Search results found:

posts - 5731

pages - 574

ЯК ЕФЕКТИВНО ВИКОРИСТОВУВАТИ ШІ В УНІВЕРСИТЕТАХ

ЯК ЕФЕКТИВНО ВИКОРИСТОВУВАТИ ШІ В УНІВЕРСИТЕТАХ

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерство цифрової трансформації України разом із Міністерством освіти і науки України розробили рекомендації щодо використання штучного інтелекту в освітній сфері. 

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерство цифрової трансформації України разом із Міністерством освіти і науки України розробили рекомендації щодо використання штучного інтелекту в освітній сфері. 

Документ, підготовлений експертами, ураховує досвід освітян та  IT-фахівців. Наголошується, що 60% навчальних закладів у всьому світі вже фактично використовують ШІ, а 80% мають плани щодо розширення його використання у наступні 5 років. Штучний інтелект може стати ментором у навчанні та дієвим інструментом розвитку й оптимізації рутинних завдань. Підготовлені методичні рекомендації фактично створюють методичну основу для упровадження та раціонального використання технологій ШІ в освітньому процесі, науковій та інноваційній діяльності, а також в системі управління закладами вищої освіти. Документ містить огляд можливих сценаріїв інтеграції ШІ у зазначені вище сфери, перелік корисних ШІ-інструментів та приклади вирішення конкретних завдань, з якими може допомогти штучний інтелект. Це: генерування й перевірка тестів, створення презентацій, аналіз навчальних досягнень студентів; пошук інформації для наукових робіт, підготовка до іспитів, генерування ідей для презентацій та есе або вивчення мов;  оптимізація адміністративних процесів. Рекомендації ураховують правові та етичні норми, відповідають на суспільну потребу в модернізації освітнього процесу й підвищення конкурентоспроможності закладів вищої освіти, містять відсилання до успішних зарубіжних практик використання систем ШІ у провідних університетах світу. Рекомендації розроблено за сприяння Проєкту «Цифровізація для зростання, доброчесності та прозорості» – UK DIGIT, що виконується Фондом Євразія та фінансується UK Dev.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/3rfne, https://ukrintei.ua/y/fBUMY

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Інноваторам_новини

2025-04-30
Share
ОБГОВОРЕННЯ КРИТЕРІЇВ КОНКУРСНОГО ВІДБОРУ ВИКОНАВЦІВ ДЕРЖЗАМОВЛЕННЯ НА ПІДГОТОВКУ ЗДОБУВАЧІВ  ВИЩОЇ ОСВІТИ

ОБГОВОРЕННЯ КРИТЕРІЇВ КОНКУРСНОГО ВІДБОРУ ВИКОНАВЦІВ ДЕРЖЗАМОВЛЕННЯ НА ПІДГОТОВКУ ЗДОБУВАЧІВ  ВИЩОЇ ОСВІТИ

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт наказу «Про затвердження критеріїв конкурсного відбору виконавців державного замовлення на підготовку здобувачів третього рівня вищої освіти в закладах вищої освіти, що належать до сфери управління МОН, та приватних закладах вищої освіти».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт наказу «Про затвердження критеріїв конкурсного відбору виконавців державного замовлення на підготовку здобувачів третього рівня вищої освіти в закладах вищої освіти, що належать до сфери управління МОН, та приватних закладах вищої освіти».

Документ розроблений МОН відповідно до пункту 8 урядової постанови від 20 травня 2013 року № 363 «Про затвердження Порядку розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів», а також підпункту 62 пункту 4 «Положення про Міністерство освіти і науки України». Метою проєкту є визначення механізмів, порядку організації та проведення процедури розміщення державного замовлення на підготовку здобувачів третього рівня вищої освіти (докторів філософії) у закладах вищої освіти державної форми власності, що належать до сфери управління Міністерства освіти і науки та закладах вищої освіти приватної форми власності. Планується, що реалізація цього проєкту забезпечить упровадження прозорих механізмів проведення процедури розміщення державного замовлення. Пропозиції та зауваження до проєкту можна подати до 12 травня 2025 року.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/54gT9, https://ukrintei.ua/y/YybA7

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_обговорення #НРАТ_Освітянам_обговорення

2025-04-30
Share
ДЕРЖАВНА АТЕСТАЦІЯ НАУКОВИХ УСТАНОВ І ЗВО ЗА НАПРЯМАМИ «БІОМЕДИЧНИЙ» ТА «ГУМАНІТАРНО-МИСТЕЦЬКИЙ»

ДЕРЖАВНА АТЕСТАЦІЯ НАУКОВИХ УСТАНОВ І ЗВО ЗА НАПРЯМАМИ «БІОМЕДИЧНИЙ» ТА «ГУМАНІТАРНО-МИСТЕЦЬКИЙ»

Sorry, this entry is only available in Українська. Міністерство освіти і науки України  оголосило про початок державної атестації наукових установ і закладів вищої освіти за науковими напрямами «Біомедичний» та «Гуманітарно-мистецький».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Міністерство освіти і науки України  оголосило про початок державної атестації наукових установ і закладів вищої освіти за науковими напрямами «Біомедичний» та «Гуманітарно-мистецький».

Атестація здійснюватиметься відповідно до «Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ і закладів вищої освіти щодо провадження ними такої діяльності за окремими науковими напрямами під час проведення державної атестації», затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 21 жовтня 2024 року № 1485. Ця методика – єдина для наукових установ і закладів вищої освіти. Подання документів у рамках атестації здійснюється через профільний модуль «Державна атестація» Національної електронної науково-інформаційної системи URIS.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/fqvGD, https://ukrintei.ua/y/HlsiU, https://ukrintei.ua/y/q55TZ, https://nauka.gov.ua/information/atestat/

Фото: МОН

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-04-30
Share
ОЕСР: ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ ПРО ЕКОНОМІКУ ОКЕАНУ

ОЕСР: ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ ПРО ЕКОНОМІКУ ОКЕАНУ

Sorry, this entry is only available in Українська. У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття Клер Джоллі та  Джеймса Джолліффа «Десять фактів про економіку океану, які потрібно знати».

Sorry, this entry is only available in Українська.

У блозі Організації економічного співробітництва та розвитку опублікована стаття Клер Джоллі та  Джеймса Джолліффа «Десять фактів про економіку океану, які потрібно знати».

У ній наголошується, що  економіка світового океану є надзвичайно важливою складовою загальної світової економіки, але наразі вона стикається зі зростаючими екологічними та економічними викликами. Автори пропонують десять фактів, які формують політичні рішення та спрямовують дії для забезпечення майбутнього економіки океану.  Океанічна економіка є основною економічною силою та чинником стабільного довгострокового зростання, являє собою важливе джерело зайнятості, забезпечує розвиток туризму, відновлюваної енергетики. Океан є джерелом життя нашої планети яке становить 90% біосфери, покриває близько 71% поверхні Землі та забезпечує понад половину її кисню. Океан є рушійною силою економічної активності, підтримуючи мільйони робочих місць, забезпечуючи продовольчу безпеку та підтримуючи глобальний розвиток. Викликами для неї стали зміна клімату, втрата біорізноманіття, деградація навколишнього середовища, нестримна незаконна діяльність. Про цей йдеться у звіті ОЕСР «Економіка океану до 2050 року». Довгострокова життєздатність економіки океану залежить від скоординованих політичних дій, пов’язаних з відмовою від шкідливих екологічних практик, боротьбою з незаконною діяльністю, посиленням переходу до чистіших джерел енергії, підтримкою дослідницьких програм та використанням цифрових технологій.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/n2Fbp, https://ukrintei.ua/y/lEVCt, https://ukrintei.ua/y/B6tSU

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD

2025-04-30
Share
ТУТ ВПОРАЄТЬСЯ ЛИШЕ ЛЮДИНА (ЧИ ВАРТО ВІДМОВИТИСЯ ВІД ШІ У ВИКЛАДАННІ ТА ДОСЛІДЖЕННЯХ)

ТУТ ВПОРАЄТЬСЯ ЛИШЕ ЛЮДИНА (ЧИ ВАРТО ВІДМОВИТИСЯ ВІД ШІ У ВИКЛАДАННІ ТА ДОСЛІДЖЕННЯХ)

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Цінь Чжу «Лише людина впорається: коли варто відмовитися від ШІ у викладанні та дослідженнях».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Цінь Чжу «Лише людина впорається: коли варто відмовитися від ШІ у викладанні та дослідженнях».

У ній наголошується, що інструменти штучного інтелекту оптимізували ряд процесів та прискорили упровадження інновацій у різних галузях, включно зі сферою вищої освіти. Але іноді потрібно залишати пріоритетним саме людське судження. Незважаючи на свою потужність, штучний інтелект має свої межі. Дійсно, він може прискорити аналіз даних, оптимізувати процеси та персоналізувати навчання. Але є також і критичні моменти у роботі з ним, які пов’язані з творчістю, етикою та емпатією, –  де людське судження та участь залишаються незамінними. Цінь Чжу наголошує, що навчання – це одна зі сфер, де людський фактор залишається центральним, тому вкрай важливо визнати межі для ШІ саме у цій сфері. Навчання – це фундаментально людська праця, що ґрунтується на співпереживанні , інтуїції, натхненні. Педагог робить більше, ніж просто передає зміст, – він інтерпретує, відчуває невисловлену динаміку студентської аудиторії, реагуючи на тонкі сигнали (рівень залученості учнів, їхня розгубленість або емоційні потреби). Ця здатність «читати аудиторію» дає змогу викладачу адаптувати свій підхід у режимі реального часу, створюючи середовище, де учні відчувають, що їх бачать, чують і мотивують.

Щодо наукового дослідження, то штучний інтелект може обробляти величезні набори даних і виявляти закономірності, що виходять далеко за межі людських можливостей, але він менш ефективний в абстрактному «мисленні» та визначенні нових напрямків. Він здатний побачити кореляції, але він не розуміє більш широкого контексту. Він, на відміну від  живої людини не запитує постійно «а що, а якщо?», які призводять до критичного мислення й зміни парадигми. Отже, ШІ є потужним партнером, а не заміною людини. Йому бракує емоційного інтелекту, креативності та морального мислення, які характерні для людини. Це обов’язково необхідно ураховувати.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/1Lxuo

Фото: pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-04-29
Share
РІШЕННЯ АТЕСТАЦІЙНОЇ КОЛЕГІЇ МОН

РІШЕННЯ АТЕСТАЦІЙНОЇ КОЛЕГІЇ МОН

Sorry, this entry is only available in Українська. 24 квітня 2025 року відбулося чергове засідання Атестаційної колегії МОН, за результатами засідання якого ухвалено ряд рішень у сфері атестації кадрів вищої кваліфікації.

Sorry, this entry is only available in Українська.

24 квітня 2025 року відбулося чергове засідання Атестаційної колегії МОН, за результатами засідання якого ухвалено ряд рішень у сфері атестації кадрів вищої кваліфікації.

Зокрема, прийнято рішення щодо присудження наукових ступенів доктора наук і кандидата наук, створення постійних спеціалізованих учених рад, оновлення Переліку наукових фахових видань України, імплементації рішень Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти щодо підтвердженого плагіату в дисертаціях, а також моніторингу виконання обов’язкових вимог фаховими виданнями тощо. Особливий наголос було зроблено на розгляді питань академічної доброчесності та випадків плагіату. Затверджено рішення про присудження 213 наукових ступенів і присвоєння 513 вчених звань. На підставі висновків Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти чотирьох осіб позбавлено наукових ступенів через встановлені у визначеному законодавством порядку факти академічного плагіату. Розпочало системний моніторинг фахових видань категорії Б:  здійснено базову перевірку видань, раніше внесених до відповідного  Переліку (критерії – відповідність чинному Порядку, обов’язковим вимогам, заявленій періодичності, наявності рецензування, наявності на платформі «Наукова періодика України» у Національній бібліотеці України імені В.І. Вернадського тощо). Виявлено, що 18 видань не опублікували жодного випуску за останні два і більше років, деякі інші виходили нерегулярно або порушували вимоги до належного рецензування. Такі видання вилучено з Переліку наукових фахових видань України та позбавлено відповідного статусу. Ще низка видань отримала від МОН попередження і має у встановлений термін виправити виявлені недоліки. Скасовано рішення вченої ради одного із закладів вищої освіти про присвоєння вченого звання доцента у зв’язку з невідповідністю освітньої діяльності заявленій спеціальності здобувача. Утворено 53 нові докторські ради, а також внесено часткові зміни до складу чинних. Припинено повноваження 9 постійних спеціалізованих учених рад.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/jWBED, https://ukrintei.ua/y/MxHP0

Фото: МОН

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини #НРАТ_Бібліотекарям #НРАТ_НауковіВидання_новини #НРАТ_АкадемДоброчесність_новини

2025-04-29
Share
ОЕСР: ЦИРКУЛЯРНА ЕКОНОМІКА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ

ОЕСР: ЦИРКУЛЯРНА ЕКОНОМІКА ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Циркулярна економіка в містах і регіонах Європейського Союзу» із серії «Міські дослідження ОЕСР».

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Циркулярна економіка в містах і регіонах Європейського Союзу» із серії «Міські дослідження ОЕСР».

У ньому зазначається, що модель циркулярної економіки є трансформаційною і спрямована на збереження цінності продуктів, матеріалів і ресурсів, мінімізуючи відходи. На відміну від традиційної лінійної моделі «бери-виготовляй-споживай-утилізуй», вона охоплює весь життєвий цикл продуктів, включаючи початкові етапи (проектування), проміжні етапи (використання та повторне використання) і низхідні етапи (управління у кінці життєвого циклу). Перехід до економіки замкненого циклу вимагає системних змін в системі управління ресурсами у першу чергу у секторах більш жорсткого антропогенного навантаження (продовольство, відходи, вода, енергетика), де місцеві та регіональні влади відіграють вирішальну роль. Економіка замкненого циклу є обов’язковою умовою переходу до «зеленої» економіки та пом’якшення зростаючих ризиків і негативного впливу зміни клімату, одночасно підвищуючи економічну стійкість та енергетичну безпеку. Перехід до циркулярної економіки має вирішальне значення для сталого розвитку й ефективного використання ресурсів. В останнє десятиліття Європейський Союз продемонстрував свою безпрецедентну прихильність розвитку циркулярної економіки, виступаючи за відповідні дії на національному, регіональному та місцевому рівнях. Однак більшість економік ЄС досьогодні залишаються переважно лінійними. Цей звіт містить комплексний аналіз практики циклічної економіки, узагальнення викликів і можливостей на основі опитування 64 міст і регіонів ЄС, а також поради, отримані внаслідок серії політичних діалогів.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/pmDCZ,  https://ukrintei.ua/y/XJNMH    https://doi.org/10.1787/e09c21e2-en.

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD

2025-04-29
Share
ЯК ЗРОБИТИ НАВЧАЛЬНІ МАТЕРІАЛИ ДОСТУПНИМИ ТА ІНКЛЮЗИВНИМИ

ЯК ЗРОБИТИ НАВЧАЛЬНІ МАТЕРІАЛИ ДОСТУПНИМИ ТА ІНКЛЮЗИВНИМИ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Times Higher Education опублікована стаття Неллі Рамірес Васкес «Як зробити ваші навчальні матеріали доступними та інклюзивними».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Times Higher Education опублікована стаття Неллі Рамірес Васкес «Як зробити ваші навчальні матеріали доступними та інклюзивними».

Йдеться про поради щодо забезпечення інклюзивного навчального процесу та використання інструментів, які допомагають учням із особливими потребами отримувати освіту й розвиватись. Автор наголошує, що  університетські містечка є домівкою для різних студентів, частина з яких має особливі потреби (люди з сенсорними, інтелектуальними, психосоціальними, нервово-психічними вадами та станами). Перш, ніж створювати інклюзивне середовище, потрібно переконатися, що створений належний базис: проведені відповідні дослідження – здіснено збір інформації про студентів (наприклад, стилі навчання, академічні навички, інтереси, обмежені можливості та потреби в доступності), виконано оцінку доступності навчальних курсів (можливість доступу, перегляду матеріалів курсу, використані формати, зміст тощо); здійснене підвищення кваліфікації педагогів. Після цього необхідно задіяти найкращі із пропонованих варіантів:  підписи та субтитри (може допомогти людям з вадами краще зрозуміти зміст курсу); аудіо/візуальна та інтерактивна підтримка (посилить зміст курсу мультимедійними ресурсами, щоб допомогти учням із різними потребами консолідувати своє навчання); інструменти штучного інтелекту (щоб адаптувати контент до різноманітних профілів навчання, якщо використовувати їх із чіткими підказками та відповідним наглядом). Зробити викладання інклюзивним означає вирівняти умови гри для студентів із особливими навчальними потребами та допомогти їм досягти успіху.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/jXKcS

Фото:  pixabay.com

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ШтучнийІнтелект #НРАТ_Інклюзивність #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-04-28
Share
НАВИЧКИ ТА ОСВІТА ДЛЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ЄВРОПИ

НАВИЧКИ ТА ОСВІТА ДЛЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ЄВРОПИ

Sorry, this entry is only available in Українська. На сайті Європейської асоціації університетів опублікована інформація «Навички та освіта для конкурентоспроможності Європи».

Sorry, this entry is only available in Українська.

На сайті Європейської асоціації університетів опублікована інформація «Навички та освіта для конкурентоспроможності Європи».

У ньому акцентується увага на заклику Європейської Комісії про розвиток професійних навичок і здійснення більш масштабного інвестування у навички та компетенцію громадян. Дійсно, існує нагальна потреба у запровадженні стратегічного й довгострокового підходу до підвищення потенціалу Європи для навчання упродовж життя та безперервного навчання. EUA підтримує флагманську ініціативу для ЄС, спрямовану на навчання впродовж життя, яка відповідатиме економічним і суспільним потребам Європи та поточним соціально-економічним трансформаціям, буде привабливою для європейських та міжнародних талантів і  стане сильним позитивним сигналом для глобальних партнерів і конкурентів ЄС. Важливо забезпечити задоволення потреб у навичках у всіх дисциплінах для конкурентоспроможності Європи, але разом із тим, не можна залишати осторонь STEM-дисципліни та академічну сферу. Експерти також наголошують, що ЄС повинен уникати надмірно директивних заходів у сфері освіти, створюючи умови для університетів щодо розвитку потенціалу довгострокового навчання та підтримуючи міждисциплінарну співпрацю. Адже Європа потребує  активізації інновацій й трансформації власної економіку. EUA вважає,  що інвестиції у вищу освіту та дослідження мають бути для ЄС пріоритетом, який можна реалізовувати через спеціальний Європейський Фонд навичок.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/Tzggd,  https://ukrintei.ua/y/Rsukv

Фото:  EUA

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_ EUA #НРАТ_Інклюзивність #НРАТ_Науковцям_новини #НРАТ_Освітянам_новини

2025-04-28
Share
ОЕСР: ВИВЧЕННЯ ПРОБЛЕМ НЕЗАКОННОЇ ТОРГІВЛІ

ОЕСР: ВИВЧЕННЯ ПРОБЛЕМ НЕЗАКОННОЇ ТОРГІВЛІ

Sorry, this entry is only available in Українська. Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Вивчення проблем незаконної торгівлі: вразливі місця та потенційні ризики».  

Sorry, this entry is only available in Українська.

Організація економічного співробітництва та розвитку опублікувала звіт «Вивчення проблем незаконної торгівлі: вразливі місця та потенційні ризики».  

У ньому вивчається ініціатива «Один пояс, один шлях», яка є глобальною стратегією з посилення торгівлі, інвестицій та інфраструктурного зв’язку в Азії, Європі та Африці, яка була започаткована Китайською Народною Республікою  у  2013 році. Розвиваючи розгалужені транспортні мережі, енергетичні проекти та фінансові партнерства, ініціатива сприяє економічній інтеграції та регіональному співробітництву. Цілі цієї стратегії спочатку були зосереджені на розвитку наземних і морських інфраструктурних проектів для підтримки торгівлі з Європою, але поступово вони ставали більш глобальними, почали охоплювати питання продовольчої та сировинної безпеки, зміцнення культурних і наукових зв’язків. Реалізовані у рамках ініціативи проекти принесли численні переваги країнам-бенефіціарам, стимулюючи економічну діяльність і посилюючи торгівлю. Разом із тим, зазначають експерти ОЕСР,  існує ризик незаконної торгівлі. Вони розглядають, як покращення та розширення торговельних шляхів може стати чинником розвитку контрафактної торгівлі, аналізують торговельну статистику у ключових вузлах стратегії, оцінюють потенційну вартість торгівлі контрафактними товарами, вивчають відповідні механізми та ризики.

Детальніше: https://ukrintei.ua/y/qQm8S, https://ukrintei.ua/y/594O9, https://doi.org/10.1787/2479316e-en

Фото: скріншот

#НРАТ_Усі_новини #НРАТ_OECD

2025-04-28
Share