зокрема – багаторівневому цифровому підходу до побудови системи фінансової звітності, який поєднує комплексний доступ до даних з цільовими стратегіями передачі даних. Основне його застосування – фіскальні онлайн-платформи, що пропонують всебічний доступ до відкритих даних та/або  сучасні стратегії комунікації даних (наприклад, інтерактивні візуалізації). Документ ґрунтується на матеріалах попередніх досліджень робочої групи ОЕСР з фінансового управління та звітності щодо раціоналізації урядової фіскальної звітності. Вона працювала задля створення рамок використання цифрових каналів для доступу до всеосяжних даних, структурування запитів, їх деталізації на основі управлінських потреб, забезпечення поширення даних у спосіб, пристосований до ключових груп користувачів (насамперед – до широкої громадськості), використання ефективних підходів представлення інформації (включаючи візуальні історії).  Досліджувались цілі урядів щодо їхніх фіскальних платформ та особливості цих платформ (проведено 10 тематичних досліджень на даних Канади, Чехії, Німеччини, Ісландії, Ірландії, Італії, Кореї, Мексики, Нідерландів, Сполучених Штатів) й визначались можливості і виклики підвищення ефективності фіскальних платформ, у тому числі – шляхом удосконалення комунікаційних підходів та використання можливостей штучного інтелекту.

Детальніше: https://surl.li/lfxnvh, https://surl.li/mnzqir

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD #НРАТ_ВідкритіДані #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-14
Share
ПРАЦЮВАТИ З  ПРОБЛЕМОЮ КРОК ЗА КРОКОМ

ПРАЦЮВАТИ З  ПРОБЛЕМОЮ КРОК ЗА КРОКОМ

Sorry, this entry is only available in Українська.  На сайті Times Higher Education опублікована стаття Торстена Фреліха «За межами чату: як асистенти вчителя зі штучним інтелектом змінюють підтримку студентів».

Sorry, this entry is only available in Українська.

 На сайті Times Higher Education опублікована стаття Торстена Фреліха «За межами чату: як асистенти вчителя зі штучним інтелектом змінюють підтримку студентів».

Автор зазначає, що коректно інтегрований в освітню діяльність штучний інтелект забезпечує висококваліфіковану підтримку учнів, оскільки  «розуміє» матеріали курсу, його цілі та здатний спрямовувати студентів до більш глибокого навчання, а не «просто надає потрібні відповіді». Використовуючи досвід компанії Syntea, Торстен описує метод Сократа, який фактично описує найкращий підхід до  штучного інтелекту у вищій освіті: якщо його осмислено та ефективно упроваджувати,  то буде відбуватись не лише надання інформації, а й покращиться увесь процес навчання.  Необхідно розуміти силу  цілеспрямованого дизайну при упровадженні ШІ у процес викладання. Перший підхід «загального штучного інтелекту», згідно з яким установи упроваджують інструменти ШІ несистемно, діючи за аналогією, «як усі» та сподіваючись на отримання позитивних результатів. Другий  підхід є по суті  «педагогічно інтегрованим штучним інтелектом», у рамках якого кожна взаємодія викладачів та студентів з ШІ є частиною ретельно спланованої навчальної подорожі, узгодженої з навчальною програмою та філософією викладання. Щодо архітектури підтримки здобувачів освіти, то за другого підходу необхідно ураховувати наступні ключові елементи, які  здатні забезпечити щоб ШІ справді став ефективним інструментом. Потрібно змусити ШІ працювати на користь установ, які ставлять перед собою конкретні  освітні цілі (перш, ніж заглиблюватися в можливості ШІ, такі цілі потрібно визначити на основі консенсусу та зафіксувати); потрібно витратити багато зусиль на те, щоб розробити навчальні шляхи та визначити основні діалоги; ідентифікувати проблеми упровадження ШІ (нерішучість учасників освітнього процесу, цифрова доступність, цифрова грамотність персоналу та здобувачів освіти; формування бази навчальних ресурсів; упровадження кращих інструментів інтеграції ШІ в освітній процес та навчання поводженню з ними викладачів тощо). ШІ насправді може стати невід’ємною частиною навчального процесу, підтримуючи студентів у спосіб, який доповнює традиційні методи навчання, реалізуючи завдання підтримки (наприклад, цілодобовий діалог –  запитання/відповіді щодо матеріалів курсу або його окремих тем) та водночас дозволяючи викладачам зосередитися на більш складній взаємодії та персоналізованому керівництві. Коли ми говоримо про ШІ в університеті, – ми не маємо на увазі повну заміну людського викладання, а лише говоримо про розширення ефективної підтримки учнів на кожному етапі їхнього навчального шляху.

Детальніше: https://surl.li/addhpg

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект  #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-02-13
Share
ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ ТА СТАЛОГО РОЗВИТКУ

ЗБЕРЕЖЕННЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ ТА СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО) опубліковано інформаційний матеріал «Мережа Землі: обмін інструментами для збереження біорізноманіття та сталого розвитку».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО) опубліковано інформаційний матеріал «Мережа Землі: обмін інструментами для збереження біорізноманіття та сталого розвитку».

У ньому йдеться про інструментарій накопичення найкращих практик ЮНЕСКО для підтримки збереження біорізноманіття і сталого розвитку на об’єктах, визначених ЮНЕСКО, – біосферних заповідниках, глобальних геопарках та об’єктах Всесвітньої спадщини. Найкращі практики не лише підтримують вказані об’єкти ЮНЕСКО, але й сприяють виконанню «Порядку денного сталого розвитку на період до 2030 року»,  а саме – 17-ти ЦСР та цілей Куньмінсько-Монреальської глобальної рамкової програми збереження біорізноманіття, проголошених під час 15-ї Конференції Конвенції про біологічне різноманіття (COP 15). Інструментарій ЮНЕСКО дозволяє визначити ключові практики залучення молоді, розширення можливостей майбутніх поколінь на місцевому, регіональному та глобальному рівнях. ЮНЕСКО спирається на мережу міжнародної міжуніверситетської співпраці й обміну знаннями, що складається  з майже тисячі закладів з усього світу. Вони проводять дослідження, аналізують та готують проєкти міжнародних нормативних документів щодо реалізації політичних рекомендацій на національному рівні. Вони об’єднують партнерів з наукових кіл, громадянського суспільства, місцевих громад і політиків у спільному діалозі, поширюють гуманістичні цінності ЮНЕСКО у системі освіти. Під егідою ЮНЕСКО існують центри категорії C2C, які є фактично міжнародними або регіональними експертними центрами, що надають технічну допомогу та послуги зацікавленим державам-членам, хоча й не є юридично частиною організації, а пов’язані з нею через офіційні угоди між ЮНЕСКО та окремими державами. Кожен C2C центр спеціалізується на окремій сфері діяльності, щоб відстоювати важливість культурної та природної спадщини як глобального суспільного блага, зміцнювати відповідний потенціал і сприяти співпраці та розвитку глобальної мережі.

Детальніше: https://surl.li/momovn

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_UNESCO #НРАТ_ЦСР_SDG #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-02-13
Share